Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N2)
specjalność: Innowacje w gospodarce

Sylabus przedmiotu Analiza przyczynowa:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Analiza przyczynowa
Specjalność Analityka gospodarcza
Jednostka prowadząca Katedra Zastosowań Matematyki w Ekonomii
Nauczyciel odpowiedzialny Beata Szczecińska <Beata.Szczecinska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 16 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1W zakresie wiedzy student powinien posiadać podstawowe informacje dotyczące funkcjonowania przedsiębiorstw
W-2W zakresie umiejętności student potrafi obliczać operacje matematyczne z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego Excel

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie wiedzy w zakresie metod wykorzystywanych w analizie przyczynowej przedsiębiorstw
C-2Umiejętność samodzielnego wykonania analizy przyczynowej oraz interpretacji jej wyników

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Badania przyczynowe w analizie finansowej przedsiębiorstwa2
T-L-2Dokumenty finansowe wykorzystywane w analizie przyczynowej1
T-L-3Wskaźniki syntetyczne wykorzystywane w analizie przyczynowej przedsiębiorstw2
T-L-4Metoda łańcuchowych podstawień1
T-L-5Metoda różnic cząstkowych1
T-L-6Metoda podstawień krzyżowych1
T-L-7Metoda logarytmowania2
T-L-8Inne metody analizy przyczynowej i ich ograniczenia2
T-L-9Analiza przyczynowa wybranego sektora gospodarki4
16

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach16
A-L-2Przygotowanie się do laboratoriów20
A-L-3Przygotowanie pracy zaliczeniowej14
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda praktyczna: ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego Excel

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie na ocenę wykonanej samodzielnie analizy przyczynowej wraz z interpretacją otrzymanych wyników

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D1/2.2_W01
Student zna i rozumie zasady stosowania metod analizy przyczynowej
E_2A_W06C-1T-L-2, T-L-4, T-L-7, T-L-1, T-L-3, T-L-5, T-L-6M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D1/2.2_U01
Student potrafi zastosować różne metody analizy przyczynowej i zinterpretować otrzymane wyniki
E_2A_U03C-1, C-2T-L-4, T-L-9, T-L-7, T-L-3, T-L-5, T-L-6, T-L-8M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D1/2.2_K01
Student jest gotowy do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
E_2A_K04C-2T-L-9M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_D1/2.2_W01
Student zna i rozumie zasady stosowania metod analizy przyczynowej
2,0Student nie zna i nie rozumie zasad stosowania metod analizy przyczynowej
3,0Student w stopniu dostatecznym zna i rozumie zasady stosowania metod analizy przyczynowej
3,5Student w stopniu więcej niż dostatecznym zna i rozumie zasady stosowania metod analizy przyczynowej
4,0Student w stopniu dobrym zna i rozumie zasady stosowania metod analizy przyczynowej
4,5Student w stopniu więcej niż dobrym zna i rozumie zasady stosowania metod analizy przyczynowej
5,0Student w stopniu bardzo dobrym zna i rozumie zasady stosowania metod analizy przyczynowej

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_D1/2.2_U01
Student potrafi zastosować różne metody analizy przyczynowej i zinterpretować otrzymane wyniki
2,0Student nie potrafi zastosować różnych metod analizy przyczynowej i zinterpretować otrzymanych wyników
3,0Student w stopniu dostatecznym potrafi zastosować różne metody analizy przyczynowej i zinterpretować otrzymane wyniki
3,5Student w stopniu więcej niż dostatecznym potrafi zastosować różne metody analizy przyczynowej i zinterpretować otrzymane wyniki
4,0Student w stopniu dobrym potrafi zastosować różne metody analizy przyczynowej i zinterpretować otrzymane wyniki
4,5Student w stopniu więcej niż dobrym potrafi zastosować różne metody analizy przyczynowej i zinterpretować otrzymane wyniki
5,0Student w stopniu bardzo dobrym potrafi zastosować różne metody analizy przyczynowej i zinterpretować otrzymane wyniki

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_D1/2.2_K01
Student jest gotowy do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
2,0Student nie jest gotowy do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
3,0Student w stopniu dostatecznym jest gotowy do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
3,5Student w stopniu więcej niż dostatecznym jest gotowy do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
4,0Student w stopniu dobrym jest gotowy do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
4,5Student w stopniu więcej niż dobrym jest gotowy do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
5,0Student w stopniu bardzo dobrym jest gotowy do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy

Literatura podstawowa

  1. Golej R., Prędkiewicz K., Analiza finansowa przedsiębiorstwa, Wyd. Marina, Wrocław, 2015
  2. Pomykalska B., Pomykalski P., Analiza finansowa przedsiębiorstwa, PWN, Warszawa, 2012, 2
  3. Woźniak K. (red.), Narzędzia analityczne w naukach ekonomicznych, Mfiles.pl., Kraków, 2015, https://wydawnictwo.mfiles.pl/content/narzedzia-analityczne-w-naukach-ekonomicznych

Literatura dodatkowa

  1. Kołosowska B., Voss G., Huterska A., Analiza finansowa w praktyce, Difin, Warszawa, 2018
  2. Szczecińska B., The application of the method of logarithm finding in the causal analysis of the financial results of enterprises of the food sector, Acta Scientiarum Polonorum Oeconomia nr 7 (1), s. 135-139, Warszawa, 2008, https://js.wne.sggw.pl/index.php/aspe/article/view/3771

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Badania przyczynowe w analizie finansowej przedsiębiorstwa2
T-L-2Dokumenty finansowe wykorzystywane w analizie przyczynowej1
T-L-3Wskaźniki syntetyczne wykorzystywane w analizie przyczynowej przedsiębiorstw2
T-L-4Metoda łańcuchowych podstawień1
T-L-5Metoda różnic cząstkowych1
T-L-6Metoda podstawień krzyżowych1
T-L-7Metoda logarytmowania2
T-L-8Inne metody analizy przyczynowej i ich ograniczenia2
T-L-9Analiza przyczynowa wybranego sektora gospodarki4
16

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach16
A-L-2Przygotowanie się do laboratoriów20
A-L-3Przygotowanie pracy zaliczeniowej14
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D1/2.2_W01Student zna i rozumie zasady stosowania metod analizy przyczynowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W06Zna i rozumie w pogłębionym stopniu metody gromadzenia, przetwarzania, interpretacji i prezentacji danych oraz modelowania zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych, a w szczególności metody ilościowe (w tym wnioskowanie statystyczne, ekonometrię i prognozowanie procesów ekonomicznych) oraz metody analizy ekonomiczno-finansowej
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy w zakresie metod wykorzystywanych w analizie przyczynowej przedsiębiorstw
Treści programoweT-L-2Dokumenty finansowe wykorzystywane w analizie przyczynowej
T-L-4Metoda łańcuchowych podstawień
T-L-7Metoda logarytmowania
T-L-1Badania przyczynowe w analizie finansowej przedsiębiorstwa
T-L-3Wskaźniki syntetyczne wykorzystywane w analizie przyczynowej przedsiębiorstw
T-L-5Metoda różnic cząstkowych
T-L-6Metoda podstawień krzyżowych
Metody nauczaniaM-1Metoda praktyczna: ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego Excel
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie na ocenę wykonanej samodzielnie analizy przyczynowej wraz z interpretacją otrzymanych wyników
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna i nie rozumie zasad stosowania metod analizy przyczynowej
3,0Student w stopniu dostatecznym zna i rozumie zasady stosowania metod analizy przyczynowej
3,5Student w stopniu więcej niż dostatecznym zna i rozumie zasady stosowania metod analizy przyczynowej
4,0Student w stopniu dobrym zna i rozumie zasady stosowania metod analizy przyczynowej
4,5Student w stopniu więcej niż dobrym zna i rozumie zasady stosowania metod analizy przyczynowej
5,0Student w stopniu bardzo dobrym zna i rozumie zasady stosowania metod analizy przyczynowej
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D1/2.2_U01Student potrafi zastosować różne metody analizy przyczynowej i zinterpretować otrzymane wyniki
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U03Potrafi dobrać i stosować właściwe metody i narzędzia, w tym zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne do analizowania, prognozowania i modelowania procesów i zjawisk ekonomicznych oraz rozwiązywania problemów gospodarczych
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy w zakresie metod wykorzystywanych w analizie przyczynowej przedsiębiorstw
C-2Umiejętność samodzielnego wykonania analizy przyczynowej oraz interpretacji jej wyników
Treści programoweT-L-4Metoda łańcuchowych podstawień
T-L-9Analiza przyczynowa wybranego sektora gospodarki
T-L-7Metoda logarytmowania
T-L-3Wskaźniki syntetyczne wykorzystywane w analizie przyczynowej przedsiębiorstw
T-L-5Metoda różnic cząstkowych
T-L-6Metoda podstawień krzyżowych
T-L-8Inne metody analizy przyczynowej i ich ograniczenia
Metody nauczaniaM-1Metoda praktyczna: ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego Excel
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie na ocenę wykonanej samodzielnie analizy przyczynowej wraz z interpretacją otrzymanych wyników
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zastosować różnych metod analizy przyczynowej i zinterpretować otrzymanych wyników
3,0Student w stopniu dostatecznym potrafi zastosować różne metody analizy przyczynowej i zinterpretować otrzymane wyniki
3,5Student w stopniu więcej niż dostatecznym potrafi zastosować różne metody analizy przyczynowej i zinterpretować otrzymane wyniki
4,0Student w stopniu dobrym potrafi zastosować różne metody analizy przyczynowej i zinterpretować otrzymane wyniki
4,5Student w stopniu więcej niż dobrym potrafi zastosować różne metody analizy przyczynowej i zinterpretować otrzymane wyniki
5,0Student w stopniu bardzo dobrym potrafi zastosować różne metody analizy przyczynowej i zinterpretować otrzymane wyniki
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D1/2.2_K01Student jest gotowy do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_K04Jest gotów do myślenia i rozwiązywania problemów w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-2Umiejętność samodzielnego wykonania analizy przyczynowej oraz interpretacji jej wyników
Treści programoweT-L-9Analiza przyczynowa wybranego sektora gospodarki
Metody nauczaniaM-1Metoda praktyczna: ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego Excel
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie na ocenę wykonanej samodzielnie analizy przyczynowej wraz z interpretacją otrzymanych wyników
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest gotowy do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
3,0Student w stopniu dostatecznym jest gotowy do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
3,5Student w stopniu więcej niż dostatecznym jest gotowy do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
4,0Student w stopniu dobrym jest gotowy do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
4,5Student w stopniu więcej niż dobrym jest gotowy do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
5,0Student w stopniu bardzo dobrym jest gotowy do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy