Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S1)
specjalność: Rachunkowość i finanse w jednostkach gospodarczych
Sylabus przedmiotu Polityka społeczna:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Polityka społeczna | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Studiów Regionalnych i Europejskich | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Wojciech Lewicki <Wojciech.Lewicki@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość mechanizmów działania gospodarki i roli budżetu w funkcjonowaniu państwa |
W-2 | Podstawy wiedzy o spoleczeństwie i strukturach państwa demokratycznego; rozumienie podstawowych kategorii gospodarki rynkowej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie i zrozumienie istoty i uwarunkowań treści i zakresu polityki społecznej. |
C-2 | Poznanie mierników i wskaźników charakteryzyjących społeczeństwo oraz koncepcji modelowych polityki społecznej. |
C-3 | Poznanie aktywnych i pasywnych instrumentów rozwiązywania istotnych kwestii społecznych (aktywne i pasywne narzędzia polityki zatrudnienia) |
C-4 | Wykształcenie umiejętności analizowania związków przyczynowo-skutkowych między wzrostem gospodarczym a zakresem zadań społecznych |
C-5 | Ukształtowanie i udoskonalenie umiejętnoiści analizowania, inetrpretowania i weryfikowania konsekwencji stosowanych rozwiązań w sferze polityki społecznej państwa |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Społeczeństwo wświetle danych statystycznych. Zmiany w strukturze wykształcenia i strukturze zawodowej ludności w długim i krótkim okresie czasu. | 5 |
T-A-2 | Analiza (wyodrębnienie, identyfikacja) celów oddziaływania panstwa na jednostkę, rodzinę, środowiska społeczno-ekonomiczne, społeczeństwo. | 5 |
T-A-3 | Pozycja materialna Polaków. Dochody ludności. Dochody rozporządzalne w gospodarstwach domowych. Poziom, struktura i dynamika zmian wydatków konsumpcyjnych ludności. | 5 |
T-A-4 | Poziomi struktura minimum socjalnego i minimum egzystencji w gospodarstwach domowych róznych grup społeczno-ekonomicznych. Zasięg ubóstwa materialnego. | 4 |
T-A-5 | Analiza wybranych wydatków budżetowych (państwa i samorządów terytorialnych) na realizację niektórych zadań społecznych (subwencja oświatowa, system stypendialny, dodatki mieszkaniowe) | 4 |
T-A-6 | Zaliczenie | 2 |
25 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Koncepcje wyborów społecznych. Państwo minimalne, panstwo socjalne, państwo kontraktu społecznego. celei zakres polityki spolecznej państwa liberalno-demokratycznego. Ewolucja współczesnej polityki społecznej. | 4 |
T-W-2 | Modele i koncepcje polityki społecznej. Uwarunkowania budżetowe realizacji zadań społecznych. Potrzeby. Miary zaspokojenia potrzebi. Bezrobocie. Aktywne i pasywne narzędzia polityki zatrudnienia. | 4 |
T-W-3 | Ubezpieczenia społeczne. System emerytalny w Polsce; rozwiązania stosowane w innych krajach. Zasady powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego. Opieka społeczna. | 3 |
T-W-4 | Rozwój kapitału ludzkiego. System edukacji i kształcenia zawodowego. Polityka społeczna w Unii Europejskiej. Europejski Fundusz Społeczny. | 3 |
T-W-5 | Zaliczenie | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 25 |
A-A-2 | praca własna studenta obejmująca: - przygotowanie prac tematycznych, - opracowanie prac zleconych przez nauczyciela, - dobór i analiza materiałów wtórnych (literatura przedmiotu). | 22 |
A-A-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 3 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | praca własna studenta obejmująca: - dobór i analiza materiałów wtórnych (literatura przedmiotu), | 7 |
A-W-3 | przygotowanie do zaliczenia | 3 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny z prezentacją multimedialną |
M-2 | wykład konwersatoryjny, objaśnienia i wyjaśnienia |
M-3 | metody aktywizujące - analiza przypadków, dyskusja dydaktyczna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach - dla wypowiedzi ustnej, obejmująca: - zrozumienie pytania/problemu, - stopień wyczerpania tematu, - sposób uzasadniania tez, - oryginalnośćspojrzenia na problem |
S-2 | Ocena formująca: ocena opracowań tematycznych (uwzględniająca: zrozumienie problemu, dobór materiałów uzasadniajacych formułowane tezy, samodzielność i terminowość opracowania problemu) |
S-3 | Ocena podsumowująca: ocena z zaliczenia (ćwiczenia i wykłady) |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_C09_W01 Student zna i rozumie wiedzę obejmującą kwestie polityki społecznej, w tym, roli elementów koncepcji państwa minimalnego i socjalnego w praktyce panstwa liberalno-demokratycznego | E_1A_W03, E_1A_W01, E_1A_W02 | — | C-1, C-2, C-3, C-4, C-5 | T-A-2, T-W-1 | M-1, M-2, M-3 | S-2, S-1, S-3 |
E_1A_C09_W02 Student zna i rozumie podstawowe modele polityki społecznej, uwarunkowania budżetowe realizacji zadań społecznych | E_1A_W04, E_1A_W05, E_1A_W06 | — | C-1, C-2, C-3, C-4, C-5 | T-W-4, T-W-2 | M-1, M-2, M-3 | S-2, S-1, S-3 |
E_1A_C09_W03 Student zna i rozumie podstawowe mierniki okreslajace standard życia; system repartycyjny i kapitałowy rozwiązań emerytalnych; kategorie minimum socjalnego i minimum egzystencji. | E_1A_W07, E_1A_W08 | — | C-1, C-2, C-3, C-4, C-5 | T-A-4, T-A-3, T-A-5 | M-1, M-2, M-3 | S-2, S-1, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_C09_U01 Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę ekonomiczną do scharakteryzowania relacji między skalą i zakresem bezrobocia a standardem życia | E_1A_U01, E_1A_U02, E_1A_U03 | — | C-1, C-2, C-3, C-4, C-5 | T-A-1, T-W-2 | M-1, M-2, M-3 | S-2, S-1, S-3 |
E_1A_C09_U02 Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę ekonomiczną do zidentyfikowania i przeanalizowania aktywnego i pasywnego instrumentów polityki zatrudnienia | E_1A_U05, E_1A_U04, E_1A_U06 | — | C-1, C-2, C-3, C-4, C-5 | T-A-5, T-W-2 | M-1, M-2, M-3 | S-2, S-1, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_C09_K01 Student jest gotów do myślenia i działania w zakresie ograniczeń celów i zakresu polityki społecznej państwa wynikajacych z relatywnie niskiego (w stosunku do aspiracji społecznych) tempa wzrostu gospodarczego | E_1A_K03, E_1A_K04, E_1A_K01, E_1A_K02 | — | C-1, C-2, C-3, C-4, C-5 | T-A-3, T-A-1, T-W-4, T-W-3 | M-1, M-2, M-3 | S-2, S-1, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_C09_W01 Student zna i rozumie wiedzę obejmującą kwestie polityki społecznej, w tym, roli elementów koncepcji państwa minimalnego i socjalnego w praktyce panstwa liberalno-demokratycznego | 2,0 | Student nie zna i nie rozumie wiedzę obejmującą kwestie polityki społecznej, w tym, roli elementów koncepcji państwa minimalnego i socjalnego w praktyce panstwa liberalno-demokratycznego |
3,0 | Student zna i rozumie wiedzę obejmującą kwestie polityki społecznej, w tym, roli elementów koncepcji państwa minimalnego i socjalnego w praktyce panstwa liberalno-demokratycznego w co najmniej 55% | |
3,5 | Student zna i rozumie wiedzę obejmującą kwestie polityki społecznej, w tym, roli elementów koncepcji państwa minimalnego i socjalnego w praktyce panstwa liberalno-demokratycznego w co najmniej 65% | |
4,0 | Student zna i rozumie wiedzę obejmującą kwestie polityki społecznej, w tym, roli elementów koncepcji państwa minimalnego i socjalnego w praktyce panstwa liberalno-demokratycznego w co najmniej 75% | |
4,5 | Student zna i rozumie wiedzę obejmującą kwestie polityki społecznej, w tym, roli elementów koncepcji państwa minimalnego i socjalnego w praktyce panstwa liberalno-demokratycznego w co najmniej 85% | |
5,0 | Student zna i rozumie wiedzę obejmującą kwestie polityki społecznej, w tym, roli elementów koncepcji państwa minimalnego i socjalnego w praktyce panstwa liberalno-demokratycznego w co najmniej 95% | |
E_1A_C09_W02 Student zna i rozumie podstawowe modele polityki społecznej, uwarunkowania budżetowe realizacji zadań społecznych | 2,0 | Student nie zna i nie rozumie podstawowe modele polityki społecznej, uwarunkowania budżetowe realizacji zadań społecznych |
3,0 | Student zna i rozumie podstawowe modele polityki społecznej, uwarunkowania budżetowe realizacji zadań społecznych w co najmniej 55% | |
3,5 | Student zna i rozumie podstawowe modele polityki społecznej, uwarunkowania budżetowe realizacji zadań społecznych w co najmniej 65% | |
4,0 | Student zna i rozumie podstawowe modele polityki społecznej, uwarunkowania budżetowe realizacji zadań społecznych w co najmniej 75% | |
4,5 | Student zna i rozumie podstawowe modele polityki społecznej, uwarunkowania budżetowe realizacji zadań społecznych w co najmniej 85% | |
5,0 | Student zna i rozumie podstawowe modele polityki społecznej, uwarunkowania budżetowe realizacji zadań społecznych w co najmniej 95% | |
E_1A_C09_W03 Student zna i rozumie podstawowe mierniki okreslajace standard życia; system repartycyjny i kapitałowy rozwiązań emerytalnych; kategorie minimum socjalnego i minimum egzystencji. | 2,0 | Student nie zna i nie rozumie podstawowe mierniki okreslajace standard życia; system repartycyjny i kapitałowy rozwiązań emerytalnych; kategorie minimum socjalnego i minimum egzystencji. |
3,0 | Student zna i rozumie podstawowe mierniki okreslajace standard życia; system repartycyjny i kapitałowy rozwiązań emerytalnych; kategorie minimum socjalnego i minimum egzystencji w co najmniej w 55% | |
3,5 | Student zna i rozumie podstawowe mierniki okreslajace standard życia; system repartycyjny i kapitałowy rozwiązań emerytalnych; kategorie minimum socjalnego i minimum egzystencji w co najmniej w 65% | |
4,0 | Student zna i rozumie podstawowe mierniki okreslajace standard życia; system repartycyjny i kapitałowy rozwiązań emerytalnych; kategorie minimum socjalnego i minimum egzystencji w co najmniej w 75% | |
4,5 | Student zna i rozumie podstawowe mierniki okreslajace standard życia; system repartycyjny i kapitałowy rozwiązań emerytalnych; kategorie minimum socjalnego i minimum egzystencji w co najmniej w 85% | |
5,0 | Student zna i rozumie podstawowe mierniki okreslajace standard życia; system repartycyjny i kapitałowy rozwiązań emerytalnych; kategorie minimum socjalnego i minimum egzystencji w co najmniej w 95% |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_C09_U01 Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę ekonomiczną do scharakteryzowania relacji między skalą i zakresem bezrobocia a standardem życia | 2,0 | Student nie potrafi wykorzystać zdobytej wiedzy ekonomicznej do scharakteryzowania relacji między skalą i zakresem bezrobocia a standardem życia |
3,0 | Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę ekonomiczną do scharakteryzowania relacji między skalą i zakresem bezrobocia a standardem życia w co najmniej 55% | |
3,5 | Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę ekonomiczną do scharakteryzowania relacji między skalą i zakresem bezrobocia a standardem życia w co najmniej 65% | |
4,0 | Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę ekonomiczną do scharakteryzowania relacji między skalą i zakresem bezrobocia a standardem życia w co najmniej 75% | |
4,5 | Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę ekonomiczną do scharakteryzowania relacji między skalą i zakresem bezrobocia a standardem życia w co najmniej 85% | |
5,0 | Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę ekonomiczną do scharakteryzowania relacji między skalą i zakresem bezrobocia a standardem życia w co najmniej 95% | |
E_1A_C09_U02 Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę ekonomiczną do zidentyfikowania i przeanalizowania aktywnego i pasywnego instrumentów polityki zatrudnienia | 2,0 | Student nie potrafi wykorzystać zdobytej wiedzy ekonomicznej do zidentyfikowania i przeanalizowania aktywnego i pasywnego instrumentów polityki zatrudnienia |
3,0 | Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę ekonomiczną do zidentyfikowania i przeanalizowania aktywnego i pasywnego instrumentów polityki zatrudnienia w co najmniej 55% | |
3,5 | Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę ekonomiczną do zidentyfikowania i przeanalizowania aktywnego i pasywnego instrumentów polityki zatrudnienia w co najmniej 65% | |
4,0 | Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę ekonomiczną do zidentyfikowania i przeanalizowania aktywnego i pasywnego instrumentów polityki zatrudnienia w co najmniej 75% | |
4,5 | Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę ekonomiczną do zidentyfikowania i przeanalizowania aktywnego i pasywnego instrumentów polityki zatrudnienia w co najmniej 85% | |
5,0 | Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę ekonomiczną do zidentyfikowania i przeanalizowania aktywnego i pasywnego instrumentów polityki zatrudnienia w co najmniej 95% |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_C09_K01 Student jest gotów do myślenia i działania w zakresie ograniczeń celów i zakresu polityki społecznej państwa wynikajacych z relatywnie niskiego (w stosunku do aspiracji społecznych) tempa wzrostu gospodarczego | 2,0 | Student nie jest gotów do myślenia i działania w zakresie ograniczeń celów i zakresu polityki społecznej państwa wynikajacych z relatywnie niskiego (w stosunku do aspiracji społecznych) tempa wzrostu gospodarczego |
3,0 | Student jest gotów do myślenia i działania w zakresie ograniczeń celów i zakresu polityki społecznej państwa wynikajacych z relatywnie niskiego (w stosunku do aspiracji społecznych) tempa wzrostu gospodarczego w co najmniej 55% | |
3,5 | Student jest gotów do myślenia i działania w zakresie ograniczeń celów i zakresu polityki społecznej państwa wynikajacych z relatywnie niskiego (w stosunku do aspiracji społecznych) tempa wzrostu gospodarczego w co najmniej 65% | |
4,0 | Student jest gotów do myślenia i działania w zakresie ograniczeń celów i zakresu polityki społecznej państwa wynikajacych z relatywnie niskiego (w stosunku do aspiracji społecznych) tempa wzrostu gospodarczego w co najmniej 75% | |
4,5 | Student jest gotów do myślenia i działania w zakresie ograniczeń celów i zakresu polityki społecznej państwa wynikajacych z relatywnie niskiego (w stosunku do aspiracji społecznych) tempa wzrostu gospodarczego w co najmniej 85% | |
5,0 | Student jest gotów do myślenia i działania w zakresie ograniczeń celów i zakresu polityki społecznej państwa wynikajacych z relatywnie niskiego (w stosunku do aspiracji społecznych) tempa wzrostu gospodarczego w co najmniej 95% |
Literatura podstawowa
- Marta Postuła, Polityka społeczno-gospodarcza w UE. Finanse na poziomie krajowym, europejskim i globalnym, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2019
- Szatur-Jaworska B , Rysz-Kowalczyk B, W kręgu pojęć i zagadnień współczesnej polityki społecznej, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, 2018
- Bill Martin, Polityka społeczna. Cele, zakres, uwarunkowania, Ridero, Wrocław, 2019
Literatura dodatkowa
- Czapliński J. (red.), Panek T. (red.), Diagnoza społeczna 2011. Warunji i jakość życia Polaków. Raport, Rada Monitoringu Społecznego, Wyższa Szkoła Finansów i Zarządzania w Warszawie, Warszawa, 2011
- Firlit-Fesnak G. (red.), Szylko-Skoczny M. (red.), Polityka społeczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2009
- Swadźba S. (red.), Analiza porównawcza poziomu opiekuńczości w krajach Unii Europejskiej, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Katowicach, Katowice, 2007
- Balazs Vedres, Marco Scotti, Networks in Social Policy Problems, Cambridge University Press, Cambridge, 2012, 1, EBOOK ISBN 9781139554367