Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N2)
specjalność: Rachunkowość i finanse w jednostkach gospodarczych
Sylabus przedmiotu Metody ilościowe w badaniu zjawisk jakościowych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Metody ilościowe w badaniu zjawisk jakościowych | ||
Specjalność | Analityka gospodarcza | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Zastosowań Matematyki w Ekonomii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Agnieszka Sompolska-Rzechuła <Agnieszka.Sompolska-Rzechula@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wymagania w zakresie wiedzy: znajomość statystyki opisowej, wnioskowania statystycznego, ekonometrii i zagadnień ekonomicznych |
W-2 | Wymagania w zakresie umiejętności: umiejętność obsługi arkusza kalkulacyjnego Excel oraz wybranych programów komputerowych (np. STATISTICA) |
W-3 | Wymagania w zakresie kompetencji: student jest gotów do rozwiązywania problemowych zagadnień |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Uzyskanie wiedzy związanej z wykorzystaniem metod ilościowych w analizie zjawisk jakościowych |
C-2 | Zdobycie praktycznych umiejętności posługiwania się wybranymi metodami służącymi do oceny zjawisk jakościowych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Podstawowe charakterystyki opisowe cech jakościowych | 1 |
T-L-2 | Estymacja wybranych parametrów cech jakościowych | 2 |
T-L-3 | Testowanie wybranych parametrów cech jakościowych | 2 |
T-L-4 | Pisemny sprawdzian | 1 |
T-L-5 | Nieparametryczne testy istotności | 2 |
T-L-6 | Miary skojarzenia cech jakościowych i korelacja rang | 2 |
T-L-7 | Praktyczne wykorzystanie regresji logistycznej w analizie zjawisk jakościowych | 3 |
T-L-8 | Analiza korespondencji | 3 |
T-L-9 | Zaliczenie pisemne | 2 |
18 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Pojęcie zjawiska jakościowego, pomiar i skale pomiarowe | 1 |
T-W-2 | Opisowa analiza danych jakościowych | 1 |
T-W-3 | Estymacja wybranych parametrów zmiennych jakościowych | 2 |
T-W-4 | Testowanie wybranych parametrów zmiennych jakościowych | 2 |
T-W-5 | Wybrane problemy analizy współzależności zjawisk jakościowych | 2 |
T-W-6 | Regresja logistyczna z wykorzystaniem cech jakościowych | 2 |
T-W-7 | Analiza korespondencji w ocenie zależności między kategoriami cech jakościowych | 2 |
12 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 18 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych | 15 |
A-L-3 | Wykonanie prac domowych | 7 |
A-L-4 | Przygotowanie do kolokwium | 10 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 12 |
A-W-2 | egzamin | 2 |
A-W-3 | Studia literaturowe | 15 |
A-W-4 | Przygotowanie wzorów | 8 |
A-W-5 | Przygotowanie do egzaminu | 13 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład w postaci prezentacji multimedialnej z przykładami i pytaniami kontrolnymi |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne polegające na rozwiazywaniu problemów związanych ze zjawiskami jakościowymi z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego Excel oraz programu STATISTICA |
M-3 | Ćwiczenia laboratoryjne polegające na rozwiazywaniu problemów związanych z innowacyjnością z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego EXCEL oraz programu STATISTICA |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: pisemny sprawdzian i kolokwium z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego Excel oraz programu STATISTICA |
S-2 | Ocena podsumowująca: zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie ocen ze sprawdzianu i kolokwium oraz aktywności na zajęciach |
S-3 | Ocena podsumowująca: egzamin w formie testu (pytania zamknięte i otwarte) |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_D1/2.1_W01 Student zna i rozumie metody analizy zjawisk jakościowych | E_2A_W05, E_2A_W06, E_2A_W01, E_2A_W03 | — | C-1 | T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-7, T-W-6, T-W-1, T-W-2, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-6, T-L-5, T-L-7, T-L-8 | M-1, M-2 | S-2, S-3, S-1 |
E_2A_D1/2.1_W02 Student zna i rozumie możliwości i kierunki wykorzystania metod ilościowych w analizie zjawisk jakościowych | E_2A_W05, E_2A_W02, E_2A_W07, E_2A_W01, E_2A_W03 | — | C-2, C-1 | T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-7, T-W-6, T-W-1, T-W-2, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-6, T-L-5, T-L-7 | M-1, M-2 | S-2, S-3, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_D1/2.1_U01 Student potrafi zastosować metody ilościowe w ocenie zjawisk jakościowych | E_2A_U03, E_2A_U12, E_2A_U02, E_2A_U01 | — | C-2 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-6, T-L-5, T-L-7, T-L-8 | M-2 | S-2, S-1 |
E_2A_D1/2.1_U02 Student potrafi wykorzystać narzędzia (np. Excel, Statistica) do oceny zjawisk jakościowych | E_2A_U03, E_2A_U12 | — | C-2 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-6, T-L-5, T-L-7, T-L-8 | M-2 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_D1/2.1_K01 student jest gotów do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metody i narzędzi do oceny zjawisk jakościowych | E_2A_K01, E_2A_K04 | — | C-2, C-1 | T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-7, T-W-6, T-W-1, T-W-2, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-6, T-L-5, T-L-7, T-L-8 | M-1, M-2 | S-2, S-3, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_D1/2.1_W01 Student zna i rozumie metody analizy zjawisk jakościowych | 2,0 | student nie zna i nie rozumie metod analizy zjawisk jakościowych |
3,0 | student zna i rozumie, w bardzo wąskim zakresie, metody analizy zjawisk jakościowych | |
3,5 | student zna i rozumie, w wąskim zakresie, metody analizy zjawisk jakościowych | |
4,0 | student zna i rozumie podstawowe metody analizy zjawisk jakościowych | |
4,5 | student zna i rozumie, w szerszym zakresie, metody analizy zjawisk jakościowych | |
5,0 | student zna i rozumie w szerokim zakresie metody analizy zjawisk jakościowych | |
E_2A_D1/2.1_W02 Student zna i rozumie możliwości i kierunki wykorzystania metod ilościowych w analizie zjawisk jakościowych | 2,0 | student nie zna i nie rozumie mozliwości i kierunków wykorzystania metod ilościowych w analizie zjawisk jakościowych |
3,0 | student zna i rozumie, w bardzo wąskim zakresie,mozliwości i kierunki wykorzystania metod ilościowych w analizie zjawisk jakościowych | |
3,5 | student zna i rozumie, w wąskim zakresie,mozliwości i kierunki wykorzystania metod ilościowych w analizie zjawisk jakościowych | |
4,0 | student zna i rozumie , podstawowe mozliwości i kierunki wykorzystania metod ilościowych w analizie zjawisk jakościowych | |
4,5 | student zna i rozumie, w szerszym zakresie,mozliwości i kierunki wykorzystania metod ilościowych w analizie zjawisk jakościowych | |
5,0 | student zna i rozumie, w szerokim zakresie,mozliwości i kierunki wykorzystania metod ilościowych w analizie zjawisk jakościowych |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_D1/2.1_U01 Student potrafi zastosować metody ilościowe w ocenie zjawisk jakościowych | 2,0 | student nie potrafi zastosować metod ilościowych w ocenie zjawisk jakościowych |
3,0 | student potrafi zastosować metody ilościowe w ocenie zjawisk jakościowych w 55%-65%> | |
3,5 | student potrafi zastosować metody ilościowe w ocenie zjawisk jakościowych w 65%-75%> | |
4,0 | student potrafi zastosować metody ilościowe w ocenie zjawisk jakościowych w 75%-85%> | |
4,5 | student potrafi zastosować metody ilościowe w ocenie zjawisk jakościowych w 85%-95%> | |
5,0 | student potrafi zastosować metody ilościowe w ocenie zjawisk jakościowych w 95%-100% | |
E_2A_D1/2.1_U02 Student potrafi wykorzystać narzędzia (np. Excel, Statistica) do oceny zjawisk jakościowych | 2,0 | student nie potrafi wykorzystać odpowiednich narzędzi do oceny zjawisk jakościowych |
3,0 | student potrafi wykorzystać odpowiednie narzędzia do oceny zjawisk jakościowych w 55%-65%> | |
3,5 | student potrafi wykorzystać odpowiednie narzędzia do oceny zjawisk jakościowych w 65%-75%> | |
4,0 | student potrafi wykorzystać odpowiednie narzędzia do oceny zjawisk jakościowych w 75%-85%> | |
4,5 | student potrafi wykorzystać odpowiednie narzędzia do oceny zjawisk jakościowych w 85%-95%> | |
5,0 | student potrafi wykorzystać odpowiednie narzędzia do oceny zjawisk jakościowych w 95%-100% |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_D1/2.1_K01 student jest gotów do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metody i narzędzi do oceny zjawisk jakościowych | 2,0 | student nie jest gotów do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metody i narzędzi do oceny zjawisk jakościowych |
3,0 | student jest gotów, przy bardzo dużej pomocy nauczyciela, do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metody i narzędzi do oceny zjawisk jakościowych | |
3,5 | student jest gotów, przy dużej pomocy nauczyciela, do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metody i narzędzi do oceny zjawisk jakościowych | |
4,0 | student jest gotów, z niewielką pomocą nauczyciela, do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metody i narzędzi do oceny zjawisk jakościowych | |
4,5 | student jest gotów, prawie samodzielnie, do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metody i narzędzi do oceny zjawisk jakościowych | |
5,0 | student jest gotów, samodzielnie, do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metody i narzędzi do oceny zjawisk jakościowych |
Literatura podstawowa
- Bąk I., Markowicz I., Mojsiewicz M., Wawrzyniak K., Statystyka matematyczna. Przykłady i zadania, CeDeWu, Warszawa, 2020
- Zastępowski Maciej, Innowacyjność małego przedsiębiorstwa, Uniwersytet Mikołaja Kopernika, Toruń, 2019
- Dobosz M., Wspomagana komputerowo statystyczna analiza wyników badań, Akademicka Oficyna Wydawnicza EXIT, Warszawa, 2004
- Grzybowska Barbara, Innowacyjność przemysłu spożywczego, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski, Olsztyn, 2012
- Mazurek-Łopacińska K. (red.), Badania marketingowe. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2005
- Marciniak Stefan, Innowacyjność i konkurencyjność gospodarki, C.H. Beck, Warszawa, 2010
- Mynarski S., Praktyczne metody analizy danych rynkowych i marketingowych, Zakamycze, Kraków, 2000
- Łącka Irena, Aktywność innowacyjna małych i średnich przedsiębiorstw z Klastra „Zielona Chemia, Wydawnictwo Czasopism i Książek Technicznych, Przemysł Chemiczny z. 6, Warszawa, 2020
- Sompolska-Rzechuła A., Pomiar i ocena jakości życia w ujęciu regionalnym, Wydawnictwo Uczelniane Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego w Szczecinie, Szczecin, 2018
- Oslo manual. Guidelines for collecting, reporting and using data innovation, the measurement of scientific, technological and innovation activities, OECD/Eurostat Publishing, Luxembourg, 2018, https://doi. org/10.1787/9789264304604-en
- Stanisz A., Przystępny kurs statystyki z zastosowaniem Statistica PL na przykładach z medycyny, StatSoft, Kraków, 2007, t. 1-3
- Markowska Małgorzata, Dynamiczna taksonomia innowacyjności regionów, Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu, Wrocław, 2012, https://www.academia.edu/33876040/Dynamiczna_taksonomia_innowacyjno%C5%9Bci_region%C3%B3w
- Steczkowski J., Zeliaś A., Metody statystyczne w badaniu zjawisk jakościowych, Akademia Ekonomiczna w Krakowie, Kraków, 1997
- Sompolska-Rzechuła Agnieszka, Pomiar i ocena jakości życia w ujęciu regionalnym, Wydawnictwo Uczelniane Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego w Szczecinie, Szczecin, 2018
Literatura dodatkowa
- Bewick V., Cheek L., Ball J., Statistics review 8: Qualitative data – tests of association, Critical Care, 2004, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC420070/
- Fagerberg Jan, Mowery David, The Oxford Handbook of Innovation, Oxford University Press, 2006, https://academic.oup.com/edited-volume/38667?login=true
- Dudek H., Krawiec M., Landmesser J., Podstawy analizy statystycznej w badaniach rynku, Wydawnictwo SGGW, Warszawa, 2011
- ter Haar Fhilipp, Measuring innovation: A state of the science review of existing approaches, Intangible Capita, 2018, https://www.intangiblecapital.org/index.php/ic/article/view/1254
- Gibbs G., Analizowanie danych jakościowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2022
- Dziurski Patryk, 3. Critical Perspectives on Innovation Management. The Bright and Dark Sides of Innovative Firms, Routledge, New York, 2022, https://www.routledge.com/Critical-Perspectives-on-Innovation-Management-The-Bright-and-Dark-Sides/Dziurski/p/book/9781032067858
- Malhotra N.K., Birks D.F., Marketing Research. An applied Approach, FT Prentice Hall, 2007
- Stanimir A., Analiza korespondencji jako narzędzie do badań zjawisk ekonomicznych, Akademia Ekonomiczna we Wrocławiu, Wrocław, 2005
- Wolny R., Metody ilościowe w badaniach rynku, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Katowicach, Katowice, 2009