Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S1)
specjalność: Analityka gospodarcza
Sylabus przedmiotu Statystyka publiczna z elementami demografii:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Statystyka publiczna z elementami demografii | ||
Specjalność | Analityka gospodarcza | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Zastosowań Matematyki w Ekonomii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Iwona Bąk <Iwona.Bak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | W zakresie wiedzy student powinien posiadać podstawowe wiadomości z zakresu ekonomii, matematyki, statystyki opisowej. |
W-2 | W zakresie umiejętności student potrafi przeprowadzić analizy z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego Excel oraz wybranych programów komputerowych (STATISTICA). |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Nabycie wiedzy dotyczącej statystyki publicznej z elementami demografii. |
C-2 | Umiejętność posługiwania się wybranymi pakietami statystycznymi wykorzystywanymi w analizie danych statystyki publicznej oraz identyfikacji i oceny podstawowych zdarzeń demograficznych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Przygotowanie i realizacja badań statystycznych. | 2 |
T-L-2 | Weryfikacja i analiza dostępnych polskich baz danych statystycznych. | 2 |
T-L-3 | Weryfikacja i analiza bazy danych Eurostat. | 2 |
T-L-4 | Weryfikacja i analiza statystyk ONZ. | 1 |
T-L-5 | Niepubliczne źródła danych statystycznych. | 1 |
T-L-6 | Prezentacja prac zaliczeniowych przygotowanych przez studentów dotyczących wykorzystania polskich i zagranicznych danych statystyki publicznych w badaniach społeczno-gospodarczych. | 2 |
T-L-7 | Zasady budowy podstawowych współczynników demograficznych. | 2 |
T-L-8 | Analiza ruchu naturalnego ludności dla wybranych obiektów (krajów, województw, powiatów, miast). | 2 |
T-L-9 | Analiza ruchu wędrówkowego ludności dla wybranych obiektów (krajów, województw, powiatów, miast). | 2 |
T-L-10 | Interpretacja wybranych współczynników demograficznych. | 2 |
T-L-11 | Prezentacja prac zaliczeniowych przygotowanych przez studentów dotyczących zjawisk demograficznych. | 2 |
20 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Pierwotne i wtórne źródła danych statytycznych. | 2 |
T-W-2 | Zasady funkcjonowania statystyki publicznej w Polsce i na świecie – wybrane zagadnienia. | 2 |
T-W-3 | Polskie klasyfikacje statystyczne. Zakres informacyjny rejestrów administracyjnych. | 2 |
T-W-4 | Program badań statystycznych polskiej statystyki publicznej. Organizacja badań statystycznych w Unii Europejskiej i na świecie. | 2 |
T-W-5 | Rozwój teorii ludnościowych na przestrzeni dziejów. | 2 |
T-W-6 | Polskie i zagraniczne banki danych statystycznych, publikacje statystyczne, administracyjne źródła danych. | 2 |
T-W-7 | Interpretacja i analiza danych statystyki publicznej. | 4 |
T-W-8 | Źródła i zakres informacji o strukturach i procesach ludnościowych. | 1 |
T-W-9 | Spisy ludności w Polsce. | 2 |
T-W-10 | Pomiar procesów demograficznych – zasady budowy podstawowych współczynników demograficznych. | 2 |
T-W-11 | Ruch naturalny ludności. | 2 |
T-W-12 | Ruch wędrówkowy ludności. | 2 |
T-W-13 | Tablice trwania życia. Siatka demograficzna. | 2 |
T-W-14 | Podstawowe problemy demograficzne we współczesnym świecie. | 3 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 20 |
A-L-2 | Przygotowanie do ćwiczeń. | 14 |
A-L-3 | Przygotowanie pracy zaliczeniowej. | 16 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 30 |
A-W-2 | Studiowanie literatury przedmiotu. | 8 |
A-W-3 | Przygotowanie do zajęć | 10 |
A-W-4 | Egzamin | 2 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład problemowy w postaci prezentacji multimedialnej wraz z przykładami. |
M-2 | Metoda praktyczna: ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego Excel oraz programu STATISTICA. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Egzamin w formie testu. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie na ocenę ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie aktywności na zajęciach oraz prezentacji prac zrealizowanych w grupie. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_D1/4.1_W01 Student zna i rozumie podstawowe zasady funkcjonowania statystyki publicznej w Polsce, zna i rozumie podstawowe prawidłowości z zakresu zjawisk demograficznych. | E_1A_W03, E_1A_W08, E_1A_W01, E_1A_W04, E_1A_W06 | — | C-1, C-2 | T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-10, T-W-8, T-W-12, T-W-5, T-W-13, T-W-11, T-W-10, T-W-9, T-W-14, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-7 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_D1/4.1_U01 Student potrafi pozyskiwać dane dostępne w polskich i zagranicznych bazach statystycznych do tworzenia własnych baz danych oraz potrafi zastosować wybrane metody ilościowe do ich analiz, potrafi zastosować odpowiednie metody i narzędzia stosowane w demografii oraz interpretować wyniki przeprowadzonych badań, a także odnieść je do praktyki gospodarczej | E_1A_U01, E_1A_U02, E_1A_U03, E_1A_U05, E_1A_U09, E_1A_U04, E_1A_U07, E_1A_U10 | — | C-1, C-2 | T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-11, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-10, T-W-8, T-W-12, T-W-5, T-W-13, T-W-11, T-W-10, T-W-9, T-W-14, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-7 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_D1/02_K01 Student jest gotów do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metod i narzędzi stosowanych w statystyce publicznej i demografii | E_1A_K01 | — | C-2 | T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-11, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-10 | M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_D1/4.1_W01 Student zna i rozumie podstawowe zasady funkcjonowania statystyki publicznej w Polsce, zna i rozumie podstawowe prawidłowości z zakresu zjawisk demograficznych. | 2,0 | Student nie zna i nie rozumie podstawowych zasad funkcjonowania statystyki publicznej w Polsce, nie zna i nie rozumie zjawisk demograficznych. |
3,0 | Student w stopniu dostatecznym zna i rozumie podstawowe zasady funkcjonowania statystyki publicznej w Polsce oraz zna i rozumie zjawiska demograficzne. | |
3,5 | Student w stopniu więcej niż dostatecznym zna i rozumie podstawowe zasady funkcjonowania statystyki publicznej w Polsce oraz zna i rozumie zjawiska demograficzne. | |
4,0 | Student w stopniu dobrym zna i rozumie podstawowe zasady funkcjonowania statystyki publicznej w Polsce oraz zna i rozumie zjawiska demograficzne. | |
4,5 | Student w stopniu więcej niż dobrym zna i rozumie podstawowe zasady funkcjonowania statystyki publicznej w Polsce oraz zna i rozumie zjawiska demograficzne. | |
5,0 | Student w stopniu bardzo dobrym zna i rozumie podstawowe zasady funkcjonowania statystyki publicznej w Polsce oraz zna i rozumie zjawiska demograficzne . |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_D1/4.1_U01 Student potrafi pozyskiwać dane dostępne w polskich i zagranicznych bazach statystycznych do tworzenia własnych baz danych oraz potrafi zastosować wybrane metody ilościowe do ich analiz, potrafi zastosować odpowiednie metody i narzędzia stosowane w demografii oraz interpretować wyniki przeprowadzonych badań, a także odnieść je do praktyki gospodarczej | 2,0 | Student nie potrafi pozyskiwać danych statystyki publicznej, w tym danych dotyczących zdarzeń demograficznych i zastosować wybranych metod ilościowych do ich analiz. |
3,0 | Student w stopniu dostatecznym potrafi pozyskiwać dane statystyki publicznej, w tym dane dotyczące zdarzeń demograficznych i zastosować wybrane metody ilościowe do ich analiz. | |
3,5 | Student w stopniu więcej niż dostatecznym potrafi pozyskiwać dane statystyki publicznej, w tym dane dotyczące zdarzeń demograficznych i zastosować wybrane metody ilościowe do ich analiz. | |
4,0 | Student w stopniu dobrym potrafi pozyskiwać dane statystyki publicznej, w tym dane dotyczące zdarzeń demograficznych i zastosować wybrane metody ilościowe do ich analiz. | |
4,5 | Student w stopniu więcej niż dobrym potrafi pozyskiwać dane statystyki publicznej, w tym dane dotyczące zdarzeń demograficznych i zastosować wybrane metody ilościowe do ich analiz. | |
5,0 | Student w stopniu bardzo dobrym potrafi pozyskiwać dane statystyki publicznej, w tym dane dotyczące zdarzeń demograficznych i zastosować wybrane metody ilościowe do ich analiz. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_D1/02_K01 Student jest gotów do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metod i narzędzi stosowanych w statystyce publicznej i demografii | 2,0 | Student nie jest gotów do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metod i narzędzi stosowanych w statystyce publicznej i demografii |
3,0 | Student jest gotów, z bardzo dużą pomoca nauczyciela, do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metod i narzędzi stosowanych w statystyce publicznej i demografii | |
3,5 | Student jest gotów, z dużą pomoca nauczyciela, do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metod i narzędzi stosowanych w statystyce publicznej i demografii | |
4,0 | Student jest gotów, z niewielką pomoca nauczyciela, do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metod i narzędzi stosowanych w statystyce publicznej i demografii | |
4,5 | Student jest gotów do prawie samodzielnego rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metod i narzędzi stosowanych w statystyce publicznej i demografii | |
5,0 | Student jest gotów do samodzielnego rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metod i narzędzi stosowanych w statystyce publicznej i demografii |
Literatura podstawowa
- Bąk I., Statystyczna analiza aktywności turystycznej seniorów w Polsce, Wydawnictwo Uczelniane Zachodniopomorskiego Uniwersytetu technologicznego w Szczecinie, Szczecin, 2013
- Holzer J., Demografia, PWE, Warszawa, 2003
- Panek T., Szulc A. (red), Statystyka społeczna. Wybrane zagadnienia, SGH, Warszawa, 2006
- Kurkiewicz J., Procesy demograficzne i metody ich analizy, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków, 2010
- Bąk I., Aktywność seniorów w czasie wolnym, CeDeWu, Warszawa, 2020, Rozdział w monografii Srebrna gospodarka, red.: Frąckiewicz E., Kryk B.)
- Frąckiewicz E. (red.), Kryk B. (red.), Srebrna gospodarka. Ujęcie społeczno-ekonomiczne, CeDeWu, Warszawa, 2020
- Bąk I., Markowicz I., Mojsiewicz M., Wawrzyniak K., Formulas and tables. Statistical and econometric methods, CeDeWu, Warszawa, 2021
- Luszniewicz A., Statystyka w biznesie. Laboratoria komputerowe STATISTICA PL, Oficyna Wydawnicza Wyższej Szkoły Handlu i Prawa im. Ryszarda Łazarskiego, Warszawa, 2002
- Panek T. (red.), Statystyka społeczna. Procesy społeczne, źródła danych i metody analizy, PWE, Warszawa, 2021
Literatura dodatkowa
- Bąk I., Szczecińska B, Global Demographic Trends and Effects on Tourism, European Research Studies Journal, 2020, 23(4), s. 571-585
- Anderson D.R, Sweeney D.J., Wiliams T.A., Statistics for Business and Economics, South-Western Cengage Learning, 2019
- Roeske-Słomak I., Prace statystyczne i demograficzne, UE Poznań, Poznań, 2006
- Zioło M., Bąk I., Cheba K., Environmental taxes - how public policy makers can use them in the decision-making process?, Procedia Computer Science, 2009, 159
- Gołata E., Metody i źródła pozyskiwania informacji w statystyce publicznej, UE Poznań, 2009