Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N2)
Sylabus przedmiotu Międzynarodowe i krajowe regulacje rachunkowości:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Międzynarodowe i krajowe regulacje rachunkowości | ||
Specjalność | Rachunkowość i finanse w jednostkach gospodarczych | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ekonomii, Finansów i Rachunkowości | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Marzena Rydzewska <mrydzewska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student powinien posiadać wiedzę w zakresie wyceny i ujecia w ksiegach rachunkowych operacji gospodarczych oraz umiejętności sporządzania sprawozdania finansowego rachunkowosci. Wcześnie powinien zaliczyć podstawy rachunkowości, rachunkowość finansową, wycenę bilansową, organizację rachunkowości oraz sprawozdawczość finansową |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z istotą Miedzynarodowych Standardów Sprawozdawczości Finansowej |
C-2 | Przygotowanie i prowadzenie prezentacji do zagadnień związanych z tematyką poszczególnych Mięedzynarodowych Standardów Sprawozdawczości Finansowej i Dyrektyw Unii Europejskiej |
C-3 | Kształtowanie umiejętności interpretowania zapisów MSSF oraz zrozumienia przyczyn rozbiezności między polskim prawem bilansowym a MSSF i US GAAP |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Zasady ujmowania i wyceny operacji gospodarczych w księgach rachunkowych oraz zakres ujawnień i prezentacja informacji w sprawozdaniach finansowych na wybranych MSSF | 12 |
T-A-2 | Podobieństwa i różnice w stosowanych zasadach rachunkowości między MSSF , USGAAP a Krajowymi Standardami Rachunkowości (KSR) i Ustawą o rachunkowości na wybranych przykładach | 12 |
24 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Procedury stanowienia i treść krajowych regulacji rachunkowości | 5 |
T-W-2 | Modele rachunkowości w świecie | 1 |
T-W-3 | Harmonizacja i standaryzacja rachunkowości | 1 |
T-W-4 | Organizacje zajmujące się opracowaniem regulacji prawnych w zakresie rachunkowości w świecie | 1 |
T-W-5 | Procedura opracowania Międzynarodowych Standardów Sprawozdawczości Finansowej (MSSF) | 1 |
T-W-6 | Rola dyrektyw UE w zakresie rachunkowości | 1 |
T-W-7 | Konwergencja US GAAP i MSSF | 1 |
T-W-8 | Wpływ MSSF na rozwiązania stosowane w ustawie o rachunkowości i Krajowych Standardach Rachunkowości | 1 |
T-W-9 | Założenia koncepcyjne sprawozdawczości finansowej według MSSF | 1 |
T-W-10 | Zastosowanie MSSF po raz pierwszy | 1 |
14 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 24 |
A-A-2 | Przygotowanie prezentacji | 51 |
75 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w wykładach | 14 |
A-W-2 | przygotowanie do egzaminu | 15 |
A-W-3 | studiowanie literatury | 19 |
A-W-4 | Egzamin | 2 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | wykład problemowy |
M-3 | metoda przypadków |
M-4 | metoda problemowa |
M-5 | pogadanka |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Przygotowanie i wygłoszenie referatu |
S-2 | Ocena formująca: ocena osiagnięc studenta przez zadawanie pytań w trakcie zajęć |
S-3 | Ocena formująca: rozwiązanie problemów zadanych przez nauczyciela w grupach |
S-4 | Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy pisemny |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_D4/3.2_W01 Student zna modele rachunkowości w świecie i proces powstawania rozwiązań międzynarodowych oraz podstawowe zasady wyceny, prezentacji i ujmowania operacji gospodarczych w sprawozdaniu finansowym zgodnie z MSSF. | E_2A_W05, E_2A_W08, E_2A_W10 | — | C-2, C-3, C-1 | T-W-6, T-W-10, T-W-7, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-8, T-W-9 | M-5, M-3, M-2, M-1, M-4 | S-3, S-4, S-2, S-1 |
E_2A_D4/3.2_W02 Student zna i rozumie podobieństwa i różnice między rozwiązaniami w zakresie wyceny, ujmowania i prezentacji informacji w sprawozdaniu finansowym sporządzonym według MSSF, US GAAP oraz polskiego prawa bilansowego. | E_2A_W05, E_2A_W10 | — | C-2, C-3, C-1 | T-W-6, T-W-10, T-W-7, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-8, T-W-9, T-A-1, T-A-2 | M-5, M-3, M-2, M-1, M-4 | S-3, S-4, S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_D4/3.2_U01 Student potrafi porównać rozwiązania w zakresie ujmowania, wyceny i prezentacji operacji gospodarczych w sprawozdaniu finansowym sporządzonym na podstawie rozwiązań zawartych w MSSF | E_2A_U06, E_2A_U12, E_2A_U02 | — | C-2, C-3, C-1 | T-A-1 | M-5, M-3, M-2, M-1, M-4 | S-3, S-2, S-1 |
E_2A_D4/3.2_U02 Student potrafi opisać modele rachunkowości w świecie i interpretować zapisy polskiego prawa bilansowego, MSSF i US GAAP | E_2A_U06, E_2A_U12 | — | C-2, C-3, C-1 | T-A-2 | M-3, M-2, M-1, M-4 | S-3, S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_D4/3.2_K01 Student jest gotów do pełnienienia w posób odpowiedzialny ról zawodowych z uwzględnieniem krytycznej oceny posiadanej wiedzy i umiejętności, uznawania znaczenia posiadanej wiedzy i opinii ekspertów w interpretowaniu i stosowaniu norm krajowego i międzynarodowego prawa bilansowego, podczas dokonywania wyborów działając w sposób kreatywny i przy zachowaniu zasad etycznych i poszanowania opinii innych ludzi | E_2A_K01, E_2A_K02, E_2A_K06, E_2A_K03, E_2A_K05 | — | C-3, C-1 | T-W-6, T-W-10, T-W-7, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-8, T-W-9, T-A-1, T-A-2 | M-3, M-2, M-4 | S-3, S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_D4/3.2_W01 Student zna modele rachunkowości w świecie i proces powstawania rozwiązań międzynarodowych oraz podstawowe zasady wyceny, prezentacji i ujmowania operacji gospodarczych w sprawozdaniu finansowym zgodnie z MSSF. | 2,0 | Student nie zna metod wyceny i zasad ujmowania operacji w sprawozdaniach finansowych według MSSF. |
3,0 | Student zna podstawowe pojęcia, ale wymienia tylko niektóre metody wyceny i prezentacji informacji w sprawozdaniach finansowych według MSSF. | |
3,5 | Student zna podstawowe pojęcia, ale wymienia wszystkie metody wyceny oraz wskazuje ich sposób ujęcia w sprawozdaniach finansowych według MSSF. | |
4,0 | Student zna podstawowe pojęcia, wymienia wszystkie metody wyceny, i je interpretuje, wskazuje sposób prezentacji w sprawozdaniach finansowych według MSSF. | |
4,5 | Student zna podstawowe pojęcia, wymienia wszystkie metody wyceny i je interpretuje wskazuje na sposób prezentacji w sprawozdaniach finansowych oraz zna przyczyny ich ujmowania w danej pozycji sprawozdawczej według MSSF. | |
5,0 | Student zna podstawowe pojęcia w zakresie wyceny, wymienia wszystkie metody i je interpretuje, wskazuje na sposób prezentacji informacji w sprawozdaniach finansowych oraz zna przyczyny ich ujmowania w danej pozycji sprawozdawczej według MSSF oraz tłumaczy i wyjaśnia określony sposób ujmowania operacji gospodarczych w sprawozdaniach. | |
E_2A_D4/3.2_W02 Student zna i rozumie podobieństwa i różnice między rozwiązaniami w zakresie wyceny, ujmowania i prezentacji informacji w sprawozdaniu finansowym sporządzonym według MSSF, US GAAP oraz polskiego prawa bilansowego. | 2,0 | Student nie zna podobieństw i różnic w stosowanych metodach wyceny, ujmowania i prezentacji informacji w sprawozdaniach sporządzonych według MSSF, US GAAP i polskiego prawa bilansowego |
3,0 | Student zna i rozumie tylko niektóre metody wyceny, nie zna dokładnie różnic w zasadach ujmowania i prezentacji informacji w sprawozdaniu finansowych według MSSF, US GAAP oraz polskiego prawa bilansowego | |
3,5 | Student zna i rozumie tylko niektóre metody wyceny, zna niektóre dokładnie różnic między nimi , jak również w zasadach ujmowania i prezentacji informacji w sprawozdaniu finansowym sporządzonymi według zasad MSSF, US GAAP i polskiego prawa bilansowego | |
4,0 | Student zna i rozumie różnice między metodami wyceny zasadami ujmowania i prezentacji informacji w sprawozdaniu finansowym sporządzonym według zasad MSSF, US GAAP i polskiego prawa bilansowego. | |
4,5 | Student zna i rozumie podstawowe różnice między metodami wyceny, zasadami ujmowania i prezentacji informacji w sprawozdaniu finansowym sporządzonym według zasad MSSF, US GAAP oraz polskiego prawa bilansowego i tłumaczy źródła tych różnic | |
5,0 | Student zna i rozumie podstawowe różnice między metodami wyceny, zasadami ujmowania i prezentacji informacji w sprawozdaniu finansowym sporządzonym według zasad MSSF, US GAAP oraz polskiego prawa bilansowego, tłumaczy źródła tych różnic i proponuje możliwości ich niwelowania. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_D4/3.2_U01 Student potrafi porównać rozwiązania w zakresie ujmowania, wyceny i prezentacji operacji gospodarczych w sprawozdaniu finansowym sporządzonym na podstawie rozwiązań zawartych w MSSF | 2,0 | Student nie potrafi porównać rozwiązań krajowych i międzynarodowych w zakresie zasad wyceny ujmowania i prezentacji informacji w sprawozdaniu finansowym. |
3,0 | Student potrafi dokonać częściowego (60 %) porównania krajowych i międzynarodowych rozwiązań w zakresie zasad wyceny, ujmowania i prezentacji informacji w sprawozdaniu finansowym. | |
3,5 | Student potrafi dokonać porównania krajowych i międzynarodowych rozwiązań w zakresie wyceny, ujmowania i prezentacji informacji w sprawozdaniu finansowym w 75%. | |
4,0 | Student potrafi dokonać porównania krajowych i międzynarodowych rozwiązań w zakresie wyceny, ujmowania i prezentacji informacji w sprawozdaniu finansowym w 85% oraz wytłumaczyć przyczyny tych różnic. | |
4,5 | Student potrafi dokonać porównań krajowych i międzynarodowych rozwiązań w zakresie wyceny, ujmowania i prezentacji informacji w sprawozdaniu finansowym w 90% oraz wytłumaczyć przyczyny tych różnić, jak również wskazać możliwości ich niwelowania. | |
5,0 | Student potrafi dokonać porównań krajowych i międzynarodowych rozwiązań w zakresie wyceny, ujmowania i prezentacji informacji w sprawozdaniu finansowym w 95% oraz wytłumaczyć przyczyny tych różnic, jak również wskazać możliwości ich niwelowania. | |
E_2A_D4/3.2_U02 Student potrafi opisać modele rachunkowości w świecie i interpretować zapisy polskiego prawa bilansowego, MSSF i US GAAP | 2,0 | Student nie potrafi wymienić modeli rachunkowości ani interpretować zapisów MSSF. |
3,0 | Student potrafi częściowo opisać modele rachunkowości w świecie oraz w części interpretować zapisy MSSF. | |
3,5 | Student potrafi częściowo opisać modele rachunkowości w świecie oraz w części interpretować zapisy MSSF, potrafi rozpoznać różnice miedzy zasadami ujmowania i prezentacji informacji w sprawozdaniu finansowym sporządzonym według MSSF. | |
4,0 | Student potrafi opisać całkowicie modele rachunkowości w świecie, wskazać na różnice między nimi i przyczyny tych różnic, potrafi interpretować zapisy MSSF. | |
4,5 | Student potrafi opisać całkowicie modele rachunkowości w świecie , wskazać na różnice miedzy nimi i podać przyczyny tych różnic, potrafi interpretować zapisy MSSF i formułować postulaty w zakresie nieścisłości w interpretacjach. | |
5,0 | Student potrafi opisać w sposób prawidłowy modele rachunkowości w świecie, wskazać na różnice między nimi i podać przyczyny tych różnic, potrafi interpretować zapisy MSSF i formułować postulaty w zakresie zmian w zapisach czy zauważonych nieścisłościach z odpowiednim uzasadnieniem. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_D4/3.2_K01 Student jest gotów do pełnienienia w posób odpowiedzialny ról zawodowych z uwzględnieniem krytycznej oceny posiadanej wiedzy i umiejętności, uznawania znaczenia posiadanej wiedzy i opinii ekspertów w interpretowaniu i stosowaniu norm krajowego i międzynarodowego prawa bilansowego, podczas dokonywania wyborów działając w sposób kreatywny i przy zachowaniu zasad etycznych i poszanowania opinii innych ludzi | 2,0 | Student nie jest gotów do pełnienienia w posób odpowiedzialny ról zawodowych z uwzględnieniem krytycznej oceny posiadanej wiedzy i umiejętności, uznawania znaczenia posiadanej wiedzy i opinii ekspertów w interpretowaniu i stosowaniu norm krajowego i międzynarodowego prawa bilansowego, podczas dokonywania wyborów działając w sposób kreatywny i przy zachowaniu zasad etycznych i poszanowania opinii innych ludzi |
3,0 | Student czasami przejawia gotowość do pełnienienia w posób odpowiedzialny ról zawodowych z uwzględnieniem krytycznej oceny posiadanej wiedzy i umiejętności, uznawania znaczenia posiadanej wiedzy i opinii ekspertów w interpretowaniu i stosowaniu norm krajowego i międzynarodowego prawa bilansowego, podczas dokonywania wyborów działając w sposób kreatywny i przy zachowaniu zasad etycznych i poszanowania opinii innych ludzi | |
3,5 | Student często przejawia gotowość do pełnienienia w posób odpowiedzialny ról zawodowych z uwzględnieniem krytycznej oceny posiadanej wiedzy i umiejętności, uznawania znaczenia posiadanej wiedzy i opinii ekspertów w interpretowaniu i stosowaniu norm krajowego i międzynarodowego prawa bilansowego, podczas dokonywania wyborów działając w sposób kreatywny i przy zachowaniu zasad etycznych i poszanowania opinii innych ludzi | |
4,0 | Student bardzo często przejawia gotowość do pełnienienia w posób odpowiedzialny ról zawodowych z uwzględnieniem krytycznej oceny posiadanej wiedzy i umiejętności, uznawania znaczenia posiadanej wiedzy i opinii ekspertów w interpretowaniu i stosowaniu norm krajowego i międzynarodowego prawa bilansowego, podczas dokonywania wyborów działając w sposób kreatywny i przy zachowaniu zasad etycznych i poszanowania opinii innych ludzi | |
4,5 | Student zwykle przejawia gotowość do pełnienienia w posób odpowiedzialny ról zawodowych z uwzględnieniem krytycznej oceny posiadanej wiedzy i umiejętności, uznawania znaczenia posiadanej wiedzy i opinii ekspertów w interpretowaniu i stosowaniu norm krajowego i międzynarodowego prawa bilansowego, podczas dokonywania wyborów działając w sposób kreatywny i przy zachowaniu zasad etycznych i poszanowania opinii innych ludzi | |
5,0 | Student zawsze jest gotów do pełnienienia w posób odpowiedzialny ról zawodowych z uwzględnieniem krytycznej oceny posiadanej wiedzy i umiejętności, uznawania znaczenia posiadanej wiedzy i opinii ekspertów w interpretowaniu i stosowaniu norm krajowego i międzynarodowego prawa bilansowego, podczas dokonywania wyborów działając w sposób kreatywny i przy zachowaniu zasad etycznych i poszanowania opinii innych ludzi |
Literatura podstawowa
- Foundation IFRS, Rozporzadzenie nr 1602/2002 w sprawie przyjecie w krajach UE MSSF, IFRS, Londyn, 2020
- red. W. Hasiak, B. NIta, Sprawozdanie finansowe według MSSF, Wolters Kluwer, Warszawa, 2019
- K. Trzpioła, Porównwnie przepisów ustawy o rachunkwośći z MSR/MSSF, Portal FK, Warszawa, 2020
- M. Gierusz, J. Gierusz, Międzynarodowe Standardy Sprawozdawczości Finansowej w teorii i praktyce, ODDK, Gdańsk, 2017
- red. J.PfaFF, Rachunkowość finansowa z uwzględnieniem MSSF, PWN, WArszawa 2016, e-book, 2016
- Ch. Nobes, R. Parker, Comperative International Accounting, Perason, 2022, 14
- T.Doupnik, M.Finn, G.Gotti,H. Perera, International Accounting, McGraw-Hill Education, 2019
Literatura dodatkowa
- Praktyczny przewodnik po MSSF, Deolitte, Warszawa, 2020
- Praktyczny przewodnik po MSSF, SEG, Warszawa, 2018
- red. T. Kiziukiewicz, Ustawa o rachunkowości. Komentarz, Wolters Kluwer, Warszawa, 2021
- International GAAP.Generally Accpepted Accounting Practice under International Financial Reporting Standarts. Global Edition, Wiley, 2021, 3