Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (S1)
specjalność: Controlling finansowy
Sylabus przedmiotu Podstawy controllingu:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | praktyczny | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy controllingu | ||
Specjalność | Controlling finansowy | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ekonomii, Finansów i Rachunkowości | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Iwona Majchrzak <Iwona.Majchrzak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Brak wymagań |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studenta z koncepcją i instrumentarium controllingu w przedsiębiorstwie |
C-2 | Przygotowanie studentów do organizowania systemu controllingu w przedsiębiorstwie |
C-3 | Przygotowanie studentów do rozwiązywania problemów decyzyjnych w przedsiębiorstwie z wykorzystaniem przykładowych metod controllingu |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Istota i zakres controllingu | 2 |
T-A-2 | Cele i znaczenie controllingu w zarządzaniu przedsiębiorstwem | 1 |
T-A-3 | Controlling a kontrola | 1 |
T-A-4 | Źródła informacji na potrzeby controllingu | 1 |
T-A-5 | Podstawowe odmiany controllingu (operacyjny, strategiczny) | 2 |
T-A-6 | Techniki i narzędzia controllingu operacyjnego i strategicznego | 4 |
T-A-7 | Tradycyjne rodzaje controllingu (inwestycyjny, zaopatrzenia, produkcji, dystrybucji, personalny, marketingowy, sprzedaży, finansowy) | 6 |
T-A-8 | Rodzaje controllingu zorientowane na nowoczesne zarządzanie przedsiębiorstwem (ekologiczny, jakości, promocji, przetwarzania danych) | 4 |
T-A-9 | Narzędzia controllingu (budżetowanie, rachunek kosztów, analiza odchyleń, systemy wskaźników) | 8 |
T-A-10 | Planowanie działalności przedsiębiorstwa | 3 |
T-A-11 | Analiza odchyleń danych rzeczywistych i planowanych | 4 |
T-A-12 | Sprawozdawczość i raportowanie w controllingu | 3 |
T-A-13 | Zastosowanie controllingu w praktyce gospodarczej (proces wdrażania controllingu w przedsiębiorstwie) | 4 |
T-A-14 | Zaliczenie przedmiotu | 2 |
45 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 45 |
A-A-2 | konsultacje | 2 |
A-A-3 | przygotowanie do zajęć, w tym studiowanie literatury przedmiotu i rozwiązywania zadań empirycznych | 20 |
A-A-4 | przygotowanie do zaliczenia przedmiotu | 8 |
75 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wprowadzenie do zajęć w formie objaśnienia kluczowych zagadnień |
M-2 | Ćwiczenia przedmiotowe |
M-3 | Indywidualne i grupowe rozwiązywanie problemów decyzyjnych z wykorzystaniem przykładowych metod controllingu |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena osiągnięć studenta przez zadawanie pytań na początku oraz w trakcie zajęć |
S-2 | Ocena formująca: Analiza zadań problemowych rozwiązywanych przez studentów samodzielnie/grupowo |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej obejmujące pytania teoretyczne oraz zadania do rozwiązania |
S-4 | Ocena podsumowująca: Aktywność studentów na zajęciach |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1P_M03/3.5_W01 Student zna i rozumie istotę i zakres controllingu, w tym jego podstawowe odmiany i stosowane w ich ramach techniki i narzędzia, rodzaje controllingu oraz ich znaczenie w zarządzaniu przedsiębiorstwem | Z_1P_W01, Z_1P_W02 | — | C-1 | T-A-6, T-A-9, T-A-7, T-A-5, T-A-4, T-A-8, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-14 | M-2, M-3, M-1 | S-3, S-1, S-2, S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1P_M03/3.5_U01 Student potrafi zastosować właściwe narzędzia controllingu do podejmowania decyzji zarządczych | Z_1P_U01, Z_1P_U02, Z_1P_U03, Z_1P_U04 | — | C-3, C-2 | T-A-9, T-A-12, T-A-13, T-A-7, T-A-8, T-A-10, T-A-6, T-A-11, T-A-14 | M-3, M-2 | S-4, S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1P_M03/3.5_K01 Student jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, uznania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych oraz dbałości o dorobek i tradycje wykonywanego zawodu | Z_1P_K01, Z_1P_K02, Z_1P_K04, Z_1P_K05 | — | C-2, C-1, C-3 | T-A-12, T-A-14, T-A-10, T-A-5, T-A-11, T-A-13, T-A-6, T-A-8, T-A-7, T-A-1, T-A-3, T-A-4, T-A-2, T-A-9 | M-3, M-1, M-2 | S-3, S-2, S-1, S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1P_M03/3.5_W01 Student zna i rozumie istotę i zakres controllingu, w tym jego podstawowe odmiany i stosowane w ich ramach techniki i narzędzia, rodzaje controllingu oraz ich znaczenie w zarządzaniu przedsiębiorstwem | 2,0 | Student nie zna i nie rozumie istoty i zakresu controllingu, w tym jego podstawowych odmian i stosowanych w ich ramach technik i narzędzi, rodzajów controllingu oraz ich znaczenia w zarządzaniu przedsiębiorstwem |
3,0 | Student zna i rozumie istotę i zakres controllingu, w tym jego podstawowe odmiany i stosowane w ich ramach techniki i narzędzia, rodzaje controllingu oraz ich znaczenie w zarządzaniu przedsiębiorstwem, co najmniej w 55% | |
3,5 | Student zna i rozumie istotę i zakres controllingu, w tym jego podstawowe odmiany i stosowane w ich ramach techniki i narzędzia, rodzaje controllingu oraz ich znaczenie w zarządzaniu przedsiębiorstwem, co najmniej w 65% | |
4,0 | Student zna i rozumie istotę i zakres controllingu, w tym jego podstawowe odmiany i stosowane w ich ramach techniki i narzędzia, rodzaje controllingu oraz ich znaczenie w zarządzaniu przedsiębiorstwem, co najmniej w 75% | |
4,5 | Student zna i rozumie istotę i zakres controllingu, w tym jego podstawowe odmiany i stosowane w ich ramach techniki i narzędzia, rodzaje controllingu oraz ich znaczenie w zarządzaniu przedsiębiorstwem, co najmniej w 85% | |
5,0 | Student zna i rozumie istotę i zakres controllingu, w tym jego podstawowe odmiany i stosowane w ich ramach techniki i narzędzia, rodzaje controllingu oraz ich znaczenie w zarządzaniu przedsiębiorstwem, co najmniej w 95% |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1P_M03/3.5_U01 Student potrafi zastosować właściwe narzędzia controllingu do podejmowania decyzji zarządczych | 2,0 | Student nie potrafi zastosować właściwych narzędzi controllingu do podejmowania decyzji zarządczych |
3,0 | Student potrafi zastosować właściwe narzędzia controllingu do podejmowania decyzji zarządczych co najmniej w 55% | |
3,5 | Student potrafi zastosować właściwe narzędzia controllingu do podejmowania decyzji zarządczych co najmniej w 65% | |
4,0 | Student potrafi zastosować właściwe narzędzia controllingu do podejmowania decyzji zarządczych co najmniej w 75% | |
4,5 | Student potrafi zastosować właściwe narzędzia controllingu do podejmowania decyzji zarządczych co najmniej w 85% | |
5,0 | Student potrafi zastosować właściwe narzędzia controllingu do podejmowania decyzji zarządczych co najmniej w 95% |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1P_M03/3.5_K01 Student jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, uznania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych oraz dbałości o dorobek i tradycje wykonywanego zawodu | 2,0 | Student nie jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, uznania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych oraz dbałości o dorobek i tradycje wykonywanego zawodu |
3,0 | Student czasami jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, uznania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych oraz dbałości o dorobek i tradycje wykonywanego zawodu | |
3,5 | Student często przejawia gotowość do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, uznania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych oraz dbałości o dorobek i tradycje wykonywanego zawodu | |
4,0 | Student bardzo często przejawia gotowość do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, uznania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych oraz dbałości o dorobek i tradycje wykonywanego zawodu | |
4,5 | Student zazwyczaj przejawia gotowość do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, uznania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych oraz dbałości o dorobek i tradycje wykonywanego zawodu | |
5,0 | Student jest zawsze gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, uznania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych oraz dbałości o dorobek i tradycje wykonywanego zawodu |
Literatura podstawowa
- Sierpińska M., Sierpińska-Sawicz A., Węgrzyn R., Controlling w przedsiębiorstwie, PWN, Warszawa, 2017
- Świderska G.K. (red.), Controlling kosztów i rachunkowość zarządcza, Difin, Warszawa, 2017
- Nowak E. (red.), Controlling w działalności gospodarczej, PWE, Warszawa, 2011
- Nita B., Sprawozdawczość zarządcza, PWN, Warszawa, 2014
Literatura dodatkowa
- Kuc B.R., Kontroling dla menedżerów, (ebook, pdf), Helion, Gliwice, 2011
- Vollmuth H.J., Controlling. Planowanie, kontrola, zarządzanie, Placet, Warszawa, 2007
- Dobija M., Rachunkowość zarządcza i controlling, PWN, Warzawa, 2008
- Horvath P., Gleich R., Seiter M., Controlling, Vahlen Franz Gmbh, German, 2017