Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (S1)

Sylabus przedmiotu Ochrona własności intelektualnej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil praktyczny
Moduł
Przedmiot Ochrona własności intelektualnej
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Zarządzania i Marketingu
Nauczyciel odpowiedzialny Rafał Mazur <Rafal.Mazur@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 20 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1podstawy zarządzania

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Znajomość istoty, rodzajów zmian oraz czynników determinujących rozwój przedsiębiorstw a także podmiotów dziłających na rzecz rozwoju organizacji
C-2Umiejętność klasyfikowania elementów własności intelektualnej
C-3Umiejętność wskazania cech charakterystycznych poszczególnych elementów własności przemysłowej oraz różnic między nimi, a także specyfiki praw wyłącznych do tych elementów
C-4Umiejętność rozróżniania autorskich praw osobistych i majątkowych poszczególnych składników własności literackiej i artystycznej.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Czynniki determinujące rozwój przedsiębiorstw2
T-A-2Ogólne zagadnienia własności intelektualnej2
T-A-3Wynalazki jako podstawowy rodzaj inwencji skodyfikowanych2
T-A-4Wzory użytkowe i wzory przemysłowe, topografie układów scalonych, projekty racjonalizatorskie3
T-A-5Znaki towarowe i oznaczenia geograficzne2
T-A-6Ochrona produktów regionalnych i tradycyjnych2
T-A-7Wybrane podmioty działające na rzecz rozwoju organizacji2
T-A-8Własność literacka i artystyczna4
T-A-9Zaliczenie zadań praktycznych1
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach20
A-A-2Przygotowanie do zaliczenia3
A-A-3konsultacje2
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Zadanie praktyczne
M-2Pogadanka

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena kompetencji współdziałania i pracy w grupie podczas przygotowywania studium przypadku
S-2Ocena formująca: Ocena umiejętności samodzielnego wyszukiwania, analizowania, oceniania i użytkowania informacji
S-3Ocena formująca: Ocena samodzielnego zdobywania wiedzy i rozwijania umiejętności logicznego myślenia i prezentacji własnych poglądów
S-4Ocena podsumowująca: Ocena zaliczeniowa (średnia z wszystkich ocen formujących)

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1P_A02/2.1_W01
Student zna i rozumie znaczenie składników własności intelektualnej w gospodarce
Z_1P_W04C-1T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-8, T-A-6, T-A-1, T-A-7M-1, M-2S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1P_A02/2.1_U01
Student potrafi posługiwać się podstawowymi kategoriami z zakresu własności intelektualnej oraz potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu własności intelektualnej
Z_1P_U04C-2, C-4, C-3T-A-1, T-A-7, T-A-4, T-A-8M-2S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1P_A02/2.1_K01
Student jest gotowy do podejmowania działań zgodnych z przepisami prawa i zasadami etyki w zakresie ochrony własności intelektualnej
Z_1P_K05C-1, C-2, C-4T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-7, T-A-5, T-A-6, T-A-4, T-A-8M-1, M-2S-1, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1P_A02/2.1_W01
Student zna i rozumie znaczenie składników własności intelektualnej w gospodarce
2,0Student nie potrafi wymienić składników własności intelektualnej
3,0Student zna elementy własności intelektualnej i wskazuje cechy charakterystyczne niektórych z nich
3,5Student zna elementy własności intelektualnej i wskazuje cechy charakterystyczne niektórych z nich w stopniu ponad dostatecznym
4,0Student zna elementy własności intelektualnej i wskazuje na ich cechy charakterystyczne, potrafi podać przykłady
4,5Student zna elementy własności intelektualnej i wskazuje na ich cechy charakterystyczne, potrafi podać liczne przykłady
5,0Student zna elementy własności intelektualnej i wskazuje na ich cechy charakterystyczne, potrafi podać przykłady, dokładnie orientuje się w aspektach praw osobistych i majątkowych

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1P_A02/2.1_U01
Student potrafi posługiwać się podstawowymi kategoriami z zakresu własności intelektualnej oraz potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu własności intelektualnej
2,0Student nie potrafi klasyfikować elementów własności intelektualnej
3,0Student potrafi wyodrębnić elementy własności intelektualnej
3,5Student potrafi wyodrębnić elementy własności intelektualnej oraz wskazać potencjalne efekty z wdrożenia niektórych z nich
4,0Student potrafi wyodrębnić i scharakteryzować składniki własności intelektualnej i wskazać specyficzne cechy odróżniające te rozwiązania oraz wskazać potencjalne efekty z wdrożenia większości rozwiązań
4,5Student potrafi wyodrębnić i scharakteryzować składniki własności intelektualnej i wskazać specyficzne cechy odróżniające te rozwiązania oraz płynnie wskazać potencjalne efekty z wdrożenia wielu rozwiązań
5,0Student klasyfikuje elementy własności intelektualnej, dokładnie zna różnice między własnością przemysłową a własnością literacką i artystyczną oraz potrafi zidentyfikować potencjalne korzyści z wykorzystania poszczególnych składników własności intelektualnej

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1P_A02/2.1_K01
Student jest gotowy do podejmowania działań zgodnych z przepisami prawa i zasadami etyki w zakresie ochrony własności intelektualnej
2,0Nie jest gotowy przewidywać skutków podjętych działań
3,0W ograniczony sposób jest gotowy do przewidzenia efektów podjętych działań
3,5W stopniu ponad dostatecznym jest gotowy do przewidzenia efektów podjętych działań
4,0Jest gotów do antycypowania skutków podjętych lub zaniechanych działań w stopniu dobrym
4,5W stopniu ponad dobrym jest gotowy do przewidzenia efektów podjętych działań
5,0Jest gotowy do podjęcia określonych działań i przekonywująco uzasadnia potrzebę ich podjęcia.

Literatura podstawowa

  1. G. Michniewicz, Ochrona własności intelektualnej, Beck, Warszawa, 2019
  2. A. Niewęgłowski, I. Nowak, Własność intelektualna w działalności gospodarczej, Beck, 2017
  3. J. Pila, P. Torremans, European intellectual property law, Oxford University Press, 2019

Literatura dodatkowa

  1. T. Szymanek, Prawo własności przemysłowej, EWSPiA, Warszawa, 2008
  2. M. Zajączkowski, Podstawy innowatyki i ochrony własności intelektualnej, Lega, Szczecin, 2005
  3. R. Mazur, Jesteś innowacyjny? Natura współczesnych innowacji, „Top Logistyk”, Poznań, 2008, 2/2008.
  4. R. Mazur, Inwentorzy. Czynniki rozwoju innowacji, „Top Logistyk”, Poznań, 2008, 3/2008.

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Czynniki determinujące rozwój przedsiębiorstw2
T-A-2Ogólne zagadnienia własności intelektualnej2
T-A-3Wynalazki jako podstawowy rodzaj inwencji skodyfikowanych2
T-A-4Wzory użytkowe i wzory przemysłowe, topografie układów scalonych, projekty racjonalizatorskie3
T-A-5Znaki towarowe i oznaczenia geograficzne2
T-A-6Ochrona produktów regionalnych i tradycyjnych2
T-A-7Wybrane podmioty działające na rzecz rozwoju organizacji2
T-A-8Własność literacka i artystyczna4
T-A-9Zaliczenie zadań praktycznych1
20

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach20
A-A-2Przygotowanie do zaliczenia3
A-A-3konsultacje2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1P_A02/2.1_W01Student zna i rozumie znaczenie składników własności intelektualnej w gospodarce
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1P_W04Absolwent zna i rozumie fakty i zjawiska związane z zarządzaniem organizacjami, w tym podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego
Cel przedmiotuC-1Znajomość istoty, rodzajów zmian oraz czynników determinujących rozwój przedsiębiorstw a także podmiotów dziłających na rzecz rozwoju organizacji
Treści programoweT-A-2Ogólne zagadnienia własności intelektualnej
T-A-3Wynalazki jako podstawowy rodzaj inwencji skodyfikowanych
T-A-4Wzory użytkowe i wzory przemysłowe, topografie układów scalonych, projekty racjonalizatorskie
T-A-5Znaki towarowe i oznaczenia geograficzne
T-A-8Własność literacka i artystyczna
T-A-6Ochrona produktów regionalnych i tradycyjnych
T-A-1Czynniki determinujące rozwój przedsiębiorstw
T-A-7Wybrane podmioty działające na rzecz rozwoju organizacji
Metody nauczaniaM-1Zadanie praktyczne
M-2Pogadanka
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Ocena samodzielnego zdobywania wiedzy i rozwijania umiejętności logicznego myślenia i prezentacji własnych poglądów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wymienić składników własności intelektualnej
3,0Student zna elementy własności intelektualnej i wskazuje cechy charakterystyczne niektórych z nich
3,5Student zna elementy własności intelektualnej i wskazuje cechy charakterystyczne niektórych z nich w stopniu ponad dostatecznym
4,0Student zna elementy własności intelektualnej i wskazuje na ich cechy charakterystyczne, potrafi podać przykłady
4,5Student zna elementy własności intelektualnej i wskazuje na ich cechy charakterystyczne, potrafi podać liczne przykłady
5,0Student zna elementy własności intelektualnej i wskazuje na ich cechy charakterystyczne, potrafi podać przykłady, dokładnie orientuje się w aspektach praw osobistych i majątkowych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1P_A02/2.1_U01Student potrafi posługiwać się podstawowymi kategoriami z zakresu własności intelektualnej oraz potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu własności intelektualnej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1P_U04Absolwent potrafi komunikować się ze współpracownikami i otoczeniem z użyciem specjalistycznej terminologii
Cel przedmiotuC-2Umiejętność klasyfikowania elementów własności intelektualnej
C-4Umiejętność rozróżniania autorskich praw osobistych i majątkowych poszczególnych składników własności literackiej i artystycznej.
C-3Umiejętność wskazania cech charakterystycznych poszczególnych elementów własności przemysłowej oraz różnic między nimi, a także specyfiki praw wyłącznych do tych elementów
Treści programoweT-A-1Czynniki determinujące rozwój przedsiębiorstw
T-A-7Wybrane podmioty działające na rzecz rozwoju organizacji
T-A-4Wzory użytkowe i wzory przemysłowe, topografie układów scalonych, projekty racjonalizatorskie
T-A-8Własność literacka i artystyczna
Metody nauczaniaM-2Pogadanka
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena umiejętności samodzielnego wyszukiwania, analizowania, oceniania i użytkowania informacji
S-3Ocena formująca: Ocena samodzielnego zdobywania wiedzy i rozwijania umiejętności logicznego myślenia i prezentacji własnych poglądów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi klasyfikować elementów własności intelektualnej
3,0Student potrafi wyodrębnić elementy własności intelektualnej
3,5Student potrafi wyodrębnić elementy własności intelektualnej oraz wskazać potencjalne efekty z wdrożenia niektórych z nich
4,0Student potrafi wyodrębnić i scharakteryzować składniki własności intelektualnej i wskazać specyficzne cechy odróżniające te rozwiązania oraz wskazać potencjalne efekty z wdrożenia większości rozwiązań
4,5Student potrafi wyodrębnić i scharakteryzować składniki własności intelektualnej i wskazać specyficzne cechy odróżniające te rozwiązania oraz płynnie wskazać potencjalne efekty z wdrożenia wielu rozwiązań
5,0Student klasyfikuje elementy własności intelektualnej, dokładnie zna różnice między własnością przemysłową a własnością literacką i artystyczną oraz potrafi zidentyfikować potencjalne korzyści z wykorzystania poszczególnych składników własności intelektualnej
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1P_A02/2.1_K01Student jest gotowy do podejmowania działań zgodnych z przepisami prawa i zasadami etyki w zakresie ochrony własności intelektualnej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1P_K05Absolwent jest gotów dbać o prestiż zawodu poprzez przestrzeganie etyki zawodowej oraz poszanowanie dorobku i tradycji zawodowych
Cel przedmiotuC-1Znajomość istoty, rodzajów zmian oraz czynników determinujących rozwój przedsiębiorstw a także podmiotów dziłających na rzecz rozwoju organizacji
C-2Umiejętność klasyfikowania elementów własności intelektualnej
C-4Umiejętność rozróżniania autorskich praw osobistych i majątkowych poszczególnych składników własności literackiej i artystycznej.
Treści programoweT-A-1Czynniki determinujące rozwój przedsiębiorstw
T-A-2Ogólne zagadnienia własności intelektualnej
T-A-3Wynalazki jako podstawowy rodzaj inwencji skodyfikowanych
T-A-7Wybrane podmioty działające na rzecz rozwoju organizacji
T-A-5Znaki towarowe i oznaczenia geograficzne
T-A-6Ochrona produktów regionalnych i tradycyjnych
T-A-4Wzory użytkowe i wzory przemysłowe, topografie układów scalonych, projekty racjonalizatorskie
T-A-8Własność literacka i artystyczna
Metody nauczaniaM-1Zadanie praktyczne
M-2Pogadanka
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena kompetencji współdziałania i pracy w grupie podczas przygotowywania studium przypadku
S-3Ocena formująca: Ocena samodzielnego zdobywania wiedzy i rozwijania umiejętności logicznego myślenia i prezentacji własnych poglądów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie jest gotowy przewidywać skutków podjętych działań
3,0W ograniczony sposób jest gotowy do przewidzenia efektów podjętych działań
3,5W stopniu ponad dostatecznym jest gotowy do przewidzenia efektów podjętych działań
4,0Jest gotów do antycypowania skutków podjętych lub zaniechanych działań w stopniu dobrym
4,5W stopniu ponad dobrym jest gotowy do przewidzenia efektów podjętych działań
5,0Jest gotowy do podjęcia określonych działań i przekonywująco uzasadnia potrzebę ich podjęcia.