Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N2)
specjalność: Innowacje w gospodarce
Sylabus przedmiotu Metody ilościowe w finansach:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Metody ilościowe w finansach | ||
Specjalność | Analityka gospodarcza | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Zastosowań Matematyki w Ekonomii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Emilia Barej-Kaczmarek <Emilia.Barej@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstaw ekonomii |
W-2 | Znajomość podstaw algebry |
W-3 | Umiejętność obsługi arkusza kalkulacyjnego Excel |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Ujęcie zjawisk finansowych w obliczeniach |
C-2 | Nabycie taoretycznych i praktycznych umiejętności w zastosowaniu wybranych metod ilościowych w finansach |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Taksonomiczna miara atrakcyjnosci inwestycyjnej | 2 |
T-L-2 | Metody budowy portfela papierów wartościowych | 2 |
T-L-3 | Zastosowanie wielowymiarowej analizy porównawczej w procesie inwestowania w akcje | 2 |
T-L-4 | Kolokwium | 2 |
T-L-5 | Metody wyceny wartości przedsiębiorstwa | 2 |
T-L-6 | Ratingi | 2 |
T-L-7 | Ocena kondycji finansowej samorządu | 2 |
T-L-8 | Kolokwium | 2 |
16 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Metody oceny kondycji finansowej samorządu | 2 |
T-W-2 | Metody ilościowe w badaniu zdolności kredytowej | 2 |
T-W-3 | Zastosowanie metod ilościowych w ubezpieczeniach | 1 |
T-W-4 | Zaliczenie wykładów | 1 |
6 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 16 |
A-L-2 | Rozwiązywanie zadań | 12 |
A-L-3 | Samodzielne poszerzanie wiedzy zdobytej w ramach zajęć laboratoryjnych | 10 |
A-L-4 | Przygotowanie się do kolokwiów | 12 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 6 |
A-W-2 | Student samodzielnie uzupełnia wiedzę o wskazaną literaturę przedmiotu | 12 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia wykładów | 7 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienie |
M-2 | Metody praktyczne, ćwiczenia przedmiotowe, zajęcia laboratoryjne, dyskusja dydaktyczna |
M-3 | Ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem wybranych programów komputerowych |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Zaliczenie z wykładów w formie pisemnej lub testowej |
S-2 | Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie ocen pochodzących z kolokwiów (samodzielne rozwiązywanie zadań problemowych i pytań otwartych lub testowych) |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_D1/2.3_W01 Student zna i rozumie wybrane metody i narzędzia analizy i interpretacji zjawisk finansowych | E_2A_W06, E_2A_W01 | — | C-2, C-1 | T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-L-7, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-5, T-L-6 | M-1, M-3, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_D1/2.3_U01 Student potrafi wykorzystywać wiedzę do analizy i interpretacji zjawisk finansowych | E_2A_U03 | — | C-2, C-1 | T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-L-7, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-5, T-L-6 | M-1, M-3, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_D1/2.3_K01 Student jest gotów do samodzielnego rozwiązywania problemów badawczych | E_2A_K02 | — | C-2, C-1 | T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-L-7, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-5, T-L-6 | M-1, M-3, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_D1/2.3_W01 Student zna i rozumie wybrane metody i narzędzia analizy i interpretacji zjawisk finansowych | 2,0 | student nie zna i nie rozumie wybranych metod i narzędzi analizy zjawisk finansowych |
3,0 | student zna i rozumie wybrane metody i narzędzia analizy zjawisk finansowych w stopniu dostatecznym | |
3,5 | student zna i rozumie wybrane metody i narzedzia analizy zjawisk finansowych w stopniu więcej niż dostatecznym | |
4,0 | student zna i rozumie wybrane metody i narzędzia analizy zjawisk finansowych w stopniu dobrym | |
4,5 | student zna i rozumie wybrane metody i narzędzia analizy zjawisk finansowych w stopniu więcej niż dobrym | |
5,0 | student zna i rozumie wybrane metody i narzędzia analizy zjawisk finansowych w stopniu bardzo dobrym |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_D1/2.3_U01 Student potrafi wykorzystywać wiedzę do analizy i interpretacji zjawisk finansowych | 2,0 | Student nie potrafi wykorzystywać wiedzy do analizy i interpretacji zjawisk finansowych |
3,0 | Student potrafi wykorzystywać wiedzę do analizy i interpretacji zjawisk finansowych w stopniu dostatecznym | |
3,5 | Student potrafi wykorzystywać wiedzę do analizy i interpretacji zjawisk finansowych w stopniu więcej niż dostatecznym | |
4,0 | Student potrafi wykorzystywać wiedzę do analizy interpretacji zjawisk finansowych w stopniu dobrym | |
4,5 | Student potrafi wykorzystywać wiedzę do analizy i interpretacji zjawisk finanswoych w stopniu więcej niż dobrym | |
5,0 | Student potrafi wykorzystywać wiedzę do analizy i interpretacji zjawisk finansowych w stopniu bardzo dobrym |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_D1/2.3_K01 Student jest gotów do samodzielnego rozwiązywania problemów badawczych | 2,0 | student nie jest gotów do samordzielnego rozwiązywania problemów badawczych |
3,0 | student jest gotów do samodzielnego rozwizywania problemów badawczych w stopniu dostatecznym | |
3,5 | student jest gotów do samodzielnego rozwiązywania problemów badawczych w stopniu więcej niż dostatecznym | |
4,0 | student jest gotów do samodzielnego rozwiązywania problemów badawczych w stopniu dobrym | |
4,5 | student jest gotów do samodzielnego rozwiązywania problemów badawczych stopniu więcej niż dobrym | |
5,0 | student jest gotów do samodzielnego rozwiązywania problemów badawczych w stopniu bardzo dobrym |
Literatura podstawowa
- J. Hozer, W. Tarczyński, M. Gazińska, K. Wawrzyniak, J. Batóg, Metody ilościowe w analizie finansowej przedsiębiorstwa, Zakład Wydawnictw Statystycznych, 1997
- M. Łuniewska, Ekonometria finansowa. Analiza rynku kapitałowego, PWN, 2008
- M. Łuniewska, W. Tarczyński, Metody wielowymiarowej analizy porównawczej na rynku kapitałowym, PWN, 2006
- D. Pekasiewicz, Metody ilościowe w ekonomii, finansach i zarządzaniu. Matematyka. Podręcznik dla studentów kierunków ekonomicznych, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2018
Literatura dodatkowa
- L. Swift, S. Piff, Quautitative methods for business, managment&finance, Palgrave Macmillan, 2014