Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N2)
specjalność: Analityka gospodarcza
Sylabus przedmiotu Etyka biznesu:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Etyka biznesu | ||
Specjalność | Analityka gospodarcza | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ekonomii, Finansów i Rachunkowości | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Sylwia Gołąb <sylwia.golab@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Ogólna znajomość zagadnień z zakresu etyki |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem kształcenia jest zrozumienie podstawowych pojęć i zasad etycznych w obszarze działalności zawodowej. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Podstawowe pojęcia z zakresu etyki – geneza, klasyfikacje, kategorie i zasady etyczne | 1 |
T-A-2 | Etyka biznesu i etyka zawodowa | 1 |
T-A-3 | Kodeks etyczny w pracy zawodowej – elementy i zasady konstruowania | 2 |
T-A-4 | Kodeksy etyczne w pracy zawodowej – studium przypadku | 1 |
T-A-5 | Zachowania etyczne i nieetyczne w pracy | 2 |
T-A-6 | Narzędzia wpływania na postawy etyczne ludzi w organizacji | 1 |
T-A-7 | Społeczna odpowiedzialność biznesu | 1 |
T-A-8 | Zjawiska patologiczne we współczesnych przedsiębiorstwach | 2 |
T-A-9 | Etyczny menedżer – studium przypadku | 1 |
T-A-10 | Konflikty interesów jako problem etyczny biznesu | 1 |
T-A-11 | Dylematy etyczne – studium przypadku | 2 |
T-A-12 | Podsumowanie zajęć i zaliczenie przedmiotu | 1 |
16 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 16 |
A-A-2 | praca własna studenta obejmująca przygotowanie się do zajęć – czytanie literatury, przygotowanie do dyskusji | 22 |
A-A-3 | przygotowanie prezentacji zaliczeniowej | 12 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | dyskusja dydaktyczna |
M-2 | analiza przypadków |
M-3 | praca w grupie |
M-4 | prezentacja |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Ocena przygotowania i sposobu prezentacji projektu (prezentacja multimedialna) |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_D1/4.2_W01 Student zna i rozumie podstawowe pojęcia, zasady i klasyfikacje z zakresu etyki biznesu. | E_2A_W05, E_2A_W10 | — | C-1 | T-A-1, T-A-2, T-A-12, T-A-10 | M-2, M-4, M-3, M-1 | S-1 |
E_2A_D1/4.2_W02 Student zna i rozumie zachowania etyczne i nieetyczne w pracy, konieczność tworzenia kodeksów etycznych w firmach oraz narzędzi wpływania na postawy ludzi w organizacji. | E_2A_W05, E_2A_W10 | — | C-1 | T-A-3, T-A-12, T-A-5, T-A-6 | M-2, M-4, M-3, M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_D1/4.2_U01 Student potrafi analizować i tworzyć kodeksy etyczne oraz identyfikować podstawowe dylematy etyczne mogące pojawiać się w pracy. | E_2A_U06, E_2A_U13, E_2A_U01 | — | C-1 | T-A-11, T-A-4 | M-2, M-4, M-3, M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_D1/4.2_K01 Student jest gotów do przestrzegania i wymagania od innych zasad etyki zawodowej. | E_2A_K06, E_2A_K03, E_2A_K05 | — | C-1 | T-A-7, T-A-8, T-A-9 | M-2, M-4, M-3, M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_D1/4.2_W01 Student zna i rozumie podstawowe pojęcia, zasady i klasyfikacje z zakresu etyki biznesu. | 2,0 | Student nie zna i nie rozumie podstawowych pojęć, zasad i klasyfikacji z zakresu etyki biznesu, wykazuje problemy podczas analizy postawionych problemów i zagadnień tematycznych. Postawione w trakcie zajęć problemy wykonuje niepoprawnie nawet we współpracy i z pomocą prowadzącego. |
3,0 | Student zna i rozumie podstawowe pojęcia, zasady i klasyfikacje z zakresu etyki biznesu, wykazuje problemy podczas analizy postawionych problemów i zagadnień tematycznych. Postawione w trakcie zajęć problemy spostrzega i rozwiązuje po ukierunkowaniu przez prowadzącego. | |
3,5 | Student zna i rozumie podstawowe pojęcia, zasady i klasyfikacje z zakresu etyki biznesu, wykazuje problemy podczas analizy postawionych problemów i zagadnień tematycznych. Postawione w trakcie zajęć problemy spostrzega i rozwiązuje po ukierunkowaniu przez prowadzącego. Jest zainteresowany pogłębieniem wiadomości i podnoszeniem sprawności swojego działania. | |
4,0 | Student zna i rozumie większość pojęć, zasady i klasyfikacje z zakresu etyki biznesu, samodzielnie i poprawnie ocenia zjawiska etyczne zachodzące w firmie, w niepełny i rzeczowy sposób dokonuje analizy postawionych problemów i zagadnień tematycznych. | |
4,5 | Student zna i rozumie większość pojęć, zasady i klasyfikacje z zakresu etyki biznesu, samodzielnie i poprawnie ocenia zjawiska etyczne zachodzące w firmie, w niepełny ale rzeczowy sposób dokonuje analizy postawionych problemów i zagadnień tematycznych. | |
5,0 | Student zna i rozumie większość pojęć, zasady i klasyfikacje z zakresu etyki biznesu, samodzielnie i poprawnie ocenia zjawiska etyczne zachodzące w firmie, w sposób pełny i rzeczowy sposób dokonuje analizy postawionych problemów i zagadnień tematycznych. | |
E_2A_D1/4.2_W02 Student zna i rozumie zachowania etyczne i nieetyczne w pracy, konieczność tworzenia kodeksów etycznych w firmach oraz narzędzi wpływania na postawy ludzi w organizacji. | 2,0 | Student nie zna i nie rozumie zachowań etycznych i nieetycznych w pracy, zasad tworzenia kodeksów etycznych w firmach oraz narzędzi wpływania na postawy ludzi w organizacji, wykazuje problemy podczas analizy postawionych problemów i zagadnień tematycznych. Postawione w trakcie zajęć problemy wykonuje niepoprawnie nawet we współpracy i z pomocą prowadzącego. |
3,0 | Student zna i rozumie zachowania etyczne i nieetyczne w pracy, zasady tworzenia kodeksów etycznych w firmach oraz narzędzi wpływania na postawy ludzi w organizacji, wykazuje problemy podczas analizy postawionych problemów i zagadnień tematycznych. Postawione w trakcie zajęć problemy spostrzega i rozwiązuje po ukierunkowaniu przez prowadzącego. | |
3,5 | Student zna i rozumie zachowania etyczne i nieetyczne w pracy, zasady tworzenia kodeksów etycznych w firmach oraz narzędzi wpływania na postawy ludzi w organizacji, wykazuje problemy podczas analizy postawionych problemów i zagadnień tematycznych. Postawione w trakcie zajęć problemy spostrzega i rozwiązuje po ukierunkowaniu przez prowadzącego. Jest zainteresowany pogłębieniem wiadomości i podnoszeniem sprawności swojego działania. | |
4,0 | Student zna i rozumie zachowania etyczne i nieetyczne w pracy, zasady tworzenia kodeksów etycznych w firmach oraz narzędzi wpływania na postawy ludzi w organizacji, samodzielnie i poprawnie ocenia zjawiska etyczne zachodzące w firmie, w niepełny i rzeczowy sposób dokonuje analizy postawionych problemów i zagadnień tematycznych. | |
4,5 | Student zna i rozumie zachowania etyczne i nieetyczne w pracy, zasady tworzenia kodeksów etycznych w firmach oraz narzędzi wpływania na postawy ludzi w organizacji, samodzielnie i poprawnie ocenia zjawiska etyczne zachodzące w firmie, w niepełny ale rzeczowy sposób dokonuje analizy postawionych problemów i zagadnień tematycznych. | |
5,0 | Student zna i rozumie zachowania etyczne i nieetyczne w pracy, zasady tworzenia kodeksów etycznych w firmach oraz narzędzi wpływania na postawy ludzi w organizacji, samodzielnie i poprawnie ocenia zjawiska etyczne zachodzące w firmie, w sposób pełny i rzeczowy sposób dokonuje analizy postawionych problemów i zagadnień tematycznych. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_D1/4.2_U01 Student potrafi analizować i tworzyć kodeksy etyczne oraz identyfikować podstawowe dylematy etyczne mogące pojawiać się w pracy. | 2,0 | Student nie potrafi wykorzystać wiedzy teoretycznej do identyfikacji i interpretacji zjawisk i procesów gospodarczych, nie dokonuje analizy postawionych problemów i zagadnień tematycznych, podczas zajęć ogranicza się wyłącznie do realizacji poleceń, nie uczestniczy aktywnie na zajęciach, nie jest zainteresowany podnoszeniem swoich umiejętności. |
3,0 | Student potrafi dostatecznie wykorzystać wiedzę teoretyczną do identyfikacji i interpretacji problemów etycznych w firmie, wykazuje problemy w analizie i interpretacji postawionych zagadnień tematycznych, rozwiązuje je po ukierunkowaniu przez prowadzącego. | |
3,5 | Student potrafi dobrze wykorzystać wiedzę teoretyczną do identyfikacji i interpretacji problemów etycznych w firmie, wykazuje problemy w analizie i interpretacji postawionych zagadnień tematycznych, rozwiązuje je po ukierunkowaniu przez prowadzącego, jest zainteresowany podnoszeniem swojej wiedzy i umiejętności. | |
4,0 | Student potrafi dobrze wykorzystać wiedzę teoretyczną do identyfikacji i interpretacji problemów etycznych w firmie, w niepełny sposób dokonuje analizy postawionych problemów i zagadnień tematycznych, wykazuje się kreatywnością w działaniu, ma problemy w argumentowaniu dokonanych analiz. | |
4,5 | Student potrafi bardzo dobrze wykorzystać wiedzę teoretyczną do identyfikacji i interpretacji problemów etycznych w firmie, dokonuje niepełnej analizy postawionych problemów i zagadnień tematycznych, wykazuje się kreatywnością w działaniu i łatwością w argumentowaniu dokonanych analiz. | |
5,0 | Student potrafi znakomicie wykorzystać wiedzę teoretyczną do identyfikacji i interpretacji problemów etycznych w firmie, w sposób pełny i rzeczowy dokonuje analizy postawionych problemów i zagadnień tematycznych, wykazuje się kreatywnością w działaniu i łatwością w argumentowaniu dokonanych analiz. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_D1/4.2_K01 Student jest gotów do przestrzegania i wymagania od innych zasad etyki zawodowej. | 2,0 | Student posiada śladowy zasób wiedzy merytorycznej, nie uczestniczy aktywnie na zajęciach, nie jest zainteresowany pogłębieniem wiadomości i podnoszeniem sprawności swojego działania. |
3,0 | Student prezentuje dostateczny poziom wiedzy merytorycznej, cechuje się małą kreatywnością w działaniu i w nawiązywaniu kontaktów, ma problemy z komunikacją, mało aktywnie jest zaangażowany i uczestniczy w zajęciach, analizuje i interpretuje zagadnienia tematyczne po ukierunkowaniu przez prowadzącego, w niepełny sposób potrafi argumentować swoje przekonania. | |
3,5 | Student prezentuje dobry poziom wiedzy merytorycznej, cechuje się małą kreatywnością w działaniu i w nawiązywaniu kontaktów, jest komunikatywny, mało aktywnie jest zaangażowany i uczestniczy w zajęciach, analizuje i interpretuje zagadnienia tematyczne po ukierunkowaniu przez prowadzącego, w niepełny sposób potrafi argumentować swoje przekonania. | |
4,0 | Student prezentuje dobry poziom wiedzy merytorycznej, cechuje się kreatywnością w działaniu i łatwością w nawiązywaniu kontaktów, jest komunikatywny, jest zaangażowany i aktywnie uczestniczy w zajęciach, analizuje i interpretuje zagadnienia tematyczne po ukierunkowaniu przez prowadzącego, w niepełny sposób potrafi argumentować swoje przekonania. | |
4,5 | Student prezentuje bardzo dobry poziom wiedzy merytorycznej, cechuje się kreatywnością w działaniu i łatwością w nawiązywaniu kontaktów, jest komunikatywny, jest zaangażowany i aktywnie uczestniczy w zajęciach, poprawnie analizuje i interpretuje zagadnienia tematyczne, potrafi argumentować swoje przekonania. | |
5,0 | Student prezentuje wysoki poziom wiedzy merytorycznej, cechuje się kreatywnością w działaniu i łatwością w nawiązywaniu kontaktów, jest komunikatywny, jest zaangażowany i aktywnie uczestniczy w zajęciach, samodzielnie i poprawnie analizuje i interpretuje zagadnienia tematyczne, potrafi argumentować swoje przekonania. |
Literatura podstawowa
- Gasparski W., Biznes, etyka, odpowiedzialność, PWN, Warszawa, 2013
- Klimek J., Etyka biznesu, Difin, Warszawa, 2004
- Kietliński K., Reyes V., Oleksyn T., Etyka w biznesie i zarządzaniu, Oficyna Ekonomiczna, Kraków, 2005
Literatura dodatkowa
- George D. Chryssides, John H. Kaler, Wprowadzenie do etyki biznesu, PWN, Warszawa, 2005
- Rojek-Nowosielska M., Społeczna odpoiwiedzialność przedsiębiorstw. Model, diagnoza, ocena, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław, 2017
- Molesworth, H. A., Alexander, M. D., & Bryan-Wilson, J., Work ethic, Penn State Press, 2003