Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N2)
specjalność: Analityka gospodarcza
Sylabus przedmiotu Mezoekonomia:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Mezoekonomia | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ekonomii, Finansów i Rachunkowości | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Irena Łącka <Irena.Lacka@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | podstawowe wiadomości z zakresu mikroekonomii oraz podstaw makroekonomii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z mechanizmami funkcjonowania gospodarki na poziomie mezo - regionów, sektorów, branż, karteli, związków przedsiębiorców i grup społecznych. |
C-2 | Zrozumienie przez studentów prawidłowości rozwoju i przemian strukturalnych podmiotów gospodarczych w mezoskali |
C-3 | Zrozumienie przez studentów kierunków i zasadności polityki gospodarczej w mezoskali. |
C-4 | Zapoznanie studentów z nowymi wyzwaniami gospodarki na poziomie mezo. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Zajęcia organizacyjne, dobór i przedstawienie tematów zadań dla zespołów | 1 |
T-A-2 | Analiza sytuacji w różnych sektorach - ocena stanu, uwarunkowań i perspektyw rozwojowych | 6 |
T-A-3 | Struktury sieciowe jako czynnik rozwoju na poziomie mezo | 1 |
T-A-4 | Zaliczenie | 1 |
9 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Pojęcie, istota i geneza mezoekonomii. Branża i region jako przedmiot badań. | 1 |
T-W-2 | Typy i rola podmiotów gospodarczych w systemie na poziomie mezo. | 1 |
T-W-3 | Polityka gospodarcza i jej narzędzia w aspekcie mezoekonomicznym. | 1 |
T-W-4 | Oddziaływanie otoczenia mezoekonomicznego na zachowanie przedsiębiorstw i innych aktorów w branży, regionie. | 1 |
T-W-5 | Wykorzystanie kapitału ludzkiego i społecznego dla rozwoju w skali mezo. | 1 |
T-W-6 | Konkurencja i konkurencyjność w ujęciu mezoekonomicznym | 1 |
T-W-7 | Klastry i struktury sieciowe | 1 |
T-W-8 | Gospodarka cyfrowa, gospodarka wiedzy, globalizacja, polityka narodowa i regionalna - nowe wyzwania dla gospodarki na poziomie mezo. Zaliczenie | 2 |
9 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Udział w ćwiczeniach | 9 |
A-A-2 | Przygotowanie prezentacji | 6 |
A-A-3 | Zapoznanie się z literaturą przedmiotu, poszukiwanie informacji i danych | 10 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach | 9 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia | 10 |
A-W-3 | Zapoznanie się z literaturą przedmiotu. | 6 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład problemowy z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej |
M-2 | dyskusja dydaktyczna |
M-3 | prezentacja multimedialna studentów na wskazany temat |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: ocena samodzielnego zdobywania wiedzy i rozwijania umiejętności logicznego myślenia i prezentacji własnych poglądów |
S-2 | Ocena formująca: ocena kompetencji współdziałania i pracy w grupie podczas tworzenia prezentacji - ocena z prezentacji |
S-3 | Ocena podsumowująca: ocena zaliczeniowa (wynik wszystkich ocen formujących) |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_C08/3.2_W01 student zna i rozumie mechanizmy funkcjonowania gospodarki na poziomie mezoekonomicznym | E_2A_W04, E_2A_W01 | — | C-1 | T-A-4, T-A-2, T-A-3, T-W-8, T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
E_2A_C08/3.2_W02 student zna i rozumie podstawowe narzędzia polityki gospodarczej stosowanej na poziomie mezoekonomicznym | E_2A_W04, E_2A_W10, E_2A_W01 | — | C-3 | T-A-4, T-A-2, T-A-3, T-W-8, T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7 | M-1, M-2, M-3 | S-3 |
E_2A_C08/3.2_W03 student zna i rozumie nowe wyzwania gospodarki na poziomie mezo | E_2A_W04, E_2A_W09, E_2A_W01 | — | C-4 | T-W-8 | M-1, M-3 | S-1, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_C08/3.2_U01 Student potrafi zrozumieć i analizować zjawiska ekonomiczne i społeczne w mezoskali | E_2A_U07, E_2A_U02 | — | C-2, C-1 | T-A-4, T-A-2, T-A-3, T-W-8, T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
E_2A_C08/3.2_U02 student potrafi formułować ogólne wnioski o problemach i szansach rozwojowych podmiotów gospodarczych na poziomie mezoekonomicznym | E_2A_U07, E_2A_U08, E_2A_U09 | — | C-2, C-4, C-1 | T-A-4, T-A-2, T-A-3 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
E_2A_C08/3.2_U03 student potrafi wyjaśnić zasadność stosowania przez państwo narzędzi polityki gospodarczej w celu wspierania rozwoju na poziomie mezo | E_2A_U09, E_2A_U02, E_2A_U01 | — | C-3 | T-W-3 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
E_2A_C08/3.2_U04 student potrafi przygotowywać wystąpienia ustne z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych | E_2A_U11 | — | C-4, C-1, C-3 | T-A-4, T-A-2, T-A-3 | M-3 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_C08/3.2_K01 student ma świadomość współczesnych przemian ekonomiczo-społecznych w gospodarce na poziomie mezo | E_2A_K06, E_2A_K05 | — | C-4 | T-A-4, T-A-2, T-A-3 | M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_C08/3.2_W01 student zna i rozumie mechanizmy funkcjonowania gospodarki na poziomie mezoekonomicznym | 2,0 | Student nie zna i nie rozumie w podstawowym zakresie mechanizmów funkcjonowania gospodaki na poziomie mezoekonomicznym. |
3,0 | Student zna i rozumie mechanizmy funkcjonowania gospodarki na poziomie mezoekonomicznym co najmniej w 55%. | |
3,5 | Student zna i rozumie mechanizmy funkcjonowania gospodarki na poziomie mezoekonomicznym co najmniej w 65%. | |
4,0 | Student zna i rozumie mechanizmy funkcjonowania gospodarki na poziomie mezoekonomicznym co najmniej w 75%. | |
4,5 | Student zna i rozumie mechanizmy funkcjonowania gospodarki na poziomie mezoekonomicznym co najmniej w 85%. | |
5,0 | Student zna i rozumie mechanizmy funkcjonowania gospodarki na poziomie mezoekonomicznym co najmniej w 95%. | |
E_2A_C08/3.2_W02 student zna i rozumie podstawowe narzędzia polityki gospodarczej stosowanej na poziomie mezoekonomicznym | 2,0 | Student nie zna i nie rozumie podstawowych narzędzi polityki gospodarczej stosowanej na poziomie mezoekonomicznym. |
3,0 | Student zna i rozumie podstawowe narzędzia polityki gospodarczej stosowanej na poziomie mezoekonomicznym co najmniej w 55%. | |
3,5 | Student zna i rozumie podstawowe narzędzia polityki gospodarczej na poziomie mezoekonomicznym co najmniej w 65%. | |
4,0 | Student zna i rozumie podstawowe narzędzia polityki gospodarczej na poziomie mezoekonomicznym co najmniej w 75%. | |
4,5 | Student zna i rozumie podstawowe narzzia polityki gospodarczej na poziomie mezoekonomicznym co najmniej w 85%. | |
5,0 | Student zna i rozumie podstawowe narzędzia polityki gospodarczej na poziomie mezoekonomicznym co najmniej w 95%. | |
E_2A_C08/3.2_W03 student zna i rozumie nowe wyzwania gospodarki na poziomie mezo | 2,0 | Student nie zna i nie rozumie nowych wyzwań gospodarki na poziomie mezo. |
3,0 | Student zna i rozumie nowe wyzwania gospodarki na pozimie mezo co najmniej w 55%. | |
3,5 | Student zna i rozumie nowe wyzwania gospodarki na poziomie mezo co najmniej w 65%. | |
4,0 | Student zna i rozumie nowe wyzwania gospodarki na poziomie mezo co najmniej w 75%. | |
4,5 | Student zna i rozumie nowe wyzwania gospodarki na poziomie mezo co najmniej w 85%. | |
5,0 | Student zna i rozumie nowe wyzwania gospodarki na poziomie mezo co najmniej w 95%. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_C08/3.2_U01 Student potrafi zrozumieć i analizować zjawiska ekonomiczne i społeczne w mezoskali | 2,0 | Student nie potrafi zrozumieć i analizować zjawisk ekonomicznych w skali mezo. |
3,0 | Student potrafi zrozumieć i analizować zjawiska ekonomiczne w skali mezo co najmniej w 55%. | |
3,5 | Student potrafi zrozumieć i analizować zjawiska ekonomiczne w skali mezo co najmniej w 65%. | |
4,0 | Student potrafi zrozumieć i analizować zjawiska ekonomiczne w skali mezo co najmniej w 75%. | |
4,5 | Student potrafi zrozumieć i analizować zjawiska ekonomiczne w skali mezo co najmniej w 85%. | |
5,0 | Student potrafi zrozumieć i analizować zjawiska ekonomiczne w skali mezo co najmniej w 95%. | |
E_2A_C08/3.2_U02 student potrafi formułować ogólne wnioski o problemach i szansach rozwojowych podmiotów gospodarczych na poziomie mezoekonomicznym | 2,0 | Student nie potrafi w podstawowym zakresie formułować ogólnych wniosków nt. problemów i szans rozwojowych podmiotów gospodarczych na poziomie mezo. |
3,0 | Student potrafi w podstawowym zakresie formułować ogólne wnioski nt. problemów i szans rozwojowych podmiotów gospodarczych na poziomie mezo co najmniej w 55%. | |
3,5 | Student potrafi w podstawowym zakresie formułować ogólne wnioski nt. problemów i szans rozwojowych podmiotów na poziomie mezo co najmniej w 65%. | |
4,0 | Student potrafi w podstawowym zakresie formułować ogólne wnioski nt. problemów i szans rozwojowych podmiotów gospodarczych na poziomie mezo co najmniej w 75%. | |
4,5 | Student potrafi w stopniu większym niż podstawowy formułować ogólne wnioski nt. problemów i szans rozwojowych podmiotów gospodarczych na poziomie mezo co najmniej w 85%. | |
5,0 | Student potrafi w stopniu większym podstawowy formułować ogólne wnioski nt. problemów i szans rozwojowych podmiotów gospodarczych na poziomie mezo co najmniej w 95%. | |
E_2A_C08/3.2_U03 student potrafi wyjaśnić zasadność stosowania przez państwo narzędzi polityki gospodarczej w celu wspierania rozwoju na poziomie mezo | 2,0 | Student nie potrafi wyjaśnić zasadności stosowania przez państwo narzędzi polityki gospodarczej na poziomie mezo. |
3,0 | Student potrafi wyjaśnić zasadność stosowania przez państwo narzędzi polityki gospodarczej na poziomie mezo co najmniej w 55%. | |
3,5 | Student potrafi wyjaśnić zasadność stosowania przez państwo narzędzi polityki gospodarczej na poziomie mezo co najmniej w 65%. | |
4,0 | Student potrafi wyjaśnić zasadność stosowania przez państwo narzędzi polityki gospodarczej na poziomie mezo co najmniej w 75%. | |
4,5 | Student potrafi wyjaśnić zasadność stosowania przez państwo narzędzi polityki gospodarczej na poziomie mezo co najmniej w 85%. | |
5,0 | Student potrafi wyjaśnić zasadność stosowania przez państwo narzędzi polityki gospodarczej na poziomie mezo co najmniej w 95%. | |
E_2A_C08/3.2_U04 student potrafi przygotowywać wystąpienia ustne z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych | 2,0 | Student nie potrafi przygotowywać wystapień ustnych z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych. |
3,0 | Student potrafi wystąpienie ustne z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej co najmniej w 55%. | |
3,5 | Student potrafi przygotować wystąpienie ustne z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej co najmniej w 65%. | |
4,0 | Student potrafi przygotować wystąpienie ustne z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej co najmniej w 75%. | |
4,5 | Student potrafi przygotować wystąpienie ustne z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej co najmniej w 85%. | |
5,0 | Student potrafi przygotować wystąpienie ustne z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej co najmniej w 95%. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_C08/3.2_K01 student ma świadomość współczesnych przemian ekonomiczo-społecznych w gospodarce na poziomie mezo | 2,0 | Student nie ma świadomości współczesnych przemian ekonomiczno-społecznych w gospodarce na poziomie mezo. |
3,0 | Student w ograniczonym stopniu ma świadomość współczesnych przemian ekonomiczno-społecznych w gospodarce na poziomie mezo; wymaga to wydatnej pomocy nauczyciela. | |
3,5 | Student w średnim stopniu ma świadomość współczesnych przemian ekonomiczno-społecznych w gospodarce na poziomie mezo; wymaga to pomocy nauczyciela. | |
4,0 | Student w dużym stopniu samodzielnie uświadamia sobie współczesne przemiany ekonomiczno-społeczne w gospodarce na poziomie mezo. | |
4,5 | Student samodzielnie uświadamia sobie współczesne przemiany ekonomiczno-społeczne w gospodarce na poziomie mezo, ujęte w programie nauczania. | |
5,0 | Student samodzielnie uświadamia sobie współczesne przemiany ekonomiczno-społeczne w gospodarce na poziomie mezo,wykraczając przy tym poza program nauczania. |
Literatura podstawowa
- Gorynia M., Mezoekonomia - modele samoregulacji branży, Ekonomista, 1995, nr 5-6, 1995
- Gorynia M., Jankowska B., Maślak E., Branża jako przedmiot badań ekonomii, Gospodarka Narodowa, 2000, nr 3, 2000
- Gorynia M., Łaźniewska E. (red. nauk.), Kompendium wiedzy o konkurencyjności, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2009
- Górka K., Tendencje zmian mezoekonomii w wyniku zmian ustrojowych i wyzwań cywilizacyjnych, IX Kongres Ekonomistów Polskich PTE, http:, www.pte.pl/kongres/referaty, 2014
- Jezierski A., Mezoekonomiczne uwarunkowania kształtowania konkurencyjności łańcuchów dostaw, Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, Katowice, 2017
- Gruszewska E., Roszkowska M., Współczesne problemy ekonomiczne w badaniach młodych naukowców. Analizy makro- i mezoekonomiczne, Polskie Towarzystwo Ekonomiczne, Białystok, 2019
Literatura dodatkowa
- Budnar W.W., Podmiotowość regionów a polityka i rozwój regionalny. Kontekst polski i europejski, Acta Scienriarum Polonorum. Administratio Locorum, 2009, nr 8(3), 2009
- Gancarczyk J., Wpływ kooperacji małych i średnich przedsiębiorstw w klastrach na konkurencyjnośc regionów, Zeszyty Naukowe Kolegium Gospodarki Światowej SGH, 2011, nr 32, 2011
- Łącka I., Mezoekonomiczne aspekty innowacyjności polskiej gospodarki, Prace Naukowe Uniwesytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 2011, nr 168, 2011
- Mikołajczyk K., Kurczewska A., Fila J., Klastry na świecie, Difin, Warszawa, 2009
- Woźniak-Miszewska M., Mezoekonomia transgraniczna przedsiębiorstw. Studium bezpośrednich inwestycji zagranicznych w rozwoju regionów ekonomicznych, Difin, Warszawa, 2012
- Kirdina-Chandler S., Maevsky V., Mesoeconomics from the Heterodox Perspective and Its Structure, Journal of the Institutional Studies, 2020, No. 12(2), pp. 006-024, 2020