Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (S1)
specjalność: Controlling finansowy
Sylabus przedmiotu Nowoczesne koncepcje zarządzania:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | praktyczny | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Nowoczesne koncepcje zarządzania | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Zarządzania i Marketingu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Anna Sworowska-Baranowska <Anna.Sworowska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 3 | Grupa obieralna | 2 |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość wybranych zagadnień z podstaw zarządzania. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie z różnymi koncepcjami zarządzania i uwarunkowaniami ich stosowania. |
C-2 | Uświadomienie potencjalnych skutków stosowania danej koncepcji zarządzania, jakie mogą oddziaływać na ludzi, organizacje, gospodarki i społeczeństwa. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Zarządzanie procesowe i modele dojrzałości | 3 |
T-W-2 | Przemysł 4.0 i 5.0 | 3 |
T-W-3 | Społeczeństwo 5.0 | 2 |
T-W-4 | Zrównoważony rozwój, CSR, ESG | 2 |
T-W-5 | Przedsiębiorczość społeczna | 1 |
T-W-6 | Sieci międzyorganizacyjne | 6 |
T-W-7 | Organizacja turkusowa | 2 |
T-W-8 | Kolokwium zaliczeniowe | 1 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 20 |
A-W-2 | konsultacje | 2 |
A-W-3 | przygotowanie do zaliczenia | 4 |
26 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | wykład konwersatoryjny |
M-3 | dyskusja dydaktyczna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Aktywność |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne (skorygowane o punkty z aktywności pod warunkiem uzyskania progu zaliczenia) |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1P_D04/3.2_W01 Student zna i rozumie różne koncepcje zarządzania oraz zna uwarunkowania ich stosowania. | Z_1P_W01 | — | C-1, C-2 | T-W-7, T-W-3, T-W-5, T-W-1, T-W-6, T-W-4, T-W-2, T-W-8 | M-1, M-3, M-2 | S-2, S-1 |
Z_1P_D04/3.2_W02 Student zna i rozumie potencjalne skutki związane ze stosowaniem danej koncepcji oddziałujące na ludzi, organizacje, gospodarki czy społeczeństwa. | Z_1P_W01, Z_1P_W03 | — | C-2 | T-W-6, T-W-4, T-W-1, T-W-5, T-W-8, T-W-7, T-W-3, T-W-2 | M-2, M-3, M-1 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1P_D04/3.2_U01 Student potrafi dobrać odpowiednią koncepcję zarządzania na podstawie określonych celów oraz oceniać jej skutki. | Z_1P_U02 | — | C-1, C-2 | T-W-7, T-W-6, T-W-3, T-W-8, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-1 | M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1P_D04/3.2_K01 Student jest gotów do krytycznego oceniania przydatności określonych koncepcji zarządzania w różnych sytuacjach. | Z_1P_K01 | — | C-1, C-2 | T-W-7, T-W-8, T-W-5, T-W-6, T-W-3, T-W-1, T-W-4, T-W-2 | M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1P_D04/3.2_W01 Student zna i rozumie różne koncepcje zarządzania oraz zna uwarunkowania ich stosowania. | 2,0 | Student nie jest w stanie scharakteryzować większości koncepcji zarządzania. |
3,0 | Student jest w stanie scharakteryzować wybrane koncepcje zarządzania oraz wskazać różnice między nimi na ogólnym poziomie. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
Z_1P_D04/3.2_W02 Student zna i rozumie potencjalne skutki związane ze stosowaniem danej koncepcji oddziałujące na ludzi, organizacje, gospodarki czy społeczeństwa. | 2,0 | Student nie rozpoznaje potencjalnych skutków stosowania koncepcji zarządzania. |
3,0 | Student wskazuje wybrane skutki stosowania koncepcji zarządzania i zakres ich oddziaływania na poziomie ogólnym. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1P_D04/3.2_U01 Student potrafi dobrać odpowiednią koncepcję zarządzania na podstawie określonych celów oraz oceniać jej skutki. | 2,0 | Student nie umie dobrać odpowiedniej koncepcji zarządzania do sformułowanych celów. |
3,0 | Student dobiera odpowiednią koncepcję zarządzania do sformułowanych celów i ocenia jej skutki w sposób standardowy. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1P_D04/3.2_K01 Student jest gotów do krytycznego oceniania przydatności określonych koncepcji zarządzania w różnych sytuacjach. | 2,0 | Student nie wykazuje chęci oceniania przydatności wybranych koncepcji zarządzania. |
3,0 | Student chętnie wskazuje wady i zalety wybranych koncepcji zarządzania w odniesieniu do standardowych sytuacji. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Glinka B., Kostera M. (red. nauk.), Nowe kierunki w organizacji i zarządzaniu. Organizacje, konteksty, procesy zarządzania, Wolters Kluwer, Warszawa, 2016, drugie, ibuk
- Machaczka J., Determinanty konkurencyjności współczesnych organizacji, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków, 2014, ibuk
- Michałkiewicz A., Mierzejewska W., Contemporary organisation and Management. Challenges and trends, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, 2020, ibuk
- Saniuk S., Grabowska S., Straka M., Identification of Social and Economic Expectations: Contextual Reasons for the Transformation Process of Industry 4.0 into the Industry 5.0 Concept, Sustainability, Vol 14, 1391, 2022, https://www.mdpi.com/2071-1050/14/3/1391
- Blikle A.J., Doktryna jakości: Rzecz o turkusowej samoorganizacji, 2018, Wydanie II (turkusowe), https://moznainaczej.com.pl/Download/DoktrynaJakosci/DoktrynaJako%C5%9Bci_wydanie_II.pdf
Literatura dodatkowa
- Buczkowski B., Kuna-Marszałek A. (red.), Biznes we współczesnej gospodarce, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, 2016, ibuk
- Wolnicki M., Piasecki R., New Challenges Facing the Global Economy, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, 2021, ibuk
- Niemczyk J., Stańczyk-Hugiet E., Jasiński B., Sieci międzyorganizacyjne. Współczesne wyzwanie dla teorii i praktyki zarządzania, CH Beck, Warszawa, 2012
- Bitkowska A., Zarządzanie procesowe w organizacjach. Podejście klasyczne i nowe koncepcje, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2021, ibuk