Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N2)
specjalność: Analityka gospodarcza
Sylabus przedmiotu Agrobiznes na rynku światowym:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Agrobiznes na rynku światowym | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Studiów Regionalnych i Europejskich | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Milena Bera <Milena.Bera@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 7 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza z zakresu teoretycznych podstaw doradztwa w agrobiznesie oraz ekonomiki przesiębiorstw gospodarki żywnościowej. Wiedza z zakresu makroekonomii. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z miejscem agrobiznesu w gospodarce światowej. |
C-2 | Zapoznanie studentów ze skalą obrotu międzynarodowego płodami rolnymi i ich znaczeniem dla gospodarek poszczególnych krajów. |
C-3 | Ukształtowanie umiejętności identyfikacji procesów integracyjnych wewnątrz agrobiznesu w układzie europejskim i światowym. |
C-4 | Przygotowanie i prowadzenie prezentacji dot. udziału Polski i polskich produktów rolnych w międzynarodowym obrocie płodami rolnymi. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Ryż i jego znaczenie dla gospodarki żywnościowej świata. | 1 |
T-A-2 | PKE (Palm Kernel Expeller) i PKS (Palm Kernel Shells) jako pasza na rynkach światowych. | 1 |
T-A-3 | Soja i jej główni eksporterzy i importerzy światowi. | 1 |
T-A-4 | Pszenica i jej główni eksporterzy i importerzy światowi. | 1 |
T-A-5 | Kukurydza – kierunki eksportu i importu, sposoby wykorzystania. Agrobiomasa - producenci światowi, wykorzystanie w Europie na cele energetyczne. | 1 |
T-A-6 | Ziemniaki – tendencje spożycia, głowni producenci światowi, omówienie udziału Polski na rynku europejskim jako producenta i konsumenta. | 1 |
T-A-7 | Polska - omówienie roli Polski jako dostawcy świeżych warzyw i owoców na rynku europejskim ze szczególnym uwzględnieniem produkcji jabłek i soku jabłkowego. | 1 |
T-A-8 | Międzynarodowe aspekty agrobiznesu – globalizacja; omówienie roli koncernów międzynarodowych typu Cargill, Raiffeisen itp. | 1 |
T-A-9 | Agrobiznes a bezpieczeństwo żywnościowe. | 1 |
9 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych. | 9 |
A-A-2 | Zbieranie materiałów empirycznych niezbędnych do opracowania prezentacji. | 8 |
A-A-3 | Przygotowanie prezentacji. | 8 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające (opowiadanie, opis, wyjaśnianie). |
M-2 | Metody problemowe (wykład problemowy, wykład konwersatoryjny, metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna). |
M-3 | Metody eksponujące ( film, ekspozycja). |
M-4 | Metody praktyczne (pokaz, ćwiczenia przedmiotowe). |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena i analiza aktywności studentów podczas trwania ćwiczeń. |
S-2 | Ocena formująca: Ocena postępów w przyswajaniu wiedzy poprzez zadawanie ustnych pytań na początku ćwiczeń, obejmujących zagadnienia z poprzednich zajęć. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie na ocenę z przygotowanej wcześniej prezentacji dotyczącej wybranego tematu dot. agrobiznesu na rynku polskim. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_O11/3.3_W01 Student zna i rozumie pojęcia z zakresu agrobiznesu w ujęciu światowym, w tym w zakresie zgodnym z ekologicznymi zasadami gospodarowania. | E_2A_W04, E_2A_W05, E_2A_W08, E_2A_W09, E_2A_W10, E_2A_W11, E_2A_W02, E_2A_W07, E_2A_W01, E_2A_W03 | — | C-1, C-2 | T-A-3, T-A-2, T-A-1, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-9 | M-1, M-3, M-2 | S-2, S-3, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_O11/3.3_U01 Student potrafi przygotować prezentację bądź raport na temat różnych aspeków agrobiznesu na rynku światowym w grupie oraz zaprezentować go. | E_2A_U11, E_2A_U03, E_2A_U04, E_2A_U05, E_2A_U06, E_2A_U07, E_2A_U08, E_2A_U09, E_2A_U12, E_2A_U13, E_2A_U02, E_2A_U01 | — | C-4, C-3 | T-A-7, T-A-8, T-A-9 | M-3, M-4, M-2 | S-2, S-3, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_O11/3.3_K01 Student jest gotów do uwzględniania w działaniach gospodarczych zrównoważonego rozwoju jako podstawy współczesnego gospodarowania na poziomie kraju-członka UE, w szczególności w kontekście agrobiznesu i jej globalnej oraz europejskiej specyfiki. | E_2A_K01, E_2A_K02, E_2A_K04, E_2A_K06, E_2A_K03, E_2A_K05 | — | C-4, C-3 | T-A-3, T-A-2, T-A-1, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-9 | M-3, M-4, M-2 | S-2, S-3, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_O11/3.3_W01 Student zna i rozumie pojęcia z zakresu agrobiznesu w ujęciu światowym, w tym w zakresie zgodnym z ekologicznymi zasadami gospodarowania. | 2,0 | Student nie jest w stanie: - zdefiniować podstawowych pojęć z zakresu agrobiznesu w ujęciu światowym, - wskazać, co jest literaturą tematu oraz jaki jest cel, przedmiot i najważniejsze zagadnienia w ramach realizowanego programu, - sformułować krótkiej (nawet niepełnej), ale poprawnej wypowiedzi dla większości poruszanych na zajęciach obszarów tematycznych. Student otrzymuje ocenę niedostateczną, jeśli nie wykazuje zainteresowania treściami programowymi lub uchyla się od aktywności a jego absencja nie daje gwarancji nadrobienia zaległości w materialne. |
3,0 | Student, na ocenę dostateczną: - w zakresie wiedzy z agrobiznesu w ujęciu światowym opanował i przyswoił podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany (częściowo obojętny), - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna). | |
3,5 | Student, na ocenę dostateczną plus: - w zakresie wiedzy z agrobiznesu w ujęciu światowym opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie stosunku do przekazywanej wiedzy pozostaje średnio zainteresowany, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia drobne błędy w treści i języku (jakość wypowiedzi częściowo błędna). | |
4,0 | Student, na ocenę dobrą: - w zakresie wiedzy z agrobiznesu w ujęciu światowym opanował prawie cały materiał programowy i wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie stosunku do wiedzy przejawia zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia (wypowiedzi cechują nieznaczne błędy). | |
4,5 | Student, na ocenę dobrą plus: - w zakresie wiedzy z zakresu agrobiznesu w ujęciu światowym opanował materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, właściwie tłumaczy ich znaczenie - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, - wypowiada się bez trudności operując poprawnie słownictwem merytorycznym. | |
5,0 | Student, na ocenę bardzo dobrą: - w zakresie wiedzy z agrobiznesu w ujęciu światowymwykracza poza materiał programowy, - wykazuje zrozumienie wiedzy bez zastrzeżeń do toku rozumowania, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, potrafi zaproponować kontekst, w którym wiedza znajduje lub może znaleźć zastosowanie praktyczne, - wypowiada się bezbłędnym językiem, prawidłowo merytorycznie. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_O11/3.3_U01 Student potrafi przygotować prezentację bądź raport na temat różnych aspeków agrobiznesu na rynku światowym w grupie oraz zaprezentować go. | 2,0 | Nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi się pojawić w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy z zakresu agrobiznesu w ujęciu światowym. Nie potrafi zastosować praktycznie zdobytej wiedzy, ma podstawowe problemy z interpretacją i wnioskowaniem. |
3,0 | Student, na ocenę dostateczną potrafi zidentyfikować i poradzić sobie (z wydatną pomocą nauczyciela lub przy wsparciu osób trzecich) z wybranymi trudnościami związanymi ze stosowaniem zdobytej wiedzy z zakresu agrobiznesu w ujęciu światowym. Posiada bardzo ograniczone zdolności do praktycznego zastosowania wiedzy i popełnia błędy w zadaniach innych niż podstawowe. | |
3,5 | Student, na ocenę dostateczną plus potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, pod warunkiem uzyskania dodatkowego wsparcia, z trudnościami związanymi ze stosowaniem zdobytej wiedzy z zakresu agrobiznesu w ujęciu światowym. Posiada ograniczone zdolności do praktycznego zastosowania wiedzy i popełnia błędy w zadaniach w trudniejszych zadaniach. | |
4,0 | Student, na ocenę dobrą potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy z zakresu agrobiznesu w ujęciu światowym. Bez błędów stosuje zdobytą wiedzę do rozwiązywania prostych i średnio trudnych zadań, popełnia błędy w interpretacji i wnioskowaniu w trudniejszych kontekstach. | |
4,5 | Student, na ocenę dobrą plus potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy z zakresu agrobiznesu w ujęciu światowym. Umiejętnie interpretuje i wnioskuje w większości kontekstów i zadań przed nim stawianych, rozumie sens popełnianych błędów i posiada umiejętność doskonalenia. | |
5,0 | Student, na ocenę bardzo dobrą samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z procesem z stosowaniem wiedzy z zakresu agrobiznesu w ujęciu światowym w praktyce. Bezbłędnie interpretuje i wnioskuje, niezależnie od poziomu trudności stawianych zagadnień w zakresie przedmiotu. Rozszerza swoje umiejętności poprzez łączenie posiadanej dotąd wiedzy i umiejętności oraz poszukiwanie optymalnych rozwiązań. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_O11/3.3_K01 Student jest gotów do uwzględniania w działaniach gospodarczych zrównoważonego rozwoju jako podstawy współczesnego gospodarowania na poziomie kraju-członka UE, w szczególności w kontekście agrobiznesu i jej globalnej oraz europejskiej specyfiki. | 2,0 | Student nie ma podstawowej wiedzy z z zakresu agrobiznesu w ujęciu światowym co uniemożliwia mu wykazanie się kompetencjami. Prezentuje błędne poglądy i opinie, nawet w sytuacji podpowiedzi nie potrafi zaprezentować kompetencji w poprawnym wnioskowaniu i umiejętności interpretacyjnych. Ujawnia brak zaangażowania i brak chęci wykonania pracy w sposób należyty. |
3,0 | Student, na ocenę dostateczną z zakresu agrobiznesu w ujęciu światowym, wykazuje się umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie podstawowym z licznymi błędami niedyskwalifikującymi całkowicie pracy. | |
3,5 | Student, na ocenę dostateczną plus wykazuje się umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie podstawowym, potrafi zaplanować wykonanie pracy i ujawnia zdolność do wykonania zasadniczego zakresu planu. Popełnia błędy, ale kluczowe obszary z zakresu agrobiznesu w ujęciu światowym realizuje na ogół poprawnie. | |
4,0 | Student, na ocenę dobrą prezentuje opinie i poglądy świadczące o rozumieniu znaczenia tematyki z zakresu agrobiznesu w ujęciu światowym i uzyskaniu podstawowych zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania się zdobytą wiedzą i umiejętnościami. | |
4,5 | Student, na ocenę dobrą plus prezentuje opinie i poglądy świadczące o rozumieniu znaczenia kluczowej tematyki z zakresu agrobiznesu w ujęciu światowym i możliwości oraz zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania się zdobytą wiedzą i umiejętnościami. | |
5,0 | Student, na ocenę bardzo dobrą prezentuje opinie i poglądy świadczące o rozumieniu znaczenia tematyki z zakresu agrobiznesu w ujęciu światowym i możliwości oraz zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania się zdobytą wiedzą i umiejętnościami. |
Literatura podstawowa
- Kierczyńska S., Konsumpcja owoców na tle ich produkcji w Polsce, Roczniki Naukowe Stowarzyszenia Ekonomistów Rolnictwa i Agrobiznesu, 2005, tom VII
- Kożuch A., Mirończuk A., Podstawy ekonomiki agrobiznesu. Część 1. Makroekonomia, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 2003
- Niedzielski E., Agrobiznes. Przedsiębiorczość., Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 2000
- Bazyli Czyżewski, Political rents of European farmers in the sustainable development paradigm : international, national and regional perspective, Polish Scientific Publishers PWN, Warsaw, 2016
Literatura dodatkowa
- Smith W., Dilday H., Rice: Origin, History, Tehcnology and Production, Wiley, 2002