Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S2)

Sylabus przedmiotu Innowacyjność polskiej gospodarki i jej przedsiębiorstw:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Innowacyjność polskiej gospodarki i jej przedsiębiorstw
Specjalność Innowacje w gospodarce
Jednostka prowadząca Katedra Ekonomii, Finansów i Rachunkowości
Nauczyciel odpowiedzialny Irena Łącka <Irena.Lacka@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 30 2,00,50egzamin
ćwiczenia audytoryjneA3 30 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z zakresu mikroekonomii, podstaw makroekonomii, podstaw innowacyjności, polityki innowacyjności.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów ze stanem i uwarunkowaniami innowacyjności polskiej gospodarki i jej przedsiębiorstw.
C-2Zapoznanie studentów z wiedzą o procesach innowacyjnych w przedsiębiorstwach i ich uwarunkowaniach.
C-3Opanowanie przez studentów umiejętności wykorzystywania źródeł ekonomicznych do oceny innowacyjności gospodarki i jej przedsiębiorstw oraz prezentacji wyników oceny w formie ustnej i pisemnej.
C-4Opanowanie przez studentów (indywidualnie i/lub w grupie) tworzenia narzędzia do badania barier innowacyjności w Polsce, przeprowadzania badań pilotowych i przedstawienia ich wyników w formie ustnej i pisemnej.
C-5Opanowanie przez studentów (indywidualnie i/lubw grupie) umiejętności przygotowywania koncepcji stworzenia i wdrożenia nowego procesu/produktu lub nowej usługi dla wybranego przedsiębiorstwa i przedstawienia jej w formie ustnej i pisemnej.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Wprowadzenie do zajęć.1
T-A-2Wyzwania współczesnej gospodarki światowej czynnikiem napędzajacym innowacyjność gospodarki - analiza źródeł piśmiennictwa i studiów przypadków zgromadzonych przez studentów.2
T-A-3Statystyka publiczna jako źródło informacji o innowacyjności danego kraju - wybór źródeł, określenie problemu badawczego na potrzeby pracy w grupie.1
T-A-4Realizacja problemu badawczego i przygotowanie sprawozdania z oceny innowacyjności wybranego kraju z wykorzystaniem właściwych metod analizy ekonomicznej.3
T-A-5Ocena innowacyjności Polski w ujęciu przestrzennym i branżowym - praca w grupie nad przydzielonym zadaniem (przygotowanie raportu).3
T-A-6Przygotowanie narzędzia/narzędzi do zbadania barier innowacyjności gospodarki polskiej z punktu widzenia określonej grupy podmiotów w celu przeprowadzenia badań pilotowych.2
T-A-7Prezentacja wstępnych wyników (pilotażowych) badań zespołu nad barierami innowacyjności w Polsce w opinii wybranej grupy respondentów.2
T-A-8Analiza studiów przypadków polskich i zagranicznych przedsiębiorstw innowacyjnych.2
T-A-9Analiza potrzeb innowacyjnych wybranego przedsiębiorstwa w kontekście wyzwań współczesnej gospodarki (praca w grupach).2
T-A-10Rozpoznawanie i sprawdzanie możliwości technologicznych wybranego przedsiębiorstwa oraz podjęcia przez nie działalności innowacyjnej. Analiza zasobów i ich braków (praca w grupach).4
T-A-11Koncepcja stworzenia i wdrożenia nowego procesu/produktu lub nowej usługi dla wybranego przedsiębiorstwa (praca w grupach).6
T-A-12Prezentacja koncepcji stworzenia i wdrożenia nowego procesu/produktu lub nowej usługi dla wybranego przedsiębiorstwa (praca w grupach); zaliczenie ćwiczeń.2
30
wykłady
T-W-1Innowacyjność jako narzędzie wzrostu gospodarczego i konkurencyjności kraju w świetle współczesnych wyzwań gospodarki światowej.2
T-W-2Mierniki i wskaźniki innowacyjności oraz ich poziom w wybranych krajach.2
T-W-3Rankingi innowacyjności i pozycja Polski w tych rankingach.2
T-W-4Innowacyjność polskiej gospodarki na podstawie wybranych wskaźników - Polska na mapie innowacyjności europejskiej.3
T-W-5Determinanty innowacyjności w Polsce i jej podmiotów gospodarczych.2
T-W-6Bariery innowacyjności polskiej gospodarki i jej przedsiębiorstw oraz możliwości ich przezwyciężenia.3
T-W-7Przedsiębiorstwo jako uczestnik procesów innowacyjnych we współczesnej gospodarce. Rola przedsiębiorstw w RIS oraz modelach helisy.2
T-W-8Innowacyjność przedsiębiorstw - podstawowe pojęcia, koncepcje, modele biznesowe.2
T-W-9Rodzaje przedsiębiorstw innowacyjnych.2
T-W-10Egzo- i endogeniczne determinanty innowacyjności organizacji.2
T-W-11Zarządzanie innowacjami w przedsiębiorstwie.2
T-W-12Działalność innowacyjna przedsiębiorstw i jej pomiar.2
T-W-13Modele przedsiębiorstw innowacyjnych i ich cechy.2
T-W-14Źródła, cele i nakłady na dzialaność innowacyjną (w tym B+R) przedsiębiorstw w Polsce w długim okresie.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach30
A-A-2Zapoznanie się z literaturą przedmiotu.5
A-A-3Poszukiwanie i analiza studiów przypadków.4
A-A-4Testowanie przygotowanego narzędzia do zbadania barier innowacyjności gospodarki10
A-A-5Zapozanie się z wynikami wykorzystania zespołowego narzędzia do diagnozy barier innowacyjności.1
50
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-W-2Egzamin.2
A-W-3Zapoznanie sie z literaturą przedmiotu.3
A-W-4Przygotowanie do egzaminu.15
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych.
M-2Wykład problemowy z prezentacją multimedialną.
M-3Dyskusja.
M-4Metoda przypadków.
M-5Metoda projektów (praca zespołowa).

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Ocena z egzaminu.
S-2Ocena formująca: Ocena za wykonanie zadania indywidualnego/zespołowego.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena z ćwiczeń (na podstawie ocen za wykonane zadania indywidualne/zespołowe).

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D3/3.2_W01
Student zna i rozumie stan i uwarunkowania innowacyjności polskiej gospodarki i jej przedsiębiorstw
E_2A_W01, E_2A_W05C-1, C-2T-W-5, T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-4, T-A-2, T-A-5, T-A-8M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-1, S-2, S-3
E_2A_D3/3.2_W02
Student zna i rozumie pozycję Polski w rankingach innowacyjności i bariery innowacyjności krajowej gospodarki i jej przedsiębiorstw
E_2A_W04, E_2A_W01, E_2A_W09C-1, C-3, C-4T-W-5, T-W-3, T-W-6, T-W-4, T-A-6, T-A-8, T-A-7M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-1, S-2, S-3
E_2A_D3/3.2_W03
Student zna i rozumie procesy innowacyjne i zasady zarządzania innowacjami w przedsiębiorstwach
E_2A_W04, E_2A_W01, E_2A_W05C-2, C-4, C-5T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-A-9, T-A-10, T-A-11, T-A-12M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D3/3.2_U01
Student potrafi pracując indywidualnie i/lub zespołowo przygotować oceny innowacyjności gospodarki w różnym wymiarze oraz je zaprezentować w ustnej i pisemnej formie
E_2A_U02, E_2A_U03, E_2A_U08, E_2A_U09, E_2A_U11, E_2A_U12, E_2A_U01C-3T-A-3, T-A-4, T-A-5M-5S-2, S-3
E_2A_D3/3.2_U02
Student potrafi przygotować narzędzie badawcze i wykorzystać je do pilotażowych badań barier innowacyjności, a potem przedstawić ich wyniki w ustnej i pisemnej formie.
E_2A_U04, E_2A_U02, E_2A_U03, E_2A_U08, E_2A_U12C-4T-A-6, T-A-7M-3, M-5S-2, S-3
E_2A_D3/3.2_U03
Student potrafi indywidualnie i/lub zespołowo przygotować koncepcję stworzenia i wdrożenia nowego procesu/produktu lub nowej usługi dla wybranego przedsiębiorstwa i zaprezentować ją w formie ustnej i pisemnej
E_2A_U02, E_2A_U03, E_2A_U08, E_2A_U12, E_2A_U01C-5T-A-9, T-A-10, T-A-11, T-A-12M-5S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D3/3.2_K01
Student docenia znaczenie innowacyjności gospodarki i jej przedsiębiorstw dla ich wzrostu i konkurencyjności oraz pozycji na świecie.
E_2A_K04, E_2A_K06C-2, C-3T-W-3, T-W-1, T-W-7, T-W-4, T-A-2, T-A-5M-2, M-3, M-5S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_D3/3.2_W01
Student zna i rozumie stan i uwarunkowania innowacyjności polskiej gospodarki i jej przedsiębiorstw
2,0Student nie zna i nie rozumie stanu i uwarunkowań innowacyjności polskiej gospodarki i jej przedsiębiorstw.
3,0Student zna i rozumie stan i uwarunkowania innowacyjności polskiej gospodarki i jej przedsiębiorstw co najmniej w 55%.
3,5Student zna i rozumie stan i uwarunkowania innowacyjności polskiej gospodarki i jej przedsiębiorstw co najmniej w 65%.
4,0Student zna i rozumie stan i uwarunkowania innowacyjności polskiej gospodarki i jej przedsiębiorstw co najmniej w 75%.
4,5Student zna i rozumie stan i uwarunkowania innowacyjności polskiej gospodarki i jej przedsiębiorstw co najmniej w 85%.
5,0Student zna i rozumie stan i uwarunkowania innowacyjności polskiej gospodarki i jej przedsiębiorstw co najmniej w 95%.
E_2A_D3/3.2_W02
Student zna i rozumie pozycję Polski w rankingach innowacyjności i bariery innowacyjności krajowej gospodarki i jej przedsiębiorstw
2,0Student nie zna i nie rozumie pozycji Polski w rankingach innowacyjności i barier innowacyjności polskiej gospodarki i jej przedsiębiorstw.
3,0Student zna i rozumie pozycję Polski w rankingach innowacyjności i bariery innowacyjności polskiej gospodarki i jej przedsiębiorstw co najmniej w 55%.
3,5Student zna i rozumie pozycję Polski w rankingach innowacyjności i bariery innowacyjności polskiej gospodarki i jej przedsiębiorstw co najmniej w 65%.
4,0Student zna i rozumie pozycję Polski w rankingach innowacyjności i bariery innowacyjności polskiej gospodarki i jej przedsiębiorstw co najmniej w 75%.
4,5Student zna i rozumie pozycje Polski w rankingach innowacyjnosci i bariery innowacyjności polskiej gospodarki i jej przedsiębiorstw co najmniej w 85%.
5,0Student zna i rozumie pozycję Polski w rankingach innowacyjności i bariery innowacyjności polskiej gospodarki i jej przedsiębiorstw co najmniej w 95%.
E_2A_D3/3.2_W03
Student zna i rozumie procesy innowacyjne i zasady zarządzania innowacjami w przedsiębiorstwach
2,0Student nie zna i nie rozumie procesów innowacyjnych i zasad zarządzania innowacjami w przedsiębiorstwach.
3,0Student zna i rozumie procesy innowacyjne i zasady zarządzania innowacjami w przedsiębiorstwach co najmniej w 55%.
3,5Student zna i rozumie procesy innowacyjne i zasady zarządzania innowacjami w przedsiębiorstwach co najmniej w 65%.
4,0Student zna i rozumie procesy innowacyjne i zasady zarządzania innowacjami w przedsiębiorstwach co najmniej w 75%.
4,5Student zna i rozumie procesy innowacyjne i zasady zarządzania innowacjami w przedsiębiorstwach co najmniej w 85%.
5,0Student zna i rozumie procesy innowacyjne i zasady zarządzania innowacjami w przedsiębiorstwach co najmniej w 95%.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_D3/3.2_U01
Student potrafi pracując indywidualnie i/lub zespołowo przygotować oceny innowacyjności gospodarki w różnym wymiarze oraz je zaprezentować w ustnej i pisemnej formie
2,0Student nie potrafi pracując indywidualnie i/lub zespołowo przygotować ocen innowacyjności gospodarki w róznym wymiarze oraz ich zaprezentować w ustnej i pisemnej formie.
3,0Student potrafi pracując indywidualnie i/lub zespołowo przygotować oceny innowacyjności gospodarki w róznym wymiarze oraz je zaprezentować w ustnej i pisemnej formie co najmniej w 55%.
3,5Student potrafi pracując indywidualnie i/lub zespołowo przygotować oceny innowacyjności gospodarki w róznym wymiarze oraz je zaprezentować w ustnej i pisemnej formie co najmniej w 65%.
4,0Student potrafi pracując indywidualnie i/lub zespołowo przygotować oceny innowacyjności gospodarki w róznym wymiarze oraz je zaprezentować w ustnej i pisemnej formie co najmniej w 75%.
4,5Student potrafi pracując indywidualnie i/lub zespołowo przygotować oceny innowowacyjności w róznym wymiarze oraz je zaprezentować w ustnej i pisemnej formie co najmniejw 85%.
5,0Student potrafi pracując indywidualnie i/lub zespołowo przygotować oceny innowacyjności gospodarki w różnym wymiarze oraz je zaprezentować w ustnej i pisemnej formie co najmniej w 95%.
E_2A_D3/3.2_U02
Student potrafi przygotować narzędzie badawcze i wykorzystać je do pilotażowych badań barier innowacyjności, a potem przedstawić ich wyniki w ustnej i pisemnej formie.
2,0Student nie potrafi przygotować narzędzia badawczego i wykorzystać go do pilotażowych badań barier innowacyjności, a potem przedstawić ich wyników w ustnej i pisemnej formie.
3,0Student potrafi przygotować narzędzie badawcze i wykorzystać je pilotażowych badań barier innowacyjności, a potem przedstawić ich wyniki w ustnej i pisemnej formie co najmniej w 55%.
3,5Student potrafi przygotować narzędzie badawcze i wykorzystać je do pilotażowych badań barier innowacyjności, a potem przedstawić ich wyniki w ustnej i pisemnej formie co najmniej w 65%.
4,0Student potrafi przygotować narzędzie badawcze i wykorzystać je do pilotażowych badań barier innowacyjności, a potem przedstawić ich wyniki w ustnej i pisemnej formie co najmniej w 75%.
4,5Student potrafi przygotować narzędzie badawcze i wykorzystać je do pilotażowych badań barier innowacyjności, a potem przedstawić ich wyniki w ustnej i pisemnej formie co najmniej w 85%.
5,0Student potrafi przygotować narzędzie badawcze i wykorzystać je do pilotażowych badań barier innowacyjności, a potem przedstawić ich wyniki w ustnej i pisemnej formie co najmniej w 95%.
E_2A_D3/3.2_U03
Student potrafi indywidualnie i/lub zespołowo przygotować koncepcję stworzenia i wdrożenia nowego procesu/produktu lub nowej usługi dla wybranego przedsiębiorstwa i zaprezentować ją w formie ustnej i pisemnej
2,0Student nie potrafi indywidualnie i/lub zespołowo przygotować koncepcji stworzenia i wdrożenia nowego procesu/produktu lub nowej usługi dla wybranego przedsiębiorstwa i zaprezentować jej w formie ustnej i pisemnej.
3,0Student potrafi indywidualnie i/lub zespołowo przygotować koncepcję stworzenia i wdrożenia nowego procesu/produktu lub nowej usługi dla wybranego przedsiębiorstwa i zaprezentować ją w formie ustnej i pisemnej co najmniej w 55%.
3,5Student potrafi indywidualnie i /lub zespołowo przygotować koncepcję stworzenia i wdrozenie nowego procesu/produktu lub nowej usługi dla wybranego przedsiębiorstwa i zaprezentować ją w formie ustnej i pisemnej co najmniej w 65%.
4,0Student potrafi indywidualnie i/lub zespołowo przygotować koncepcję stworzenia i wdrożenia nowego procesu/produktu lub nowej usługi dla wybranego przedsiębiorstwa i zaprezentować ją w formie ustnej i pisemnej co najmniej w 75%.
4,5Student potrafi indywidualnie i/lub zespołowo przygotować koncepcję stworzenia i wdrożenia nowego procesu/produktu lub nowej usługi dla wybranego przedsiębiorstwa i zaprezentować ją w formie ustnej i pisemnej co najmniej w 85%.
5,0Student potrafi indywidualnie i/lub zespołowo przygotować koncepcję stworzenia i wdrożenia nowego procesu/produktu lub nowej usługi dla wybranego przedsiębiorstwa i zaprezentować ją w formie ustnej i pisemnej co najmniej w 95%.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_D3/3.2_K01
Student docenia znaczenie innowacyjności gospodarki i jej przedsiębiorstw dla ich wzrostu i konkurencyjności oraz pozycji na świecie.
2,0Student nie docenia znaczenia innowacyjności gospodarki i jej przedsiębiorstw dla ich wzrostu i konkurencyjności oraz pozycji na świecie.
3,0Student w bardzo szczątkowym zakresie docenia znaczenie innowacyjności gospodarki i jej przedsiębiorstw dla ich wzrostu i konurencyjności oraz pozycji na świecie.
3,5Student w podstawowym zakresie docenia znaczenie innowacyjności gospodarki i jej przedsiębiorstw dla ich wzrostu i konurencyjności oraz pozycji na świecie.
4,0Student w więcej niż podstawowym zakresie docenia znaczenie innowacyjności gospodarki i jej przedsiębiorstw dla ich wzrostu i konkurencyjności oraz pozycji na świecie.
4,5Student w szerokim zakresie docenia znaczenie innowacyjności gospodarki i jej przedsiębiorstw dla ich wzrostu i konurencyjności oraz pozycji na świecie. Przejawia się to na każdym etapie jego pracy,tj. pracy indywidualnej i zespołowej.
5,0Student w bardzo szerokim zakresie docenia znaczenie innowacyjności gospodarki i jej przedsiębiorstw dla ich wzrostu i konkurencyjności oraz pozycji na świecie. Przejawia sie to na każdym etapie jego pracy, tj. indywidualnej i zespołowej. Potrafi samodzielnie wskazać możliwości poprawy innowacyjności polskiej gospodarki i jej pozycji konkurencyjnej.

Literatura podstawowa

  1. Czaja I., Kosala M., Michalik Z., Rogoda B., Urbaniec M., Zieliński K., Działalność innowacyjna przedsiębiorstw. Przesłanki i przejawy, Difin, Warszawa, 2021
  2. Dolińska M., Innowacje w gospodarce opartej na wiedzy, PWE, Warszawa, 2010
  3. Jasiński A.H., Innowacyjność w gospodarce Polski. Modele, bariery, instrumenty wsparcia, Wydawnictwo Naukowe Wydziału Zarządzania UNiwersytetu Warszawskiego, Warszawa, 2014
  4. Łącka I., Determinants of innovativeness of the "new" European Union Countries between 2004-2016 - comparative analysis, Economic Sciences for Rural Development, 2018, No. 49, pp. 332-340., 2018
  5. Łącka I., Działaność innowacyjna i inwestycje w maszyny i urządzenia w przemyśle spożywczym w Polsce a wyzwania współczesnej gospodarki, Roczniki Naukowe Ekonomii Rolnictwa i Rozwoju Obszarów Wiejskich, 2018, Vol. 105, nr 2, s. 93-109, 2018
  6. Łącka I., Skutecznośc dotychczasowych i przyszłych ulg podatkowych wspierających działalność innowacyjną przedsiębiorstw a innowacyjność Polski, w: Przemiany prawo polskiego i obcego w ujęciu historycznym, praktycznym i teoretycznym. Cz. 12, C.H. Beck, Warszawa, 2021
  7. Łącka I., Drożdzal J., Wojdyła P., Aktywnośc innowacyjna małych i śrenich przedsiębiorstw z KLastra "Zielona Chemia", Przemysł Chemiczny, 2020, nr 99(6), s. 856-860, 2020
  8. Okoń-Horodyńska E., Zacharowska-Mazurkiewicz A. (red.), Innowacje w rozwoju gospodarki i przedsiębiorstw: siły motoryczne i bariery, Instytut Wiedzy i Innowacji, Warszawa, 2007
  9. Creativity, Innovation, and Invention: How They Differ, In: Entrepreneurship, Openstax, 2022, https://openstax.org/books/entrepreneurship/pages/4-2-creativity-innovation-and-invention-how-they-differ
  10. Tidd J., Bessant J., Zarządzanie innowacjami: integracja zmian technicznych, rynkowych i organzacyjnych, Oficyna Wydawnicza a Wolters Kluwer business, Warszawa, 2011
  11. Roczniki statystyki publicznej (karjowe i zagraniczne), bazy danych poświęcone nauce i technice, działalności innowacyjnej itp.

Literatura dodatkowa

  1. Kowalski A.M., Znaczenie klastrów dla innowacyjności gospodarki, Oficyna Wydawnicza SGH w Warszawie, Warszawa, 2013
  2. Łącka I., WSpółpraca technologiczna polskich instytucji naukowych i badawczych z przedsiębiorstwami jako czynnik wzrostu innowacyjności polskiej gospodarki, Wydawnictwo Uczelniane Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego w Szczecinei, Szczecin, 2011
  3. Łącka I., The Role of Academic Entrepreneurship and Spisn-Off Companies in the Process of Technology Transfer and Commercialisation, JEMI, 2012, No. 1, pp. 68-83., 2012

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Wprowadzenie do zajęć.1
T-A-2Wyzwania współczesnej gospodarki światowej czynnikiem napędzajacym innowacyjność gospodarki - analiza źródeł piśmiennictwa i studiów przypadków zgromadzonych przez studentów.2
T-A-3Statystyka publiczna jako źródło informacji o innowacyjności danego kraju - wybór źródeł, określenie problemu badawczego na potrzeby pracy w grupie.1
T-A-4Realizacja problemu badawczego i przygotowanie sprawozdania z oceny innowacyjności wybranego kraju z wykorzystaniem właściwych metod analizy ekonomicznej.3
T-A-5Ocena innowacyjności Polski w ujęciu przestrzennym i branżowym - praca w grupie nad przydzielonym zadaniem (przygotowanie raportu).3
T-A-6Przygotowanie narzędzia/narzędzi do zbadania barier innowacyjności gospodarki polskiej z punktu widzenia określonej grupy podmiotów w celu przeprowadzenia badań pilotowych.2
T-A-7Prezentacja wstępnych wyników (pilotażowych) badań zespołu nad barierami innowacyjności w Polsce w opinii wybranej grupy respondentów.2
T-A-8Analiza studiów przypadków polskich i zagranicznych przedsiębiorstw innowacyjnych.2
T-A-9Analiza potrzeb innowacyjnych wybranego przedsiębiorstwa w kontekście wyzwań współczesnej gospodarki (praca w grupach).2
T-A-10Rozpoznawanie i sprawdzanie możliwości technologicznych wybranego przedsiębiorstwa oraz podjęcia przez nie działalności innowacyjnej. Analiza zasobów i ich braków (praca w grupach).4
T-A-11Koncepcja stworzenia i wdrożenia nowego procesu/produktu lub nowej usługi dla wybranego przedsiębiorstwa (praca w grupach).6
T-A-12Prezentacja koncepcji stworzenia i wdrożenia nowego procesu/produktu lub nowej usługi dla wybranego przedsiębiorstwa (praca w grupach); zaliczenie ćwiczeń.2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Innowacyjność jako narzędzie wzrostu gospodarczego i konkurencyjności kraju w świetle współczesnych wyzwań gospodarki światowej.2
T-W-2Mierniki i wskaźniki innowacyjności oraz ich poziom w wybranych krajach.2
T-W-3Rankingi innowacyjności i pozycja Polski w tych rankingach.2
T-W-4Innowacyjność polskiej gospodarki na podstawie wybranych wskaźników - Polska na mapie innowacyjności europejskiej.3
T-W-5Determinanty innowacyjności w Polsce i jej podmiotów gospodarczych.2
T-W-6Bariery innowacyjności polskiej gospodarki i jej przedsiębiorstw oraz możliwości ich przezwyciężenia.3
T-W-7Przedsiębiorstwo jako uczestnik procesów innowacyjnych we współczesnej gospodarce. Rola przedsiębiorstw w RIS oraz modelach helisy.2
T-W-8Innowacyjność przedsiębiorstw - podstawowe pojęcia, koncepcje, modele biznesowe.2
T-W-9Rodzaje przedsiębiorstw innowacyjnych.2
T-W-10Egzo- i endogeniczne determinanty innowacyjności organizacji.2
T-W-11Zarządzanie innowacjami w przedsiębiorstwie.2
T-W-12Działalność innowacyjna przedsiębiorstw i jej pomiar.2
T-W-13Modele przedsiębiorstw innowacyjnych i ich cechy.2
T-W-14Źródła, cele i nakłady na dzialaność innowacyjną (w tym B+R) przedsiębiorstw w Polsce w długim okresie.2
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach30
A-A-2Zapoznanie się z literaturą przedmiotu.5
A-A-3Poszukiwanie i analiza studiów przypadków.4
A-A-4Testowanie przygotowanego narzędzia do zbadania barier innowacyjności gospodarki10
A-A-5Zapozanie się z wynikami wykorzystania zespołowego narzędzia do diagnozy barier innowacyjności.1
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-W-2Egzamin.2
A-W-3Zapoznanie sie z literaturą przedmiotu.3
A-W-4Przygotowanie do egzaminu.15
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D3/3.2_W01Student zna i rozumie stan i uwarunkowania innowacyjności polskiej gospodarki i jej przedsiębiorstw
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W01Zna i rozumie w pogłębionym stopniu fakty i zjawiska gospodarcze i społeczne oraz teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi stanowiące zaawansowaną wiedzę ogólną z dyscypliny ekonomia i finanse oraz wybrane zagadnienia z zakresu zaawansowanej wiedzy szczegółowej
E_2A_W05Zna i rozumie w pogłębionym stopniu rolę człowieka jako podmiotu tworzącego i działającego w strukturach społeczno-gospodarczych oraz obszary jego aktywności społeczno-gospodarczej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze stanem i uwarunkowaniami innowacyjności polskiej gospodarki i jej przedsiębiorstw.
C-2Zapoznanie studentów z wiedzą o procesach innowacyjnych w przedsiębiorstwach i ich uwarunkowaniach.
Treści programoweT-W-5Determinanty innowacyjności w Polsce i jej podmiotów gospodarczych.
T-W-2Mierniki i wskaźniki innowacyjności oraz ich poziom w wybranych krajach.
T-W-3Rankingi innowacyjności i pozycja Polski w tych rankingach.
T-W-1Innowacyjność jako narzędzie wzrostu gospodarczego i konkurencyjności kraju w świetle współczesnych wyzwań gospodarki światowej.
T-W-6Bariery innowacyjności polskiej gospodarki i jej przedsiębiorstw oraz możliwości ich przezwyciężenia.
T-W-7Przedsiębiorstwo jako uczestnik procesów innowacyjnych we współczesnej gospodarce. Rola przedsiębiorstw w RIS oraz modelach helisy.
T-W-8Innowacyjność przedsiębiorstw - podstawowe pojęcia, koncepcje, modele biznesowe.
T-W-9Rodzaje przedsiębiorstw innowacyjnych.
T-W-10Egzo- i endogeniczne determinanty innowacyjności organizacji.
T-W-11Zarządzanie innowacjami w przedsiębiorstwie.
T-W-12Działalność innowacyjna przedsiębiorstw i jej pomiar.
T-W-13Modele przedsiębiorstw innowacyjnych i ich cechy.
T-W-14Źródła, cele i nakłady na dzialaność innowacyjną (w tym B+R) przedsiębiorstw w Polsce w długim okresie.
T-W-4Innowacyjność polskiej gospodarki na podstawie wybranych wskaźników - Polska na mapie innowacyjności europejskiej.
T-A-2Wyzwania współczesnej gospodarki światowej czynnikiem napędzajacym innowacyjność gospodarki - analiza źródeł piśmiennictwa i studiów przypadków zgromadzonych przez studentów.
T-A-5Ocena innowacyjności Polski w ujęciu przestrzennym i branżowym - praca w grupie nad przydzielonym zadaniem (przygotowanie raportu).
T-A-8Analiza studiów przypadków polskich i zagranicznych przedsiębiorstw innowacyjnych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych.
M-2Wykład problemowy z prezentacją multimedialną.
M-3Dyskusja.
M-4Metoda przypadków.
M-5Metoda projektów (praca zespołowa).
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena z egzaminu.
S-2Ocena formująca: Ocena za wykonanie zadania indywidualnego/zespołowego.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena z ćwiczeń (na podstawie ocen za wykonane zadania indywidualne/zespołowe).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna i nie rozumie stanu i uwarunkowań innowacyjności polskiej gospodarki i jej przedsiębiorstw.
3,0Student zna i rozumie stan i uwarunkowania innowacyjności polskiej gospodarki i jej przedsiębiorstw co najmniej w 55%.
3,5Student zna i rozumie stan i uwarunkowania innowacyjności polskiej gospodarki i jej przedsiębiorstw co najmniej w 65%.
4,0Student zna i rozumie stan i uwarunkowania innowacyjności polskiej gospodarki i jej przedsiębiorstw co najmniej w 75%.
4,5Student zna i rozumie stan i uwarunkowania innowacyjności polskiej gospodarki i jej przedsiębiorstw co najmniej w 85%.
5,0Student zna i rozumie stan i uwarunkowania innowacyjności polskiej gospodarki i jej przedsiębiorstw co najmniej w 95%.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D3/3.2_W02Student zna i rozumie pozycję Polski w rankingach innowacyjności i bariery innowacyjności krajowej gospodarki i jej przedsiębiorstw
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W04Zna i rozumie w pogłębionym stopniu struktury i instytucje społeczne, relacje między nimi, występujące w nich więzi i rządzące nimi prawidłowości
E_2A_W01Zna i rozumie w pogłębionym stopniu fakty i zjawiska gospodarcze i społeczne oraz teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi stanowiące zaawansowaną wiedzę ogólną z dyscypliny ekonomia i finanse oraz wybrane zagadnienia z zakresu zaawansowanej wiedzy szczegółowej
E_2A_W09Zna i rozumie fundamentalne dylematy i wyzwania ekonomiczne oraz społeczne współczesnej cywilizacji
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze stanem i uwarunkowaniami innowacyjności polskiej gospodarki i jej przedsiębiorstw.
C-3Opanowanie przez studentów umiejętności wykorzystywania źródeł ekonomicznych do oceny innowacyjności gospodarki i jej przedsiębiorstw oraz prezentacji wyników oceny w formie ustnej i pisemnej.
C-4Opanowanie przez studentów (indywidualnie i/lub w grupie) tworzenia narzędzia do badania barier innowacyjności w Polsce, przeprowadzania badań pilotowych i przedstawienia ich wyników w formie ustnej i pisemnej.
Treści programoweT-W-5Determinanty innowacyjności w Polsce i jej podmiotów gospodarczych.
T-W-3Rankingi innowacyjności i pozycja Polski w tych rankingach.
T-W-6Bariery innowacyjności polskiej gospodarki i jej przedsiębiorstw oraz możliwości ich przezwyciężenia.
T-W-4Innowacyjność polskiej gospodarki na podstawie wybranych wskaźników - Polska na mapie innowacyjności europejskiej.
T-A-6Przygotowanie narzędzia/narzędzi do zbadania barier innowacyjności gospodarki polskiej z punktu widzenia określonej grupy podmiotów w celu przeprowadzenia badań pilotowych.
T-A-8Analiza studiów przypadków polskich i zagranicznych przedsiębiorstw innowacyjnych.
T-A-7Prezentacja wstępnych wyników (pilotażowych) badań zespołu nad barierami innowacyjności w Polsce w opinii wybranej grupy respondentów.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych.
M-2Wykład problemowy z prezentacją multimedialną.
M-3Dyskusja.
M-4Metoda przypadków.
M-5Metoda projektów (praca zespołowa).
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena z egzaminu.
S-2Ocena formująca: Ocena za wykonanie zadania indywidualnego/zespołowego.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena z ćwiczeń (na podstawie ocen za wykonane zadania indywidualne/zespołowe).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna i nie rozumie pozycji Polski w rankingach innowacyjności i barier innowacyjności polskiej gospodarki i jej przedsiębiorstw.
3,0Student zna i rozumie pozycję Polski w rankingach innowacyjności i bariery innowacyjności polskiej gospodarki i jej przedsiębiorstw co najmniej w 55%.
3,5Student zna i rozumie pozycję Polski w rankingach innowacyjności i bariery innowacyjności polskiej gospodarki i jej przedsiębiorstw co najmniej w 65%.
4,0Student zna i rozumie pozycję Polski w rankingach innowacyjności i bariery innowacyjności polskiej gospodarki i jej przedsiębiorstw co najmniej w 75%.
4,5Student zna i rozumie pozycje Polski w rankingach innowacyjnosci i bariery innowacyjności polskiej gospodarki i jej przedsiębiorstw co najmniej w 85%.
5,0Student zna i rozumie pozycję Polski w rankingach innowacyjności i bariery innowacyjności polskiej gospodarki i jej przedsiębiorstw co najmniej w 95%.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D3/3.2_W03Student zna i rozumie procesy innowacyjne i zasady zarządzania innowacjami w przedsiębiorstwach
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W04Zna i rozumie w pogłębionym stopniu struktury i instytucje społeczne, relacje między nimi, występujące w nich więzi i rządzące nimi prawidłowości
E_2A_W01Zna i rozumie w pogłębionym stopniu fakty i zjawiska gospodarcze i społeczne oraz teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi stanowiące zaawansowaną wiedzę ogólną z dyscypliny ekonomia i finanse oraz wybrane zagadnienia z zakresu zaawansowanej wiedzy szczegółowej
E_2A_W05Zna i rozumie w pogłębionym stopniu rolę człowieka jako podmiotu tworzącego i działającego w strukturach społeczno-gospodarczych oraz obszary jego aktywności społeczno-gospodarczej
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z wiedzą o procesach innowacyjnych w przedsiębiorstwach i ich uwarunkowaniach.
C-4Opanowanie przez studentów (indywidualnie i/lub w grupie) tworzenia narzędzia do badania barier innowacyjności w Polsce, przeprowadzania badań pilotowych i przedstawienia ich wyników w formie ustnej i pisemnej.
C-5Opanowanie przez studentów (indywidualnie i/lubw grupie) umiejętności przygotowywania koncepcji stworzenia i wdrożenia nowego procesu/produktu lub nowej usługi dla wybranego przedsiębiorstwa i przedstawienia jej w formie ustnej i pisemnej.
Treści programoweT-W-9Rodzaje przedsiębiorstw innowacyjnych.
T-W-10Egzo- i endogeniczne determinanty innowacyjności organizacji.
T-W-11Zarządzanie innowacjami w przedsiębiorstwie.
T-W-12Działalność innowacyjna przedsiębiorstw i jej pomiar.
T-W-13Modele przedsiębiorstw innowacyjnych i ich cechy.
T-A-9Analiza potrzeb innowacyjnych wybranego przedsiębiorstwa w kontekście wyzwań współczesnej gospodarki (praca w grupach).
T-A-10Rozpoznawanie i sprawdzanie możliwości technologicznych wybranego przedsiębiorstwa oraz podjęcia przez nie działalności innowacyjnej. Analiza zasobów i ich braków (praca w grupach).
T-A-11Koncepcja stworzenia i wdrożenia nowego procesu/produktu lub nowej usługi dla wybranego przedsiębiorstwa (praca w grupach).
T-A-12Prezentacja koncepcji stworzenia i wdrożenia nowego procesu/produktu lub nowej usługi dla wybranego przedsiębiorstwa (praca w grupach); zaliczenie ćwiczeń.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych.
M-2Wykład problemowy z prezentacją multimedialną.
M-3Dyskusja.
M-4Metoda przypadków.
M-5Metoda projektów (praca zespołowa).
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena z egzaminu.
S-2Ocena formująca: Ocena za wykonanie zadania indywidualnego/zespołowego.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena z ćwiczeń (na podstawie ocen za wykonane zadania indywidualne/zespołowe).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna i nie rozumie procesów innowacyjnych i zasad zarządzania innowacjami w przedsiębiorstwach.
3,0Student zna i rozumie procesy innowacyjne i zasady zarządzania innowacjami w przedsiębiorstwach co najmniej w 55%.
3,5Student zna i rozumie procesy innowacyjne i zasady zarządzania innowacjami w przedsiębiorstwach co najmniej w 65%.
4,0Student zna i rozumie procesy innowacyjne i zasady zarządzania innowacjami w przedsiębiorstwach co najmniej w 75%.
4,5Student zna i rozumie procesy innowacyjne i zasady zarządzania innowacjami w przedsiębiorstwach co najmniej w 85%.
5,0Student zna i rozumie procesy innowacyjne i zasady zarządzania innowacjami w przedsiębiorstwach co najmniej w 95%.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D3/3.2_U01Student potrafi pracując indywidualnie i/lub zespołowo przygotować oceny innowacyjności gospodarki w różnym wymiarze oraz je zaprezentować w ustnej i pisemnej formie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U02Potrafi wykorzystać wiedzę do identyfikacji, wyjaśniania oraz prognozowania zjawisk społeczno-gospodarczych oraz relacji między nimi, stosując właściwy dobór źródeł i informacji poprzez ich ocenę, krytyczną analizę, syntezę i twórczą interpretację
E_2A_U03Potrafi dobrać i stosować właściwe metody i narzędzia, w tym zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne do analizowania, prognozowania i modelowania procesów i zjawisk ekonomicznych oraz rozwiązywania problemów gospodarczych
E_2A_U08Potrafi komunikować się na tematy specjalistyczne z zakresu ekonomii i finansów ze zróżnicowanymi kręgami odbiorców
E_2A_U09Potrafi prowadzić debatę na tematy dotyczące zagadnień gospodarczych, wykorzystując dorobek i poglądy autorytetów ekonomii i finansów
E_2A_U11Potrafi przygotować w języku polskim lub obcym prace pisemne lub wystąpienia ustne z zakresu ekonomii i finansów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
E_2A_U12Potrafi współdziałać z innymi osobami w ramach prac zespołowych przyjmując różne, w tym kierownicze role
E_2A_U01Potrafi wykorzystać wiedzę do formułowania i rozwiązywania złożonych i nietypowych problemów dotyczących procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych oraz rozwiązywania zadań w nieprzewidywalnych warunkach w sposób innowacyjny
Cel przedmiotuC-3Opanowanie przez studentów umiejętności wykorzystywania źródeł ekonomicznych do oceny innowacyjności gospodarki i jej przedsiębiorstw oraz prezentacji wyników oceny w formie ustnej i pisemnej.
Treści programoweT-A-3Statystyka publiczna jako źródło informacji o innowacyjności danego kraju - wybór źródeł, określenie problemu badawczego na potrzeby pracy w grupie.
T-A-4Realizacja problemu badawczego i przygotowanie sprawozdania z oceny innowacyjności wybranego kraju z wykorzystaniem właściwych metod analizy ekonomicznej.
T-A-5Ocena innowacyjności Polski w ujęciu przestrzennym i branżowym - praca w grupie nad przydzielonym zadaniem (przygotowanie raportu).
Metody nauczaniaM-5Metoda projektów (praca zespołowa).
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena za wykonanie zadania indywidualnego/zespołowego.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena z ćwiczeń (na podstawie ocen za wykonane zadania indywidualne/zespołowe).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi pracując indywidualnie i/lub zespołowo przygotować ocen innowacyjności gospodarki w róznym wymiarze oraz ich zaprezentować w ustnej i pisemnej formie.
3,0Student potrafi pracując indywidualnie i/lub zespołowo przygotować oceny innowacyjności gospodarki w róznym wymiarze oraz je zaprezentować w ustnej i pisemnej formie co najmniej w 55%.
3,5Student potrafi pracując indywidualnie i/lub zespołowo przygotować oceny innowacyjności gospodarki w róznym wymiarze oraz je zaprezentować w ustnej i pisemnej formie co najmniej w 65%.
4,0Student potrafi pracując indywidualnie i/lub zespołowo przygotować oceny innowacyjności gospodarki w róznym wymiarze oraz je zaprezentować w ustnej i pisemnej formie co najmniej w 75%.
4,5Student potrafi pracując indywidualnie i/lub zespołowo przygotować oceny innowowacyjności w róznym wymiarze oraz je zaprezentować w ustnej i pisemnej formie co najmniejw 85%.
5,0Student potrafi pracując indywidualnie i/lub zespołowo przygotować oceny innowacyjności gospodarki w różnym wymiarze oraz je zaprezentować w ustnej i pisemnej formie co najmniej w 95%.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D3/3.2_U02Student potrafi przygotować narzędzie badawcze i wykorzystać je do pilotażowych badań barier innowacyjności, a potem przedstawić ich wyniki w ustnej i pisemnej formie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U04Potrafi formułować i testować hipotezy związane z prostymi problemami badawczymi z zakresu ekonomii i finansów
E_2A_U02Potrafi wykorzystać wiedzę do identyfikacji, wyjaśniania oraz prognozowania zjawisk społeczno-gospodarczych oraz relacji między nimi, stosując właściwy dobór źródeł i informacji poprzez ich ocenę, krytyczną analizę, syntezę i twórczą interpretację
E_2A_U03Potrafi dobrać i stosować właściwe metody i narzędzia, w tym zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne do analizowania, prognozowania i modelowania procesów i zjawisk ekonomicznych oraz rozwiązywania problemów gospodarczych
E_2A_U08Potrafi komunikować się na tematy specjalistyczne z zakresu ekonomii i finansów ze zróżnicowanymi kręgami odbiorców
E_2A_U12Potrafi współdziałać z innymi osobami w ramach prac zespołowych przyjmując różne, w tym kierownicze role
Cel przedmiotuC-4Opanowanie przez studentów (indywidualnie i/lub w grupie) tworzenia narzędzia do badania barier innowacyjności w Polsce, przeprowadzania badań pilotowych i przedstawienia ich wyników w formie ustnej i pisemnej.
Treści programoweT-A-6Przygotowanie narzędzia/narzędzi do zbadania barier innowacyjności gospodarki polskiej z punktu widzenia określonej grupy podmiotów w celu przeprowadzenia badań pilotowych.
T-A-7Prezentacja wstępnych wyników (pilotażowych) badań zespołu nad barierami innowacyjności w Polsce w opinii wybranej grupy respondentów.
Metody nauczaniaM-3Dyskusja.
M-5Metoda projektów (praca zespołowa).
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena za wykonanie zadania indywidualnego/zespołowego.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena z ćwiczeń (na podstawie ocen za wykonane zadania indywidualne/zespołowe).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi przygotować narzędzia badawczego i wykorzystać go do pilotażowych badań barier innowacyjności, a potem przedstawić ich wyników w ustnej i pisemnej formie.
3,0Student potrafi przygotować narzędzie badawcze i wykorzystać je pilotażowych badań barier innowacyjności, a potem przedstawić ich wyniki w ustnej i pisemnej formie co najmniej w 55%.
3,5Student potrafi przygotować narzędzie badawcze i wykorzystać je do pilotażowych badań barier innowacyjności, a potem przedstawić ich wyniki w ustnej i pisemnej formie co najmniej w 65%.
4,0Student potrafi przygotować narzędzie badawcze i wykorzystać je do pilotażowych badań barier innowacyjności, a potem przedstawić ich wyniki w ustnej i pisemnej formie co najmniej w 75%.
4,5Student potrafi przygotować narzędzie badawcze i wykorzystać je do pilotażowych badań barier innowacyjności, a potem przedstawić ich wyniki w ustnej i pisemnej formie co najmniej w 85%.
5,0Student potrafi przygotować narzędzie badawcze i wykorzystać je do pilotażowych badań barier innowacyjności, a potem przedstawić ich wyniki w ustnej i pisemnej formie co najmniej w 95%.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D3/3.2_U03Student potrafi indywidualnie i/lub zespołowo przygotować koncepcję stworzenia i wdrożenia nowego procesu/produktu lub nowej usługi dla wybranego przedsiębiorstwa i zaprezentować ją w formie ustnej i pisemnej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U02Potrafi wykorzystać wiedzę do identyfikacji, wyjaśniania oraz prognozowania zjawisk społeczno-gospodarczych oraz relacji między nimi, stosując właściwy dobór źródeł i informacji poprzez ich ocenę, krytyczną analizę, syntezę i twórczą interpretację
E_2A_U03Potrafi dobrać i stosować właściwe metody i narzędzia, w tym zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne do analizowania, prognozowania i modelowania procesów i zjawisk ekonomicznych oraz rozwiązywania problemów gospodarczych
E_2A_U08Potrafi komunikować się na tematy specjalistyczne z zakresu ekonomii i finansów ze zróżnicowanymi kręgami odbiorców
E_2A_U12Potrafi współdziałać z innymi osobami w ramach prac zespołowych przyjmując różne, w tym kierownicze role
E_2A_U01Potrafi wykorzystać wiedzę do formułowania i rozwiązywania złożonych i nietypowych problemów dotyczących procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych oraz rozwiązywania zadań w nieprzewidywalnych warunkach w sposób innowacyjny
Cel przedmiotuC-5Opanowanie przez studentów (indywidualnie i/lubw grupie) umiejętności przygotowywania koncepcji stworzenia i wdrożenia nowego procesu/produktu lub nowej usługi dla wybranego przedsiębiorstwa i przedstawienia jej w formie ustnej i pisemnej.
Treści programoweT-A-9Analiza potrzeb innowacyjnych wybranego przedsiębiorstwa w kontekście wyzwań współczesnej gospodarki (praca w grupach).
T-A-10Rozpoznawanie i sprawdzanie możliwości technologicznych wybranego przedsiębiorstwa oraz podjęcia przez nie działalności innowacyjnej. Analiza zasobów i ich braków (praca w grupach).
T-A-11Koncepcja stworzenia i wdrożenia nowego procesu/produktu lub nowej usługi dla wybranego przedsiębiorstwa (praca w grupach).
T-A-12Prezentacja koncepcji stworzenia i wdrożenia nowego procesu/produktu lub nowej usługi dla wybranego przedsiębiorstwa (praca w grupach); zaliczenie ćwiczeń.
Metody nauczaniaM-5Metoda projektów (praca zespołowa).
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena za wykonanie zadania indywidualnego/zespołowego.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena z ćwiczeń (na podstawie ocen za wykonane zadania indywidualne/zespołowe).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi indywidualnie i/lub zespołowo przygotować koncepcji stworzenia i wdrożenia nowego procesu/produktu lub nowej usługi dla wybranego przedsiębiorstwa i zaprezentować jej w formie ustnej i pisemnej.
3,0Student potrafi indywidualnie i/lub zespołowo przygotować koncepcję stworzenia i wdrożenia nowego procesu/produktu lub nowej usługi dla wybranego przedsiębiorstwa i zaprezentować ją w formie ustnej i pisemnej co najmniej w 55%.
3,5Student potrafi indywidualnie i /lub zespołowo przygotować koncepcję stworzenia i wdrozenie nowego procesu/produktu lub nowej usługi dla wybranego przedsiębiorstwa i zaprezentować ją w formie ustnej i pisemnej co najmniej w 65%.
4,0Student potrafi indywidualnie i/lub zespołowo przygotować koncepcję stworzenia i wdrożenia nowego procesu/produktu lub nowej usługi dla wybranego przedsiębiorstwa i zaprezentować ją w formie ustnej i pisemnej co najmniej w 75%.
4,5Student potrafi indywidualnie i/lub zespołowo przygotować koncepcję stworzenia i wdrożenia nowego procesu/produktu lub nowej usługi dla wybranego przedsiębiorstwa i zaprezentować ją w formie ustnej i pisemnej co najmniej w 85%.
5,0Student potrafi indywidualnie i/lub zespołowo przygotować koncepcję stworzenia i wdrożenia nowego procesu/produktu lub nowej usługi dla wybranego przedsiębiorstwa i zaprezentować ją w formie ustnej i pisemnej co najmniej w 95%.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D3/3.2_K01Student docenia znaczenie innowacyjności gospodarki i jej przedsiębiorstw dla ich wzrostu i konkurencyjności oraz pozycji na świecie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_K04Jest gotów do myślenia i rozwiązywania problemów w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
E_2A_K06Jest gotów do wykazywania tolerancji i otwartości wobec różnych poglądów, postaw i kultur
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z wiedzą o procesach innowacyjnych w przedsiębiorstwach i ich uwarunkowaniach.
C-3Opanowanie przez studentów umiejętności wykorzystywania źródeł ekonomicznych do oceny innowacyjności gospodarki i jej przedsiębiorstw oraz prezentacji wyników oceny w formie ustnej i pisemnej.
Treści programoweT-W-3Rankingi innowacyjności i pozycja Polski w tych rankingach.
T-W-1Innowacyjność jako narzędzie wzrostu gospodarczego i konkurencyjności kraju w świetle współczesnych wyzwań gospodarki światowej.
T-W-7Przedsiębiorstwo jako uczestnik procesów innowacyjnych we współczesnej gospodarce. Rola przedsiębiorstw w RIS oraz modelach helisy.
T-W-4Innowacyjność polskiej gospodarki na podstawie wybranych wskaźników - Polska na mapie innowacyjności europejskiej.
T-A-2Wyzwania współczesnej gospodarki światowej czynnikiem napędzajacym innowacyjność gospodarki - analiza źródeł piśmiennictwa i studiów przypadków zgromadzonych przez studentów.
T-A-5Ocena innowacyjności Polski w ujęciu przestrzennym i branżowym - praca w grupie nad przydzielonym zadaniem (przygotowanie raportu).
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy z prezentacją multimedialną.
M-3Dyskusja.
M-5Metoda projektów (praca zespołowa).
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena za wykonanie zadania indywidualnego/zespołowego.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena z ćwiczeń (na podstawie ocen za wykonane zadania indywidualne/zespołowe).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie docenia znaczenia innowacyjności gospodarki i jej przedsiębiorstw dla ich wzrostu i konkurencyjności oraz pozycji na świecie.
3,0Student w bardzo szczątkowym zakresie docenia znaczenie innowacyjności gospodarki i jej przedsiębiorstw dla ich wzrostu i konurencyjności oraz pozycji na świecie.
3,5Student w podstawowym zakresie docenia znaczenie innowacyjności gospodarki i jej przedsiębiorstw dla ich wzrostu i konurencyjności oraz pozycji na świecie.
4,0Student w więcej niż podstawowym zakresie docenia znaczenie innowacyjności gospodarki i jej przedsiębiorstw dla ich wzrostu i konkurencyjności oraz pozycji na świecie.
4,5Student w szerokim zakresie docenia znaczenie innowacyjności gospodarki i jej przedsiębiorstw dla ich wzrostu i konurencyjności oraz pozycji na świecie. Przejawia się to na każdym etapie jego pracy,tj. pracy indywidualnej i zespołowej.
5,0Student w bardzo szerokim zakresie docenia znaczenie innowacyjności gospodarki i jej przedsiębiorstw dla ich wzrostu i konkurencyjności oraz pozycji na świecie. Przejawia sie to na każdym etapie jego pracy, tj. indywidualnej i zespołowej. Potrafi samodzielnie wskazać możliwości poprawy innowacyjności polskiej gospodarki i jej pozycji konkurencyjnej.