Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S1)
specjalność: Analityka gospodarcza
Sylabus przedmiotu Wycena nieruchomości:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Wycena nieruchomości | ||
Specjalność | Wycena i obrót nieruchomościami | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Nieruchomości | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Anna Oleńczuk-Paszel <Anna.Olenczuk-Paszel@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Małgorzata Blaszke <Malgorzata.Blaszke@zut.edu.pl>, Teodor Skotarczak <Teodor.Skotarczak@zut.edu.pl>, Monika Śpiewak-Szyjka <monika.spiewak-szyjka@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 6,0 | ECTS (formy) | 6,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Posiadanie wiedzy z zakresu praw do nieruchomości oraz rynku nieruchomości |
W-2 | Znajomość podstaw ekonomii |
W-3 | Znajomość metod statystyki opisowej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie podejść, metod i technik wyceny nieruchomości |
C-2 | Poznanie sposobów wyceny nieruchomości zurbanizowanych |
C-3 | Poznanie sposobów wyceny nieruchomości dla celów szczególnych i nieruchomości specjalnych |
C-4 | Poznanie sposobów wyceny praw rzeczowych i zobowiazań umownych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Szacowanie wartości nieruchomości z wykorzystaniem podejścia porównawczego | 5 |
T-A-2 | Szacowanie wartości nieruchomości z wykorzystaniem podejścia dochodowego | 5 |
T-A-3 | Szacowanie wartości nieruchomości z wykorzystaniem podejścia kosztowego | 5 |
T-A-4 | Szacowanie wartości nieruchomości z wykorzystaniem podejścia mieszanego | 5 |
T-A-5 | Kolokwium 1 | 1 |
T-A-6 | Wycena prawa własności | 1 |
T-A-7 | Wycena prawa użytkowania wieczystego | 3 |
T-A-8 | Wycena ograniczonych praw rzeczowych i zobowiązań umownych | 3 |
T-A-9 | Wycena nieruchomości zurbanizowanych niezabudowanych i zabudowanych | 10 |
T-A-10 | Wycena nieruchomości zaliczanych do inwestycji i jako środków trwałych w rozumieniu ustawy o rachunkowości | 2 |
T-A-11 | Wycena nieruchomości dla potrzeb zabezpieczenia wierzytelności. Określanie wartości nieruchomości dla potrzeb indywidualnego inwestora | 2 |
T-A-12 | Wycena nieruchomości przeznaczonych lub zajętych pod urządzenia infrastruktury technicznej. Określanie wartości szkód spowodowanych budową infrastruktury podziemnej i nadziemnej. Wycena nieruchomości dla potrzeb ustalenia odszkodowań za ograniczenia sposobu korzystania z nieruchomości | 3 |
T-A-13 | Wycena nieruchomości wywłaszczanych oraz przejmowanych pod drogi publiczne | 2 |
T-A-14 | Wycena dla potrzeb planistycznych | 2 |
T-A-15 | Wycena dla potrzeb ustalenia opłat adiacenckich | 3 |
T-A-16 | Określanie wartości nakladów na nieruchomości | 3 |
T-A-17 | Wycena nieruchomości pozostawionych poza granicami RP, nieruchomości zabytkowych oraz nieruchomości gruntowych położonych na złożach kopalin | 2 |
T-A-18 | Wycena dla celów sądowych oraz na potrzeby egzekucji. Wycena na potrzeby zobowiązań podatkowych | 2 |
T-A-19 | Kolokwium 2 | 1 |
60 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podejścia, metody i techniki wyceny nieruchomości w Polsce | 6 |
T-W-2 | Wycena praw rzeczowych i zobowiązań umownych | 3 |
T-W-3 | Wycena nieruchomości zurbanizowanych | 5 |
T-W-4 | Wycena nieruchomości dla celów szczególnych i wycena nieruchomości specjalnych | 6 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 60 |
A-A-2 | Czytanie wskazanej literatury i aktów prawnych | 15 |
A-A-3 | Przygotowanie do kolokwiów | 25 |
A-A-4 | Rozwiązywanie zadań | 25 |
125 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 20 |
A-W-2 | Przygotowanie do zajęć i egzaminu | 3 |
A-W-3 | Egzamin | 2 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody problemowe -wykład konwersatoryjny, objaśnienie i wyjaśnienie |
M-2 | Metody aktywizujące -metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna |
M-3 | Metody praktyczne - rozwiązywanie zadań związanych z zastosowaniem metod wyceny |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: ocena osiągnięć studenta przez zadawanie pytań w trakcie zajęć |
S-2 | Ocena podsumowująca: kolokwia pisemne oceniające umiejetność obliczania wartości przy zastosowaniu właściwej metody w zależności od rodzaju nieruchomości i praw do nieruchomości oraz celu wyceny |
S-3 | Ocena podsumowująca: egzamin pisemny - test wielokrotnego wyboru |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_D7/05_W01 Student zna i rozumie podejścia, metody i techniki wyceny | E_1A_W08, E_1A_W01 | — | C-1 | T-A-1, T-A-4, T-A-3, T-A-2, T-W-1 | M-2, M-3, M-1 | S-1, S-3, S-2 |
E_1A_D7/05_W02 Student zna i rozumie sposoby szacowania wartości w zależności od celu wyceny i rodzaju nieruchomości | E_1A_W08, E_1A_W01 | — | C-4, C-2, C-3, C-1 | T-A-8, T-A-1, T-A-4, T-A-3, T-A-6, T-A-14, T-A-2, T-A-15, T-A-16, T-A-11, T-A-17, T-A-13, T-A-12, T-A-7, T-A-9, T-W-3, T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-A-10, T-A-18 | M-2, M-3, M-1 | S-1, S-3, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_D7/05_U01 Student potrafi oszacować wartość nieruchomości przy zastosowaniu poszczególnych podejść, metod i technik wyceny | E_1A_U01, E_1A_U03 | — | C-4, C-2, C-3, C-1 | T-A-8, T-A-1, T-A-4, T-A-3, T-A-6, T-A-14, T-A-2, T-A-15, T-A-16, T-A-11, T-A-17, T-A-13, T-A-12, T-A-7, T-A-9, T-W-3, T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-A-10, T-A-18 | M-2, M-3, M-1 | S-1, S-3, S-2 |
E_1A_D7/05_U02 Student potrafi ocenić przedmiot wyceny, określić cel i dobrać źródła danych do wyceny | E_1A_U01, E_1A_U03 | — | C-4, C-2, C-3, C-1 | T-A-8, T-A-1, T-A-4, T-A-3, T-A-6, T-A-14, T-A-2, T-A-15, T-A-16, T-A-11, T-A-17, T-A-13, T-A-12, T-A-7, T-A-9, T-W-3, T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-A-10, T-A-18 | M-2, M-3, M-1 | S-1, S-3, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_D7/05_K01 Student jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych, ma świadomość znaczenia szacowania wartości nieruchomości dla różnych celów - ustalania cen, opłat, odszkodowań, etc. | E_1A_K04, E_1A_K01 | — | C-4, C-2, C-3, C-1 | T-A-8, T-A-1, T-A-4, T-A-3, T-A-6, T-A-14, T-A-2, T-A-15, T-A-16, T-A-11, T-A-17, T-A-13, T-A-12, T-A-7, T-A-9, T-W-3, T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-A-10, T-A-18 | M-2, M-3, M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_D7/05_W01 Student zna i rozumie podejścia, metody i techniki wyceny | 2,0 | nie zna i nie rozumie podejść, metod i technik wyceny |
3,0 | zna i rozumie podejścia, metody i techniki wyceny w stopniu dostatecznym | |
3,5 | zna i rozumie podejścia, metody i techniki wyceny w stopniu więcej niz dostatecznym | |
4,0 | zna i rozumie podejścia, metody i techniki wyceny w stopniu dobrym | |
4,5 | zna i rozumie podejścia, metody i techniki wyceny w stopniu więcej niż dobrym | |
5,0 | zna i rozumie podejścia, metody i techniki wyceny w stopniu bardzo dobrym | |
E_1A_D7/05_W02 Student zna i rozumie sposoby szacowania wartości w zależności od celu wyceny i rodzaju nieruchomości | 2,0 | nie zna i nie rozumie sposobów szacowania wartości w zależności od celu wyceny i rodzaju nieruchomości |
3,0 | zna i rozumie sposoby szacowania wartości w zależności od celu wyceny i rodzaju nieruchomości w stopniu dostatecznym | |
3,5 | zna i rozumie sposoby szacowania wartości w zależności od celu wyceny i rodzaju nieruchomości w stopniu więcej niż dostatecznym | |
4,0 | zna i rozumie sposoby szacowania wartości w zależności od celu wyceny i rodzaju nieruchomości w stopniu dobrym | |
4,5 | zna i rozumie sposoby szacowania wartości w zależności od celu wyceny i rodzaju nieruchomości w stopniu więcej niż dobrym | |
5,0 | zna i rozumie sposoby szacowania wartości w zależności od celu wyceny i rodzaju nieruchomości w stopniu bardzo dobrym |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_D7/05_U01 Student potrafi oszacować wartość nieruchomości przy zastosowaniu poszczególnych podejść, metod i technik wyceny | 2,0 | nie potrafi oszacować wartości nieruchomości przy zastosowaniu poszczególnych podejść, metod i technik wyceny |
3,0 | potrafi oszacować wartość nieruchomości przy zastosowaniu poszczególnych podejść, metod i technik wyceny w stopniu dostatecznym | |
3,5 | potrafi oszacować wartość nieruchomości przy zastosowaniu poszczególnych podejść, metod i technik wyceny w stopniu więcej niż dostatecznym | |
4,0 | potrafi oszacować wartość nieruchomości przy zastosowaniu poszczególnych podejść, metod i technik wyceny w stopniu dobrym | |
4,5 | potrafi oszacować wartość nieruchomości przy zastosowaniu poszczególnych podejść, metod i technik wyceny w stopniu więcej niż dobrym | |
5,0 | potrafi oszacować wartość nieruchomości przy zastosowaniu poszczególnych podejść, metod i technik wyceny w stopniu więcej niż dobrym | |
E_1A_D7/05_U02 Student potrafi ocenić przedmiot wyceny, określić cel i dobrać źródła danych do wyceny | 2,0 | nie potrafi ocenić przedmiotu wyceny, nie określa celów i nie dobiera źródeł danych do wyceny |
3,0 | potrafi ocenić przedmiot wyceny, określa cel i dobiera źródła danych do wyceny w stopniu dostatecznym | |
3,5 | potrafi ocenić przedmiot wyceny, określa cel i dobiera źródła danych do wyceny w stopniu więcej niż dostatecznym | |
4,0 | potrafi ocenić przedmiot wyceny, określa cel i dobiera źródła danych do wyceny w stopniu dobrym | |
4,5 | potrafi ocenić przedmiot wyceny, określa cel i dobiera źródła danych do wyceny w stopniu więcej niż dobrym | |
5,0 | potrafi ocenić przedmiot wyceny, określa cel i dobiera źródła danych do wyceny w stopniu bardzo dobrym |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_D7/05_K01 Student jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych, ma świadomość znaczenia szacowania wartości nieruchomości dla różnych celów - ustalania cen, opłat, odszkodowań, etc. | 2,0 | nie jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych, nie ma świadomości znaczenia szacowania wartości nieruchomości dla różnych celów - ustalania cen, opłat, odszkodowań, etc. |
3,0 | jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych, ma świadomość znaczenia szacowania wartości nieruchomości dla różnych celów - ustalania cen, opłat, odszkodowań, etc. w stopniu dostatecznym | |
3,5 | jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych, ma świadomość znaczenia szacowania wartości nieruchomości dla różnych celów - ustalania cen, opłat, odszkodowań, etc. w stopniu więcej niż dostatecznym | |
4,0 | jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych, ma świadomość znaczenia szacowania wartości nieruchomości dla różnych celów - ustalania cen, opłat, odszkodowań, etc. w stopniu dobrym | |
4,5 | jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych, ma świadomość znaczenia szacowania wartości nieruchomości dla różnych celów - ustalania cen, opłat, odszkodowań, etc. w stopniu więcej niż dobrym | |
5,0 | jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych, ma świadomość znaczenia szacowania wartości nieruchomości dla różnych celów - ustalania cen, opłat, odszkodowań, etc. w stopniu bardzo dobrym |
Literatura podstawowa
- Dydenko J., Szacowanie nieruchomości, Wolters Kluwer, Warszawa, 2020
- Dydenko J. Telega T., Wycena nieruchomości. Komentarz do ustawy o gospodarce nieruchomościami i Rozporządzenia ws wyceny i sporządzania operatu szacunkowego, Wolters Kluwer, Warszawa, 2016
- PFSRM, Standardy zawodowe rzeczoznawców majątkowych, PFSRM, Warszawa
- Oleńczuk-Paszel A., Śpiewak-Szyjka M., Tarasiewicz M., Podstawowe źródła informacji o nieruchomościach, Wydawnictwo ZUT w Szczecinie, Szczecin, 2021
Literatura dodatkowa
- Kucharska-Stasiak E., Ekonomiczny wymiar nieruchomości, PWN, Warszawa, 2016
- Ustawa o gospodarce nieruchomościami
- Rozporządzenie w sprawie wyceny i sporządzania operatu szacunkowego
- Rzeczoznawca majątkowy, Polska Federacja Stowarzyszeń Rzczoznawców Majątkowych, Warszawa, Kwartalnik
- Śpiewak-Szyjka M., Oleńczuk-Paszel A., Nowak M., Zaremba A., Gospodarowanie gminnym zasobem nieruchomości, CeDeWu, Warszawa, 2021
- Manya M. Mooya, Real Estate Valuation Theory. A Critical Appraisal, Springer, 2016
- J. Brzezicka, R. Wiśniewski, M. Figurska, Disequilibrium in the real estate market: Evidence from Poland, University of Warmia and Mazury in Olsztyn, Olsztyn, 2018