Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N2)
specjalność: Innowacje w gospodarce

Sylabus przedmiotu Ekonometria i prognozowanie procesów ekonomicznych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ekonometria i prognozowanie procesów ekonomicznych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Studiów Regionalnych i Europejskich
Nauczyciel odpowiedzialny Katarzyna Cheba <Katarzyna.Cheba@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 18 2,00,50zaliczenie
wykładyW2 15 2,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wymagana znajomość podstawowych zagadnień z matematyki, statystyki opisowej a także ogólna wiedza ekonomiczna
W-2Wymagana umiejętność posługiwania się arkuszem kalkulacyjnym Excel.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zaznajomienie z zagadnieniami metodologicznymi ekonometrii i prognozowania ekonometrycznego.
C-2Przedstawienie kierunków wykorzystania modeli ekonometrycznych i ich zastosowań praktycznych.
C-3Zaznajomienie z metodami prognozowania oraz miernikami dokładności prognoz ex ante i ex post.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Budowa modelu i dobór zmiennych objaśniających do modelu.2
T-L-2Ocena jakości szacowanych modeli przyczynowo -opisowych.2
T-L-3Ocena jakości szacowanych modeli trendów.1
T-L-4Ocena jakości szacowanych modeli z wahaniami sezonowymi.1
T-L-5Prognozowanie na podstawie modeli trendów.1
T-L-6Prognozowanie na podstawie modeli z wahaniami sezonowymi.2
T-L-7Kolokwium.1
T-L-8Analiza dokładności prognoz ex-post.2
T-L-9Analiza dokładności prognoz ex-ante.2
T-L-10Wyznaczanie czasu realizacji procesów ekonomicznych na podstawie trendów.2
T-L-11Wyznaczanie czasu realizacji procesów ekonomicznych na podstawie modeli trendów z wahaniami sezonowymi.1
T-L-12Kolokwium.1
18
wykłady
T-W-1Etapy konstrukcji modelu ekonometrycznego. Dobór zmiennych do modelu.2
T-W-2Estymacja parametrów. Ocena jakości modeli ekonometrycznych.2
T-W-3Modele tendencji rozwojowej. Ustalanie postaci analitycznej funkcji trendu.2
T-W-4Modele szeregu czasowego z sezonowością.2
T-W-5Podstawowe zalożenia procesu ekonometrycznego prognozowania.2
T-W-6Prognozowanie na podstawie modeli tendencji rozwojowej.2
T-W-7Mierniki dokladności prognoz.3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.18
A-L-2Przygotowanie do zajęć.8
A-L-3Studiowanie literatury przedmiotu.10
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia.14
50
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu.17
A-W-3Przygotowanie do egzaminu.16
A-W-4Egzamin2
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjno-problemowy.
M-2Ćwiczenia z użyciem komputera wraz z dyskusją dydaktyczną związaną z wykładem.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Materiał z ćwiczeń zaliczany w formie dwóch sprawdzianów pisemnych.
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_B04_W01
Student zna i rozumie rolę i miejsce ekonometrii w analizach i badaniach ekonomicznych, kierunkach wykorzystania modeli ekonometrycznych oraz ich zastosowań w praktyce społeczno-gospodarczej.
E_2A_W06, E_2A_W01, E_2A_W03C-2, C-1T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-1, T-L-2, T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3M-2, M-1S-1, S-2
E_2A_B04_W02
Student zna i rozumie metody prognozowania i ich zastosowania w praktyce społeczno-gospodarczej.
E_2A_W06, E_2A_W01, E_2A_W03C-3T-L-9, T-L-10, T-L-11, T-L-8, T-W-6, T-W-5, T-W-7M-2, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_B04_U01
Student potrafi wykorzystać poznane metody ekonometryczne w procesie opisu zjawisk ekonomicznych oraz przewidywania (ekstrapolacji) ich przebiegu w przyszłości.
E_2A_U04, E_2A_U02, E_2A_U01C-2, C-3T-L-7, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-9, T-L-6, T-L-10, T-L-1, T-L-2, T-L-12, T-L-11, T-L-8, T-W-4, T-W-6, T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-7M-2S-1
E_2A_B04_U02
Student protrafi wykorzystać w procesie zbierania danych statystycznych, modelowania i prognozowania zjawsk ekonomicznych arkusz kalkulacyjny oraz popularne pakiety statystyczne.
E_2A_U04, E_2A_U02, E_2A_U01C-2, C-3T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-9, T-L-6, T-L-10, T-L-1, T-L-2, T-L-11, T-L-8M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_B04_K01
Student jest gotów do rozwiązywania problemów związanych z zastosowaniem metod ekonometrycznych i prognozowaniem procesów ekonomicznych.
E_2A_K01C-2, C-3T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-9, T-L-6, T-L-10, T-L-1, T-L-2, T-L-11, T-L-8, T-W-4, T-W-6, T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-7M-2, M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_B04_W01
Student zna i rozumie rolę i miejsce ekonometrii w analizach i badaniach ekonomicznych, kierunkach wykorzystania modeli ekonometrycznych oraz ich zastosowań w praktyce społeczno-gospodarczej.
2,0Student nie zna i nie rozumie roli i miejsca ekonometrii w analizach i badaniach ekonomicznych, kierunkach wykorzystania modeli ekonometrycznych oraz ich zastosowań w praktyce społeczno-gospodarczej.
3,0Student w stopniu dostatecznym zna i rozumie rolę i miejsce ekonometrii w analizach i badaniach ekonomicznych, kierunkach wykorzystania modeli ekonometrycznych oraz ich zastosowań w praktyce społeczno-gospodarczej.
3,5Student w stopniu więcj niż dostatecznym zna i rozumie rolę i miejsce ekonometrii w analizach i badaniach ekonomicznych, kierunkach wykorzystania modeli ekonometrycznych oraz ich zastosowań w praktyce społeczno-gospodarczej.
4,0Student w stopniu dobrym zna i rozumie rolę i miejsce ekonometrii w analizach i badaniach ekonomicznych, kierunkach wykorzystania modeli ekonometrycznych oraz ich zastosowań w praktyce społeczno-gospodarczej.
4,5Student w stopniu bardziej niż dobrym zna i rozumie rolę i miejsce ekonometrii w analizach i badaniach ekonomicznych, kierunkach wykorzystania modeli ekonometrycznych oraz ich zastosowań w praktyce społeczno-gospodarczej.
5,0Student w stopniu bardzo dobrym zna i rozumie rolę i miejsce ekonometrii w analizach i badaniach ekonomicznych, kierunkach wykorzystania modeli ekonometrycznych oraz ich zastosowań w praktyce społeczno-gospodarczej.
E_2A_B04_W02
Student zna i rozumie metody prognozowania i ich zastosowania w praktyce społeczno-gospodarczej.
2,0Student nie zna i nie rozumie metod prognozowania i ich zastosowań w praktyce społeczno-gospodarczej.
3,0Student w stopniu dostatecznym zna i rozumie metody prognozowania i ich zastosowania w praktyce społeczno-gospodarczej.
3,5Student w stopniu bardziej niż dostatecznym zna i rozumie metody prognozowania i ich zastosowania w praktyce społeczno-gospodarczej.
4,0Student w stopniu dobrym zna i rozumie metody prognozowania i ich zastosowania w praktyce społeczno-gospodarczej.
4,5Student w stopniu bardziej niż dobrym zna i rozumie metody prognozowania i ich zastosowania w praktyce społeczno-gospodarczej.
5,0Student w stopniu bardzo dobrym zna i rozumie metody prognozowania i ich zastosowania w praktyce społeczno-gospodarczej.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_B04_U01
Student potrafi wykorzystać poznane metody ekonometryczne w procesie opisu zjawisk ekonomicznych oraz przewidywania (ekstrapolacji) ich przebiegu w przyszłości.
2,0Student nie potrafi wykorzystać poznanych metody ekonometrycznych w procesie opisu zjawisk ekonomicznych oraz przewidywania (ekstrapolacji) ich przebiegu w przyszłości.
3,0Student potrafi przy pomocy nauczyciela wykorzystać niektóre poznane metody ekonometryczne w procesie opisu zjawisk ekonomicznych oraz przewidywania (ekstrapolacji) ich przebiegu w przyszłości.
3,5Student potrafi przy pomocy nauczyciela wykorzystać większość poznanych metod ekonometrycznych w procesie opisu zjawisk ekonomicznych oraz przewidywania (ekstrapolacji) ich przebiegu w przyszłości.
4,0Student potrafi samodzielnie wykorzystać większość poznanych metod ekonometrycznych w procesie opisu zjawisk ekonomicznych oraz przewidywania (ekstrapolacji) ich przebiegu w przyszłości.
4,5Student potrafi samodzielnie wykorzystać poznane metody ekonometryczne w procesie opisu zjawisk ekonomicznych oraz przewidywania (ekstrapolacji) ich przebiegu w przyszłości.
5,0Student potrafi samodzielnie i bezbłędnie wykorzystać poznane metody ekonometryczne w procesie opisu zjawisk ekonomicznych oraz przewidywania (ekstrapolacji) ich przebiegu w przyszłości.
E_2A_B04_U02
Student protrafi wykorzystać w procesie zbierania danych statystycznych, modelowania i prognozowania zjawsk ekonomicznych arkusz kalkulacyjny oraz popularne pakiety statystyczne.
2,0Student nie protrafi wykorzystać arkusza kalkulacyjnego oraz popularnych pakietów statystycznych w procesie zbierania danych statystycznych, modelowania i prognozowania zjawsk ekonomicznych .
3,0Student protrafi przy pomocy nauczyciela wykorzystać niektóre moduły arkusza kalkulacyjnego oraz popularnych pakietów statystycznych w procesie zbierania danych statystycznych, modelowania i prognozowania zjawsk ekonomicznych .
3,5Student protrafi przy pomocy nauczyciela wykorzystać większość modułów arkusza kalkulacyjnego oraz popularnych pakietów statystycznych w procesie zbierania danych statystycznych, modelowania i prognozowania zjawsk ekonomicznych .
4,0Student protrafi samodzielnie wykorzystać większość modułów arkusza kalkulacyjnego oraz popularnych pakietów statystycznych w procesie zbierania danych statystycznych, modelowania i prognozowania zjawsk ekonomicznych .
4,5Student protrafi samodzielnie wykorzystać odpowiednie moduły arkusza kalkulacyjnego oraz popularnych pakietów statystycznych w procesie zbierania danych statystycznych, modelowania i prognozowania zjawsk ekonomicznych .
5,0Student protrafi samodzielnie i bezbłędnie wykorzystać odpowiednie moduły arkusza kalkulacyjnego oraz popularnych pakietów statystycznych w procesie zbierania danych statystycznych, modelowania i prognozowania zjawsk ekonomicznych .

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_B04_K01
Student jest gotów do rozwiązywania problemów związanych z zastosowaniem metod ekonometrycznych i prognozowaniem procesów ekonomicznych.
2,0Student nie jest gotów do rozwiązywania problemów związanych z zastosowaniem metod ekonometrycznych i prognozowaniem procesów ekonomicznych.
3,0Student, z bardzo dużą pomocą nauczyciela, jest gotów do rozwiązywania problemów związanych z zastosowaniem metod ekonometrycznych i prognozowaniem procesów ekonomicznych.
3,5Student, z dużą pomocą nauczyciela, jest gotów do rozwiązywania problemów związanych z zastosowaniem metod ekonometrycznych i prognozowaniem procesów ekonomicznych.
4,0Student, z niewielką pomocą nauczyciela, jest gotów do rozwiązywania problemów związanych z zastosowaniem metod ekonometrycznych i prognozowaniem procesów ekonomicznych.
4,5Student jest gotów do prawie samodzielnego rozwiązywania problemów związanych z zastosowaniem metod ekonometrycznych i prognozowaniem procesów ekonomicznych.
5,0Student jest gotów do samodzielnego rozwiązywania problemów związanych z zastosowaniem metod ekonometrycznych i prognozowaniem procesów ekonomicznych.

Literatura podstawowa

  1. Hozer J. (red.), Ekonometria stosowana z zadaniami, Uniwersytet Szczeciński, Szczecin, 2007
  2. Kukuła K. (red.), Wprowadzenie do ekonometrii w przykładach i zadaniach, PWN, Warszawa, 2008
  3. Kukuła K. (red.), Wprowadzenie do ekonometrii, PWN, Warszawa, 2017
  4. Dittman P., Dittman I., Szabela-Pasierbińska E., Szpulak A., Prognozowanie w zarządzaniu przedsiębiorstwem, Oficyna Wolters Kliwer Polska, Kraków, 2017
  5. Bąk I., Markowicz I., Mojsiewicz M., Wawrzyniak K., Formulas and Tables. Statistical and Econometric Methods, CeDeWu, Warszawa, 2021
  6. Hiller F.S., Lieberman G.J., Introduction to Operational Research, McGraw-Hill, 2021, jedenaste

Literatura dodatkowa

  1. Cieślak M. (red.), Prognozowanie gospodarcze. Metody i zastosowania, PWN, Warszawa, 2005
  2. Hozer J. (red.), Ekonometria, Wydawnictwo Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin, 2006
  3. A. Zeliaś, B. Pawełek, S. Wanat, Prognozowanie ekonomiczne. Teoria i zadania., PWN, Warszawa, 2008

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Budowa modelu i dobór zmiennych objaśniających do modelu.2
T-L-2Ocena jakości szacowanych modeli przyczynowo -opisowych.2
T-L-3Ocena jakości szacowanych modeli trendów.1
T-L-4Ocena jakości szacowanych modeli z wahaniami sezonowymi.1
T-L-5Prognozowanie na podstawie modeli trendów.1
T-L-6Prognozowanie na podstawie modeli z wahaniami sezonowymi.2
T-L-7Kolokwium.1
T-L-8Analiza dokładności prognoz ex-post.2
T-L-9Analiza dokładności prognoz ex-ante.2
T-L-10Wyznaczanie czasu realizacji procesów ekonomicznych na podstawie trendów.2
T-L-11Wyznaczanie czasu realizacji procesów ekonomicznych na podstawie modeli trendów z wahaniami sezonowymi.1
T-L-12Kolokwium.1
18

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Etapy konstrukcji modelu ekonometrycznego. Dobór zmiennych do modelu.2
T-W-2Estymacja parametrów. Ocena jakości modeli ekonometrycznych.2
T-W-3Modele tendencji rozwojowej. Ustalanie postaci analitycznej funkcji trendu.2
T-W-4Modele szeregu czasowego z sezonowością.2
T-W-5Podstawowe zalożenia procesu ekonometrycznego prognozowania.2
T-W-6Prognozowanie na podstawie modeli tendencji rozwojowej.2
T-W-7Mierniki dokladności prognoz.3
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.18
A-L-2Przygotowanie do zajęć.8
A-L-3Studiowanie literatury przedmiotu.10
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia.14
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu.17
A-W-3Przygotowanie do egzaminu.16
A-W-4Egzamin2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_B04_W01Student zna i rozumie rolę i miejsce ekonometrii w analizach i badaniach ekonomicznych, kierunkach wykorzystania modeli ekonometrycznych oraz ich zastosowań w praktyce społeczno-gospodarczej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W06Zna i rozumie w pogłębionym stopniu metody gromadzenia, przetwarzania, interpretacji i prezentacji danych oraz modelowania zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych, a w szczególności metody ilościowe (w tym wnioskowanie statystyczne, ekonometrię i prognozowanie procesów ekonomicznych) oraz metody analizy ekonomiczno-finansowej
E_2A_W01Zna i rozumie w pogłębionym stopniu fakty i zjawiska gospodarcze i społeczne oraz teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi stanowiące zaawansowaną wiedzę ogólną z dyscypliny ekonomia i finanse oraz wybrane zagadnienia z zakresu zaawansowanej wiedzy szczegółowej
E_2A_W03Zna i rozumie w pogłębionym stopniu metodologię badań w zakresie dyscypliny ekonomia i finanse
Cel przedmiotuC-2Przedstawienie kierunków wykorzystania modeli ekonometrycznych i ich zastosowań praktycznych.
C-1Zaznajomienie z zagadnieniami metodologicznymi ekonometrii i prognozowania ekonometrycznego.
Treści programoweT-L-3Ocena jakości szacowanych modeli trendów.
T-L-4Ocena jakości szacowanych modeli z wahaniami sezonowymi.
T-L-5Prognozowanie na podstawie modeli trendów.
T-L-6Prognozowanie na podstawie modeli z wahaniami sezonowymi.
T-L-1Budowa modelu i dobór zmiennych objaśniających do modelu.
T-L-2Ocena jakości szacowanych modeli przyczynowo -opisowych.
T-W-4Modele szeregu czasowego z sezonowością.
T-W-1Etapy konstrukcji modelu ekonometrycznego. Dobór zmiennych do modelu.
T-W-2Estymacja parametrów. Ocena jakości modeli ekonometrycznych.
T-W-3Modele tendencji rozwojowej. Ustalanie postaci analitycznej funkcji trendu.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia z użyciem komputera wraz z dyskusją dydaktyczną związaną z wykładem.
M-1Wykład informacyjno-problemowy.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Materiał z ćwiczeń zaliczany w formie dwóch sprawdzianów pisemnych.
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna i nie rozumie roli i miejsca ekonometrii w analizach i badaniach ekonomicznych, kierunkach wykorzystania modeli ekonometrycznych oraz ich zastosowań w praktyce społeczno-gospodarczej.
3,0Student w stopniu dostatecznym zna i rozumie rolę i miejsce ekonometrii w analizach i badaniach ekonomicznych, kierunkach wykorzystania modeli ekonometrycznych oraz ich zastosowań w praktyce społeczno-gospodarczej.
3,5Student w stopniu więcj niż dostatecznym zna i rozumie rolę i miejsce ekonometrii w analizach i badaniach ekonomicznych, kierunkach wykorzystania modeli ekonometrycznych oraz ich zastosowań w praktyce społeczno-gospodarczej.
4,0Student w stopniu dobrym zna i rozumie rolę i miejsce ekonometrii w analizach i badaniach ekonomicznych, kierunkach wykorzystania modeli ekonometrycznych oraz ich zastosowań w praktyce społeczno-gospodarczej.
4,5Student w stopniu bardziej niż dobrym zna i rozumie rolę i miejsce ekonometrii w analizach i badaniach ekonomicznych, kierunkach wykorzystania modeli ekonometrycznych oraz ich zastosowań w praktyce społeczno-gospodarczej.
5,0Student w stopniu bardzo dobrym zna i rozumie rolę i miejsce ekonometrii w analizach i badaniach ekonomicznych, kierunkach wykorzystania modeli ekonometrycznych oraz ich zastosowań w praktyce społeczno-gospodarczej.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_B04_W02Student zna i rozumie metody prognozowania i ich zastosowania w praktyce społeczno-gospodarczej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W06Zna i rozumie w pogłębionym stopniu metody gromadzenia, przetwarzania, interpretacji i prezentacji danych oraz modelowania zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych, a w szczególności metody ilościowe (w tym wnioskowanie statystyczne, ekonometrię i prognozowanie procesów ekonomicznych) oraz metody analizy ekonomiczno-finansowej
E_2A_W01Zna i rozumie w pogłębionym stopniu fakty i zjawiska gospodarcze i społeczne oraz teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi stanowiące zaawansowaną wiedzę ogólną z dyscypliny ekonomia i finanse oraz wybrane zagadnienia z zakresu zaawansowanej wiedzy szczegółowej
E_2A_W03Zna i rozumie w pogłębionym stopniu metodologię badań w zakresie dyscypliny ekonomia i finanse
Cel przedmiotuC-3Zaznajomienie z metodami prognozowania oraz miernikami dokładności prognoz ex ante i ex post.
Treści programoweT-L-9Analiza dokładności prognoz ex-ante.
T-L-10Wyznaczanie czasu realizacji procesów ekonomicznych na podstawie trendów.
T-L-11Wyznaczanie czasu realizacji procesów ekonomicznych na podstawie modeli trendów z wahaniami sezonowymi.
T-L-8Analiza dokładności prognoz ex-post.
T-W-6Prognozowanie na podstawie modeli tendencji rozwojowej.
T-W-5Podstawowe zalożenia procesu ekonometrycznego prognozowania.
T-W-7Mierniki dokladności prognoz.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia z użyciem komputera wraz z dyskusją dydaktyczną związaną z wykładem.
M-1Wykład informacyjno-problemowy.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Materiał z ćwiczeń zaliczany w formie dwóch sprawdzianów pisemnych.
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna i nie rozumie metod prognozowania i ich zastosowań w praktyce społeczno-gospodarczej.
3,0Student w stopniu dostatecznym zna i rozumie metody prognozowania i ich zastosowania w praktyce społeczno-gospodarczej.
3,5Student w stopniu bardziej niż dostatecznym zna i rozumie metody prognozowania i ich zastosowania w praktyce społeczno-gospodarczej.
4,0Student w stopniu dobrym zna i rozumie metody prognozowania i ich zastosowania w praktyce społeczno-gospodarczej.
4,5Student w stopniu bardziej niż dobrym zna i rozumie metody prognozowania i ich zastosowania w praktyce społeczno-gospodarczej.
5,0Student w stopniu bardzo dobrym zna i rozumie metody prognozowania i ich zastosowania w praktyce społeczno-gospodarczej.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_B04_U01Student potrafi wykorzystać poznane metody ekonometryczne w procesie opisu zjawisk ekonomicznych oraz przewidywania (ekstrapolacji) ich przebiegu w przyszłości.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U04Potrafi formułować i testować hipotezy związane z prostymi problemami badawczymi z zakresu ekonomii i finansów
E_2A_U02Potrafi wykorzystać wiedzę do identyfikacji, wyjaśniania oraz prognozowania zjawisk społeczno-gospodarczych oraz relacji między nimi, stosując właściwy dobór źródeł i informacji poprzez ich ocenę, krytyczną analizę, syntezę i twórczą interpretację
E_2A_U01Potrafi wykorzystać wiedzę do formułowania i rozwiązywania złożonych i nietypowych problemów dotyczących procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych oraz rozwiązywania zadań w nieprzewidywalnych warunkach w sposób innowacyjny
Cel przedmiotuC-2Przedstawienie kierunków wykorzystania modeli ekonometrycznych i ich zastosowań praktycznych.
C-3Zaznajomienie z metodami prognozowania oraz miernikami dokładności prognoz ex ante i ex post.
Treści programoweT-L-7Kolokwium.
T-L-3Ocena jakości szacowanych modeli trendów.
T-L-4Ocena jakości szacowanych modeli z wahaniami sezonowymi.
T-L-5Prognozowanie na podstawie modeli trendów.
T-L-9Analiza dokładności prognoz ex-ante.
T-L-6Prognozowanie na podstawie modeli z wahaniami sezonowymi.
T-L-10Wyznaczanie czasu realizacji procesów ekonomicznych na podstawie trendów.
T-L-1Budowa modelu i dobór zmiennych objaśniających do modelu.
T-L-2Ocena jakości szacowanych modeli przyczynowo -opisowych.
T-L-12Kolokwium.
T-L-11Wyznaczanie czasu realizacji procesów ekonomicznych na podstawie modeli trendów z wahaniami sezonowymi.
T-L-8Analiza dokładności prognoz ex-post.
T-W-4Modele szeregu czasowego z sezonowością.
T-W-6Prognozowanie na podstawie modeli tendencji rozwojowej.
T-W-5Podstawowe zalożenia procesu ekonometrycznego prognozowania.
T-W-1Etapy konstrukcji modelu ekonometrycznego. Dobór zmiennych do modelu.
T-W-2Estymacja parametrów. Ocena jakości modeli ekonometrycznych.
T-W-3Modele tendencji rozwojowej. Ustalanie postaci analitycznej funkcji trendu.
T-W-7Mierniki dokladności prognoz.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia z użyciem komputera wraz z dyskusją dydaktyczną związaną z wykładem.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Materiał z ćwiczeń zaliczany w formie dwóch sprawdzianów pisemnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykorzystać poznanych metody ekonometrycznych w procesie opisu zjawisk ekonomicznych oraz przewidywania (ekstrapolacji) ich przebiegu w przyszłości.
3,0Student potrafi przy pomocy nauczyciela wykorzystać niektóre poznane metody ekonometryczne w procesie opisu zjawisk ekonomicznych oraz przewidywania (ekstrapolacji) ich przebiegu w przyszłości.
3,5Student potrafi przy pomocy nauczyciela wykorzystać większość poznanych metod ekonometrycznych w procesie opisu zjawisk ekonomicznych oraz przewidywania (ekstrapolacji) ich przebiegu w przyszłości.
4,0Student potrafi samodzielnie wykorzystać większość poznanych metod ekonometrycznych w procesie opisu zjawisk ekonomicznych oraz przewidywania (ekstrapolacji) ich przebiegu w przyszłości.
4,5Student potrafi samodzielnie wykorzystać poznane metody ekonometryczne w procesie opisu zjawisk ekonomicznych oraz przewidywania (ekstrapolacji) ich przebiegu w przyszłości.
5,0Student potrafi samodzielnie i bezbłędnie wykorzystać poznane metody ekonometryczne w procesie opisu zjawisk ekonomicznych oraz przewidywania (ekstrapolacji) ich przebiegu w przyszłości.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_B04_U02Student protrafi wykorzystać w procesie zbierania danych statystycznych, modelowania i prognozowania zjawsk ekonomicznych arkusz kalkulacyjny oraz popularne pakiety statystyczne.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U04Potrafi formułować i testować hipotezy związane z prostymi problemami badawczymi z zakresu ekonomii i finansów
E_2A_U02Potrafi wykorzystać wiedzę do identyfikacji, wyjaśniania oraz prognozowania zjawisk społeczno-gospodarczych oraz relacji między nimi, stosując właściwy dobór źródeł i informacji poprzez ich ocenę, krytyczną analizę, syntezę i twórczą interpretację
E_2A_U01Potrafi wykorzystać wiedzę do formułowania i rozwiązywania złożonych i nietypowych problemów dotyczących procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych oraz rozwiązywania zadań w nieprzewidywalnych warunkach w sposób innowacyjny
Cel przedmiotuC-2Przedstawienie kierunków wykorzystania modeli ekonometrycznych i ich zastosowań praktycznych.
C-3Zaznajomienie z metodami prognozowania oraz miernikami dokładności prognoz ex ante i ex post.
Treści programoweT-L-3Ocena jakości szacowanych modeli trendów.
T-L-4Ocena jakości szacowanych modeli z wahaniami sezonowymi.
T-L-5Prognozowanie na podstawie modeli trendów.
T-L-9Analiza dokładności prognoz ex-ante.
T-L-6Prognozowanie na podstawie modeli z wahaniami sezonowymi.
T-L-10Wyznaczanie czasu realizacji procesów ekonomicznych na podstawie trendów.
T-L-1Budowa modelu i dobór zmiennych objaśniających do modelu.
T-L-2Ocena jakości szacowanych modeli przyczynowo -opisowych.
T-L-11Wyznaczanie czasu realizacji procesów ekonomicznych na podstawie modeli trendów z wahaniami sezonowymi.
T-L-8Analiza dokładności prognoz ex-post.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia z użyciem komputera wraz z dyskusją dydaktyczną związaną z wykładem.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Materiał z ćwiczeń zaliczany w formie dwóch sprawdzianów pisemnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie protrafi wykorzystać arkusza kalkulacyjnego oraz popularnych pakietów statystycznych w procesie zbierania danych statystycznych, modelowania i prognozowania zjawsk ekonomicznych .
3,0Student protrafi przy pomocy nauczyciela wykorzystać niektóre moduły arkusza kalkulacyjnego oraz popularnych pakietów statystycznych w procesie zbierania danych statystycznych, modelowania i prognozowania zjawsk ekonomicznych .
3,5Student protrafi przy pomocy nauczyciela wykorzystać większość modułów arkusza kalkulacyjnego oraz popularnych pakietów statystycznych w procesie zbierania danych statystycznych, modelowania i prognozowania zjawsk ekonomicznych .
4,0Student protrafi samodzielnie wykorzystać większość modułów arkusza kalkulacyjnego oraz popularnych pakietów statystycznych w procesie zbierania danych statystycznych, modelowania i prognozowania zjawsk ekonomicznych .
4,5Student protrafi samodzielnie wykorzystać odpowiednie moduły arkusza kalkulacyjnego oraz popularnych pakietów statystycznych w procesie zbierania danych statystycznych, modelowania i prognozowania zjawsk ekonomicznych .
5,0Student protrafi samodzielnie i bezbłędnie wykorzystać odpowiednie moduły arkusza kalkulacyjnego oraz popularnych pakietów statystycznych w procesie zbierania danych statystycznych, modelowania i prognozowania zjawsk ekonomicznych .
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_B04_K01Student jest gotów do rozwiązywania problemów związanych z zastosowaniem metod ekonometrycznych i prognozowaniem procesów ekonomicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_K01Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, umiejętności i odbieranych treści
Cel przedmiotuC-2Przedstawienie kierunków wykorzystania modeli ekonometrycznych i ich zastosowań praktycznych.
C-3Zaznajomienie z metodami prognozowania oraz miernikami dokładności prognoz ex ante i ex post.
Treści programoweT-L-3Ocena jakości szacowanych modeli trendów.
T-L-4Ocena jakości szacowanych modeli z wahaniami sezonowymi.
T-L-5Prognozowanie na podstawie modeli trendów.
T-L-9Analiza dokładności prognoz ex-ante.
T-L-6Prognozowanie na podstawie modeli z wahaniami sezonowymi.
T-L-10Wyznaczanie czasu realizacji procesów ekonomicznych na podstawie trendów.
T-L-1Budowa modelu i dobór zmiennych objaśniających do modelu.
T-L-2Ocena jakości szacowanych modeli przyczynowo -opisowych.
T-L-11Wyznaczanie czasu realizacji procesów ekonomicznych na podstawie modeli trendów z wahaniami sezonowymi.
T-L-8Analiza dokładności prognoz ex-post.
T-W-4Modele szeregu czasowego z sezonowością.
T-W-6Prognozowanie na podstawie modeli tendencji rozwojowej.
T-W-5Podstawowe zalożenia procesu ekonometrycznego prognozowania.
T-W-1Etapy konstrukcji modelu ekonometrycznego. Dobór zmiennych do modelu.
T-W-2Estymacja parametrów. Ocena jakości modeli ekonometrycznych.
T-W-3Modele tendencji rozwojowej. Ustalanie postaci analitycznej funkcji trendu.
T-W-7Mierniki dokladności prognoz.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia z użyciem komputera wraz z dyskusją dydaktyczną związaną z wykładem.
M-1Wykład informacyjno-problemowy.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Materiał z ćwiczeń zaliczany w formie dwóch sprawdzianów pisemnych.
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest gotów do rozwiązywania problemów związanych z zastosowaniem metod ekonometrycznych i prognozowaniem procesów ekonomicznych.
3,0Student, z bardzo dużą pomocą nauczyciela, jest gotów do rozwiązywania problemów związanych z zastosowaniem metod ekonometrycznych i prognozowaniem procesów ekonomicznych.
3,5Student, z dużą pomocą nauczyciela, jest gotów do rozwiązywania problemów związanych z zastosowaniem metod ekonometrycznych i prognozowaniem procesów ekonomicznych.
4,0Student, z niewielką pomocą nauczyciela, jest gotów do rozwiązywania problemów związanych z zastosowaniem metod ekonometrycznych i prognozowaniem procesów ekonomicznych.
4,5Student jest gotów do prawie samodzielnego rozwiązywania problemów związanych z zastosowaniem metod ekonometrycznych i prognozowaniem procesów ekonomicznych.
5,0Student jest gotów do samodzielnego rozwiązywania problemów związanych z zastosowaniem metod ekonometrycznych i prognozowaniem procesów ekonomicznych.