Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (S1)
specjalność: Controlling finansowy
Sylabus przedmiotu Operacyjna i strategiczna rachunkowość zarządcza w MS Excel:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | praktyczny | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Operacyjna i strategiczna rachunkowość zarządcza w MS Excel | ||
Specjalność | Controlling finansowy | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ekonomii, Finansów i Rachunkowości | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Iwona Majchrzak <Iwona.Majchrzak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Brak wymagań |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z istotą i zakresem operacyjnej i strategicznej rachunkowości zarządczej |
C-2 | Zapoznanie studentów z zarządczymi odmianami rachunku kosztów oraz możliwościami ich wykorzystania na potrzeby podejmowania decyzji zarządczych |
C-3 | Przygotowanie studentów do zastosowania narzędzi rachunkowości zarządczej do podejmowania decyzji operacyjnych i strategicznych |
C-4 | Przygotowanie studentów do samodzielnego rozwiązywania problemów decyzyjnych na podstawie analizy materiałów źródłowych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Istota i zakres rachunkowości zarządczej | 1 |
T-A-2 | Koszty i ich klasyfikacja na potrzeby podejmowania decyzji zarządczych | 1 |
T-A-3 | Rachunek kosztów jako podstawa rachunkowości zarządczej | 2 |
T-A-4 | Analiza zależności: koszty-produkcja-zysk | 2 |
T-A-5 | Optymalizacja efektów gospodarowania w krótkim okresie | 2 |
T-A-6 | Mierniki i metody oceny projektów inwestycyjnych z uwzględnieniem ryzyka | 2 |
T-A-7 | Zarządzanie strategiczne a strategiczna rachunkowość zarządcza | 1 |
T-A-8 | Narzędzia rachunkowości zarządczej sprzyjające realizacji przyjętej strategii | 3 |
T-A-9 | Zaliczenie przedmiotu | 1 |
15 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Koszty i ich klasyfikacja | 2 |
T-L-2 | Wykorzystanie zarządczych odmian rachunku kosztów do podejmowania decyzji zarządczych | 4 |
T-L-3 | Zastosowanie narzędzi rachunkowości zarządczej do podejmowania decyzji | 4 |
T-L-4 | Krótkookresowy rachunek decyzyjny | 8 |
T-L-5 | Decyzyjny rachunek inwestycyjny | 8 |
T-L-6 | Podejmowanie decyzji w warunkach niepewności i ryzyka | 2 |
T-L-7 | Budżetowanie i kontrola zarządcza | 6 |
T-L-8 | Wykorzystanie narzędzi strategicznej rachunkowości zarządczej do podejmowania decyzji | 4 |
T-L-9 | Zaliczenie przedmiotu | 2 |
40 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | konsultacje | 2 |
A-A-3 | Przygotowanie bezpośrednio do zajęć i zaliczenia, w tym studiowanie literatury przedmiotu | 8 |
25 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 40 |
A-L-2 | przygotowanie do zajęć, w tym studiowanie literatury przedmiotu i rozwiązywanie problemów decyzyjnych przy wykorzystaniu instrumentarium rachukowości zarządczej | 25 |
A-L-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 10 |
75 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wprowadzenie do zajęć w formie objaśnienia kluczowych zagadnień |
M-2 | Ćwiczenia przedmiotowe |
M-3 | Laboratoria przedmiotowe z wykorzystaniem MS Excel |
M-4 | Indywidualne i grupowe rozwiązywanie krótko- i długookresowych problemów decyzyjnych przy wykorzystaniu instrumentarium rachunkowości zarządczej |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena osiągnięć studenta przez zadawanie pytań na początku oraz w trakcie zajęć |
S-2 | Ocena formująca: Analiza zadań problemowych rozwiązywanych przez studentów samodzielnie/grupowo |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej obejmujące pytania teoretyczne |
S-4 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie obejmujące zadania problemowe rozwiązywane z wykorzystaniem MS Excel |
S-5 | Ocena podsumowująca: Aktywność studentów na zajęciach |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1P_M03/4.1_W01 Student zna i rozumie istotę i zakres operacyjnej i strategicznej rachunkowości zarządczej oraz wykorzystywane przez nią narzędzia do podejmowania decyzji gospodarczych | Z_1P_W01, Z_1P_W02 | — | C-1, C-2 | T-A-3, T-A-8, T-A-2, T-A-4, T-A-9, T-A-1, T-A-6, T-A-7, T-A-5 | M-4, M-2, M-1, M-3 | S-1, S-3, S-2, S-5, S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1P_M03/4.1_U01 Student potrafi podejmować decyzje zarządcze w krótkim i długim okresie przy wykorzystaniu instrumentarium rachunkowości zarządczej oraz rozwiązywać problemy decyzyjne na podstawie własnej analizy materiałów źródłowych | Z_1P_U01, Z_1P_U02, Z_1P_U03, Z_1P_U04 | — | C-3, C-4 | T-L-7, T-L-9, T-L-3, T-L-4, T-L-8, T-L-6, T-L-2, T-L-1, T-L-5 | M-4, M-3 | S-1, S-4, S-2, S-5 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1P_M03/4.1_K01 Student jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, uznania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych | Z_1P_K02, Z_1P_K05, Z_1P_K01, Z_1P_K04 | — | C-2, C-3, C-1, C-4 | T-A-5, T-A-7, T-L-8, T-L-6, T-L-2, T-L-7, T-A-6, T-L-1, T-L-5, T-L-4, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-8, T-L-3, T-A-4, T-A-9, T-L-9 | M-4, M-3, M-2, M-1 | S-2, S-5, S-3, S-1, S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1P_M03/4.1_W01 Student zna i rozumie istotę i zakres operacyjnej i strategicznej rachunkowości zarządczej oraz wykorzystywane przez nią narzędzia do podejmowania decyzji gospodarczych | 2,0 | Student nie zna i nie rozumie istoty i zakresu operacyjnej i strategicznej rachunkowości zarządczej oraz wykorzystywanych przez nią narzędzi do podejmowania decyzji gospodarczych |
3,0 | Student zna i rozumie istotę i zakres operacyjnej i strategicznej rachunkowości zarządczej oraz wykorzystywane w przez nią narzędzia do podejmowania decyzji gospodarczych co najmniej w 55% | |
3,5 | Student zna i rozumie istotę i zakres operacyjnej i strategicznej rachunkowości zarządczej oraz wykorzystywane w przez nią narzędzia do podejmowania decyzji gospodarczych co najmniej w 65% | |
4,0 | Student zna i rozumie istotę i zakres operacyjnej i strategicznej rachunkowości zarządczej oraz wykorzystywane w przez nią narzędzia do podejmowania decyzji gospodarczych co najmniej w 75% | |
4,5 | Student zna i rozumie istotę i zakres operacyjnej i strategicznej rachunkowości zarządczej oraz wykorzystywane w przez nią narzędzia do podejmowania decyzji gospodarczych co najmniej w 85% | |
5,0 | Student zna i rozumie istotę i zakres operacyjnej i strategicznej rachunkowości zarządczej oraz wykorzystywane w przez nią narzędzia do podejmowania decyzji gospodarczych co najmniej w 95% |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1P_M03/4.1_U01 Student potrafi podejmować decyzje zarządcze w krótkim i długim okresie przy wykorzystaniu instrumentarium rachunkowości zarządczej oraz rozwiązywać problemy decyzyjne na podstawie własnej analizy materiałów źródłowych | 2,0 | Student nie potrafi podejmować decyzji zarządczych w krótkim i długim okresie przy wykorzystaniu instrumentarium rachunkowości zarządczej oraz rozwiązywać problemów decyzyjnych na podstawie własnej analizy materiałów źródłowych |
3,0 | Student potrafi podejmować decyzje zarządcze w krótkim i długim okresie przy wykorzystaniu instrumentarium rachunkowości zarządczej oraz rozwiązywać problemy decyzyjne na podstawie własnej analizy materiałów źródłowych co najmniej w 55% | |
3,5 | Student potrafi podejmować decyzje zarządcze w krótkim i długim okresie przy wykorzystaniu instrumentarium rachunkowości zarządczej oraz rozwiązywać problemy decyzyjne na podstawie własnej analizy materiałów źródłowych co najmniej w 65% | |
4,0 | Student potrafi podejmować decyzje zarządcze w krótkim i długim okresie przy wykorzystaniu instrumentarium rachunkowości zarządczej oraz rozwiązywać problemy decyzyjne na podstawie własnej analizy materiałów źródłowych co najmniej w 75% | |
4,5 | Student potrafi podejmować decyzje zarządcze w krótkim i długim okresie przy wykorzystaniu instrumentarium rachunkowości zarządczej oraz rozwiązywać problemy decyzyjne na podstawie własnej analizy materiałów źródłowych co najmniej w 85% | |
5,0 | Student potrafi podejmować decyzje zarządcze w krótkim i długim okresie przy wykorzystaniu instrumentarium rachunkowości zarządczej oraz rozwiązywać problemy decyzyjne na podstawie własnej analizy materiałów źródłowych co najmniej w 95% |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1P_M03/4.1_K01 Student jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, uznania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych | 2,0 | Student nie jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, uznania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych |
3,0 | Student czasami jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, uznania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych | |
3,5 | Student często przejawia gotowość do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, uznania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych | |
4,0 | Student bardzo często przejawia gotowość do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, uznania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych | |
4,5 | Student zazwyczaj przejawia gotowość do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, uznania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych | |
5,0 | Student jest zawsze gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, uznania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych |
Literatura podstawowa
- Szadziewska A., Majchrzak I., Remlein M., Szychta A., Rachunkowość zarządcza a zrównoważony rozwój przedsiębiorstwa, IUS PUBLICUM, Katowice, 2021
- Sadowska B. (red.), Rachunkowość zarządcza w systemie informacyjnym przedsiębiorstwa, CeDeWu, Warszawa, 2018
- Kiziukiewicz T. (red.), Rachunkowość zarządcza. Część I, Ekspert, Wrocław, 2012
- Kiziukiewicz T. (red.), Rachunkowość zarządcza. Zadania i rozwiązania. Część II, Ekspert, Wrocław, 2011
- Drury C., Cost and management accounting, Cengage Learning EMEA, 2018, 9
Literatura dodatkowa
- Atkinson A.A., Kaplan R.S., Matsumura E.M., Young S.M., Management Accounting: Information for Decision – Making and Strategy Execution, Pearson, 2012
- Sobańska I. (red.), Rachunkowość zarządcza. Podejście operacyjne i strategiczne, C.H. Beck, Warszawa, 2010
- Nowak E. (red.), Strategiczna rachunkowość zarządcza, PWE, Warszawa, 2008
- Świderska G.K. (red.), Rachunkowość zarządcza i rachunek kosztów, tom I i II, Difin, Warszawa, 2006
- Kiziukiewicz T. (red.), Zarządcze aspekty rachunkowości, PWE, Warszawa, 2003