Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Rachunkowość

Sylabus przedmiotu Podstawy rachunku kosztów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rachunkowość
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom podyplomowe
Tytuł zawodowy absolwenta
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil
Moduł
Przedmiot Podstawy rachunku kosztów
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ekonomii Menedżerskiej i Rachunkowości
Nauczyciel odpowiedzialny Marzena Rydzewska <mrydzewska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Iwona Majchrzak <Iwona.Majchrzak@zut.edu.pl>, Bożena Nadolna <Bozena.Nadolna@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 10 2,00,50zaliczenie
wykładyW2 10 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1-

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie słuchaczy z istotą i zakresem rachunku kosztów oraz strukturą rachunku kosztów i wyników
C-2Zapoznanie słuchaczy z zasadami pomiaru, wyceny, ewidencji i rozliczania kosztów w tradycyjnym rachunku kosztów oraz przygotowanie ich do samodzielnego rozwiązywania problemów stanowiacych tematykę zajęć

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Pomiar i wycena kosztów w tradycyjnym rachunku kosztów3
T-L-2Ewidencja i rozliczanie kosztów2
T-L-3Kalkulacja kosztów4
T-L-4Zaliczenie ćwiczeń1
10
wykłady
T-W-1Istota, zakres i funkcje rachunku kosztów1
T-W-2Koszty jako przedmiot rachunku kosztów. Pojęcie i klasyfikacja kosztów2
T-W-3Zasady pomiaru i wyceny kosztów rodzajowych w tradycyjnym rachunku kosztów2
T-W-4Ewidencja i roliczanie kosztów z uwzględnieniem kosztów rozliczanych w czasie i kosztów pośrednich2
T-W-5Kalkulacja kosztów2
T-W-6Zaliczenie wykładów1
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Aktywne uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2Samodzielne rozwiązywanie problemów z zakresu rachunku kosztów30
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu10
50
wykłady
A-W-1Aktywne uczestnictwo w wykładach10
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu, przygotowanie się do zaliczenia15
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Ćwiczenia problemowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Aktywność na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne – test, zadania problemowe

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
R_10-_WEk/PD/R11_W01
Słuchacz zna istotę i podstawowe zagadnienia z zakresu rachunku kosztów, zna zasady jego funkcjonowania według polskiego prawa bilansowego. Posiada podstawową wiedzę o innych odmianach rachunku kosztów i ich zastosowaniach.
R_10-_W01, R_10-_W02, R_10-_W03C-1, C-2T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-L-3, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-1, T-W-4M-1, M-2, M-3S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
R_10-_WEk/PD/R11_U01
Słuchacz potrafi dokonać wyceny wyceny kosztów, ujmować koszty w ewidencji księgowej, przeprowadzić kalkulację kosztów
R_10-_U02, R_10-_U03, R_10-_U05C-1, C-2T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-L-3, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-1, T-W-4M-1, M-2, M-3S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
R_10-_WEk/PD/R11_K01
Student posiada zdolność pracy samodzielnej i zespołowej
R_10-_K01, R_10-_K02, R_10-_K03C-1, C-2T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-L-3M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
R_10-_WEk/PD/R11_W01
Słuchacz zna istotę i podstawowe zagadnienia z zakresu rachunku kosztów, zna zasady jego funkcjonowania według polskiego prawa bilansowego. Posiada podstawową wiedzę o innych odmianach rachunku kosztów i ich zastosowaniach.
2,0Słuchacz nie posiada wiedzy z zakresu przedmiotu
3,0Słuchacz posiada podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu
3,5Słuchacz posiada wiedzę z zakresu przedmiotu w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0Słuchacz posiada wiedzę z zakresu przedmiotu w stopniu dobrym
4,5Słuchacz posiada wiedzę z zakresu przedmiotu w stopniu więcej niż dobrym
5,0Słuchacz posiada wiedzę z zakresu przedmiotu w stopniu bardzo dobrym

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
R_10-_WEk/PD/R11_U01
Słuchacz potrafi dokonać wyceny wyceny kosztów, ujmować koszty w ewidencji księgowej, przeprowadzić kalkulację kosztów
2,0Słuchacz nie posiada podstawowych umiejętności z zakresu przedmiotu
3,0Słuchacz posiada podstawowe umiejętności z zakresu przedmiotu
3,5Słuchacz opanował umiejętności z zakresu przedmiotu w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0Słuchacz opanował umiejętności z zakresu przedmiotu w stopniu dobrym
4,5Słuchacz opanował umiejętności z zakresu przedmiotu w stopniu więcej niż dobrym
5,0Słuchacz opanował umiejętności z zakresu przedmiotu w stopniu bardzo dobrym

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
R_10-_WEk/PD/R11_K01
Student posiada zdolność pracy samodzielnej i zespołowej
2,0Słuchacz nie posiada zdolności do samodzielnego rozwiązywania typowych zagadnień analizowanych podczas zajęć
3,0Słuchacz posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania typowych zagadnień analizowanych podczas zajęć
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Gos W., Kiziukiewicz T., Mućko P., Nadolna B., Zarządzanie kosztami: teoria i dobre praktyki, Wolters Kluwer, Warszawa, 2019
  2. Sawicki K. (red.), Rachunek kosztów, FRRwP, Warszawa, 1996

Literatura dodatkowa

  1. Nowak E., Rachunek kosztów w jednostkach prowadzących działalność gospodarczą, Ekspert, Wrocław, 2018, 2
  2. Czubakowska K., Rachunek kosztów i wyników, PWE, Warszawa, 2015, I
  3. Szczypa P., Kalkulacja i rachunek kosztów - od teorii do praktyki, CeDeWu, Warszawa, 2019
  4. Karmańska A. (red.), Rachunkowość zarządcza i rachunek kosztów w systemie informacyjnym przedsiębiorstwa, Difin, Warszawa, 2009
  5. Kiziukiewicz T. (red.), Rachunkowość zarzadcza T. 1, Ekspert, Warszawa, 2012
  6. Kiziukiewicz T. (red.), Rachunkowość zarządcza. Zbiór zadań. Część II, Ekspert, Wrocław, 2011
  7. Kiziukiewicz T. (red.); Współautorzy z ZUT: M.Rydzewska, Rachunek kosztów według polskiego prawa bilansowego. Zbiór zadań, Ekspert, Wrocław, 2013

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Pomiar i wycena kosztów w tradycyjnym rachunku kosztów3
T-L-2Ewidencja i rozliczanie kosztów2
T-L-3Kalkulacja kosztów4
T-L-4Zaliczenie ćwiczeń1
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Istota, zakres i funkcje rachunku kosztów1
T-W-2Koszty jako przedmiot rachunku kosztów. Pojęcie i klasyfikacja kosztów2
T-W-3Zasady pomiaru i wyceny kosztów rodzajowych w tradycyjnym rachunku kosztów2
T-W-4Ewidencja i roliczanie kosztów z uwzględnieniem kosztów rozliczanych w czasie i kosztów pośrednich2
T-W-5Kalkulacja kosztów2
T-W-6Zaliczenie wykładów1
10

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Aktywne uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2Samodzielne rozwiązywanie problemów z zakresu rachunku kosztów30
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu10
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Aktywne uczestnictwo w wykładach10
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu, przygotowanie się do zaliczenia15
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięR_10-_WEk/PD/R11_W01Słuchacz zna istotę i podstawowe zagadnienia z zakresu rachunku kosztów, zna zasady jego funkcjonowania według polskiego prawa bilansowego. Posiada podstawową wiedzę o innych odmianach rachunku kosztów i ich zastosowaniach.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówR_10-_W01Zna i rozumie zasady prowadzenia ksiąg rachunkowych i sporządzania sprawozdań finansowych
R_10-_W02Zna i rozumie regulacje prawne niezbędne do prawidłowego prowadzenia ksiąg rachunkowych i dokonywania rozliczeń publicznoprawnych
R_10-_W03Zna i rozumie techniki rachunkowości zarządczej, w tym rachunku kosztów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie słuchaczy z istotą i zakresem rachunku kosztów oraz strukturą rachunku kosztów i wyników
C-2Zapoznanie słuchaczy z zasadami pomiaru, wyceny, ewidencji i rozliczania kosztów w tradycyjnym rachunku kosztów oraz przygotowanie ich do samodzielnego rozwiązywania problemów stanowiacych tematykę zajęć
Treści programoweT-L-1Pomiar i wycena kosztów w tradycyjnym rachunku kosztów
T-L-2Ewidencja i rozliczanie kosztów
T-L-4Zaliczenie ćwiczeń
T-L-3Kalkulacja kosztów
T-W-2Koszty jako przedmiot rachunku kosztów. Pojęcie i klasyfikacja kosztów
T-W-3Zasady pomiaru i wyceny kosztów rodzajowych w tradycyjnym rachunku kosztów
T-W-5Kalkulacja kosztów
T-W-6Zaliczenie wykładów
T-W-1Istota, zakres i funkcje rachunku kosztów
T-W-4Ewidencja i roliczanie kosztów z uwzględnieniem kosztów rozliczanych w czasie i kosztów pośrednich
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Ćwiczenia problemowe
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne – test, zadania problemowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Słuchacz nie posiada wiedzy z zakresu przedmiotu
3,0Słuchacz posiada podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu
3,5Słuchacz posiada wiedzę z zakresu przedmiotu w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0Słuchacz posiada wiedzę z zakresu przedmiotu w stopniu dobrym
4,5Słuchacz posiada wiedzę z zakresu przedmiotu w stopniu więcej niż dobrym
5,0Słuchacz posiada wiedzę z zakresu przedmiotu w stopniu bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięR_10-_WEk/PD/R11_U01Słuchacz potrafi dokonać wyceny wyceny kosztów, ujmować koszty w ewidencji księgowej, przeprowadzić kalkulację kosztów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówR_10-_U02Potrafi rozwiązać określony problem ewidencyjny
R_10-_U03Potrafi rozliczać koszty i ustalać koszt jednostkowy
R_10-_U05Potrafi stosować modele decyzyjne z wykorzystaniem informacji z rachunkowości
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie słuchaczy z istotą i zakresem rachunku kosztów oraz strukturą rachunku kosztów i wyników
C-2Zapoznanie słuchaczy z zasadami pomiaru, wyceny, ewidencji i rozliczania kosztów w tradycyjnym rachunku kosztów oraz przygotowanie ich do samodzielnego rozwiązywania problemów stanowiacych tematykę zajęć
Treści programoweT-L-1Pomiar i wycena kosztów w tradycyjnym rachunku kosztów
T-L-2Ewidencja i rozliczanie kosztów
T-L-4Zaliczenie ćwiczeń
T-L-3Kalkulacja kosztów
T-W-2Koszty jako przedmiot rachunku kosztów. Pojęcie i klasyfikacja kosztów
T-W-3Zasady pomiaru i wyceny kosztów rodzajowych w tradycyjnym rachunku kosztów
T-W-5Kalkulacja kosztów
T-W-6Zaliczenie wykładów
T-W-1Istota, zakres i funkcje rachunku kosztów
T-W-4Ewidencja i roliczanie kosztów z uwzględnieniem kosztów rozliczanych w czasie i kosztów pośrednich
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Ćwiczenia problemowe
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne – test, zadania problemowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Słuchacz nie posiada podstawowych umiejętności z zakresu przedmiotu
3,0Słuchacz posiada podstawowe umiejętności z zakresu przedmiotu
3,5Słuchacz opanował umiejętności z zakresu przedmiotu w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0Słuchacz opanował umiejętności z zakresu przedmiotu w stopniu dobrym
4,5Słuchacz opanował umiejętności z zakresu przedmiotu w stopniu więcej niż dobrym
5,0Słuchacz opanował umiejętności z zakresu przedmiotu w stopniu bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięR_10-_WEk/PD/R11_K01Student posiada zdolność pracy samodzielnej i zespołowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówR_10-_K01Jest gotów korzystać z informacji w celu realizacji funkcji rachunkowości (informacyjnej, kontrolnej, optymalizacyjnej, decyzyjnej)
R_10-_K02Jest gotów współpracować z „dostawcami” danych i użytkownikami informacji z rachunkowości
R_10-_K03Ma świadomość konieczności permanentnej aktualizacji wiedzy i jest gotów ją uzupełniać
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie słuchaczy z istotą i zakresem rachunku kosztów oraz strukturą rachunku kosztów i wyników
C-2Zapoznanie słuchaczy z zasadami pomiaru, wyceny, ewidencji i rozliczania kosztów w tradycyjnym rachunku kosztów oraz przygotowanie ich do samodzielnego rozwiązywania problemów stanowiacych tematykę zajęć
Treści programoweT-L-1Pomiar i wycena kosztów w tradycyjnym rachunku kosztów
T-L-2Ewidencja i rozliczanie kosztów
T-L-4Zaliczenie ćwiczeń
T-L-3Kalkulacja kosztów
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Ćwiczenia problemowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywność na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne – test, zadania problemowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Słuchacz nie posiada zdolności do samodzielnego rozwiązywania typowych zagadnień analizowanych podczas zajęć
3,0Słuchacz posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania typowych zagadnień analizowanych podczas zajęć
3,5
4,0
4,5
5,0