Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N1)
specjalność: Analityka gospodarcza

Sylabus przedmiotu Rachunkowość:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Rachunkowość
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ekonomii, Finansów i Rachunkowości
Nauczyciel odpowiedzialny Marzena Rydzewska <mrydzewska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Elżbieta Jaworska <Elzbieta.Jaworska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 15 3,00,50egzamin
ćwiczenia audytoryjneA2 15 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1-

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z istotą rachunkowości, jej zakresem przedmiotowym i podmiotowym oraz ogólnymi zasadami prowadzenia ksiąg rachunkowych przez jednostki gospodarcze
C-2Przygotowanie studentów do ujmowania w księgach rachunkowych procesów gospodarczych zachodzących w przedsiębiorstwie, tj. do ewidencji składników majątku i kapitałów oraz ustalania wyniku finansowego
C-3Ukształtowanie umiejętności generowania i prezentacji informacji w systemie rachunkowości, a także wstępnej interpretacji informacji zestawianych w podstawowych elementach sprawozdania finansowego

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Funkcje i zasady rachunkowości. Zakres przedmiotowy i podmiotowy rachunkowości1
T-A-2Klasyfikacja aktywów i pasywów. Budowa bilansu2
T-A-3Ewidencja operacji gospodarczych na kontach bilansowych. Poprawa błędów księgowych3
T-A-4Przychody i koszty ich osiągnięcia oraz wynik finansowy jednostki. Ewidencja operacji gospodarczych na kontach wynikowych3
T-A-5Ustalanie wyniku finansowego3
T-A-6Wybrane ewidencje problemowe1
T-A-7Kolokwium2
15
wykłady
T-W-1Iistota, funkcje, zasady i techniki rachunkowości, regulacje rachunkowości. Zakres przedmiotowy i podmiotowy rachunkowości2
T-W-2Majątek przedsiębiorstwa i jego podział. Treść i układ bilansu4
T-W-3Operacje gospodarcze i ich wpływ na bilans. Budowa i systematyka kont księgowych. Zasady funkcjonowania kont księgowych. Plan kont. Podzielność i łączenie kont. Błędy księgowe2
T-W-4Przychody i koszty - pojęcie, systematyka i wpływ na wynik finansowy2
T-W-5Zasady funkcjonowania kont wynikowych. Ewidencja kosztów i przychodów3
T-W-6Wynik finansowy. Warianty ustalania wyniku finansowego1
T-W-7Budowa i zakres informacyjny rachunku zysków i strat1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach - praca indywidualna i grupowa15
A-A-2Przygotowanie do zajęć, w tym przegląd literatury i rozwiązywanie zadań problemowych20
A-A-3Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń15
50
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Czytanie zalecanej literatury przedmiotu35
A-W-3Przygotowanie się do egzaminu23
A-W-4Udział w egzaminie2
75

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych
M-2wykład konwersatoryjny
M-3objaśnienie i wyjaśnienie pojęć i zasad rachunkowości
M-4ćwiczenia przedmiotowe - indywidualne i grupowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Analiza i ocena wyników indywidualnej i grupowej pracy studentów podczas ćwiczeń audytoryjnych, w tym: indywidualne i grupowe rozwiązywanie zadań problemowych, udzielanie odpowiedzi na pytania zadawane w trakcie zajęć
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne obejmujące zadanie problemowe w zakresie ewidencji operacji gospodarczych i sporządzenia w podstawowym zakresie sprawozdań finansowych
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_B07/2.4_W01
Student zna i rozumie pojęcie rachunkowości, jej zasady i funkcje, zasady klasyfikacji i prezentacji majątku przedsiębiorstwa oraz ujęcia w księgach rachunkowych procesów go zmieniających
E_1A_W05, E_1A_W08, E_1A_W10, E_1A_W01, E_1A_W06C-1, C-3, C-2T-W-4, T-W-2, T-W-7, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-1, T-A-1, T-A-2, T-A-6, T-A-4, T-A-3, T-A-5M-1, M-4, M-2, M-3S-3, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_B07/2.4_U01
Student potrafi klasyfikować majątek jednostki, ewidencjonować proste operacje gospodarcze, sporządzać uproszczony bilans i ustalać wynik finansowy
E_1A_U01, E_1A_U03, E_1A_U04, E_1A_U05, E_1A_U09, E_1A_U10C-1, C-3, C-2T-W-4, T-W-2, T-W-7, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-A-1, T-A-2, T-A-6, T-A-7, T-A-4, T-A-3, T-A-5M-1, M-4, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_B07/2.4_K01
Student jest gotów do oceny posiadanej wiedzy i umiejętności z zakresu podstaw rachunkowości, ich znaczenia dla odpowiedzialnego i etycznego pełnienia ról zawodowych i prawidłowości funkcjonowania podmiotów gospodarczych i społecznych
E_1A_K01, E_1A_K02, E_1A_K03, E_1A_K04, E_1A_K05C-1, C-3, C-2T-W-4, T-W-2, T-W-7, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-1, T-A-1, T-A-2, T-A-6, T-A-7, T-A-4, T-A-3, T-A-5M-4, M-2S-3, S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_B07/2.4_W01
Student zna i rozumie pojęcie rachunkowości, jej zasady i funkcje, zasady klasyfikacji i prezentacji majątku przedsiębiorstwa oraz ujęcia w księgach rachunkowych procesów go zmieniających
2,0Student nie zna pojęcia, zasad i funkcji rachunkowości, nie zna zasad klasyfikacji i prezentacji majątku oraz ujęcia w ksiągach rachunkowych procesów go zmieniających
3,0Student zna i rozumie pojęcie rachunkowości, wymienia zasady i funkcje rachunkowości, zna w stopniu podstawowym zasady klasyfikacji i prezentacji majątku, zna podstawy ujęcia w księgach rachunkowych procesów zmieniających majątek
3,5Student zna i rozumie pojęcie rachunkowości, wymienia i omawia niektóre zasady i funkcje rachunkowości, zna podstawy klasyfikacji i prezentacji majątku, zna podstawy ujęcia w księgach rachunkowych procesów zmieniających majątek
4,0Student zna i rozumie pojęcie rachunkowości, omawia zasady i funkcje rachunkowości, zna większość zasad klasyfikacji i prezentacji majątku, zna wybrane zasady ujęcia w księgach rachunkowych procesów zmieniających majątek
4,5Student zna i rozumie pojęcie rachunkowości, omawia zasady i funkcje rachunkowości, zna większość zasad klasyfikacji i prezentacji majątku, zna większość zasad ujęcia w księgach rachunkowych procesów zmieniających majątek
5,0Student zna i rozumie pojęcie rachunkowości, omawia zasady i funkcje rachunkowości, zna zasady klasyfikacji i prezentacji majątku oraz ujęcia w księgach rachunkowych procesów go zmieniających

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_B07/2.4_U01
Student potrafi klasyfikować majątek jednostki, ewidencjonować proste operacje gospodarcze, sporządzać uproszczony bilans i ustalać wynik finansowy
2,0Student nie potrafi klasyfikować majątku jednostki, nie potrafi ująć w księgach rachunkowych operacji gospodarczych oraz zaprezentować wygenerowanych na ich podstawie informacji w bilansie
3,0Student potrafi częściowo lub z pomocą klasyfikować majątek jednostki, ewidencjonować proste operacje bilansowe i wynikowe oraz sporządzać uproszczony bilans
3,5Student potrafi samodzielnie klasyfikować majątek jednostki, ewidencjonować proste operacje bilansowe i wynikowe oraz sporządzać uproszczony bilans i ustalać w wynik finansowy w wybranym wariancie a proponowane przez niego rozwiązania w większości są prawidłowe
4,0Student potrafi samodzielnie klasyfikować majątek jednostki, ewidencjonować proste operacje bilansowe i wynikowe oraz sporządzać uproszczony bilans i ustalać wynik finansowy w wybranym wariancie a proponowane przez niego rozwiązania są prawidłowe
4,5Student potrafi samodzielnie klasyfikować majątek jednostki, ewidencjonować wszystkie wchodzące w zakres zajęć operacje bilansowe i wynikowe objęte oraz prawidłowo sporządzać uproszczony bilans i ustalać wynik finansowy w różnych wariantach a proponowane przez niego rozwiązania są w większości prawidłowe
5,0Student potrafi samodzielnie klasyfikować majątek jednostki, ewidencjonować wszystkie wszystkie wchodzące w zakres zajęć operacje bilansowe i wynikowe objęte oraz prawidłowo sporządzać uproszczony bilans i ustalać wynik finansowy w rożnych wariantach a proponowane przez niego rozwiązania są prawidłowe

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_B07/2.4_K01
Student jest gotów do oceny posiadanej wiedzy i umiejętności z zakresu podstaw rachunkowości, ich znaczenia dla odpowiedzialnego i etycznego pełnienia ról zawodowych i prawidłowości funkcjonowania podmiotów gospodarczych i społecznych
2,0Student nie jest gotów do oceny posiadanej wiedzy i umiejętności z zakresu podstaw rachunkowości, ich znaczenia dla odpowiedzialnego i etycznego pełnienia ról zawodowych i prawidłowości funkcjonowania podmiotów gospodarczych i społecznych
3,0Student przejawia czasami gotowość do oceny posiadanej wiedzy i umiejętności z zakresu podstaw rachunkowości, ich znaczenia dla odpowiedzialnego i etycznego pełnienia ról zawodowych i prawidłowości funkcjonowania podmiotów gospodarczych i społecznych
3,5Student często przejawia gotowość do oceny posiadanej wiedzy i umiejętności z zakresu podstaw rachunkowości, ich znaczenia dla odpowiedzialnego i etycznego pełnienia ról zawodowych i prawidłowości funkcjonowania podmiotów gospodarczych i społecznych
4,0Student bardzo często często przejawia gotowość do oceny posiadanej wiedzy i umiejętności z zakresu podstaw rachunkowości, ich znaczenia dla odpowiedzialnego i etycznego pełnienia ról zawodowych i prawidłowości funkcjonowania podmiotów gospodarczych i społecznych
4,5Student zazwyczaj przejawia gotowość do oceny posiadanej wiedzy i umiejętności z zakresu podstaw rachunkowości, ich znaczenia dla odpowiedzialnego i etycznego pełnienia ról zawodowych i prawidłowości funkcjonowania podmiotów gospodarczych i społecznych
5,0Student jest zawsze gotów do oceny posiadanej wiedzy i umiejętności z zakresu podstaw rachunkowości, ich znaczenia dla odpowiedzialnego i etycznego pełnienia ról zawodowych i prawidłowości funkcjonowania podmiotów gospodarczych i społecznych

Literatura podstawowa

  1. Nadolna B., Rydzewska-Włodarczyk M., Podstawy rachunkowości, Wydawnictwo Uczelniane Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego, Szczecin, 2018
  2. Winiarska K. (red.), Podstawy rachunkowości (ebook, pdf), Wolters Kluwer Polska, Warszawa, 2020, VI, również wersje papierowe od 2012 roku
  3. Szczypa P., Podstawy rachunkowości - od teorii do praktyki, CeDeWu, Warszawa, 2020, 5
  4. Kimmel P.D., Weygandt J.J., Kieso D.E., Financial and Managerial Accounting, Wiley, 2018
  5. Śnieżek E., Walińska E., Frendzel M., Stępień-Andrzejewsska J., Financial accounting:key problems, examples, exercises, Centrum Controllingu&Analiz Ekonomicznych, Łodź, 2007

Literatura dodatkowa

  1. Małkowska D., Rachunkowość od podstaw zbiór zadań z komentarzem z rozwiązaniami, ODDK, 2020
  2. Winiarska K. (red.), Zbiór zadań z podstaw rachunkowości, Wolters Kluwer, Kraków, 2012
  3. Kiziukiewicz T. (red.), Rachunkowość jednostek gospodarczych, PWE, Warszawa, 2012, I, Współautorzy z ZUT: B. Nadolna, M. Rydzewska-Włodarczyk
  4. Kizukiewicz T. (red), Rachunkowość przedsiębiorstw wybranych sektorów gospodarki, Warszawa, PWE, 2014, Współautorzy z ZUT: B. Nadolna, M.Rydzewska-Włodarczyk
  5. Nowak E., Rachunkowość. Kurs podstawowy, PWE, Warszawa, 2016
  6. Gierusz B., Podręcznik samodzielnej nauki księgowania, ODDK, Gdańsk, 2018
  7. Jaworski J., Wstęp do rachunkowości przedsiębiorstw, CeDeWu, Warszawa, 2016, III
  8. Gos W., Zasady rachunkowości teoria regulacje prawne dobre praktyki, CeDeWu, Warszawa, 2020
  9. Sawicki K. (red.), Podstawy rachunkowości, PWE, Warszawa, 2009, VI
  10. Kiziukiewicz T. (red.), Rachunkowość. Zasady prowadzenia według znowelizowanych regulacji krajowych i międzynarodowych. Część I, Ekspert, Wrocław, 2009
  11. Nadolna B. (red.), Przewodnik z podstaw rachunkowości, AR w Szczecinie, Szczecin, 2005, Współautorzy z ZUT: M.Rydzewska-Włodarczyk, E.Jaworska, Z.Sawicka-Kluźniak
  12. Colajuta J., Accounting Principles. Quick Guide to Learn the Principles of Accounting to Manage Business, Independently Published, 2021
  13. Patterson R., Kompendium terminów z zakresu rachunkowości po polsku i angielsku 1-6. Compenndium of Accounting in Polish and English, Wydawnictwa Akademickie Profesionalne. Rzeczpospolita, Warszawa, 2008

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Funkcje i zasady rachunkowości. Zakres przedmiotowy i podmiotowy rachunkowości1
T-A-2Klasyfikacja aktywów i pasywów. Budowa bilansu2
T-A-3Ewidencja operacji gospodarczych na kontach bilansowych. Poprawa błędów księgowych3
T-A-4Przychody i koszty ich osiągnięcia oraz wynik finansowy jednostki. Ewidencja operacji gospodarczych na kontach wynikowych3
T-A-5Ustalanie wyniku finansowego3
T-A-6Wybrane ewidencje problemowe1
T-A-7Kolokwium2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Iistota, funkcje, zasady i techniki rachunkowości, regulacje rachunkowości. Zakres przedmiotowy i podmiotowy rachunkowości2
T-W-2Majątek przedsiębiorstwa i jego podział. Treść i układ bilansu4
T-W-3Operacje gospodarcze i ich wpływ na bilans. Budowa i systematyka kont księgowych. Zasady funkcjonowania kont księgowych. Plan kont. Podzielność i łączenie kont. Błędy księgowe2
T-W-4Przychody i koszty - pojęcie, systematyka i wpływ na wynik finansowy2
T-W-5Zasady funkcjonowania kont wynikowych. Ewidencja kosztów i przychodów3
T-W-6Wynik finansowy. Warianty ustalania wyniku finansowego1
T-W-7Budowa i zakres informacyjny rachunku zysków i strat1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach - praca indywidualna i grupowa15
A-A-2Przygotowanie do zajęć, w tym przegląd literatury i rozwiązywanie zadań problemowych20
A-A-3Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń15
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Czytanie zalecanej literatury przedmiotu35
A-W-3Przygotowanie się do egzaminu23
A-W-4Udział w egzaminie2
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_B07/2.4_W01Student zna i rozumie pojęcie rachunkowości, jej zasady i funkcje, zasady klasyfikacji i prezentacji majątku przedsiębiorstwa oraz ujęcia w księgach rachunkowych procesów go zmieniających
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W05Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu rolę człowieka jako podmiotu tworzącego i działającego w instytucjach społeczno-gospodarczych, a także zarządzającego nimi, rodzaje więzi społecznych, ich wpływ na gospodarkę oraz rządzące nimi prawidłowości
E_1A_W08Zna i rozumie podstawowe ekonomiczne, prawne, etyczne i inne uwarunkowania działań związanych z funkcjonowaniem gospodarki
E_1A_W10Zna i rozumie podstawowe zasady tworzenia i rozwoju różnych form przedsiębiorczości wykorzystując wiedzę z zakresu ekonomii i finansów
E_1A_W01Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu fakty i zjawiska gospodarcze i społeczne oraz teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi stanowiące podstawową wiedzę ogólną z dyscypliny ekonomia i finanse, a także wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej
E_1A_W06Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia z zakresu metod ilościowych (w tym matematyki, statystyki, ekonometrii i teorii podejmowania decyzji), a także metody i narzędzia (w tym informatyczne) pozyskiwania, przetwarzania i prezentacji danych dotyczących zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z istotą rachunkowości, jej zakresem przedmiotowym i podmiotowym oraz ogólnymi zasadami prowadzenia ksiąg rachunkowych przez jednostki gospodarcze
C-3Ukształtowanie umiejętności generowania i prezentacji informacji w systemie rachunkowości, a także wstępnej interpretacji informacji zestawianych w podstawowych elementach sprawozdania finansowego
C-2Przygotowanie studentów do ujmowania w księgach rachunkowych procesów gospodarczych zachodzących w przedsiębiorstwie, tj. do ewidencji składników majątku i kapitałów oraz ustalania wyniku finansowego
Treści programoweT-W-4Przychody i koszty - pojęcie, systematyka i wpływ na wynik finansowy
T-W-2Majątek przedsiębiorstwa i jego podział. Treść i układ bilansu
T-W-7Budowa i zakres informacyjny rachunku zysków i strat
T-W-3Operacje gospodarcze i ich wpływ na bilans. Budowa i systematyka kont księgowych. Zasady funkcjonowania kont księgowych. Plan kont. Podzielność i łączenie kont. Błędy księgowe
T-W-5Zasady funkcjonowania kont wynikowych. Ewidencja kosztów i przychodów
T-W-6Wynik finansowy. Warianty ustalania wyniku finansowego
T-W-1Iistota, funkcje, zasady i techniki rachunkowości, regulacje rachunkowości. Zakres przedmiotowy i podmiotowy rachunkowości
T-A-1Funkcje i zasady rachunkowości. Zakres przedmiotowy i podmiotowy rachunkowości
T-A-2Klasyfikacja aktywów i pasywów. Budowa bilansu
T-A-6Wybrane ewidencje problemowe
T-A-4Przychody i koszty ich osiągnięcia oraz wynik finansowy jednostki. Ewidencja operacji gospodarczych na kontach wynikowych
T-A-3Ewidencja operacji gospodarczych na kontach bilansowych. Poprawa błędów księgowych
T-A-5Ustalanie wyniku finansowego
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych
M-4ćwiczenia przedmiotowe - indywidualne i grupowe
M-2wykład konwersatoryjny
M-3objaśnienie i wyjaśnienie pojęć i zasad rachunkowości
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
S-1Ocena formująca: Analiza i ocena wyników indywidualnej i grupowej pracy studentów podczas ćwiczeń audytoryjnych, w tym: indywidualne i grupowe rozwiązywanie zadań problemowych, udzielanie odpowiedzi na pytania zadawane w trakcie zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna pojęcia, zasad i funkcji rachunkowości, nie zna zasad klasyfikacji i prezentacji majątku oraz ujęcia w ksiągach rachunkowych procesów go zmieniających
3,0Student zna i rozumie pojęcie rachunkowości, wymienia zasady i funkcje rachunkowości, zna w stopniu podstawowym zasady klasyfikacji i prezentacji majątku, zna podstawy ujęcia w księgach rachunkowych procesów zmieniających majątek
3,5Student zna i rozumie pojęcie rachunkowości, wymienia i omawia niektóre zasady i funkcje rachunkowości, zna podstawy klasyfikacji i prezentacji majątku, zna podstawy ujęcia w księgach rachunkowych procesów zmieniających majątek
4,0Student zna i rozumie pojęcie rachunkowości, omawia zasady i funkcje rachunkowości, zna większość zasad klasyfikacji i prezentacji majątku, zna wybrane zasady ujęcia w księgach rachunkowych procesów zmieniających majątek
4,5Student zna i rozumie pojęcie rachunkowości, omawia zasady i funkcje rachunkowości, zna większość zasad klasyfikacji i prezentacji majątku, zna większość zasad ujęcia w księgach rachunkowych procesów zmieniających majątek
5,0Student zna i rozumie pojęcie rachunkowości, omawia zasady i funkcje rachunkowości, zna zasady klasyfikacji i prezentacji majątku oraz ujęcia w księgach rachunkowych procesów go zmieniających
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_B07/2.4_U01Student potrafi klasyfikować majątek jednostki, ewidencjonować proste operacje gospodarcze, sporządzać uproszczony bilans i ustalać wynik finansowy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U01Potrafi wykorzystać wiedzę do identyfikacji i interpretacji procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych z wykorzystaniem metod i narzędzi właściwych dla ekonomii
E_1A_U03Potrafi rozwiązywać zadania i problemy w warunkach nie w pełni przewidywalnych, dobierając właściwie źródła i informacje z nich pochodzące, dokonując ich oceny, krytycznej analizy i syntezy
E_1A_U04Potrafi dobrać i stosować właściwe metody i narzędzia, w tym zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne do analizowania i prognozowania procesów i zjawisk ekonomicznych oraz rozwiązywania problemów gospodarczych
E_1A_U05Potrafi komunikować się z otoczeniem posługując się specjalistyczną terminologią z zakresu ekonomii i finansów
E_1A_U09Potrafi planować i organizować pracę indywidualną oraz współpracować z innymi osobami w ramach działań zespołowych
E_1A_U10Potrafi samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z istotą rachunkowości, jej zakresem przedmiotowym i podmiotowym oraz ogólnymi zasadami prowadzenia ksiąg rachunkowych przez jednostki gospodarcze
C-3Ukształtowanie umiejętności generowania i prezentacji informacji w systemie rachunkowości, a także wstępnej interpretacji informacji zestawianych w podstawowych elementach sprawozdania finansowego
C-2Przygotowanie studentów do ujmowania w księgach rachunkowych procesów gospodarczych zachodzących w przedsiębiorstwie, tj. do ewidencji składników majątku i kapitałów oraz ustalania wyniku finansowego
Treści programoweT-W-4Przychody i koszty - pojęcie, systematyka i wpływ na wynik finansowy
T-W-2Majątek przedsiębiorstwa i jego podział. Treść i układ bilansu
T-W-7Budowa i zakres informacyjny rachunku zysków i strat
T-W-3Operacje gospodarcze i ich wpływ na bilans. Budowa i systematyka kont księgowych. Zasady funkcjonowania kont księgowych. Plan kont. Podzielność i łączenie kont. Błędy księgowe
T-W-5Zasady funkcjonowania kont wynikowych. Ewidencja kosztów i przychodów
T-W-6Wynik finansowy. Warianty ustalania wyniku finansowego
T-A-1Funkcje i zasady rachunkowości. Zakres przedmiotowy i podmiotowy rachunkowości
T-A-2Klasyfikacja aktywów i pasywów. Budowa bilansu
T-A-6Wybrane ewidencje problemowe
T-A-7Kolokwium
T-A-4Przychody i koszty ich osiągnięcia oraz wynik finansowy jednostki. Ewidencja operacji gospodarczych na kontach wynikowych
T-A-3Ewidencja operacji gospodarczych na kontach bilansowych. Poprawa błędów księgowych
T-A-5Ustalanie wyniku finansowego
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych
M-4ćwiczenia przedmiotowe - indywidualne i grupowe
M-2wykład konwersatoryjny
M-3objaśnienie i wyjaśnienie pojęć i zasad rachunkowości
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Analiza i ocena wyników indywidualnej i grupowej pracy studentów podczas ćwiczeń audytoryjnych, w tym: indywidualne i grupowe rozwiązywanie zadań problemowych, udzielanie odpowiedzi na pytania zadawane w trakcie zajęć
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne obejmujące zadanie problemowe w zakresie ewidencji operacji gospodarczych i sporządzenia w podstawowym zakresie sprawozdań finansowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi klasyfikować majątku jednostki, nie potrafi ująć w księgach rachunkowych operacji gospodarczych oraz zaprezentować wygenerowanych na ich podstawie informacji w bilansie
3,0Student potrafi częściowo lub z pomocą klasyfikować majątek jednostki, ewidencjonować proste operacje bilansowe i wynikowe oraz sporządzać uproszczony bilans
3,5Student potrafi samodzielnie klasyfikować majątek jednostki, ewidencjonować proste operacje bilansowe i wynikowe oraz sporządzać uproszczony bilans i ustalać w wynik finansowy w wybranym wariancie a proponowane przez niego rozwiązania w większości są prawidłowe
4,0Student potrafi samodzielnie klasyfikować majątek jednostki, ewidencjonować proste operacje bilansowe i wynikowe oraz sporządzać uproszczony bilans i ustalać wynik finansowy w wybranym wariancie a proponowane przez niego rozwiązania są prawidłowe
4,5Student potrafi samodzielnie klasyfikować majątek jednostki, ewidencjonować wszystkie wchodzące w zakres zajęć operacje bilansowe i wynikowe objęte oraz prawidłowo sporządzać uproszczony bilans i ustalać wynik finansowy w różnych wariantach a proponowane przez niego rozwiązania są w większości prawidłowe
5,0Student potrafi samodzielnie klasyfikować majątek jednostki, ewidencjonować wszystkie wszystkie wchodzące w zakres zajęć operacje bilansowe i wynikowe objęte oraz prawidłowo sporządzać uproszczony bilans i ustalać wynik finansowy w rożnych wariantach a proponowane przez niego rozwiązania są prawidłowe
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_B07/2.4_K01Student jest gotów do oceny posiadanej wiedzy i umiejętności z zakresu podstaw rachunkowości, ich znaczenia dla odpowiedzialnego i etycznego pełnienia ról zawodowych i prawidłowości funkcjonowania podmiotów gospodarczych i społecznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K01Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, umiejętności i odbieranych treści, uznania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, a także ma świadomość konieczności zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu
E_1A_K02Jest gotów do wypełniania zobowiązań społecznych, współorganizowania przedsięwzięć dla środowiska społecznego, a także inicjowania działań na rzecz interesu publicznego
E_1A_K03Jest gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
E_1A_K04Jest gotów do podjęcia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za pełnione role zawodowe i wymagania tego od innych oraz dbałości o dorobek i tradycje zawodu
E_1A_K05Jest gotów do wykazywania otwartości na świat i zrozumienia dla różnych kultur
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z istotą rachunkowości, jej zakresem przedmiotowym i podmiotowym oraz ogólnymi zasadami prowadzenia ksiąg rachunkowych przez jednostki gospodarcze
C-3Ukształtowanie umiejętności generowania i prezentacji informacji w systemie rachunkowości, a także wstępnej interpretacji informacji zestawianych w podstawowych elementach sprawozdania finansowego
C-2Przygotowanie studentów do ujmowania w księgach rachunkowych procesów gospodarczych zachodzących w przedsiębiorstwie, tj. do ewidencji składników majątku i kapitałów oraz ustalania wyniku finansowego
Treści programoweT-W-4Przychody i koszty - pojęcie, systematyka i wpływ na wynik finansowy
T-W-2Majątek przedsiębiorstwa i jego podział. Treść i układ bilansu
T-W-7Budowa i zakres informacyjny rachunku zysków i strat
T-W-3Operacje gospodarcze i ich wpływ na bilans. Budowa i systematyka kont księgowych. Zasady funkcjonowania kont księgowych. Plan kont. Podzielność i łączenie kont. Błędy księgowe
T-W-5Zasady funkcjonowania kont wynikowych. Ewidencja kosztów i przychodów
T-W-6Wynik finansowy. Warianty ustalania wyniku finansowego
T-W-1Iistota, funkcje, zasady i techniki rachunkowości, regulacje rachunkowości. Zakres przedmiotowy i podmiotowy rachunkowości
T-A-1Funkcje i zasady rachunkowości. Zakres przedmiotowy i podmiotowy rachunkowości
T-A-2Klasyfikacja aktywów i pasywów. Budowa bilansu
T-A-6Wybrane ewidencje problemowe
T-A-7Kolokwium
T-A-4Przychody i koszty ich osiągnięcia oraz wynik finansowy jednostki. Ewidencja operacji gospodarczych na kontach wynikowych
T-A-3Ewidencja operacji gospodarczych na kontach bilansowych. Poprawa błędów księgowych
T-A-5Ustalanie wyniku finansowego
Metody nauczaniaM-4ćwiczenia przedmiotowe - indywidualne i grupowe
M-2wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
S-1Ocena formująca: Analiza i ocena wyników indywidualnej i grupowej pracy studentów podczas ćwiczeń audytoryjnych, w tym: indywidualne i grupowe rozwiązywanie zadań problemowych, udzielanie odpowiedzi na pytania zadawane w trakcie zajęć
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne obejmujące zadanie problemowe w zakresie ewidencji operacji gospodarczych i sporządzenia w podstawowym zakresie sprawozdań finansowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest gotów do oceny posiadanej wiedzy i umiejętności z zakresu podstaw rachunkowości, ich znaczenia dla odpowiedzialnego i etycznego pełnienia ról zawodowych i prawidłowości funkcjonowania podmiotów gospodarczych i społecznych
3,0Student przejawia czasami gotowość do oceny posiadanej wiedzy i umiejętności z zakresu podstaw rachunkowości, ich znaczenia dla odpowiedzialnego i etycznego pełnienia ról zawodowych i prawidłowości funkcjonowania podmiotów gospodarczych i społecznych
3,5Student często przejawia gotowość do oceny posiadanej wiedzy i umiejętności z zakresu podstaw rachunkowości, ich znaczenia dla odpowiedzialnego i etycznego pełnienia ról zawodowych i prawidłowości funkcjonowania podmiotów gospodarczych i społecznych
4,0Student bardzo często często przejawia gotowość do oceny posiadanej wiedzy i umiejętności z zakresu podstaw rachunkowości, ich znaczenia dla odpowiedzialnego i etycznego pełnienia ról zawodowych i prawidłowości funkcjonowania podmiotów gospodarczych i społecznych
4,5Student zazwyczaj przejawia gotowość do oceny posiadanej wiedzy i umiejętności z zakresu podstaw rachunkowości, ich znaczenia dla odpowiedzialnego i etycznego pełnienia ról zawodowych i prawidłowości funkcjonowania podmiotów gospodarczych i społecznych
5,0Student jest zawsze gotów do oceny posiadanej wiedzy i umiejętności z zakresu podstaw rachunkowości, ich znaczenia dla odpowiedzialnego i etycznego pełnienia ról zawodowych i prawidłowości funkcjonowania podmiotów gospodarczych i społecznych