Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N2)

Sylabus przedmiotu Gospodarka oparta na wiedzy:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Gospodarka oparta na wiedzy
Specjalność Innowacje w gospodarce
Jednostka prowadząca Katedra Studiów Regionalnych i Europejskich
Nauczyciel odpowiedzialny Natalia Znamierowska <nznamierowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 15 2,00,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 15 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student potrafi wyjaśnić podstawowe zagadnienia nauki o zarządzaniu i nauki o organizacji
W-2Student potrafi zidentyfikować problemy teorii zarządzania

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z warunkami, modelami oraz koncepcjami rozwoju współczesnych organizacji w warunkach gospodarki opartej na wiedzy

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Kapitał społeczny - istota, charakterystyka.2
T-A-2Pomiar kapitału społecznego.2
T-A-3Miary gospodarki opartej na wiedzy.2
T-A-4Rola kultury i sztuki w rozwoju GOW.2
T-A-5Studia przypadków gospodarek opartych na wiedzy.3
T-A-6Prezentacja projektów przygotowanych przez studentów.2
T-A-7Zaliczenie.2
15
wykłady
T-W-1Gospodarka oparta na wiedzy - istota, cechy, filary.2
T-W-2Rozwój gospodarki opartej na wiedzy w Polsce i Europie.2
T-W-3Metody pomiaru i analizy rozwoju gospodarki opartej na wiedzy.2
T-W-4Możliwości i ograniczenia rozwoju gospodarki opartej na wiedzy.3
T-W-5Modele zarządzania przedsiębiorstwami w gospodarce opartej na wiedzy.2
T-W-6Narzędzie i techniki wspomagające rozwój organizacji w warunkach wiedzy.2
T-W-7Zaliczenie.2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2przygotowanie projektu10
A-A-3przygotowanie do zaliczenia10
A-A-4wyszukiwanie i analizowanie: raportów, literatury, danych statystycznych15
50
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2wyszukiwanie i czytanie wskazanej literatury15
A-W-3przygotowanie do zaliczenia wykładów20
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład z prezentacją multimedialną
M-2wykład z elementami aktywizacji słuchaczy
M-3metody aktywizujące: burza mózgów, case study, dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena z projektu przygotowanego przez studentów (zespoły max. 2 osoby)
S-2Ocena podsumowująca: ocena z zaliczenia pisemnego

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D3/2.1_W01
Student zna i rozumie istotę rozwoju gospodarki opartej na wiedzy w Europie i Polsce
E_2A_W10, E_2A_W07C-1T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-A-5, T-A-1, T-A-7, T-A-2, T-A-6, T-A-4, T-A-3M-1, M-2, M-3S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D3/2.1_U01
Student potrafi przeanalizować zjawiska społeczne, w zakresie zarządzania organizacjami w gospodarce opartej na wiedzy.
E_2A_U08, E_2A_U02, E_2A_U01C-1T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-A-5, T-A-1, T-A-7, T-A-2, T-A-6, T-A-4, T-A-3M-1, M-2, M-3S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D3/2.1_K01
Student jest gotów do wyszukiwania i dobierania ośrodków edukacyjnych i szkoleniowych w celu uzupełniania i doskonalenia wiedzy, umiejętności z zakresu funkcjonowania gospodarki opartej na wiedzy.
E_2A_K04, E_2A_K03, E_2A_K05C-1T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-A-5, T-A-1, T-A-7, T-A-2, T-A-6, T-A-4, T-A-3M-1, M-2, M-3S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_D3/2.1_W01
Student zna i rozumie istotę rozwoju gospodarki opartej na wiedzy w Europie i Polsce
2,0Student nie zna i nie rozumie istoty rozwoju gospodarki opartej na wiedzy.
3,0Student zna i rozumie istotę rozwoju gospodarki opartej na wiedzy w stopniu dostatecznym.
3,5Student zna i rozumie istotę rozwoju gospodarki opartej na wiedzy w stopniu więcej niż dostatecznym.
4,0Student zna i rozumie istotę rozwoju gospodarki opartej na wiedzy w stopniu dobrym.
4,5Student zna i rozumie istotę rozwoju gospodarki opartej na wiedzy w stopniu więcej niż dobrym.
5,0Student zna i rozumie istotę rozwoju gospodarki opartej na wiedzy w stopniu bardzo dobrym.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_D3/2.1_U01
Student potrafi przeanalizować zjawiska społeczne, w zakresie zarządzania organizacjami w gospodarce opartej na wiedzy.
2,0Student nie potrafi przeanalizować zjawisk społecznych w zakresie zarządzania organizacjami w gospodarce opartej na wiedzy.
3,0Student potrafi przeanalizować zjawisk społecznych w zakresie zarządzania organizacjami w gospodarce opartej na wiedzy w stopniu dostatecznym.
3,5Student potrafi przeanalizować zjawisk społecznych w zakresie zarządzania organizacjami w gospodarce opartej na wiedzy w stopniu więcej niż dostatecznym.
4,0Student potrafi przeanalizować zjawisk społecznych w zakresie zarządzania organizacjami w gospodarce opartej na wiedzy w stopniu dobrym.
4,5Student potrafi przeanalizować zjawisk społecznych w zakresie zarządzania organizacjami w gospodarce opartej na wiedzy w stopniu więcej niż dobrym.
5,0Student potrafi przeanalizować zjawisk społecznych w zakresie zarządzania organizacjami w gospodarce opartej na wiedzy w stopniu bardzo dobrym.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_D3/2.1_K01
Student jest gotów do wyszukiwania i dobierania ośrodków edukacyjnych i szkoleniowych w celu uzupełniania i doskonalenia wiedzy, umiejętności z zakresu funkcjonowania gospodarki opartej na wiedzy.
2,0Student nie jest gotów, aby wyszukiwać i dobierać ośrodków edukacyjnych i szkoleniowych w celu uzupełnienia i doskonalenia wiedzy.
3,0Student jest gotów, aby wyszukiwać i dobierać ośrodki edukacyjne i szkoleniowe w celu uzupełnienia i doskonalenia wiedzy w stopniu dostatecznym.
3,5Student jest gotów, aby wyszukiwać i dobierać ośrodki edukacyjne i szkoleniowe w celu uzupełnienia i doskonalenia wiedzy w stopniu więcej niż dostatecznym.
4,0Student jest gotów, aby wyszukiwać i dobierać ośrodki edukacyjne i szkoleniowe w celu uzupełnienia i doskonalenia wiedzy w stopniu dobrym.
4,5Student jest gotów, aby wyszukiwać i dobierać ośrodki edukacyjne i szkoleniowe w celu uzupełnienia i doskonalenia wiedzy w stopniu więcej niż dobrym.
5,0Student jest gotów, aby wyszukiwać i dobierać ośrodki edukacyjne i szkoleniowe w celu uzupełnienia i doskonalenia wiedzy w stopniu bardzo dobrym.

Literatura podstawowa

  1. Joanna Szarek-Orlecka, Gospodarka oparta na wiedzy w Europie Środkowo-Wschodniej, DIFIN, Warszawa, 2022
  2. Robert Romanowski, Wpływ wsparcia systemów innowacji na rozwój lokalny, Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu, Poznań, 2015

Literatura dodatkowa

  1. The Knowledge Economy, Annual Review of Sociology · July 2004, Kaisa Snellman, Walter W. Powell, 2011, Dostęp: https://salus.adapt.it/wp-content/uploads/2020/04/POWELL-SNELLMAN_The-Knowledge-Economy_2004.pdf

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Kapitał społeczny - istota, charakterystyka.2
T-A-2Pomiar kapitału społecznego.2
T-A-3Miary gospodarki opartej na wiedzy.2
T-A-4Rola kultury i sztuki w rozwoju GOW.2
T-A-5Studia przypadków gospodarek opartych na wiedzy.3
T-A-6Prezentacja projektów przygotowanych przez studentów.2
T-A-7Zaliczenie.2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Gospodarka oparta na wiedzy - istota, cechy, filary.2
T-W-2Rozwój gospodarki opartej na wiedzy w Polsce i Europie.2
T-W-3Metody pomiaru i analizy rozwoju gospodarki opartej na wiedzy.2
T-W-4Możliwości i ograniczenia rozwoju gospodarki opartej na wiedzy.3
T-W-5Modele zarządzania przedsiębiorstwami w gospodarce opartej na wiedzy.2
T-W-6Narzędzie i techniki wspomagające rozwój organizacji w warunkach wiedzy.2
T-W-7Zaliczenie.2
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2przygotowanie projektu10
A-A-3przygotowanie do zaliczenia10
A-A-4wyszukiwanie i analizowanie: raportów, literatury, danych statystycznych15
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2wyszukiwanie i czytanie wskazanej literatury15
A-W-3przygotowanie do zaliczenia wykładów20
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D3/2.1_W01Student zna i rozumie istotę rozwoju gospodarki opartej na wiedzy w Europie i Polsce
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W10Zna i rozumie normy i reguły prawne, ekonomiczne, organizacyjne, etyczne i inne warunkujące funkcjonowanie gospodarki, w tym podmiotów gospodarczych i instytucji społecznych
E_2A_W07Zna i rozumie w pogłębionym stopniu koncepcje i metody gospodarowania, w tym kapitałem ludzkim oraz powiązania między obszarami i funkcjami gospodarowania w podmiotach społeczno-gospodarczych
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z warunkami, modelami oraz koncepcjami rozwoju współczesnych organizacji w warunkach gospodarki opartej na wiedzy
Treści programoweT-W-2Rozwój gospodarki opartej na wiedzy w Polsce i Europie.
T-W-3Metody pomiaru i analizy rozwoju gospodarki opartej na wiedzy.
T-W-1Gospodarka oparta na wiedzy - istota, cechy, filary.
T-W-4Możliwości i ograniczenia rozwoju gospodarki opartej na wiedzy.
T-W-5Modele zarządzania przedsiębiorstwami w gospodarce opartej na wiedzy.
T-W-6Narzędzie i techniki wspomagające rozwój organizacji w warunkach wiedzy.
T-A-5Studia przypadków gospodarek opartych na wiedzy.
T-A-1Kapitał społeczny - istota, charakterystyka.
T-A-7Zaliczenie.
T-A-2Pomiar kapitału społecznego.
T-A-6Prezentacja projektów przygotowanych przez studentów.
T-A-4Rola kultury i sztuki w rozwoju GOW.
T-A-3Miary gospodarki opartej na wiedzy.
Metody nauczaniaM-1wykład z prezentacją multimedialną
M-2wykład z elementami aktywizacji słuchaczy
M-3metody aktywizujące: burza mózgów, case study, dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: ocena z zaliczenia pisemnego
S-1Ocena formująca: ocena z projektu przygotowanego przez studentów (zespoły max. 2 osoby)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna i nie rozumie istoty rozwoju gospodarki opartej na wiedzy.
3,0Student zna i rozumie istotę rozwoju gospodarki opartej na wiedzy w stopniu dostatecznym.
3,5Student zna i rozumie istotę rozwoju gospodarki opartej na wiedzy w stopniu więcej niż dostatecznym.
4,0Student zna i rozumie istotę rozwoju gospodarki opartej na wiedzy w stopniu dobrym.
4,5Student zna i rozumie istotę rozwoju gospodarki opartej na wiedzy w stopniu więcej niż dobrym.
5,0Student zna i rozumie istotę rozwoju gospodarki opartej na wiedzy w stopniu bardzo dobrym.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D3/2.1_U01Student potrafi przeanalizować zjawiska społeczne, w zakresie zarządzania organizacjami w gospodarce opartej na wiedzy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U08Potrafi komunikować się na tematy specjalistyczne z zakresu ekonomii i finansów ze zróżnicowanymi kręgami odbiorców
E_2A_U02Potrafi wykorzystać wiedzę do identyfikacji, wyjaśniania oraz prognozowania zjawisk społeczno-gospodarczych oraz relacji między nimi, stosując właściwy dobór źródeł i informacji poprzez ich ocenę, krytyczną analizę, syntezę i twórczą interpretację
E_2A_U01Potrafi wykorzystać wiedzę do formułowania i rozwiązywania złożonych i nietypowych problemów dotyczących procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych oraz rozwiązywania zadań w nieprzewidywalnych warunkach w sposób innowacyjny
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z warunkami, modelami oraz koncepcjami rozwoju współczesnych organizacji w warunkach gospodarki opartej na wiedzy
Treści programoweT-W-2Rozwój gospodarki opartej na wiedzy w Polsce i Europie.
T-W-3Metody pomiaru i analizy rozwoju gospodarki opartej na wiedzy.
T-W-1Gospodarka oparta na wiedzy - istota, cechy, filary.
T-W-4Możliwości i ograniczenia rozwoju gospodarki opartej na wiedzy.
T-W-5Modele zarządzania przedsiębiorstwami w gospodarce opartej na wiedzy.
T-W-6Narzędzie i techniki wspomagające rozwój organizacji w warunkach wiedzy.
T-A-5Studia przypadków gospodarek opartych na wiedzy.
T-A-1Kapitał społeczny - istota, charakterystyka.
T-A-7Zaliczenie.
T-A-2Pomiar kapitału społecznego.
T-A-6Prezentacja projektów przygotowanych przez studentów.
T-A-4Rola kultury i sztuki w rozwoju GOW.
T-A-3Miary gospodarki opartej na wiedzy.
Metody nauczaniaM-1wykład z prezentacją multimedialną
M-2wykład z elementami aktywizacji słuchaczy
M-3metody aktywizujące: burza mózgów, case study, dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: ocena z zaliczenia pisemnego
S-1Ocena formująca: ocena z projektu przygotowanego przez studentów (zespoły max. 2 osoby)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi przeanalizować zjawisk społecznych w zakresie zarządzania organizacjami w gospodarce opartej na wiedzy.
3,0Student potrafi przeanalizować zjawisk społecznych w zakresie zarządzania organizacjami w gospodarce opartej na wiedzy w stopniu dostatecznym.
3,5Student potrafi przeanalizować zjawisk społecznych w zakresie zarządzania organizacjami w gospodarce opartej na wiedzy w stopniu więcej niż dostatecznym.
4,0Student potrafi przeanalizować zjawisk społecznych w zakresie zarządzania organizacjami w gospodarce opartej na wiedzy w stopniu dobrym.
4,5Student potrafi przeanalizować zjawisk społecznych w zakresie zarządzania organizacjami w gospodarce opartej na wiedzy w stopniu więcej niż dobrym.
5,0Student potrafi przeanalizować zjawisk społecznych w zakresie zarządzania organizacjami w gospodarce opartej na wiedzy w stopniu bardzo dobrym.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D3/2.1_K01Student jest gotów do wyszukiwania i dobierania ośrodków edukacyjnych i szkoleniowych w celu uzupełniania i doskonalenia wiedzy, umiejętności z zakresu funkcjonowania gospodarki opartej na wiedzy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_K04Jest gotów do myślenia i rozwiązywania problemów w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
E_2A_K03Jest gotów do wypełniania zobowiązań społecznych uwzględniając aspekty prawne, ekonomiczne, etyczne i polityczne oraz inspirowania i organizowania działalności na rzecz środowiska społecznego i interesu publicznego
E_2A_K05Jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych z uwzględnieniem zmieniających się warunków i potrzeb społecznych przez identyfikację dylematów związanych z wykonywaniem zawodu, przestrzeganie i rozwijanie zasad etyki zawodowej, podtrzymywanie etosu zawodowego i rozwijanie dorobku zawodu
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z warunkami, modelami oraz koncepcjami rozwoju współczesnych organizacji w warunkach gospodarki opartej na wiedzy
Treści programoweT-W-2Rozwój gospodarki opartej na wiedzy w Polsce i Europie.
T-W-3Metody pomiaru i analizy rozwoju gospodarki opartej na wiedzy.
T-W-1Gospodarka oparta na wiedzy - istota, cechy, filary.
T-W-4Możliwości i ograniczenia rozwoju gospodarki opartej na wiedzy.
T-W-5Modele zarządzania przedsiębiorstwami w gospodarce opartej na wiedzy.
T-W-6Narzędzie i techniki wspomagające rozwój organizacji w warunkach wiedzy.
T-A-5Studia przypadków gospodarek opartych na wiedzy.
T-A-1Kapitał społeczny - istota, charakterystyka.
T-A-7Zaliczenie.
T-A-2Pomiar kapitału społecznego.
T-A-6Prezentacja projektów przygotowanych przez studentów.
T-A-4Rola kultury i sztuki w rozwoju GOW.
T-A-3Miary gospodarki opartej na wiedzy.
Metody nauczaniaM-1wykład z prezentacją multimedialną
M-2wykład z elementami aktywizacji słuchaczy
M-3metody aktywizujące: burza mózgów, case study, dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: ocena z zaliczenia pisemnego
S-1Ocena formująca: ocena z projektu przygotowanego przez studentów (zespoły max. 2 osoby)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest gotów, aby wyszukiwać i dobierać ośrodków edukacyjnych i szkoleniowych w celu uzupełnienia i doskonalenia wiedzy.
3,0Student jest gotów, aby wyszukiwać i dobierać ośrodki edukacyjne i szkoleniowe w celu uzupełnienia i doskonalenia wiedzy w stopniu dostatecznym.
3,5Student jest gotów, aby wyszukiwać i dobierać ośrodki edukacyjne i szkoleniowe w celu uzupełnienia i doskonalenia wiedzy w stopniu więcej niż dostatecznym.
4,0Student jest gotów, aby wyszukiwać i dobierać ośrodki edukacyjne i szkoleniowe w celu uzupełnienia i doskonalenia wiedzy w stopniu dobrym.
4,5Student jest gotów, aby wyszukiwać i dobierać ośrodki edukacyjne i szkoleniowe w celu uzupełnienia i doskonalenia wiedzy w stopniu więcej niż dobrym.
5,0Student jest gotów, aby wyszukiwać i dobierać ośrodki edukacyjne i szkoleniowe w celu uzupełnienia i doskonalenia wiedzy w stopniu bardzo dobrym.