Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Rachunkowość

Sylabus przedmiotu Podstawy rachunkowości:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rachunkowość
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom podyplomowe
Tytuł zawodowy absolwenta
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil
Moduł
Przedmiot Podstawy rachunkowości
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ekonomii Menedżerskiej i Rachunkowości
Nauczyciel odpowiedzialny Bożena Nadolna <Bozena.Nadolna@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Elżbieta Jaworska <Elzbieta.Jaworska@zut.edu.pl>, Iwona Majchrzak <Iwona.Majchrzak@zut.edu.pl>, Marzena Rydzewska <mrydzewska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 10 2,00,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 10 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Nie jest wymagana wiedza początkowa

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie słuchaczy z ewolucją systemu rachunkowości, podstawowymi zasadami rachunkowości, sposobami ewidencji na kontach bilansowych i wynikowych oraz ustalania wyniku finansowego

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Zasady ewidencji na kontach bilansowych - rozwiązywanie zadań2
T-A-2Zasady ewidencji na kontach wynikowych - rozwiązywanie zadań2
T-A-3Podzielność kont i sposoby poprawiania błędów księgowych -rozwiązywanie zadań1
T-A-4Ustalanie wyniku finansowego w wariancie kalkulacyjnym i porównawczym - zadania4
T-A-5Zaliczenie ćwiczeń1
10
wykłady
T-W-1Istota, zasady i funkcje rachunkowości oraz jej regulacje prawne.2
T-W-2Struktura bilansu oraz wpływ operacji gospodarczych na bilans.2
T-W-3Pojęcie przychodów i kosztów oraz struktura rachunku zysków i strat.2
T-W-4Ustalanie wyniku finansowego w wariancie kalkulacyjnym i porównawczym.3
T-W-5Zaliczenie wykładów1
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Aktywne uczestnictwo w ćwiczeniach10
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń10
A-A-3Przygotownie do zaliczenia5
25
wykłady
A-W-1Aktywne uczestnictwo w wykładach10
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu10
A-W-3Samodzielne rozważenie problemów dotyczących podstawowych zasad wyceny oraz ewidencji aktywów i pasywów oraz elementów kształtujących wynik finansowy15
A-W-4Przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu15
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2wykład konwersatoryjny
M-3ćwiczenia przedmiotowe
M-4studium przypadku

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena osiągnięć słuchacza przez zadawanie pytań w trakcie zajęć
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
R_10A_WEk/PD/R2_W01
Słuchacz zna istotę rachunkowości, jej funkcje, zasady, zakres podmiotowy i przedmiotowy oraz regulacje prawne rachunkowości, jak również sposób ujęcia operacji gospodarczych w księgach rachunkowych i sprawozdaniach finansowych.
R_10-_W01, R_10-_W02, R_10-_W04C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1, M-2, M-4, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
R_10A_WEk/PD/R2_U01
Słuchacz potrafi ująć operacje gospodarcze przedsiębiorstwa w księgach rachunkowych, a następnie przedstawić je i zinterpretować w bilansie i rachunku zysków i strat
R_10-_U04, R_10-_U01, R_10-_U02C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1, M-2, M-4, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
R_10A_WEk/PD/R2_K01
Słuchacz posiada zdolność do samodzielnego i grupowego rozwiązywania problemów gospodarowania majątkiem przedsiębiorstwa i jego związków z prawem bilansowym.
R_10-_K01, R_10-_K02, R_10-_K03C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1, M-2, M-4, M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
R_10A_WEk/PD/R2_W01
Słuchacz zna istotę rachunkowości, jej funkcje, zasady, zakres podmiotowy i przedmiotowy oraz regulacje prawne rachunkowości, jak również sposób ujęcia operacji gospodarczych w księgach rachunkowych i sprawozdaniach finansowych.
2,0Słuchacz nie posiada wiedzy z zakresu przedmiotu
3,0Słuchacz posiada podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu
3,5Słuchacz posiada wiedzę z zakresu przedmiotu w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0Słuchacz posiada wiedzę z zakresu przedmiotu w stopniu dobrym
4,5Słuchacz posiada wiedzę z zakresu przedmiotu w stopniu więcej niż dobrym
5,0Słuchacz posiada wiedzę z zakresu przedmiotu w stopniu bardzo dobrym

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
R_10A_WEk/PD/R2_U01
Słuchacz potrafi ująć operacje gospodarcze przedsiębiorstwa w księgach rachunkowych, a następnie przedstawić je i zinterpretować w bilansie i rachunku zysków i strat
2,0Słuchacz nie posiada podstawowych umiejętności z zakresu przedmiotu
3,0Słuchacz posiada podstawowe umiejętności z zakresu przedmiotu
3,5Słuchacz opanował umiejętności z zakresu przedmiotu w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0Słuchacz opanował umiejętności z zakresu przedmiotu w stopniu dobrym
4,5Słuchacz opanował umiejętności z zakresu przedmiotu w stopniu więcej niż dobrym
5,0Słuchacz opanował umiejętności z zakresu przedmiotu w stopniu bardzo dobrym

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
R_10A_WEk/PD/R2_K01
Słuchacz posiada zdolność do samodzielnego i grupowego rozwiązywania problemów gospodarowania majątkiem przedsiębiorstwa i jego związków z prawem bilansowym.
2,0Słuchacz nie jest zdolny do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych w trakcie zajęć
3,0Słuchacz posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania typowych zagadnień analizowanych podczas zajęć
3,5Słuchacz posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych w trakcie zajęć, przy czym proponowane rozwiązania nie zawsze są prawidłowe
4,0Słuchacz posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych w trakcie zajęć, przy czym proponowane rozwiązania z reguły są prawidłowe
4,5Słuchacz posiada zdolność samodzielnego rlub zespołowego ozwiązywania wszystkich problemów decyzyjnych, a wyniki jego pracy są prawidłowe. Potrafi uzasadnić wybór zastosowanego rozwiązania do danego problemu.
5,0Słuchacz posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych w trakcie zajęć, przy czym proponowane rozwiązania są prawidłowe. Potrafi uzasadnić wybór zastosowanego rozwiązania do danego problemu, przeprowadzić ocenę wyników i wskazać inne możliwości

Literatura podstawowa

  1. Śnieżek E. (red.), Rachunkowość podstawy, wykłady, testy, Nie Oczywiste, Warszawa, 2021
  2. B. Nadolna, M. Rydzewska, Podstawy rachunkowości, ZUT, Szczecin, 2018
  3. P. Szczypa, Podstawy rachunkowości, od teorii do praktyki, Ce DeWu, Warszawa, 2022
  4. P. Scott, Introducing to Accounting, Oxford University Press, 2021
  5. Ch. Ashley, Introduction to Accounting for Students of Economics, Hassell Street Press, 2021

Literatura dodatkowa

  1. Nadolna B. (red.), Rachunkowość i analiza finansowa dla inżynierów, Difin, Warszawa, 2012
  2. E.McLaney, P.Atrill, Accounting and Finance. Introduction, Pearson Education, 2020, 10

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Zasady ewidencji na kontach bilansowych - rozwiązywanie zadań2
T-A-2Zasady ewidencji na kontach wynikowych - rozwiązywanie zadań2
T-A-3Podzielność kont i sposoby poprawiania błędów księgowych -rozwiązywanie zadań1
T-A-4Ustalanie wyniku finansowego w wariancie kalkulacyjnym i porównawczym - zadania4
T-A-5Zaliczenie ćwiczeń1
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Istota, zasady i funkcje rachunkowości oraz jej regulacje prawne.2
T-W-2Struktura bilansu oraz wpływ operacji gospodarczych na bilans.2
T-W-3Pojęcie przychodów i kosztów oraz struktura rachunku zysków i strat.2
T-W-4Ustalanie wyniku finansowego w wariancie kalkulacyjnym i porównawczym.3
T-W-5Zaliczenie wykładów1
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Aktywne uczestnictwo w ćwiczeniach10
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń10
A-A-3Przygotownie do zaliczenia5
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Aktywne uczestnictwo w wykładach10
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu10
A-W-3Samodzielne rozważenie problemów dotyczących podstawowych zasad wyceny oraz ewidencji aktywów i pasywów oraz elementów kształtujących wynik finansowy15
A-W-4Przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu15
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięR_10A_WEk/PD/R2_W01Słuchacz zna istotę rachunkowości, jej funkcje, zasady, zakres podmiotowy i przedmiotowy oraz regulacje prawne rachunkowości, jak również sposób ujęcia operacji gospodarczych w księgach rachunkowych i sprawozdaniach finansowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówR_10-_W01Zna i rozumie zasady prowadzenia ksiąg rachunkowych i sporządzania sprawozdań finansowych
R_10-_W02Zna i rozumie regulacje prawne niezbędne do prawidłowego prowadzenia ksiąg rachunkowych i dokonywania rozliczeń publicznoprawnych
R_10-_W04Zna i rozumie zasady etyki zawodowej księgowych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie słuchaczy z ewolucją systemu rachunkowości, podstawowymi zasadami rachunkowości, sposobami ewidencji na kontach bilansowych i wynikowych oraz ustalania wyniku finansowego
Treści programoweT-W-1Istota, zasady i funkcje rachunkowości oraz jej regulacje prawne.
T-W-2Struktura bilansu oraz wpływ operacji gospodarczych na bilans.
T-W-3Pojęcie przychodów i kosztów oraz struktura rachunku zysków i strat.
T-W-4Ustalanie wyniku finansowego w wariancie kalkulacyjnym i porównawczym.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład konwersatoryjny
M-4studium przypadku
M-3ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena osiągnięć słuchacza przez zadawanie pytań w trakcie zajęć
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Słuchacz nie posiada wiedzy z zakresu przedmiotu
3,0Słuchacz posiada podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu
3,5Słuchacz posiada wiedzę z zakresu przedmiotu w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0Słuchacz posiada wiedzę z zakresu przedmiotu w stopniu dobrym
4,5Słuchacz posiada wiedzę z zakresu przedmiotu w stopniu więcej niż dobrym
5,0Słuchacz posiada wiedzę z zakresu przedmiotu w stopniu bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięR_10A_WEk/PD/R2_U01Słuchacz potrafi ująć operacje gospodarcze przedsiębiorstwa w księgach rachunkowych, a następnie przedstawić je i zinterpretować w bilansie i rachunku zysków i strat
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówR_10-_U04Potrafi sporządzić i zinterpretować sprawozdanie finansowe
R_10-_U01Potrafi korzystać z planu kont
R_10-_U02Potrafi rozwiązać określony problem ewidencyjny
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie słuchaczy z ewolucją systemu rachunkowości, podstawowymi zasadami rachunkowości, sposobami ewidencji na kontach bilansowych i wynikowych oraz ustalania wyniku finansowego
Treści programoweT-W-1Istota, zasady i funkcje rachunkowości oraz jej regulacje prawne.
T-W-2Struktura bilansu oraz wpływ operacji gospodarczych na bilans.
T-W-3Pojęcie przychodów i kosztów oraz struktura rachunku zysków i strat.
T-W-4Ustalanie wyniku finansowego w wariancie kalkulacyjnym i porównawczym.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład konwersatoryjny
M-4studium przypadku
M-3ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena osiągnięć słuchacza przez zadawanie pytań w trakcie zajęć
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Słuchacz nie posiada podstawowych umiejętności z zakresu przedmiotu
3,0Słuchacz posiada podstawowe umiejętności z zakresu przedmiotu
3,5Słuchacz opanował umiejętności z zakresu przedmiotu w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0Słuchacz opanował umiejętności z zakresu przedmiotu w stopniu dobrym
4,5Słuchacz opanował umiejętności z zakresu przedmiotu w stopniu więcej niż dobrym
5,0Słuchacz opanował umiejętności z zakresu przedmiotu w stopniu bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięR_10A_WEk/PD/R2_K01Słuchacz posiada zdolność do samodzielnego i grupowego rozwiązywania problemów gospodarowania majątkiem przedsiębiorstwa i jego związków z prawem bilansowym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówR_10-_K01Jest gotów korzystać z informacji w celu realizacji funkcji rachunkowości (informacyjnej, kontrolnej, optymalizacyjnej, decyzyjnej)
R_10-_K02Jest gotów współpracować z „dostawcami” danych i użytkownikami informacji z rachunkowości
R_10-_K03Ma świadomość konieczności permanentnej aktualizacji wiedzy i jest gotów ją uzupełniać
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie słuchaczy z ewolucją systemu rachunkowości, podstawowymi zasadami rachunkowości, sposobami ewidencji na kontach bilansowych i wynikowych oraz ustalania wyniku finansowego
Treści programoweT-W-1Istota, zasady i funkcje rachunkowości oraz jej regulacje prawne.
T-W-2Struktura bilansu oraz wpływ operacji gospodarczych na bilans.
T-W-3Pojęcie przychodów i kosztów oraz struktura rachunku zysków i strat.
T-W-4Ustalanie wyniku finansowego w wariancie kalkulacyjnym i porównawczym.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład konwersatoryjny
M-4studium przypadku
M-3ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena osiągnięć słuchacza przez zadawanie pytań w trakcie zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Słuchacz nie jest zdolny do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych w trakcie zajęć
3,0Słuchacz posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania typowych zagadnień analizowanych podczas zajęć
3,5Słuchacz posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych w trakcie zajęć, przy czym proponowane rozwiązania nie zawsze są prawidłowe
4,0Słuchacz posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych w trakcie zajęć, przy czym proponowane rozwiązania z reguły są prawidłowe
4,5Słuchacz posiada zdolność samodzielnego rlub zespołowego ozwiązywania wszystkich problemów decyzyjnych, a wyniki jego pracy są prawidłowe. Potrafi uzasadnić wybór zastosowanego rozwiązania do danego problemu.
5,0Słuchacz posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych w trakcie zajęć, przy czym proponowane rozwiązania są prawidłowe. Potrafi uzasadnić wybór zastosowanego rozwiązania do danego problemu, przeprowadzić ocenę wyników i wskazać inne możliwości