Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N1)
specjalność: Ekobiznes
Sylabus przedmiotu Ekonometria:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ekonometria | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Zastosowań Matematyki w Ekonomii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Katarzyna Wawrzyniak <Katarzyna.Wawrzyniak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Jadwiga Zaród <Jadwiga.Zarod@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wymagana znajomość podstawowych zagadnień z matematyki, statystyki opisowej, a także ogólna wiedza ekonomiczna |
W-2 | Wymagana umiejętność posługiwania się arkuszem kalkulacyjnym Excel |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Uzyskanie podstawowej wiedzy z zakresu modelowania ekonometrycznego |
C-2 | Uzyskanie podstawowej wiedzy z zakresu budowy i sposobu rozwiązywania liniowych modeli decyzyjnych |
C-3 | Zdobycie umiejętności zastosowania metod ekonometrycznych w praktyce z wykorzystaniem programów komputerowych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Budowa modelu ekonometrycznego. Klasyfikacja zmiennych w modelu, klasyfikacja modeli ekonometrycznych. Zapis hipotezy modelowej na podstawie opisu zależności pomiędzy zmiennymi. | 1 |
T-L-2 | Wybór zmiennych objaśniających do modelu ekonometrycznego – metoda Hellwiga | 1 |
T-L-3 | Sprawdzian dotyczący budowy modelu ekonometrycznego, klasyfikacji zmiennych, klasyfikacji modeli, metody Hellwiga | 1 |
T-L-4 | Estymacja i weryfikacja jednorównaniowego modelu ekonometrycznego z dwiema (lub więcej) zmiennymi objaśniającym (postać liniowa, potęgowa). Wykorzystanie Excela i programu Statistica. | 2 |
T-L-5 | Estymacja i weryfikacja modeli trendu (postać liniowa, wykładnicza) oraz modeli szeregów czasowych ze stałą i relatywnie stałą sezonowoscią. Wykorzystanie Excela i programu Statistica. | 2 |
T-L-6 | Kolokwium z estymacji i weryfikacji modeli ekonometrycznych z dwiema (lub więcej) zmienymi objaśniającymi oraz modeli szeregów czasowych. | 2 |
T-L-7 | Budowa modeli decyzyjnych. | 1 |
T-L-8 | Rozwiazywanie zadań programowania liniowego metodą geometryczną. | 1 |
T-L-9 | Rozwiązywanie zadań programowania liniowego metodą simpleks - tradycyjnie i z wykorzystaniem Excela (dodatek Solver). | 2 |
T-L-10 | Kolokwium z metod rozwiązywania zadań programowania liniowego. | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Sfery zastosowań matematyki w ekonomii. Związki ekonometrii z innymi naukami | 1 |
T-W-2 | Model ekonometryczny i jego struktura. Klasyfikacja zmiennych w modelu, klasyfikacja modeli, etapy procesu modelowania ekonometrycznego. | 2 |
T-W-3 | Wyznaczanie parametrów strukturalnych jednorównaniowego modelu ekonometrycznego z wieloma zmiennymi objaśniajacymi metodą najmniejszych kwadratów. Ocena jakości modelu (miary dobroci dopoasowania modelu, badanie istotności parametrów strukturalnych modelu, badanie autokorelacji składnika losowego). | 3 |
T-W-4 | Ekonometryczne modelowanie szeregów czasowych – modele trendu (liniowy, wykładniczy), modele szeregów czasowych z wahaniami sezonowymi. | 3 |
T-W-5 | Model decyzyjny i jego struktura. Model decyzyjny a model ekonometryczny. Przykłady programów liniowych – zapis modelu decyzyjnego dla przykładowych programów. | 2 |
T-W-6 | Metody rozwiązywania zadań programowania liniowego - metoda geometryczna i metoda simpleks. | 3 |
T-W-7 | Wykorzystanie arkusza kalkulacyjnego Excel (dodatek Solver) do rozwiązywania zadań programowania liniowego metodą simpleks. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-L-2 | Przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych. | 10 |
A-L-3 | Studiowanie literatury przedmiotu. | 10 |
A-L-4 | Przygotowanie do sprawdzianu i kolokwiów. | 15 |
A-L-5 | Wykonanie prac domowych. | 10 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 15 |
A-W-2 | Studiowanie literatury przedmiotu. | 9 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu. | 14 |
A-W-4 | Uczestnictwo w egzaminie. | 2 |
40 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjno-problemowy z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera wraz z dyskusją dydaktyczną związaną z wykładem |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Egzamin z wykładu w formie pisemnej zawierający zagadnienia teoretyczne oraz zadania do samodzielnego rozwiązania. |
S-2 | Ocena formująca: Sprawdzian i kolokwia służące do oceny okresowych osiągnięć studenta. |
S-3 | Ocena formująca: Sprawdzenie wyników prac domowych rozwiązanych samodzielnie i w zespole mające na celu identyfikację braków w wiedzy i umiejętnościach studenta. |
S-4 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie ocen pochodzących ze sprawdzianu i kolokwiów, prac domowych oraz aktywności na zajęciach. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_B08/3.1_W01 Student zna i rozumie rolę ekonometrii w analizach i badaniach ekonomicznych oraz zna i rozumie etapy modelowania ekonometrycznego | E_1A_W01, E_1A_W06 | — | C-1 | T-L-1, T-L-6, T-L-3, T-L-2, T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-W-4 | M-1, M-2 | S-1, S-3, S-2, S-4 |
E_1A_B08/3.1_W02 Student zna i rozumie sposoby konstruowania i rozwiązywania modeli decyzyjnych oraz zna i rozumie interpretację uzyskanych wyników | E_1A_W03, E_1A_W06 | — | C-2 | T-L-8, T-L-10, T-L-7, T-L-9, T-W-7, T-W-6, T-W-5 | M-1, M-2 | S-1, S-3, S-2, S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_B08/3.1_U01 Student potrafi zbudować model ekonometryczny i wyznaczyć jego parametry z wykorzystaniem programów komputerowych oraz potrafi zinterpretować wyniki przeprowadzonych badań i odnieść je do praktyki gospodarczej | E_1A_U01, E_1A_U02, E_1A_U04 | — | C-1, C-3 | T-L-1, T-L-5, T-L-6, T-L-3, T-L-2, T-L-4, T-W-3 | M-1, M-2 | S-1, S-3, S-2, S-4 |
E_1A_B08/3.1_U02 Student potrafi budować, rozwiązywać z wykorzystaniem programów komputerowych i interpretować liniowe modele decyzyjne | E_1A_U01, E_1A_U02, E_1A_U04 | — | C-2, C-3 | T-L-8, T-L-10, T-L-7, T-L-9, T-W-6, T-W-5 | M-1, M-2 | S-1, S-3, S-2, S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_B08/3.1_K01 Student jest gotowy do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metod i narzędzi stosowanych w ekonometrii | E_1A_K01 | — | C-1, C-2, C-3 | T-L-1, T-L-5, T-L-8, T-L-6, T-L-10, T-L-3, T-L-2, T-L-4, T-L-9, T-W-7, T-W-3, T-W-6, T-W-2, T-W-4, T-W-5 | M-1, M-2 | S-1, S-3, S-2, S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_B08/3.1_W01 Student zna i rozumie rolę ekonometrii w analizach i badaniach ekonomicznych oraz zna i rozumie etapy modelowania ekonometrycznego | 2,0 | Student nie zna i nie rozumie roli ekonometrii w analizach i badaniach ekonomicznych oraz nie zna i nie rozumie etapów modelowania ekonometrycznego |
3,0 | Student słabo zna i rozumie rolę ekonometrii w analizach i badaniach ekonomicznych oraz zna tylko niektóre etapy ekonometrycznego modelowania, ale ma problemy z ich zrozumieniem | |
3,5 | Student dość dobrze zna i rozumie rolę ekonometrii w analizach i badaniach ekonomicznych oraz zna większość etapów ekonometrycznego modelowania, ale ma problemy z ich zrozumieniem | |
4,0 | Student dobrze zna i rozumie rolę ekonometrii w analizach i badaniach ekonomicznych oraz zna etapy ekonometrycznego modelowania, ale rozumie tylko niektóre z nich | |
4,5 | Student dobrze zna i rozumie rolę ekonometrii w analizach i badaniach ekonomicznych oraz zna i rozumie większośc etapów ekonometrycznego modelowania | |
5,0 | Student bezbłędnie zna i rozumie rolę ekonometrii w analizach i badaniach ekonomicznych oraz zna i rozumie wszystkie etapy ekonometrycznego modelowania | |
E_1A_B08/3.1_W02 Student zna i rozumie sposoby konstruowania i rozwiązywania modeli decyzyjnych oraz zna i rozumie interpretację uzyskanych wyników | 2,0 | Student nie zna i nie rozumie sposobów konstruowania oraz rozwiązywania modeli decyzyjnych oraz nie zna i nie rozumie interpretacji uzyskanych wyników |
3,0 | Student zna i rozumie sposoby konstruowaniu niektórych modeli decyzyjnych oraz zna i rozumie jedną z metod ich rozwiązania, a przy interpretacji wyników wymaga pomocy nauczyciela | |
3,5 | Student zna i rozumie sposoby konstruowaniu modeli decyzyjnych oraz zna i rozumie jedną z metod ich rozwiązania, a przy interpretacji niektórych wyników wymaga pomocy nauczyciela | |
4,0 | Student zna i rozumie sposoby konstruowaniu modeli decyzyjnych, zna i rozumie metody ich rozwiązania oraz zna i rozumie interpretację niektórych wyników | |
4,5 | Student zna i rozumie sposoby konstruowaniu modeli decyzyjnych, zna i rozumie metody ich rozwiązania oraz zna i rozumie interpretację większości wyników | |
5,0 | Student zna i rozumie sposoby konstruowaniu modeli decyzyjnych, zna i rozumie metody ich rozwiązania oraz zna i rozumie interpretację wszystkich uzyskanych wyników |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_B08/3.1_U01 Student potrafi zbudować model ekonometryczny i wyznaczyć jego parametry z wykorzystaniem programów komputerowych oraz potrafi zinterpretować wyniki przeprowadzonych badań i odnieść je do praktyki gospodarczej | 2,0 | Student nie potrafi zbudować modelu ekonometrycznego i wyznaczyć jego parametrów z wykorzystaniem programów komputerowych oraz nie potrafi zinterpretować wyników przeprowadzonych badań i nie potrafi odnieść ich do praktyki gospodarczej |
3,0 | Student w stopniu dostatecznym potrafi zbudować model ekonometryczny i wyznaczyć jego parametry z wykorzystaniem programów komputerowych oraz potrafi zinterpretować wyniki przeprowadzonych badań i potrafi odnieść je do praktyki gospodarczej | |
3,5 | Student w stopniu więcej niż dostatecznym potrafi zbudować model ekonometryczny i wyznaczyć jego parametry z wykorzystaniem programów komputerowych oraz potrafi zinterpretować wyniki przeprowadzonych badań i potrafi odnieść je do praktyki gospodarczej | |
4,0 | Student w stopniu dobrym potrafi zbudować model ekonometryczny i wyznaczyć jego parametry z wykorzystaniem programów komputerowych oraz potrafi zinterpretować wyniki przeprowadzonych badań i potrafi odnieść je do praktyki gospodarczej | |
4,5 | Student w stopniu więcej niż dobrym potrafi zbudować model ekonometryczny i wyznaczyć jego parametry z wykorzystaniem programów komputerowych oraz potrafi zinterpretować wyniki przeprowadzonych badań i potrafi odnieść je do praktyki gospodarczej | |
5,0 | Student w stopniu bardzo dobrym potrafi zbudować model ekonometryczny i wyznaczyć jego parametry z wykorzystaniem programów komputerowych oraz potrafi zinterpretować wyniki przeprowadzonych badań i potrafi odnieść je do praktyki gospodarczej | |
E_1A_B08/3.1_U02 Student potrafi budować, rozwiązywać z wykorzystaniem programów komputerowych i interpretować liniowe modele decyzyjne | 2,0 | Student nie potrafi budować, rozwiązywać z wykorzystaniem programów komputerowych i interpretować liniowych modeli decyzyjnych |
3,0 | Student w dostatecznym stopniu potrafi budować, rozwiązywać z wykorzystaniem programów komputerowych i interpretować liniowe modele decyzyjne | |
3,5 | Student w stopniu więcej niż dostatecznym potrafi budować, rozwiązywać z wykorzystaniem programów komputerowych i interpretować liniowe modele decyzyjne | |
4,0 | Student w stopniu dobrym potrafi budować, rozwiązywać z wykorzystaniem programów komputerowych i interpretować liniowe modele decyzyjne | |
4,5 | Student w stopniu więcej niż dobrym potrafi budować, rozwiązywać z wykorzystaniem programów komputerowych i interpretować liniowe modele decyzyjne | |
5,0 | Student w stopniu bardzo dobrym potrafi budować, rozwiązywać z wykorzystaniem programów komputerowych i interpretować liniowe modele decyzyjne |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_B08/3.1_K01 Student jest gotowy do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metod i narzędzi stosowanych w ekonometrii | 2,0 | Student nie jest gotowy do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metod i narzędzi stosowanych w ekonometrii |
3,0 | Student w dostatecznym stopniu jest gotowy do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metod i narzędzi stosowanych w ekonometrii | |
3,5 | Student w więcej niż dostatecznym stopniu jest gotowy do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metod i narzędzi stosowanych w ekonometrii | |
4,0 | Student w stopniu dobrym jest gotowy do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metod i narzędzi stosowanych w ekonometrii | |
4,5 | Student w stopniu więcej niż dobrym jest gotowy do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metod i narzędzi stosowanych w ekonometrii | |
5,0 | Student w stopniu bardzo dobrym jest gotowy do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metod i narzędzi stosowanych w ekonometrii |
Literatura podstawowa
- Hozer J. (red.), Ekonometria, Katedra Ekonometrii i Statystyki Uniwersytetu Szczecińskiego, Stowarzyszenie Pomoc i Rozwój, Szczecin, 1997
- Kukuła K. (red.), Wprowadzenie do ekonometrii, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2009
- Hozer J. (red.), Ekonometria stosowana w zadaniach, Katedra Ekonometrii i Statystyki Uniwersytetu Szczecińskiego, Stowarzyszenie Pomoc i Rozwój, Szczecin, 2006, drugie
- Kukuła K. (red.), Wprowadzenie do ekonometrii w przykładach i zadaniach, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2007, drugie
- Nowak E., Zarys metod ekonometrii. Zbiór zadań, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2002, trzecie
- Stock J.H., Watson M.W., Introduction to Econometrics, Pearson Education, Inc., New Jersey, 2015, trzecie, https://www.academia.edu/45070819/Introduction_to_Econometrics
- Kukuła K. (red.), Badania operacyjne w przykładach i zadaniach, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2014, szóste
- Bąk I., Markowicz I., Mojsiewicz M., Wawrzyniak K., Wzory i tablice. Metody statystyczne i ekonometryczne, CeDeWu, Warszawa, 2019, drugie
- Bąk I., Markowicz I., Mojsiewicz M., Wawrzyniak K., Formulas and Tables. Statistical and Econometric Methods, CeDeWu, Warszawa, 2021
Literatura dodatkowa
- Szapiro T. (red), Decyzje menedżerskie z Excelem, PWE, Warszawa, 2000
- Maddala G.S., Ekonometria, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2008, drugie
- Sobczyk M., Ekonometria, Wydawnictwo C. H. Beck, Warszawa, 2013
- Aczel A.D., Souderpandian J., Complete Business Statistics (chapters 11, 12), McGraw-Hill Primis Online, 2008, siódme, https://alitsaki.ir/wp-content/uploads/2019/07/compelet-business-statisrics-aczel.pdf
- Hiller F.S., Lieberman G.J., Introduction to Operational Research, McGraw-Hill, 2021, jedenaste