Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Rachunkowość

Sylabus przedmiotu Podstawy sprawozdawczości finansowej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rachunkowość
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom podyplomowe
Tytuł zawodowy absolwenta
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil
Moduł
Przedmiot Podstawy sprawozdawczości finansowej
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ekonomii Menedżerskiej i Rachunkowości
Nauczyciel odpowiedzialny Elżbieta Jaworska <Elzbieta.Jaworska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Elżbieta Jaworska <Elzbieta.Jaworska@zut.edu.pl>, Marzena Rydzewska <mrydzewska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 5 1,00,50egzamin
laboratoriaL1 10 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Nie jest wymagana wiedza początkowa

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie słuchaczy z zasadami sporządzania poszczególnych elementów sprawozdania finansowego w jednostkach gospodarczych według prawa bilansowego

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wprowadzenie do sprawozdawczości finansowej1
T-L-2Sporządzanie bilansu jednostki gospodarczej4
T-L-3Sporządzanie rachunku zysków i strat3
T-L-4Zaliczenie2
10
wykłady
T-W-1Wymogi formalno-organizacyjne rocznej sprawozdawczości finansowej2
T-W-2Bilans jako podstawa zamkniecia rocznego1
T-W-3Rachunek zysków i strat1
T-W-4Informacja dodatkowa1
5

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2Przygotowanie do zajęć5
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia10
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach5
A-W-2Przygotowanie do zajęć, w tym studiowanie literatury i rozwiązywanie zadań problemowych9
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia10
A-W-4Egzamin1
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład konwersatoryjny
M-3Metoda przypadków

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Aktywność słuchaczy na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: Test osiągnięć
S-3Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny z umiejętności sporządzania sprawozdań finansowych

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
R_10-_WEk/PD/R13_W01
Słuchacz zna istotę i elementy sprawozdawczości finansowej, Słuchacz definiuje i interpretuje kategorie bilansowe (składniki aktywów i pasywów) oraz wynikowe (przychody, koszty, , wynik ze sprzedaży, z działalności operacyjnej, gospodarczej, wynik finansowy brutto, netto),
R_10-_W01, R_10-_W02, R_10-_W03, R_10-_W04C-1T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-1M-3, M-1, M-2S-2, S-1, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
R_10-_WEk/PD/R13_U01
Student potrafi rozeznać elementy sprawozdania finansowego oraz sporządzić sprawozdanie finansowe w podstawowym zakresiie
R_10-_U04, R_10-_U01C-1T-W-1, T-L-3, T-L-2M-3, M-1S-1, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
R_10-_WEk/PD/R13_K01
Podczas realizacji programu są kształtowane cechy osobowości niezbędne w pracy zawodowej księgowego, takie jak: staranność, odpowiedzialność, rzetelność, uczciwość, obowiązkowość. Słuchacz posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych podczas zajęć.
R_10-_K01, R_10-_K02, R_10-_K03C-1T-W-1, T-L-3, T-L-2M-3, M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
R_10-_WEk/PD/R13_W01
Słuchacz zna istotę i elementy sprawozdawczości finansowej, Słuchacz definiuje i interpretuje kategorie bilansowe (składniki aktywów i pasywów) oraz wynikowe (przychody, koszty, , wynik ze sprzedaży, z działalności operacyjnej, gospodarczej, wynik finansowy brutto, netto),
2,0Słuchacz nie posiada wiedzy z zakresu przedmiotu
3,0Słuchacz posiada podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu
3,5Słuchacz posiada wiedzę z zakresu przedmiotu w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0Słuchacz posiada wiedzę z zakresu przedmiotu w stopniu dobrym
4,5Słuchacz posiada wiedzę z zakresu przedmiotu w stopniu więcej niż dobrym
5,0Słuchacz posiada wiedzę z zakresu przedmiotu w stopniu bardzo dobrym

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
R_10-_WEk/PD/R13_U01
Student potrafi rozeznać elementy sprawozdania finansowego oraz sporządzić sprawozdanie finansowe w podstawowym zakresiie
2,0Student nie posiada wiedzy z zakresu przedmiotu
3,0Student posiada podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu
3,5Student posiada wiedzę z przedmiotu w stopniu większym niż dostatecznym
4,0Student posiada wiedzę z przedmiotu w stopniu dobrym
4,5Student posiada wiedzę z przedmiotu w stopniu wiecej niż dobrym
5,0Student posiada wiedzę z przedmiotu w stopniu bardzo dobrym

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
R_10-_WEk/PD/R13_K01
Podczas realizacji programu są kształtowane cechy osobowości niezbędne w pracy zawodowej księgowego, takie jak: staranność, odpowiedzialność, rzetelność, uczciwość, obowiązkowość. Słuchacz posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych podczas zajęć.
2,0Słuchacz nie jest zdolny do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych w trakcie zajęć
3,0Słuchacz posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania typowych zagadnień analizowanych podczas zajęć
3,5Słuchacz posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych w trakcie zajęć, przy czym proponowane rozwiązania nie zawsze są prawidłowe
4,0Słuchacz posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych w trakcie zajęć, przy czym proponowane rozwiązania z reguły są prawidłowe
4,5Słuchacz posiada zdolność samodzielnego rlub zespołowego ozwiązywania wszystkich problemów decyzyjnych, a wyniki jego pracy są prawidłowe. Potrafi uzasadnić wybór zastosowanego rozwiązania do danego problemu.
5,0Słuchacz posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych w trakcie zajęć, przy czym proponowane rozwiązania są prawidłowe. Potrafi uzasadnić wybór zastosowanego rozwiązania do danego problemu, przeprowadzić ocenę wyników i wskazać inne możliwości

Literatura podstawowa

  1. Ustawa z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości, Dz. U. z 2021 r. poz. 217
  2. Kiziukiewicz T. (red.), Ustawa o rachunkowości. Komentarz, Wolters Kluwer, Warszawa, 2021
  3. Bucior G., Jaworska E., Kotapski R., Turowska W., Raportowanie finansowe, pozafinansowe i kosztowe w polskich instytucjach kultury, Wydawnictwo IUS PUBLICUM, Instytut Prawa Gospodarczego Sp. z o.o., Katowice, 2021
  4. Nita B. (red.), Sprawozdawczość finansowa według polskiego prawa bilansowego, Difin, Warszawa, 2020
  5. Pfaff J. (red.), Rachunkowość finansowa z uwzględnieniem MSSF, PWN, Warszawa, 2020, Ibuk
  6. Walińska E. (red.), MERITUM Rachunkowość. Rachunkowość i sprawozdawczość finansowa, Wolters Kluwer, Warszawa, 2021
  7. Kamiński R., Sprawozdawczość finansowa przedsiębiorstwa w regulacjach polskich i międzynarodowych, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, Poznań, 2015, Ibuk
  8. Gabrusewicz W., Gabrusewicz P., Roczne sprawozdanie finansowe przedsiębiorstwa, PWE, Warszawa, 2015
  9. B. Nadolna, M. Rydzewska, Sprawozdawczość finansowa przedsiębiorstw i organizacji pozarządowych, ZUT, Szczecin, 2021

Literatura dodatkowa

  1. Olchowicz I., Tłaczała A., Sprawozdawczość finansowa według krajowych i międzynarodowych standardów, Difin, Warszawa, 2015
  2. Świderska G.K., Więcław W. (red.), Sprawozdanie finansowe według polskich i międzynarodowych standardów rachunkowości, Difin, Warszawa, 2015
  3. Gabrusewicz W., Remlein M., Sprawozdanie finansowe przedsiębiorstwa jednostkowe i skonsolidowane, PWE, Warszawa, 2011

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wprowadzenie do sprawozdawczości finansowej1
T-L-2Sporządzanie bilansu jednostki gospodarczej4
T-L-3Sporządzanie rachunku zysków i strat3
T-L-4Zaliczenie2
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wymogi formalno-organizacyjne rocznej sprawozdawczości finansowej2
T-W-2Bilans jako podstawa zamkniecia rocznego1
T-W-3Rachunek zysków i strat1
T-W-4Informacja dodatkowa1
5

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2Przygotowanie do zajęć5
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia10
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach5
A-W-2Przygotowanie do zajęć, w tym studiowanie literatury i rozwiązywanie zadań problemowych9
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia10
A-W-4Egzamin1
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięR_10-_WEk/PD/R13_W01Słuchacz zna istotę i elementy sprawozdawczości finansowej, Słuchacz definiuje i interpretuje kategorie bilansowe (składniki aktywów i pasywów) oraz wynikowe (przychody, koszty, , wynik ze sprzedaży, z działalności operacyjnej, gospodarczej, wynik finansowy brutto, netto),
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówR_10-_W01Zna i rozumie zasady prowadzenia ksiąg rachunkowych i sporządzania sprawozdań finansowych
R_10-_W02Zna i rozumie regulacje prawne niezbędne do prawidłowego prowadzenia ksiąg rachunkowych i dokonywania rozliczeń publicznoprawnych
R_10-_W03Zna i rozumie techniki rachunkowości zarządczej, w tym rachunku kosztów
R_10-_W04Zna i rozumie zasady etyki zawodowej księgowych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie słuchaczy z zasadami sporządzania poszczególnych elementów sprawozdania finansowego w jednostkach gospodarczych według prawa bilansowego
Treści programoweT-W-3Rachunek zysków i strat
T-W-2Bilans jako podstawa zamkniecia rocznego
T-W-4Informacja dodatkowa
T-W-1Wymogi formalno-organizacyjne rocznej sprawozdawczości finansowej
Metody nauczaniaM-3Metoda przypadków
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Test osiągnięć
S-1Ocena formująca: Aktywność słuchaczy na zajęciach
S-3Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny z umiejętności sporządzania sprawozdań finansowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Słuchacz nie posiada wiedzy z zakresu przedmiotu
3,0Słuchacz posiada podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu
3,5Słuchacz posiada wiedzę z zakresu przedmiotu w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0Słuchacz posiada wiedzę z zakresu przedmiotu w stopniu dobrym
4,5Słuchacz posiada wiedzę z zakresu przedmiotu w stopniu więcej niż dobrym
5,0Słuchacz posiada wiedzę z zakresu przedmiotu w stopniu bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięR_10-_WEk/PD/R13_U01Student potrafi rozeznać elementy sprawozdania finansowego oraz sporządzić sprawozdanie finansowe w podstawowym zakresiie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówR_10-_U04Potrafi sporządzić i zinterpretować sprawozdanie finansowe
R_10-_U01Potrafi korzystać z planu kont
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie słuchaczy z zasadami sporządzania poszczególnych elementów sprawozdania finansowego w jednostkach gospodarczych według prawa bilansowego
Treści programoweT-W-1Wymogi formalno-organizacyjne rocznej sprawozdawczości finansowej
T-L-3Sporządzanie rachunku zysków i strat
T-L-2Sporządzanie bilansu jednostki gospodarczej
Metody nauczaniaM-3Metoda przypadków
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywność słuchaczy na zajęciach
S-3Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny z umiejętności sporządzania sprawozdań finansowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wiedzy z zakresu przedmiotu
3,0Student posiada podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu
3,5Student posiada wiedzę z przedmiotu w stopniu większym niż dostatecznym
4,0Student posiada wiedzę z przedmiotu w stopniu dobrym
4,5Student posiada wiedzę z przedmiotu w stopniu wiecej niż dobrym
5,0Student posiada wiedzę z przedmiotu w stopniu bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięR_10-_WEk/PD/R13_K01Podczas realizacji programu są kształtowane cechy osobowości niezbędne w pracy zawodowej księgowego, takie jak: staranność, odpowiedzialność, rzetelność, uczciwość, obowiązkowość. Słuchacz posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych podczas zajęć.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówR_10-_K01Jest gotów korzystać z informacji w celu realizacji funkcji rachunkowości (informacyjnej, kontrolnej, optymalizacyjnej, decyzyjnej)
R_10-_K02Jest gotów współpracować z „dostawcami” danych i użytkownikami informacji z rachunkowości
R_10-_K03Ma świadomość konieczności permanentnej aktualizacji wiedzy i jest gotów ją uzupełniać
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie słuchaczy z zasadami sporządzania poszczególnych elementów sprawozdania finansowego w jednostkach gospodarczych według prawa bilansowego
Treści programoweT-W-1Wymogi formalno-organizacyjne rocznej sprawozdawczości finansowej
T-L-3Sporządzanie rachunku zysków i strat
T-L-2Sporządzanie bilansu jednostki gospodarczej
Metody nauczaniaM-3Metoda przypadków
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywność słuchaczy na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Słuchacz nie jest zdolny do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych w trakcie zajęć
3,0Słuchacz posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania typowych zagadnień analizowanych podczas zajęć
3,5Słuchacz posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych w trakcie zajęć, przy czym proponowane rozwiązania nie zawsze są prawidłowe
4,0Słuchacz posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych w trakcie zajęć, przy czym proponowane rozwiązania z reguły są prawidłowe
4,5Słuchacz posiada zdolność samodzielnego rlub zespołowego ozwiązywania wszystkich problemów decyzyjnych, a wyniki jego pracy są prawidłowe. Potrafi uzasadnić wybór zastosowanego rozwiązania do danego problemu.
5,0Słuchacz posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych w trakcie zajęć, przy czym proponowane rozwiązania są prawidłowe. Potrafi uzasadnić wybór zastosowanego rozwiązania do danego problemu, przeprowadzić ocenę wyników i wskazać inne możliwości