Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (S1)

Sylabus przedmiotu Arkusz kalkulacyjny w zarządzaniu:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil praktyczny
Moduł
Przedmiot Arkusz kalkulacyjny w zarządzaniu
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Zastosowań Matematyki w Ekonomii
Nauczyciel odpowiedzialny Henryk Marjak <Henryk.Marjak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL1 36 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa obsługa komputera

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta z funkcjonalnościami arkuszy kalkulacyjnych wykorzystywanymi do praktycznego rozwiązywania problemów w zarządzaniu
C-2Zapoznanie studenta z technologiami i narzędziami internetowymi oraz problematyką związaną z ochroną i bezpieczeństwem danych w systemach wykorzystywanych w zarządzaniu

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Podstawy bezpieczeństwa w trakcie korzystania z systemów komputerowych2
T-L-2Usługi sieciowe w systemach informatycznych2
T-L-3Budowa skoroszytu, nawigacja, adresowanie i formatowanie komórek, edycja i wprowadzanie danych, formuły proste i złożone3
T-L-4Funkcje matematyczne, tworzenie wykresów, wykresy funkcji, wykresy menedżerskie4
T-L-5Funkcje logiczne i wybrane funkcje finansowe5
T-L-6Kolokwium 12
T-L-7Narzędzia analizy danych: filtrowanie, sortowanie, sumy częściowe, formatowanie warunkowe3
T-L-8Tabele i wykresy przestawne2
T-L-9Analiza wariantowa - scenariusze2
T-L-10Odwrotna analiza wariantowa: szukaj wyniku, solver4
T-L-11Rejestrowanie makr i podstawy VBA5
T-L-12Kolokwium 22
36

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach36
A-L-2konsultacje2
A-L-3Samodzielne przygotowanie się do laboratoriów8
A-L-4Przygotowanie się do kolokwiów4
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody praktyczne/ćwiczenia laboratoryjne
M-2Metody praktyczne/metoda przewodniego tekstu
M-3Metody podające/objaśnienie

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczanie bieżących ćwiczeń laboratoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwia polegające na rozwiązaniu problemów dotyczących zarządzania z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1P_B07/1.7_W01
Student zna i rozumie funkcjonalności arkuszy kalkulacyjnych w zakresie potrzebnym do praktycznego wykorzystania w zarządzaniu. Zna i rozumie wpływ technologii internetowych na rozwój społeczeństwa informacyjnego i współczesnej gospodarki.
Z_1P_W01, Z_1P_W02C-2, C-1T-L-7, T-L-3, T-L-12, T-L-5, T-L-6, T-L-10, T-L-4, T-L-1, T-L-2, T-L-9, T-L-8M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1P_B07/1.7_U01
Student potrafi wykorzystać funkcje arkuszy kalkulacyjnych w zakresie potrzebnym w zarządzaniu. Potrafi zastosować wybrane technologie internetowe do rozwiązywania problemów praktycznych w zarządzaniu.
Z_1P_U01, Z_1P_U02, Z_1P_U03C-1, C-2T-L-1, T-L-5, T-L-3, T-L-10, T-L-9, T-L-8, T-L-2, T-L-4, T-L-12, T-L-7, T-L-6M-2, M-1, M-3S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1P_B07/1.7_K01
Student jest gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
Z_1P_K04C-1, C-2T-L-6, T-L-10, T-L-7, T-L-3, T-L-2, T-L-1, T-L-12, T-L-8, T-L-9, T-L-4, T-L-5M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1P_B07/1.7_W01
Student zna i rozumie funkcjonalności arkuszy kalkulacyjnych w zakresie potrzebnym do praktycznego wykorzystania w zarządzaniu. Zna i rozumie wpływ technologii internetowych na rozwój społeczeństwa informacyjnego i współczesnej gospodarki.
2,0
3,0Student zna i rozumie podstawowe pojęcia z obszaru technologii informacyjno-komunikacyjnych oraz ich wpływ na współczesną gospodarkę, a także funkcje arkuszy kalkulacyjnych w stopniu dostatecznym..
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1P_B07/1.7_U01
Student potrafi wykorzystać funkcje arkuszy kalkulacyjnych w zakresie potrzebnym w zarządzaniu. Potrafi zastosować wybrane technologie internetowe do rozwiązywania problemów praktycznych w zarządzaniu.
2,0
3,0Student potrafi wykonać standardowe operacje i polecenia w systemie, a także wykorzystać arkusz kalkulacyjny do rozwiązywania problemów dotyczących zarządzania w stopniu dostatecznym.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1P_B07/1.7_K01
Student jest gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
2,0
3,0Student jest gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy w stopniu dostatecznym
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Sikorski W., Podstawy technik informatycznych, PWN, 2007
  2. Lenert R., Arkusze kalkulacyjne, Wydawnictwo KISS, 2007
  3. Wayne L.W., Microsoft Excel 2013. Analiza i modelowanie danych biznesowych, Promise, 2016
  4. Januszewski A., Funkcjonalność informatycznych systemów zarządzania. Systemy Business Intelligence. Tom 2, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2020

Literatura dodatkowa

  1. Kisielnicki J., Sroka H., Systemy informacyjne biznesu. Informatyka dla zarządzania, Wydawnictwo Placet, 2013
  2. Kiełtyka L., Komunikacja w zarządzaniu. Techniki, narzędzia i formy przekazu informacji, Wydawnictwo Placet, 2002
  3. Knight D., Knight B., Pearson M., Quintana M., Microsoft Power BI Quick Start Guide : Build Dashboards and Visualizations to Make Your Data Come to Life, Packt Publishing, Limited, 2018, Proquest

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Podstawy bezpieczeństwa w trakcie korzystania z systemów komputerowych2
T-L-2Usługi sieciowe w systemach informatycznych2
T-L-3Budowa skoroszytu, nawigacja, adresowanie i formatowanie komórek, edycja i wprowadzanie danych, formuły proste i złożone3
T-L-4Funkcje matematyczne, tworzenie wykresów, wykresy funkcji, wykresy menedżerskie4
T-L-5Funkcje logiczne i wybrane funkcje finansowe5
T-L-6Kolokwium 12
T-L-7Narzędzia analizy danych: filtrowanie, sortowanie, sumy częściowe, formatowanie warunkowe3
T-L-8Tabele i wykresy przestawne2
T-L-9Analiza wariantowa - scenariusze2
T-L-10Odwrotna analiza wariantowa: szukaj wyniku, solver4
T-L-11Rejestrowanie makr i podstawy VBA5
T-L-12Kolokwium 22
36

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach36
A-L-2konsultacje2
A-L-3Samodzielne przygotowanie się do laboratoriów8
A-L-4Przygotowanie się do kolokwiów4
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1P_B07/1.7_W01Student zna i rozumie funkcjonalności arkuszy kalkulacyjnych w zakresie potrzebnym do praktycznego wykorzystania w zarządzaniu. Zna i rozumie wpływ technologii internetowych na rozwój społeczeństwa informacyjnego i współczesnej gospodarki.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1P_W01Absolwent zna i rozumie w zaawansowanym stopniu wybrane fakty, obiekty i zjawiska oraz dotyczące ich metody i teorie, wyjaśniające zależności między nimi, stanowiące podstawową wiedzę z zakresu dyscypliny nauki o zarządzaniu i jakości oraz ekonomia i finanse, a także wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej właściwe dla programu studiów
Z_1P_W02Absolwent zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zastosowania praktyczne wiedzy w działalności zawodowej związanej z zarządzaniem organizacjami
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studenta z technologiami i narzędziami internetowymi oraz problematyką związaną z ochroną i bezpieczeństwem danych w systemach wykorzystywanych w zarządzaniu
C-1Zapoznanie studenta z funkcjonalnościami arkuszy kalkulacyjnych wykorzystywanymi do praktycznego rozwiązywania problemów w zarządzaniu
Treści programoweT-L-7Narzędzia analizy danych: filtrowanie, sortowanie, sumy częściowe, formatowanie warunkowe
T-L-3Budowa skoroszytu, nawigacja, adresowanie i formatowanie komórek, edycja i wprowadzanie danych, formuły proste i złożone
T-L-12Kolokwium 2
T-L-5Funkcje logiczne i wybrane funkcje finansowe
T-L-6Kolokwium 1
T-L-10Odwrotna analiza wariantowa: szukaj wyniku, solver
T-L-4Funkcje matematyczne, tworzenie wykresów, wykresy funkcji, wykresy menedżerskie
T-L-1Podstawy bezpieczeństwa w trakcie korzystania z systemów komputerowych
T-L-2Usługi sieciowe w systemach informatycznych
T-L-9Analiza wariantowa - scenariusze
T-L-8Tabele i wykresy przestawne
Metody nauczaniaM-1Metody praktyczne/ćwiczenia laboratoryjne
M-2Metody praktyczne/metoda przewodniego tekstu
M-3Metody podające/objaśnienie
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczanie bieżących ćwiczeń laboratoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwia polegające na rozwiązaniu problemów dotyczących zarządzania z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna i rozumie podstawowe pojęcia z obszaru technologii informacyjno-komunikacyjnych oraz ich wpływ na współczesną gospodarkę, a także funkcje arkuszy kalkulacyjnych w stopniu dostatecznym..
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1P_B07/1.7_U01Student potrafi wykorzystać funkcje arkuszy kalkulacyjnych w zakresie potrzebnym w zarządzaniu. Potrafi zastosować wybrane technologie internetowe do rozwiązywania problemów praktycznych w zarządzaniu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1P_U01Absolwent potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę do rozwiązywania złożonych i nietypowych problemów z zakresu zarządzania w warunkach nie w pełni przewidywalnych, dobierając i stosując właściwe metody i narzędzia, w tym zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne
Z_1P_U02Absolwent potrafi rozwiązywać problemy i wykonywać zadania z zakresu zarządzania poprzez właściwy dobór źródeł i informacji z nich pochodzących, a także poprzez dokonywanie oceny, krytycznej analizy i syntezy tych informacji
Z_1P_U03Absolwent potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę do formułowania i rozwiązywania problemów oraz wykonywania zadań typowych dla działalności zawodowej związanej z zarządzaniem organizacjami
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z funkcjonalnościami arkuszy kalkulacyjnych wykorzystywanymi do praktycznego rozwiązywania problemów w zarządzaniu
C-2Zapoznanie studenta z technologiami i narzędziami internetowymi oraz problematyką związaną z ochroną i bezpieczeństwem danych w systemach wykorzystywanych w zarządzaniu
Treści programoweT-L-1Podstawy bezpieczeństwa w trakcie korzystania z systemów komputerowych
T-L-5Funkcje logiczne i wybrane funkcje finansowe
T-L-3Budowa skoroszytu, nawigacja, adresowanie i formatowanie komórek, edycja i wprowadzanie danych, formuły proste i złożone
T-L-10Odwrotna analiza wariantowa: szukaj wyniku, solver
T-L-9Analiza wariantowa - scenariusze
T-L-8Tabele i wykresy przestawne
T-L-2Usługi sieciowe w systemach informatycznych
T-L-4Funkcje matematyczne, tworzenie wykresów, wykresy funkcji, wykresy menedżerskie
T-L-12Kolokwium 2
T-L-7Narzędzia analizy danych: filtrowanie, sortowanie, sumy częściowe, formatowanie warunkowe
T-L-6Kolokwium 1
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne/metoda przewodniego tekstu
M-1Metody praktyczne/ćwiczenia laboratoryjne
M-3Metody podające/objaśnienie
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Kolokwia polegające na rozwiązaniu problemów dotyczących zarządzania z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego
S-1Ocena formująca: Zaliczanie bieżących ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi wykonać standardowe operacje i polecenia w systemie, a także wykorzystać arkusz kalkulacyjny do rozwiązywania problemów dotyczących zarządzania w stopniu dostatecznym.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1P_B07/1.7_K01Student jest gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1P_K04Absolwent jest gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z funkcjonalnościami arkuszy kalkulacyjnych wykorzystywanymi do praktycznego rozwiązywania problemów w zarządzaniu
C-2Zapoznanie studenta z technologiami i narzędziami internetowymi oraz problematyką związaną z ochroną i bezpieczeństwem danych w systemach wykorzystywanych w zarządzaniu
Treści programoweT-L-6Kolokwium 1
T-L-10Odwrotna analiza wariantowa: szukaj wyniku, solver
T-L-7Narzędzia analizy danych: filtrowanie, sortowanie, sumy częściowe, formatowanie warunkowe
T-L-3Budowa skoroszytu, nawigacja, adresowanie i formatowanie komórek, edycja i wprowadzanie danych, formuły proste i złożone
T-L-2Usługi sieciowe w systemach informatycznych
T-L-1Podstawy bezpieczeństwa w trakcie korzystania z systemów komputerowych
T-L-12Kolokwium 2
T-L-8Tabele i wykresy przestawne
T-L-9Analiza wariantowa - scenariusze
T-L-4Funkcje matematyczne, tworzenie wykresów, wykresy funkcji, wykresy menedżerskie
T-L-5Funkcje logiczne i wybrane funkcje finansowe
Metody nauczaniaM-1Metody praktyczne/ćwiczenia laboratoryjne
M-2Metody praktyczne/metoda przewodniego tekstu
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczanie bieżących ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student jest gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy w stopniu dostatecznym
3,5
4,0
4,5
5,0