Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S1)
specjalność: Analityka gospodarcza

Sylabus przedmiotu Statystyka publiczna z elementami demografii:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Statystyka publiczna z elementami demografii
Specjalność Analityka gospodarcza
Jednostka prowadząca Katedra Zastosowań Matematyki w Ekonomii
Nauczyciel odpowiedzialny Iwona Bąk <Iwona.Bak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL4 20 2,00,50zaliczenie
wykładyW4 30 2,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1W zakresie wiedzy student powinien posiadać podstawowe wiadomości z zakresu ekonomii, matematyki, statystyki opisowej.
W-2W zakresie umiejętności student potrafi przeprowadzić analizy z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego Excel oraz wybranych programów komputerowych (STATISTICA).

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie wiedzy dotyczącej statystyki publicznej z elementami demografii.
C-2Umiejętność posługiwania się wybranymi pakietami statystycznymi wykorzystywanymi w analizie danych statystyki publicznej oraz identyfikacji i oceny podstawowych zdarzeń demograficznych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Przygotowanie i realizacja badań statystycznych.2
T-L-2Weryfikacja i analiza dostępnych polskich baz danych statystycznych.2
T-L-3Weryfikacja i analiza bazy danych Eurostat.2
T-L-4Weryfikacja i analiza statystyk ONZ.1
T-L-5Niepubliczne źródła danych statystycznych.1
T-L-6Prezentacja prac zaliczeniowych przygotowanych przez studentów dotyczących wykorzystania polskich i zagranicznych danych statystyki publicznych w badaniach społeczno-gospodarczych.2
T-L-7Zasady budowy podstawowych współczynników demograficznych.2
T-L-8Analiza ruchu naturalnego ludności dla wybranych obiektów (krajów, województw, powiatów, miast).2
T-L-9Analiza ruchu wędrówkowego ludności dla wybranych obiektów (krajów, województw, powiatów, miast).2
T-L-10Interpretacja wybranych współczynników demograficznych.2
T-L-11Prezentacja prac zaliczeniowych przygotowanych przez studentów dotyczących zjawisk demograficznych.2
20
wykłady
T-W-1Pierwotne i wtórne źródła danych statytycznych.2
T-W-2Zasady funkcjonowania statystyki publicznej w Polsce i na świecie – wybrane zagadnienia.2
T-W-3Polskie klasyfikacje statystyczne. Zakres informacyjny rejestrów administracyjnych.2
T-W-4Program badań statystycznych polskiej statystyki publicznej. Organizacja badań statystycznych w Unii Europejskiej i na świecie.2
T-W-5Rozwój teorii ludnościowych na przestrzeni dziejów.2
T-W-6Polskie i zagraniczne banki danych statystycznych, publikacje statystyczne, administracyjne źródła danych.2
T-W-7Interpretacja i analiza danych statystyki publicznej.4
T-W-8Źródła i zakres informacji o strukturach i procesach ludnościowych.1
T-W-9Spisy ludności w Polsce.2
T-W-10Pomiar procesów demograficznych – zasady budowy podstawowych współczynników demograficznych.2
T-W-11Ruch naturalny ludności.2
T-W-12Ruch wędrówkowy ludności.2
T-W-13Tablice trwania życia. Siatka demograficzna.2
T-W-14Podstawowe problemy demograficzne we współczesnym świecie.3
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.20
A-L-2Przygotowanie do ćwiczeń.14
A-L-3Przygotowanie pracy zaliczeniowej.16
50
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu.8
A-W-3Przygotowanie do zajęć10
A-W-4Egzamin2
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład problemowy w postaci prezentacji multimedialnej wraz z przykładami.
M-2Metoda praktyczna: ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego Excel oraz programu STATISTICA.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin w formie testu.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie na ocenę ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie aktywności na zajęciach oraz prezentacji prac zrealizowanych w grupie.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D1/4.1_W01
Student zna i rozumie podstawowe zasady funkcjonowania statystyki publicznej w Polsce, zna i rozumie podstawowe prawidłowości z zakresu zjawisk demograficznych.
E_1A_W03, E_1A_W08, E_1A_W01, E_1A_W04, E_1A_W06C-1, C-2T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-10, T-W-8, T-W-12, T-W-5, T-W-13, T-W-11, T-W-10, T-W-9, T-W-14, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-7M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D1/4.1_U01
Student potrafi pozyskiwać dane dostępne w polskich i zagranicznych bazach statystycznych do tworzenia własnych baz danych oraz potrafi zastosować wybrane metody ilościowe do ich analiz, potrafi zastosować odpowiednie metody i narzędzia stosowane w demografii oraz interpretować wyniki przeprowadzonych badań, a także odnieść je do praktyki gospodarczej
E_1A_U01, E_1A_U02, E_1A_U03, E_1A_U05, E_1A_U09, E_1A_U04, E_1A_U07, E_1A_U10C-1, C-2T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-11, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-10, T-W-8, T-W-12, T-W-5, T-W-13, T-W-11, T-W-10, T-W-9, T-W-14, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-7M-2S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D1/02_K01
Student jest gotów do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metod i narzędzi stosowanych w statystyce publicznej i demografii
E_1A_K01C-2T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-11, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-10M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_D1/4.1_W01
Student zna i rozumie podstawowe zasady funkcjonowania statystyki publicznej w Polsce, zna i rozumie podstawowe prawidłowości z zakresu zjawisk demograficznych.
2,0Student nie zna i nie rozumie podstawowych zasad funkcjonowania statystyki publicznej w Polsce, nie zna i nie rozumie zjawisk demograficznych.
3,0Student w stopniu dostatecznym zna i rozumie podstawowe zasady funkcjonowania statystyki publicznej w Polsce oraz zna i rozumie zjawiska demograficzne.
3,5Student w stopniu więcej niż dostatecznym zna i rozumie podstawowe zasady funkcjonowania statystyki publicznej w Polsce oraz zna i rozumie zjawiska demograficzne.
4,0Student w stopniu dobrym zna i rozumie podstawowe zasady funkcjonowania statystyki publicznej w Polsce oraz zna i rozumie zjawiska demograficzne.
4,5Student w stopniu więcej niż dobrym zna i rozumie podstawowe zasady funkcjonowania statystyki publicznej w Polsce oraz zna i rozumie zjawiska demograficzne.
5,0Student w stopniu bardzo dobrym zna i rozumie podstawowe zasady funkcjonowania statystyki publicznej w Polsce oraz zna i rozumie zjawiska demograficzne .

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_D1/4.1_U01
Student potrafi pozyskiwać dane dostępne w polskich i zagranicznych bazach statystycznych do tworzenia własnych baz danych oraz potrafi zastosować wybrane metody ilościowe do ich analiz, potrafi zastosować odpowiednie metody i narzędzia stosowane w demografii oraz interpretować wyniki przeprowadzonych badań, a także odnieść je do praktyki gospodarczej
2,0Student nie potrafi pozyskiwać danych statystyki publicznej, w tym danych dotyczących zdarzeń demograficznych i zastosować wybranych metod ilościowych do ich analiz.
3,0Student w stopniu dostatecznym potrafi pozyskiwać dane statystyki publicznej, w tym dane dotyczące zdarzeń demograficznych i zastosować wybrane metody ilościowe do ich analiz.
3,5Student w stopniu więcej niż dostatecznym potrafi pozyskiwać dane statystyki publicznej, w tym dane dotyczące zdarzeń demograficznych i zastosować wybrane metody ilościowe do ich analiz.
4,0Student w stopniu dobrym potrafi pozyskiwać dane statystyki publicznej, w tym dane dotyczące zdarzeń demograficznych i zastosować wybrane metody ilościowe do ich analiz.
4,5Student w stopniu więcej niż dobrym potrafi pozyskiwać dane statystyki publicznej, w tym dane dotyczące zdarzeń demograficznych i zastosować wybrane metody ilościowe do ich analiz.
5,0Student w stopniu bardzo dobrym potrafi pozyskiwać dane statystyki publicznej, w tym dane dotyczące zdarzeń demograficznych i zastosować wybrane metody ilościowe do ich analiz.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_D1/02_K01
Student jest gotów do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metod i narzędzi stosowanych w statystyce publicznej i demografii
2,0Student nie jest gotów do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metod i narzędzi stosowanych w statystyce publicznej i demografii
3,0Student jest gotów, z bardzo dużą pomoca nauczyciela, do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metod i narzędzi stosowanych w statystyce publicznej i demografii
3,5Student jest gotów, z dużą pomoca nauczyciela, do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metod i narzędzi stosowanych w statystyce publicznej i demografii
4,0Student jest gotów, z niewielką pomoca nauczyciela, do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metod i narzędzi stosowanych w statystyce publicznej i demografii
4,5Student jest gotów do prawie samodzielnego rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metod i narzędzi stosowanych w statystyce publicznej i demografii
5,0Student jest gotów do samodzielnego rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metod i narzędzi stosowanych w statystyce publicznej i demografii

Literatura podstawowa

  1. Bąk I., Statystyczna analiza aktywności turystycznej seniorów w Polsce, Wydawnictwo Uczelniane Zachodniopomorskiego Uniwersytetu technologicznego w Szczecinie, Szczecin, 2013
  2. Holzer J., Demografia, PWE, Warszawa, 2003
  3. Panek T., Szulc A. (red), Statystyka społeczna. Wybrane zagadnienia, SGH, Warszawa, 2006
  4. Kurkiewicz J., Procesy demograficzne i metody ich analizy, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków, 2010
  5. Bąk I., Aktywność seniorów w czasie wolnym, CeDeWu, Warszawa, 2020, Rozdział w monografii Srebrna gospodarka, red.: Frąckiewicz E., Kryk B.)
  6. Frąckiewicz E. (red.), Kryk B. (red.), Srebrna gospodarka. Ujęcie społeczno-ekonomiczne, CeDeWu, Warszawa, 2020
  7. Bąk I., Markowicz I., Mojsiewicz M., Wawrzyniak K., Formulas and tables. Statistical and econometric methods, CeDeWu, Warszawa, 2021
  8. Luszniewicz A., Statystyka w biznesie. Laboratoria komputerowe STATISTICA PL, Oficyna Wydawnicza Wyższej Szkoły Handlu i Prawa im. Ryszarda Łazarskiego, Warszawa, 2002
  9. Panek T. (red.), Statystyka społeczna. Procesy społeczne, źródła danych i metody analizy, PWE, Warszawa, 2021

Literatura dodatkowa

  1. Bąk I., Szczecińska B, Global Demographic Trends and Effects on Tourism, European Research Studies Journal, 2020, 23(4), s. 571-585
  2. Anderson D.R, Sweeney D.J., Wiliams T.A., Statistics for Business and Economics, South-Western Cengage Learning, 2019
  3. Roeske-Słomak I., Prace statystyczne i demograficzne, UE Poznań, Poznań, 2006
  4. Zioło M., Bąk I., Cheba K., Environmental taxes - how public policy makers can use them in the decision-making process?, Procedia Computer Science, 2009, 159
  5. Gołata E., Metody i źródła pozyskiwania informacji w statystyce publicznej, UE Poznań, 2009

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Przygotowanie i realizacja badań statystycznych.2
T-L-2Weryfikacja i analiza dostępnych polskich baz danych statystycznych.2
T-L-3Weryfikacja i analiza bazy danych Eurostat.2
T-L-4Weryfikacja i analiza statystyk ONZ.1
T-L-5Niepubliczne źródła danych statystycznych.1
T-L-6Prezentacja prac zaliczeniowych przygotowanych przez studentów dotyczących wykorzystania polskich i zagranicznych danych statystyki publicznych w badaniach społeczno-gospodarczych.2
T-L-7Zasady budowy podstawowych współczynników demograficznych.2
T-L-8Analiza ruchu naturalnego ludności dla wybranych obiektów (krajów, województw, powiatów, miast).2
T-L-9Analiza ruchu wędrówkowego ludności dla wybranych obiektów (krajów, województw, powiatów, miast).2
T-L-10Interpretacja wybranych współczynników demograficznych.2
T-L-11Prezentacja prac zaliczeniowych przygotowanych przez studentów dotyczących zjawisk demograficznych.2
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pierwotne i wtórne źródła danych statytycznych.2
T-W-2Zasady funkcjonowania statystyki publicznej w Polsce i na świecie – wybrane zagadnienia.2
T-W-3Polskie klasyfikacje statystyczne. Zakres informacyjny rejestrów administracyjnych.2
T-W-4Program badań statystycznych polskiej statystyki publicznej. Organizacja badań statystycznych w Unii Europejskiej i na świecie.2
T-W-5Rozwój teorii ludnościowych na przestrzeni dziejów.2
T-W-6Polskie i zagraniczne banki danych statystycznych, publikacje statystyczne, administracyjne źródła danych.2
T-W-7Interpretacja i analiza danych statystyki publicznej.4
T-W-8Źródła i zakres informacji o strukturach i procesach ludnościowych.1
T-W-9Spisy ludności w Polsce.2
T-W-10Pomiar procesów demograficznych – zasady budowy podstawowych współczynników demograficznych.2
T-W-11Ruch naturalny ludności.2
T-W-12Ruch wędrówkowy ludności.2
T-W-13Tablice trwania życia. Siatka demograficzna.2
T-W-14Podstawowe problemy demograficzne we współczesnym świecie.3
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.20
A-L-2Przygotowanie do ćwiczeń.14
A-L-3Przygotowanie pracy zaliczeniowej.16
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu.8
A-W-3Przygotowanie do zajęć10
A-W-4Egzamin2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_D1/4.1_W01Student zna i rozumie podstawowe zasady funkcjonowania statystyki publicznej w Polsce, zna i rozumie podstawowe prawidłowości z zakresu zjawisk demograficznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W03Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu metodologię badań w zakresie dyscypliny ekonomia i finanse
E_1A_W08Zna i rozumie podstawowe ekonomiczne, prawne, etyczne i inne uwarunkowania działań związanych z funkcjonowaniem gospodarki
E_1A_W01Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu fakty i zjawiska gospodarcze i społeczne oraz teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi stanowiące podstawową wiedzę ogólną z dyscypliny ekonomia i finanse, a także wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej
E_1A_W04Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu formy instytucji społecznych (publicznych, kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych), ich struktury, a także relacje między nimi w skali krajowej i międzynarodowej
E_1A_W06Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia z zakresu metod ilościowych (w tym matematyki, statystyki, ekonometrii i teorii podejmowania decyzji), a także metody i narzędzia (w tym informatyczne) pozyskiwania, przetwarzania i prezentacji danych dotyczących zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy dotyczącej statystyki publicznej z elementami demografii.
C-2Umiejętność posługiwania się wybranymi pakietami statystycznymi wykorzystywanymi w analizie danych statystyki publicznej oraz identyfikacji i oceny podstawowych zdarzeń demograficznych.
Treści programoweT-L-7Zasady budowy podstawowych współczynników demograficznych.
T-L-8Analiza ruchu naturalnego ludności dla wybranych obiektów (krajów, województw, powiatów, miast).
T-L-9Analiza ruchu wędrówkowego ludności dla wybranych obiektów (krajów, województw, powiatów, miast).
T-L-1Przygotowanie i realizacja badań statystycznych.
T-L-2Weryfikacja i analiza dostępnych polskich baz danych statystycznych.
T-L-3Weryfikacja i analiza bazy danych Eurostat.
T-L-4Weryfikacja i analiza statystyk ONZ.
T-L-5Niepubliczne źródła danych statystycznych.
T-L-10Interpretacja wybranych współczynników demograficznych.
T-W-8Źródła i zakres informacji o strukturach i procesach ludnościowych.
T-W-12Ruch wędrówkowy ludności.
T-W-5Rozwój teorii ludnościowych na przestrzeni dziejów.
T-W-13Tablice trwania życia. Siatka demograficzna.
T-W-11Ruch naturalny ludności.
T-W-10Pomiar procesów demograficznych – zasady budowy podstawowych współczynników demograficznych.
T-W-9Spisy ludności w Polsce.
T-W-14Podstawowe problemy demograficzne we współczesnym świecie.
T-W-1Pierwotne i wtórne źródła danych statytycznych.
T-W-2Zasady funkcjonowania statystyki publicznej w Polsce i na świecie – wybrane zagadnienia.
T-W-3Polskie klasyfikacje statystyczne. Zakres informacyjny rejestrów administracyjnych.
T-W-4Program badań statystycznych polskiej statystyki publicznej. Organizacja badań statystycznych w Unii Europejskiej i na świecie.
T-W-6Polskie i zagraniczne banki danych statystycznych, publikacje statystyczne, administracyjne źródła danych.
T-W-7Interpretacja i analiza danych statystyki publicznej.
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy w postaci prezentacji multimedialnej wraz z przykładami.
M-2Metoda praktyczna: ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego Excel oraz programu STATISTICA.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin w formie testu.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie na ocenę ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie aktywności na zajęciach oraz prezentacji prac zrealizowanych w grupie.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna i nie rozumie podstawowych zasad funkcjonowania statystyki publicznej w Polsce, nie zna i nie rozumie zjawisk demograficznych.
3,0Student w stopniu dostatecznym zna i rozumie podstawowe zasady funkcjonowania statystyki publicznej w Polsce oraz zna i rozumie zjawiska demograficzne.
3,5Student w stopniu więcej niż dostatecznym zna i rozumie podstawowe zasady funkcjonowania statystyki publicznej w Polsce oraz zna i rozumie zjawiska demograficzne.
4,0Student w stopniu dobrym zna i rozumie podstawowe zasady funkcjonowania statystyki publicznej w Polsce oraz zna i rozumie zjawiska demograficzne.
4,5Student w stopniu więcej niż dobrym zna i rozumie podstawowe zasady funkcjonowania statystyki publicznej w Polsce oraz zna i rozumie zjawiska demograficzne.
5,0Student w stopniu bardzo dobrym zna i rozumie podstawowe zasady funkcjonowania statystyki publicznej w Polsce oraz zna i rozumie zjawiska demograficzne .
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_D1/4.1_U01Student potrafi pozyskiwać dane dostępne w polskich i zagranicznych bazach statystycznych do tworzenia własnych baz danych oraz potrafi zastosować wybrane metody ilościowe do ich analiz, potrafi zastosować odpowiednie metody i narzędzia stosowane w demografii oraz interpretować wyniki przeprowadzonych badań, a także odnieść je do praktyki gospodarczej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U01Potrafi wykorzystać wiedzę do identyfikacji i interpretacji procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych z wykorzystaniem metod i narzędzi właściwych dla ekonomii
E_1A_U02Potrafi zastosować wiedzę do formułowania i rozwiązywania złożonych i nietypowych problemów dotyczących procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych w mikro-, mezo- i makroskali
E_1A_U03Potrafi rozwiązywać zadania i problemy w warunkach nie w pełni przewidywalnych, dobierając właściwie źródła i informacje z nich pochodzące, dokonując ich oceny, krytycznej analizy i syntezy
E_1A_U05Potrafi komunikować się z otoczeniem posługując się specjalistyczną terminologią z zakresu ekonomii i finansów
E_1A_U09Potrafi planować i organizować pracę indywidualną oraz współpracować z innymi osobami w ramach działań zespołowych
E_1A_U04Potrafi dobrać i stosować właściwe metody i narzędzia, w tym zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne do analizowania i prognozowania procesów i zjawisk ekonomicznych oraz rozwiązywania problemów gospodarczych
E_1A_U07Potrafi przygotować typowe prace pisemne lub wystąpienia ustne z zakresu ekonomii i finansów w języku polskim lub obcym, dotyczące zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem ujęć teoretycznych oraz różnych źródeł
E_1A_U10Potrafi samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy dotyczącej statystyki publicznej z elementami demografii.
C-2Umiejętność posługiwania się wybranymi pakietami statystycznymi wykorzystywanymi w analizie danych statystyki publicznej oraz identyfikacji i oceny podstawowych zdarzeń demograficznych.
Treści programoweT-L-7Zasady budowy podstawowych współczynników demograficznych.
T-L-8Analiza ruchu naturalnego ludności dla wybranych obiektów (krajów, województw, powiatów, miast).
T-L-9Analiza ruchu wędrówkowego ludności dla wybranych obiektów (krajów, województw, powiatów, miast).
T-L-11Prezentacja prac zaliczeniowych przygotowanych przez studentów dotyczących zjawisk demograficznych.
T-L-1Przygotowanie i realizacja badań statystycznych.
T-L-2Weryfikacja i analiza dostępnych polskich baz danych statystycznych.
T-L-3Weryfikacja i analiza bazy danych Eurostat.
T-L-4Weryfikacja i analiza statystyk ONZ.
T-L-5Niepubliczne źródła danych statystycznych.
T-L-6Prezentacja prac zaliczeniowych przygotowanych przez studentów dotyczących wykorzystania polskich i zagranicznych danych statystyki publicznych w badaniach społeczno-gospodarczych.
T-L-10Interpretacja wybranych współczynników demograficznych.
T-W-8Źródła i zakres informacji o strukturach i procesach ludnościowych.
T-W-12Ruch wędrówkowy ludności.
T-W-5Rozwój teorii ludnościowych na przestrzeni dziejów.
T-W-13Tablice trwania życia. Siatka demograficzna.
T-W-11Ruch naturalny ludności.
T-W-10Pomiar procesów demograficznych – zasady budowy podstawowych współczynników demograficznych.
T-W-9Spisy ludności w Polsce.
T-W-14Podstawowe problemy demograficzne we współczesnym świecie.
T-W-1Pierwotne i wtórne źródła danych statytycznych.
T-W-2Zasady funkcjonowania statystyki publicznej w Polsce i na świecie – wybrane zagadnienia.
T-W-3Polskie klasyfikacje statystyczne. Zakres informacyjny rejestrów administracyjnych.
T-W-4Program badań statystycznych polskiej statystyki publicznej. Organizacja badań statystycznych w Unii Europejskiej i na świecie.
T-W-6Polskie i zagraniczne banki danych statystycznych, publikacje statystyczne, administracyjne źródła danych.
T-W-7Interpretacja i analiza danych statystyki publicznej.
Metody nauczaniaM-2Metoda praktyczna: ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego Excel oraz programu STATISTICA.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie na ocenę ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie aktywności na zajęciach oraz prezentacji prac zrealizowanych w grupie.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi pozyskiwać danych statystyki publicznej, w tym danych dotyczących zdarzeń demograficznych i zastosować wybranych metod ilościowych do ich analiz.
3,0Student w stopniu dostatecznym potrafi pozyskiwać dane statystyki publicznej, w tym dane dotyczące zdarzeń demograficznych i zastosować wybrane metody ilościowe do ich analiz.
3,5Student w stopniu więcej niż dostatecznym potrafi pozyskiwać dane statystyki publicznej, w tym dane dotyczące zdarzeń demograficznych i zastosować wybrane metody ilościowe do ich analiz.
4,0Student w stopniu dobrym potrafi pozyskiwać dane statystyki publicznej, w tym dane dotyczące zdarzeń demograficznych i zastosować wybrane metody ilościowe do ich analiz.
4,5Student w stopniu więcej niż dobrym potrafi pozyskiwać dane statystyki publicznej, w tym dane dotyczące zdarzeń demograficznych i zastosować wybrane metody ilościowe do ich analiz.
5,0Student w stopniu bardzo dobrym potrafi pozyskiwać dane statystyki publicznej, w tym dane dotyczące zdarzeń demograficznych i zastosować wybrane metody ilościowe do ich analiz.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_D1/02_K01Student jest gotów do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metod i narzędzi stosowanych w statystyce publicznej i demografii
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K01Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, umiejętności i odbieranych treści, uznania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, a także ma świadomość konieczności zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu
Cel przedmiotuC-2Umiejętność posługiwania się wybranymi pakietami statystycznymi wykorzystywanymi w analizie danych statystyki publicznej oraz identyfikacji i oceny podstawowych zdarzeń demograficznych.
Treści programoweT-L-7Zasady budowy podstawowych współczynników demograficznych.
T-L-8Analiza ruchu naturalnego ludności dla wybranych obiektów (krajów, województw, powiatów, miast).
T-L-9Analiza ruchu wędrówkowego ludności dla wybranych obiektów (krajów, województw, powiatów, miast).
T-L-11Prezentacja prac zaliczeniowych przygotowanych przez studentów dotyczących zjawisk demograficznych.
T-L-1Przygotowanie i realizacja badań statystycznych.
T-L-2Weryfikacja i analiza dostępnych polskich baz danych statystycznych.
T-L-3Weryfikacja i analiza bazy danych Eurostat.
T-L-4Weryfikacja i analiza statystyk ONZ.
T-L-5Niepubliczne źródła danych statystycznych.
T-L-6Prezentacja prac zaliczeniowych przygotowanych przez studentów dotyczących wykorzystania polskich i zagranicznych danych statystyki publicznych w badaniach społeczno-gospodarczych.
T-L-10Interpretacja wybranych współczynników demograficznych.
Metody nauczaniaM-2Metoda praktyczna: ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego Excel oraz programu STATISTICA.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie na ocenę ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie aktywności na zajęciach oraz prezentacji prac zrealizowanych w grupie.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest gotów do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metod i narzędzi stosowanych w statystyce publicznej i demografii
3,0Student jest gotów, z bardzo dużą pomoca nauczyciela, do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metod i narzędzi stosowanych w statystyce publicznej i demografii
3,5Student jest gotów, z dużą pomoca nauczyciela, do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metod i narzędzi stosowanych w statystyce publicznej i demografii
4,0Student jest gotów, z niewielką pomoca nauczyciela, do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metod i narzędzi stosowanych w statystyce publicznej i demografii
4,5Student jest gotów do prawie samodzielnego rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metod i narzędzi stosowanych w statystyce publicznej i demografii
5,0Student jest gotów do samodzielnego rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metod i narzędzi stosowanych w statystyce publicznej i demografii