Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S1)
specjalność: Rachunkowość i finanse w jednostkach gospodarczych
Sylabus przedmiotu Rachunkowość finansowa przedsiębiorstw:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Rachunkowość finansowa przedsiębiorstw | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ekonomii, Finansów i Rachunkowości | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Elżbieta Jaworska <Elzbieta.Jaworska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Elżbieta Jaworska <Elzbieta.Jaworska@zut.edu.pl>, Iwona Majchrzak <Iwona.Majchrzak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstaw rachunkowości |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie szczegółowych zasad ewidencji składników majątku i źródeł ich finansowania oraz przychodów i kosztów |
C-2 | Nabycie umiejętności samodzielnego ewidencjonowania zdarzań gospodarczych w zakresie składników aktywów i pasywów, przychodów i kosztów |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Ewidencje szczegółowe w zakresie aktywów trwałych | 7 |
T-A-2 | Ewidencje w zakresie śroków pieniężnych i kredytów bankowych | 2 |
T-A-3 | Ewidencja w zakresie rozrachunków z tytułu wynagrodzeń | 4 |
T-A-4 | Kolokwium 1 | 2 |
T-A-5 | Ewidencje szczegółowe w zakresie pozostałych rozrachunków i roszczeń | 3 |
T-A-6 | Ewidencja materiałów | 4 |
T-A-7 | Koszty i ich kalkulacja | 4 |
T-A-8 | Ewidencja produktów gotowych | 2 |
T-A-9 | Kolokwium 2 | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Ogólne zasady rachunkowości | 1 |
T-W-2 | Szczegółowe zasady ewidencji aktywów trwałych | 4 |
T-W-3 | Ewidencja środów pieniężnych i kredytów bankowych | 2 |
T-W-4 | Ewidencja rozrachunków i roszczeń | 4 |
T-W-5 | Ewidencja materiałów | 3 |
T-W-6 | Koszty i ich kalkulacja | 3 |
T-W-7 | Ewidencja produktów pracy | 2 |
T-W-8 | Zaliczenie | 1 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach | 30 |
A-A-2 | Przygotowanie do zajęć, w tym rozwiązywanie zadań problemowych | 10 |
A-A-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 20 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 20 |
A-W-2 | Przygotowanie do wykładów | 7 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 13 |
40 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Wykład problemowy |
M-3 | Wykład konwersatoryjny |
M-4 | Ćwiczenia problemowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena osiągnięć studenta przez zadawanie pytań na początku oraz w trakcie zajęć |
S-2 | Ocena formująca: Analiza zadań z zakresu ewidencji problemowych rozwiązywanych przez studentów samodzielnie |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej obejmujące pytania teoretyczne i zadania do rozwiązania |
S-4 | Ocena podsumowująca: Aktywność studentów na zajęciach |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_C13_W01 Student zna i rozumie ogólne zasady rachunkowości | E_1A_W08, E_1A_W01, E_1A_W05, E_1A_W06 | — | C-1 | T-W-1, T-W-5, T-W-7, T-W-2, T-W-4, T-W-6, T-W-3 | M-1, M-3, M-4 | S-2, S-4, S-1, S-3 |
E_1A_C13_W02 Student zna i rozumie szczegółowe zasady ewidencji gospodarczych w zakresie majątku i kapitałów, przychodów i kosztów | E_1A_W03, E_1A_W08, E_1A_W01, E_1A_W05, E_1A_W06 | — | C-1 | T-A-5, T-A-2, T-A-1, T-A-8, T-A-6, T-A-7, T-A-3, T-W-1, T-W-5, T-W-7, T-W-2, T-W-4, T-W-6, T-W-3 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-2, S-4, S-1, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_C13_U01 Student potrafi odnieść ogólne zasady rachunkowości do rozwiązania zadań problemowych z zakresu ewidencji szczegółowych | E_1A_U01, E_1A_U03, E_1A_U05, E_1A_U09, E_1A_U04, E_1A_U10 | — | C-2 | T-A-5, T-A-2, T-A-1, T-A-8, T-A-6, T-A-7, T-A-3, T-W-1, T-W-5, T-W-7, T-W-2, T-W-4, T-W-6, T-W-3 | M-3, M-4 | S-2, S-4, S-1, S-3 |
E_1A_C13_U02 Student potrafi ujmować w księgach rachunkowych szczegółowe operacje gospodarcze dotyczące procesów gospodarczych zachodzących w przedsiębiorstwie, w tym operacje bilansowe i wynikowe | E_1A_U01, E_1A_U03, E_1A_U05, E_1A_U09, E_1A_U04, E_1A_U10 | — | C-2 | T-A-5, T-A-2, T-A-1, T-A-8, T-A-6, T-A-7, T-A-3, T-W-1, T-W-5, T-W-7, T-W-2, T-W-4, T-W-6, T-W-3 | M-2, M-3, M-4 | S-2, S-4, S-1, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_C13_K01 Student jest gotów do oceny posiadanej wiedzy i umiejętności, współorganizowania przedsięwzięć gospodarczych i społecznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych i poszanowania opinii innych ludzi | E_1A_K03, E_1A_K04, E_1A_K01, E_1A_K02, E_1A_K05 | — | C-1, C-2 | T-A-5, T-A-2, T-A-1, T-A-8, T-A-6, T-A-7, T-A-3 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-2, S-4, S-1, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_C13_W01 Student zna i rozumie ogólne zasady rachunkowości | 2,0 | Student nie zna i nie rozumie żadnych zasad rachunkowości. |
3,0 | Student zna i rozumie niektóre zasady rachunkowości. | |
3,5 | Student zna i rozumie, i charakteryzuje niektóre zasady rachunkowości. | |
4,0 | Student zna i rozumie wszystkie i charakteryzuje niektóre zasady rachunkowości. | |
4,5 | Student zna i rozumie, i charakteryzuje wszystkie zasady rachunkowości. | |
5,0 | Student zna i rozumie, i charakteryzuje wszystkie zasady rachunkowości. Odnosi je do regulacji prawa bilansowego. | |
E_1A_C13_W02 Student zna i rozumie szczegółowe zasady ewidencji gospodarczych w zakresie majątku i kapitałów, przychodów i kosztów | 2,0 | Student nie zna i nie rozumie szczegółowych zasad ewidencji gospodarczych w zakresie majątku i kapitałów, przychodów i kosztów oraz ustalania wyniku finansowego. |
3,0 | Student w podstawowym zakresie zna i rozumie szczegółowe zasady ewidencji gospodarczych w zakresie majątku i kapitałów, przychodów i kosztów oraz ustalania wyniku finansowego. | |
3,5 | Student zna i rozumie szczegółowe zasady ewidencji gospodarczych w zakresie majątku i kapitałów oraz w podstawowym zakresie zasady ewidencji przychodów i kosztów oraz ustalania wyniku finansowego. | |
4,0 | Student zna i rozumie szczegółowe zasady ewidencji gospodarczych w zakresie majątku i kapitałów, przychodów i kosztów oraz w podstawowym zakresie zasady ewidencji ustalania wyniku finansowego. | |
4,5 | Student zna i rozumie szczegółowe zasady ewidencji gospodarczych w zakresie majątku i kapitałów, przychodów i kosztów oraz ustalania wyniku finansowego. | |
5,0 | Student zna i rozumie szczegółowe zasady ewidencji gospodarczych w zakresie majątku i kapitałów, przychodów i kosztów oraz ustalania wyniku finansowego. Posiada wiedzę umożliwiającą uzasadnienie przyjętego rozwiązania do kwestii problemowych w zakresie przeprowadzanej ewidencji. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_C13_U01 Student potrafi odnieść ogólne zasady rachunkowości do rozwiązania zadań problemowych z zakresu ewidencji szczegółowych | 2,0 | Student nie potrafi odnieść ogólnych zasad rachunkowości do rozwiązania zadań problemowych z zakresu ewidencji szczegółowych. |
3,0 | Student potrafi z pomocą lub częściowo odnieść ogólne zasady rachunkowości do rozwiązywanych niektórych zadań problemowych z zakresu ewidencji szczegółowych. | |
3,5 | Student potrafi z pomocą lub częściowo odnieść ogólne zasady rachunkowości do rozwiązywanych zadań problemowych z zakresu ewidencji szczegółowych. | |
4,0 | Student potrafi odnieść ogólne zasady rachunkowości do rozwiązywanych zadań problemowych z zakresu ewidencji szczegółowych. | |
4,5 | Student potrafi odnieść ogólne zasady rachunkowości do rozwiązywanych zadań problemowych z zakresu ewidencji szczegółowych oraz odnieść się do konkretnego uregulowania prawnego. | |
5,0 | Student potrafi odnieść ogólne zasady rachunkowości do rozwiązywanych zadań problemowych z zakresu ewidencji szczegółowych oraz odnieść się do konkretnego uregulowania prawnego i podać ewentualne możliwości. | |
E_1A_C13_U02 Student potrafi ujmować w księgach rachunkowych szczegółowe operacje gospodarcze dotyczące procesów gospodarczych zachodzących w przedsiębiorstwie, w tym operacje bilansowe i wynikowe | 2,0 | Student nie potrafi ujmować w księgach rachunkowych szczegółowych operacji gospodarczych dotyczących procesów gospodarczych zachodzących w przedsiębiorstwie, w tym operacji bilansowych i wynikowych. |
3,0 | Student potrafi z pomocą lub częściowo ujmować w księgach rachunkowych szczegółowe operacje gospodarcze dotyczące procesów gospodarczych zachodzących w przedsiębiorstwie, w tym operacje bilansowe i wynikowe. | |
3,5 | Student potrafi samodzielnie ujmować w księgach rachunkowych szczegółowe operacje gospodarcze dotyczące procesów gospodarczych zachodzących w przedsiębiorstwie w zakresie operacje bilansowych i z pomocą lub częściowo w zakresie operacji wynikowych. | |
4,0 | Student potrafi samodzielnie ujmować w księgach rachunkowych szczegółowe operacje gospodarcze dotyczące procesów gospodarczych zachodzących w przedsiębiorstwie, w tym operacje bilansowe i wynikowe. | |
4,5 | Student potrafi samodzielnie ujmować w księgach rachunkowych szczegółowe operacje gospodarcze dotyczące procesów gospodarczych zachodzących w przedsiębiorstwie, w tym operacje bilansowe i wynikowe. Stosując określone rozwiązanie w zakresie ewidencji potrafi odnieść się do uregulowań prawnych. | |
5,0 | Student potrafi samodzielnie ujmować w księgach rachunkowych szczegółowe operacje gospodarcze dotyczące procesów gospodarczych zachodzących w przedsiębiorstwie, w tym operacje bilansowe i wynikowe. Stosując określone rozwiązanie w zakresie ewidencji potrafi odnieść się do uregulowań prawnych i wskazać ewentualne inne możliwości oraz okoliczności ich zastosowania. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_C13_K01 Student jest gotów do oceny posiadanej wiedzy i umiejętności, współorganizowania przedsięwzięć gospodarczych i społecznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych i poszanowania opinii innych ludzi | 2,0 | Student nie jest gotów do oceny posiadanej wiedzy i umiejętności, współorganizowania przedsięwzięć gospodarczych i społecznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych i poszanowania opinii innych ludzi |
3,0 | Student czasami przejawia gotowość do oceny posiadanej wiedzy i umiejętności, współorganizowania przedsięwzięć gospodarczych i społecznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych i poszanowania opinii innych ludzi | |
3,5 | Student często przejawia gotowość do oceny posiadanej wiedzy i umiejętności, współorganizowania przedsięwzięć gospodarczych i społecznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych i poszanowania opinii innych ludzi | |
4,0 | Student bardzo często przejawia gotowość do oceny posiadanej wiedzy i umiejętności, współorganizowania przedsięwzięć gospodarczych i społecznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych i poszanowania opinii innych ludzi | |
4,5 | Student zazwyczaj przejawia gotowość do oceny posiadanej wiedzy i umiejętności, współorganizowania przedsięwzięć gospodarczych i społecznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych i poszanowania opinii innych ludzi | |
5,0 | Student jest zawsze gotów do oceny posiadanej wiedzy i umiejętności, współorganizowania przedsięwzięć gospodarczych i społecznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych i poszanowania opinii innych ludzi |
Literatura podstawowa
- Ustawa z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości, Dz.U. z 2021 r. poz. 217
- Pfaff J. (red), Rachunkowość finansowa z uwzględnieniem MSSF, PWN, Warszawa, 2020, Ibuk
- Kiziukiewicz T. (red.), Ustawa o rachunkowości. Komentarz, Wolters Kluwer, Warszawa, 2021
- Walińska E. (red.), Meritum rachunkowości. Rachunkowość i sprawozdawczość finansowa, Wolters Kluwer, Warszawa, 2021
- Kazimierz Sawicki (red.), Rachunkowość przedsiębiorstw według ustawy o rachunkowości znowelizowanej w 2015, Ekspert, Wrocław, 2016
- Kiziukiewicz T. (red.), Rachunkowość jednostek gospodarczych, PWE, Warszawa, 2012
- Hass-Symotiuk M. (red.), Rachunkowość finansowa przedsiębiorstwa: od jego powstania do likwidacji, Wolters Kluwer, Warszawa, 2018
- Paul D. Kimmel, Jerry J. Weygandt, Donald E. Kieso, Financial Accounting: Tools for Business Decision Making, Wiley, 2018, 9th
Literatura dodatkowa
- Sawicki K., Rachunkowość finansowa przedsiębiorstw według ustawy o rachunkowości. Część I, Ekspert, Wrocław, 2011
- Sawicki K. (red.), Rachunkowość finansowa przedsiębiorstw. Zadania i rozwiązania. Część II, Ekspert, Wrocław, 2011
- Robert Libby, Patricia Libby and Frank Hodge, Financial Accounting, McGraw Hill, 2020, e-book