Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S1)
specjalność: Ekobiznes

Sylabus przedmiotu Analiza danych ankietowych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Analiza danych ankietowych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Zastosowań Matematyki w Ekonomii
Nauczyciel odpowiedzialny Iwona Bąk <Iwona.Bak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 4 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 25 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wymagane podstawowe wiadomości z zakresu ekonomii i statystyki opisowej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem zajęć jest umożliwienie studentom zdobycia podstawowej wiedzy o badaniach ankietowych.
C-2Zaliczenie przedmiotu oznacza, że student posiada umiejętność zaprojektowania, przeprowadzenia badania ankietowego oraz dokonania analizy uzyskanych wyników badań.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Historia badań sondażowych. Cele i zakres badań ankietowych.2
T-A-2Projektowanie badania.2
T-A-3Charakterystyka technik wyboru próby.4
T-A-4Rodzaje pytań i odpowiedzi.2
T-A-5Konstrukcja kwestionariusza.5
T-A-6Błędy w badaniach ankietowych.2
T-A-7Wyznaczanie niezbędnej liczebności próby.4
T-A-8Prezentacja kwestionariuszy ankiet przygotowanych przez studentów na zaliczenie przedmiotu.4
25

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział w zajęciach25
A-A-2Studiowanie literatury11
A-A-3Przygotowanie pracy zaliczeniowej14
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody praktyczne. Ćwiczenia o charakterze warsztatów - opracowywanie zadań praktycznych.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Materiał z ćwiczeń zaliczany na podstawie samodzielnej pracy - prezentacja pracy na ostatnich zajęciach ćwiczeniowych.
S-2Ocena formująca: Ocena aktywności uczestnictwa studenta na zajęciach audytoryjnych.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_O17_W01
Student zna i rozumie metody oraz techniki projektowania i prowadzenia badań ankietowych.
E_1A_W03, E_1A_W01, E_1A_W06C-1, C-2T-A-4, T-A-2, T-A-6, T-A-3, T-A-8, T-A-7, T-A-1M-1S-1, S-2
E_1A_O17_W02
Student zna i rozumie istotę błędów występujacych w badaniach ankietowych oraz metody wnioskowania statystycznego wykorzystywane do uogólniania wyników z próby na całą populację.
E_1A_W03, E_1A_W01, E_1A_W06C-1, C-2T-A-2, T-A-6, T-A-3, T-A-7M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_O17_U01
Student potrafi zaprojektować i wykonać kwestionariusz ankiety.
E_1A_U01, E_1A_U02, E_1A_U04C-2T-A-4, T-A-6, T-A-8, T-A-7M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_O17_K01
Student jest gotowy samodzielnego rozwiązywania problemów związanych z projektowaniem i prowadzeniem badań ankietowych.
E_1A_K01C-1, C-2T-A-4, T-A-6, T-A-8, T-A-7M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_O17_W01
Student zna i rozumie metody oraz techniki projektowania i prowadzenia badań ankietowych.
2,0Student nie zna i nie rozumie motod oraz technik projektowania i prowadzenia badań ankietowych.
3,0Student zna i rozumie motody oraz techniki projektowania i prowadzenia badań ankietowych w stopniu dostatecznym.
3,5Student zna i rozumie motody oraz techniki projektowania i prowadzenia badań ankietowych w stopniu bardziej niż dostatecznym.
4,0Student zna i rozumie motody oraz techniki projektowania i prowadzenia badań ankietowych w stopniu dobrym.
4,5Student zna i rozumie motody oraz techniki projektowania i prowadzenia badań ankietowych w stopniu bardziej niż dobrym.
5,0Student zna i rozumie motody oraz techniki projektowania i prowadzenia badań ankietowych w stopniu bardzo dobrym.
E_1A_O17_W02
Student zna i rozumie istotę błędów występujacych w badaniach ankietowych oraz metody wnioskowania statystycznego wykorzystywane do uogólniania wyników z próby na całą populację.
2,0Student nie zna i nie rozumie istoty błędów występujacych w badaniach ankietowych oraz metod wnioskowania statystycznego wykorzystywane do uogólniania wyników z próby na całą populację.
3,0Student zna i rozumie istotę błędów występujacych w badaniach ankietowych oraz metody wnioskowania statystycznego wykorzystywane do uogólniania wyników z próby na całą populację w stopniu dostatecznym.
3,5Student zna i rozumie istotę błędów występujacych w badaniach ankietowych oraz metody wnioskowania statystycznego wykorzystywane do uogólniania wyników z próby na całą populację w stopniu więcej niż dostatecznym.
4,0Student zna i rozumie istotę błędów występujacych w badaniach ankietowych oraz metody wnioskowania statystycznego wykorzystywane do uogólniania wyników z próby na całą populację w stopniu dobrym.
4,5Student zna i rozumie istotę błędów występujacych w badaniach ankietowych oraz metody wnioskowania statystycznego wykorzystywane do uogólniania wyników z próby na całą populację w stopniu więcej niż dobrym.
5,0Student zna i rozumie istotę błędów występujacych w badaniach ankietowych oraz metody wnioskowania statystycznego wykorzystywane do uogólniania wyników z próby na całą populację w stopniu bardzo dobrym.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_O17_U01
Student potrafi zaprojektować i wykonać kwestionariusz ankiety.
2,0Student nie potrafi zaprojektować i wykonać kwestionariusz ankiety.
3,0Student, z bardzo dużą pomocą nauczyciela, potrafi zaprojektować i wykonać kwestionariusz ankiety.
3,5Student, z dużą pomocą nauczyciela, potrafi zaprojektować i wykonać kwestionariusz ankiety.
4,0Student, z niewielką dużą pomocą nauczyciela, potrafi zaprojektować i wykonać kwestionariusz ankiety.
4,5Student prawie samodzielnie potrafi zaprojektować i wykonać kwestionariusz ankiety.
5,0Student samodzielnie potrafi zaprojektować i wykonać kwestionariusz ankiety.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_O17_K01
Student jest gotowy samodzielnego rozwiązywania problemów związanych z projektowaniem i prowadzeniem badań ankietowych.
2,0Student nie jest gotowy do rozwiązywania problemów związanych z projektowaniem i prowadzeniem badań ankietowych.
3,0Student jest gotowy, z bardzo dużą pomocą nauczyciela, do rozwiązywania problemów związanych z projektowaniem i prowadzeniem badań ankietowych.
3,5Student jest gotowy, z dużą pomocą nauczyciela, do rozwiązywania problemów związanych z projektowaniem i prowadzeniem badań ankietowych.
4,0Student jest gotowy, z niewielką pomocą nauczyciela, do rozwiązywania problemów związanych z projektowaniem i prowadzeniem badań ankietowych.
4,5Student jest gotowy do prawie samodzielnego rozwiązywania problemów związanych z projektowaniem i prowadzeniem badań ankietowych.
5,0Student jest gotowy do samodzielnego rozwiązywania problemów związanych z projektowaniem i prowadzeniem badań ankietowych.

Literatura podstawowa

  1. Stupnicki R., Analiza i prezentacja danych ankietowych, AWF, Warszawa, 2003
  2. Szreder M., Metody i techniki sondażowych badań opinii, PWE, Warszawa, 2004
  3. Luszniewicz A., Statystyka z pakietem komputerowym STATISTICA PL. Teoria i zastosowania., Wydawnictwo C.H.Beck, Warszawa, 2008
  4. Bąk I., Markowicz I., Mojsiewicz M., Wawrzyniak K., Statystyka opisowa. Przykłady i zadania, CeDeWu, Warszawa, 2020
  5. Bąk I., Markowicz I., Mojsiewicz M., Wawrzyniak K., Statystyka matematyczna. Przykłady i zadania, CeDeWu, Warszawa, 2020
  6. Bąk I., Markowicz I., Mojsiewicz M., Wawrzyniak K., Formulas and Tables. Statistical and econometric methods, CeDeWu, Warszawa, 2021

Literatura dodatkowa

  1. Ostasiewicz W. (red.), Ocena i analiza jakości życia, Wydawnictwo AE we Wrocławiu, Wrocław, 2004

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Historia badań sondażowych. Cele i zakres badań ankietowych.2
T-A-2Projektowanie badania.2
T-A-3Charakterystyka technik wyboru próby.4
T-A-4Rodzaje pytań i odpowiedzi.2
T-A-5Konstrukcja kwestionariusza.5
T-A-6Błędy w badaniach ankietowych.2
T-A-7Wyznaczanie niezbędnej liczebności próby.4
T-A-8Prezentacja kwestionariuszy ankiet przygotowanych przez studentów na zaliczenie przedmiotu.4
25

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział w zajęciach25
A-A-2Studiowanie literatury11
A-A-3Przygotowanie pracy zaliczeniowej14
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_O17_W01Student zna i rozumie metody oraz techniki projektowania i prowadzenia badań ankietowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W03Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu metodologię badań w zakresie dyscypliny ekonomia i finanse
E_1A_W01Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu fakty i zjawiska gospodarcze i społeczne oraz teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi stanowiące podstawową wiedzę ogólną z dyscypliny ekonomia i finanse, a także wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej
E_1A_W06Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia z zakresu metod ilościowych (w tym matematyki, statystyki, ekonometrii i teorii podejmowania decyzji), a także metody i narzędzia (w tym informatyczne) pozyskiwania, przetwarzania i prezentacji danych dotyczących zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych
Cel przedmiotuC-1Celem zajęć jest umożliwienie studentom zdobycia podstawowej wiedzy o badaniach ankietowych.
C-2Zaliczenie przedmiotu oznacza, że student posiada umiejętność zaprojektowania, przeprowadzenia badania ankietowego oraz dokonania analizy uzyskanych wyników badań.
Treści programoweT-A-4Rodzaje pytań i odpowiedzi.
T-A-2Projektowanie badania.
T-A-6Błędy w badaniach ankietowych.
T-A-3Charakterystyka technik wyboru próby.
T-A-8Prezentacja kwestionariuszy ankiet przygotowanych przez studentów na zaliczenie przedmiotu.
T-A-7Wyznaczanie niezbędnej liczebności próby.
T-A-1Historia badań sondażowych. Cele i zakres badań ankietowych.
Metody nauczaniaM-1Metody praktyczne. Ćwiczenia o charakterze warsztatów - opracowywanie zadań praktycznych.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Materiał z ćwiczeń zaliczany na podstawie samodzielnej pracy - prezentacja pracy na ostatnich zajęciach ćwiczeniowych.
S-2Ocena formująca: Ocena aktywności uczestnictwa studenta na zajęciach audytoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna i nie rozumie motod oraz technik projektowania i prowadzenia badań ankietowych.
3,0Student zna i rozumie motody oraz techniki projektowania i prowadzenia badań ankietowych w stopniu dostatecznym.
3,5Student zna i rozumie motody oraz techniki projektowania i prowadzenia badań ankietowych w stopniu bardziej niż dostatecznym.
4,0Student zna i rozumie motody oraz techniki projektowania i prowadzenia badań ankietowych w stopniu dobrym.
4,5Student zna i rozumie motody oraz techniki projektowania i prowadzenia badań ankietowych w stopniu bardziej niż dobrym.
5,0Student zna i rozumie motody oraz techniki projektowania i prowadzenia badań ankietowych w stopniu bardzo dobrym.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_O17_W02Student zna i rozumie istotę błędów występujacych w badaniach ankietowych oraz metody wnioskowania statystycznego wykorzystywane do uogólniania wyników z próby na całą populację.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W03Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu metodologię badań w zakresie dyscypliny ekonomia i finanse
E_1A_W01Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu fakty i zjawiska gospodarcze i społeczne oraz teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi stanowiące podstawową wiedzę ogólną z dyscypliny ekonomia i finanse, a także wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej
E_1A_W06Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia z zakresu metod ilościowych (w tym matematyki, statystyki, ekonometrii i teorii podejmowania decyzji), a także metody i narzędzia (w tym informatyczne) pozyskiwania, przetwarzania i prezentacji danych dotyczących zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych
Cel przedmiotuC-1Celem zajęć jest umożliwienie studentom zdobycia podstawowej wiedzy o badaniach ankietowych.
C-2Zaliczenie przedmiotu oznacza, że student posiada umiejętność zaprojektowania, przeprowadzenia badania ankietowego oraz dokonania analizy uzyskanych wyników badań.
Treści programoweT-A-2Projektowanie badania.
T-A-6Błędy w badaniach ankietowych.
T-A-3Charakterystyka technik wyboru próby.
T-A-7Wyznaczanie niezbędnej liczebności próby.
Metody nauczaniaM-1Metody praktyczne. Ćwiczenia o charakterze warsztatów - opracowywanie zadań praktycznych.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Materiał z ćwiczeń zaliczany na podstawie samodzielnej pracy - prezentacja pracy na ostatnich zajęciach ćwiczeniowych.
S-2Ocena formująca: Ocena aktywności uczestnictwa studenta na zajęciach audytoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna i nie rozumie istoty błędów występujacych w badaniach ankietowych oraz metod wnioskowania statystycznego wykorzystywane do uogólniania wyników z próby na całą populację.
3,0Student zna i rozumie istotę błędów występujacych w badaniach ankietowych oraz metody wnioskowania statystycznego wykorzystywane do uogólniania wyników z próby na całą populację w stopniu dostatecznym.
3,5Student zna i rozumie istotę błędów występujacych w badaniach ankietowych oraz metody wnioskowania statystycznego wykorzystywane do uogólniania wyników z próby na całą populację w stopniu więcej niż dostatecznym.
4,0Student zna i rozumie istotę błędów występujacych w badaniach ankietowych oraz metody wnioskowania statystycznego wykorzystywane do uogólniania wyników z próby na całą populację w stopniu dobrym.
4,5Student zna i rozumie istotę błędów występujacych w badaniach ankietowych oraz metody wnioskowania statystycznego wykorzystywane do uogólniania wyników z próby na całą populację w stopniu więcej niż dobrym.
5,0Student zna i rozumie istotę błędów występujacych w badaniach ankietowych oraz metody wnioskowania statystycznego wykorzystywane do uogólniania wyników z próby na całą populację w stopniu bardzo dobrym.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_O17_U01Student potrafi zaprojektować i wykonać kwestionariusz ankiety.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U01Potrafi wykorzystać wiedzę do identyfikacji i interpretacji procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych z wykorzystaniem metod i narzędzi właściwych dla ekonomii
E_1A_U02Potrafi zastosować wiedzę do formułowania i rozwiązywania złożonych i nietypowych problemów dotyczących procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych w mikro-, mezo- i makroskali
E_1A_U04Potrafi dobrać i stosować właściwe metody i narzędzia, w tym zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne do analizowania i prognozowania procesów i zjawisk ekonomicznych oraz rozwiązywania problemów gospodarczych
Cel przedmiotuC-2Zaliczenie przedmiotu oznacza, że student posiada umiejętność zaprojektowania, przeprowadzenia badania ankietowego oraz dokonania analizy uzyskanych wyników badań.
Treści programoweT-A-4Rodzaje pytań i odpowiedzi.
T-A-6Błędy w badaniach ankietowych.
T-A-8Prezentacja kwestionariuszy ankiet przygotowanych przez studentów na zaliczenie przedmiotu.
T-A-7Wyznaczanie niezbędnej liczebności próby.
Metody nauczaniaM-1Metody praktyczne. Ćwiczenia o charakterze warsztatów - opracowywanie zadań praktycznych.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Materiał z ćwiczeń zaliczany na podstawie samodzielnej pracy - prezentacja pracy na ostatnich zajęciach ćwiczeniowych.
S-2Ocena formująca: Ocena aktywności uczestnictwa studenta na zajęciach audytoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zaprojektować i wykonać kwestionariusz ankiety.
3,0Student, z bardzo dużą pomocą nauczyciela, potrafi zaprojektować i wykonać kwestionariusz ankiety.
3,5Student, z dużą pomocą nauczyciela, potrafi zaprojektować i wykonać kwestionariusz ankiety.
4,0Student, z niewielką dużą pomocą nauczyciela, potrafi zaprojektować i wykonać kwestionariusz ankiety.
4,5Student prawie samodzielnie potrafi zaprojektować i wykonać kwestionariusz ankiety.
5,0Student samodzielnie potrafi zaprojektować i wykonać kwestionariusz ankiety.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_O17_K01Student jest gotowy samodzielnego rozwiązywania problemów związanych z projektowaniem i prowadzeniem badań ankietowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K01Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, umiejętności i odbieranych treści, uznania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, a także ma świadomość konieczności zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu
Cel przedmiotuC-1Celem zajęć jest umożliwienie studentom zdobycia podstawowej wiedzy o badaniach ankietowych.
C-2Zaliczenie przedmiotu oznacza, że student posiada umiejętność zaprojektowania, przeprowadzenia badania ankietowego oraz dokonania analizy uzyskanych wyników badań.
Treści programoweT-A-4Rodzaje pytań i odpowiedzi.
T-A-6Błędy w badaniach ankietowych.
T-A-8Prezentacja kwestionariuszy ankiet przygotowanych przez studentów na zaliczenie przedmiotu.
T-A-7Wyznaczanie niezbędnej liczebności próby.
Metody nauczaniaM-1Metody praktyczne. Ćwiczenia o charakterze warsztatów - opracowywanie zadań praktycznych.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Materiał z ćwiczeń zaliczany na podstawie samodzielnej pracy - prezentacja pracy na ostatnich zajęciach ćwiczeniowych.
S-2Ocena formująca: Ocena aktywności uczestnictwa studenta na zajęciach audytoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest gotowy do rozwiązywania problemów związanych z projektowaniem i prowadzeniem badań ankietowych.
3,0Student jest gotowy, z bardzo dużą pomocą nauczyciela, do rozwiązywania problemów związanych z projektowaniem i prowadzeniem badań ankietowych.
3,5Student jest gotowy, z dużą pomocą nauczyciela, do rozwiązywania problemów związanych z projektowaniem i prowadzeniem badań ankietowych.
4,0Student jest gotowy, z niewielką pomocą nauczyciela, do rozwiązywania problemów związanych z projektowaniem i prowadzeniem badań ankietowych.
4,5Student jest gotowy do prawie samodzielnego rozwiązywania problemów związanych z projektowaniem i prowadzeniem badań ankietowych.
5,0Student jest gotowy do samodzielnego rozwiązywania problemów związanych z projektowaniem i prowadzeniem badań ankietowych.