Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (S1)
Sylabus przedmiotu Ochrona własności intelektualnej:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | praktyczny | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ochrona własności intelektualnej | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Zarządzania i Marketingu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Rafał Mazur <Rafal.Mazur@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | podstawy zarządzania |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Znajomość istoty, rodzajów zmian oraz czynników determinujących rozwój przedsiębiorstw a także podmiotów dziłających na rzecz rozwoju organizacji |
C-2 | Umiejętność klasyfikowania elementów własności intelektualnej |
C-3 | Umiejętność wskazania cech charakterystycznych poszczególnych elementów własności przemysłowej oraz różnic między nimi, a także specyfiki praw wyłącznych do tych elementów |
C-4 | Umiejętność rozróżniania autorskich praw osobistych i majątkowych poszczególnych składników własności literackiej i artystycznej. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Czynniki determinujące rozwój przedsiębiorstw | 2 |
T-A-2 | Ogólne zagadnienia własności intelektualnej | 2 |
T-A-3 | Wynalazki jako podstawowy rodzaj inwencji skodyfikowanych | 2 |
T-A-4 | Wzory użytkowe i wzory przemysłowe, topografie układów scalonych, projekty racjonalizatorskie | 3 |
T-A-5 | Znaki towarowe i oznaczenia geograficzne | 2 |
T-A-6 | Ochrona produktów regionalnych i tradycyjnych | 2 |
T-A-7 | Wybrane podmioty działające na rzecz rozwoju organizacji | 2 |
T-A-8 | Własność literacka i artystyczna | 4 |
T-A-9 | Zaliczenie zadań praktycznych | 1 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 20 |
A-A-2 | Przygotowanie do zaliczenia | 3 |
A-A-3 | konsultacje | 2 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Zadanie praktyczne |
M-2 | Pogadanka |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena kompetencji współdziałania i pracy w grupie podczas przygotowywania studium przypadku |
S-2 | Ocena formująca: Ocena umiejętności samodzielnego wyszukiwania, analizowania, oceniania i użytkowania informacji |
S-3 | Ocena formująca: Ocena samodzielnego zdobywania wiedzy i rozwijania umiejętności logicznego myślenia i prezentacji własnych poglądów |
S-4 | Ocena podsumowująca: Ocena zaliczeniowa (średnia z wszystkich ocen formujących) |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1P_A02/2.1_W01 Student zna i rozumie znaczenie składników własności intelektualnej w gospodarce | Z_1P_W04 | — | C-1 | T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-8, T-A-6, T-A-1, T-A-7 | M-1, M-2 | S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1P_A02/2.1_U01 Student potrafi posługiwać się podstawowymi kategoriami z zakresu własności intelektualnej oraz potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu własności intelektualnej | Z_1P_U04 | — | C-2, C-4, C-3 | T-A-1, T-A-7, T-A-4, T-A-8 | M-2 | S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1P_A02/2.1_K01 Student jest gotowy do podejmowania działań zgodnych z przepisami prawa i zasadami etyki w zakresie ochrony własności intelektualnej | Z_1P_K05 | — | C-1, C-2, C-4 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-7, T-A-5, T-A-6, T-A-4, T-A-8 | M-1, M-2 | S-1, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1P_A02/2.1_W01 Student zna i rozumie znaczenie składników własności intelektualnej w gospodarce | 2,0 | Student nie potrafi wymienić składników własności intelektualnej |
3,0 | Student zna elementy własności intelektualnej i wskazuje cechy charakterystyczne niektórych z nich | |
3,5 | Student zna elementy własności intelektualnej i wskazuje cechy charakterystyczne niektórych z nich w stopniu ponad dostatecznym | |
4,0 | Student zna elementy własności intelektualnej i wskazuje na ich cechy charakterystyczne, potrafi podać przykłady | |
4,5 | Student zna elementy własności intelektualnej i wskazuje na ich cechy charakterystyczne, potrafi podać liczne przykłady | |
5,0 | Student zna elementy własności intelektualnej i wskazuje na ich cechy charakterystyczne, potrafi podać przykłady, dokładnie orientuje się w aspektach praw osobistych i majątkowych |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1P_A02/2.1_U01 Student potrafi posługiwać się podstawowymi kategoriami z zakresu własności intelektualnej oraz potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu własności intelektualnej | 2,0 | Student nie potrafi klasyfikować elementów własności intelektualnej |
3,0 | Student potrafi wyodrębnić elementy własności intelektualnej | |
3,5 | Student potrafi wyodrębnić elementy własności intelektualnej oraz wskazać potencjalne efekty z wdrożenia niektórych z nich | |
4,0 | Student potrafi wyodrębnić i scharakteryzować składniki własności intelektualnej i wskazać specyficzne cechy odróżniające te rozwiązania oraz wskazać potencjalne efekty z wdrożenia większości rozwiązań | |
4,5 | Student potrafi wyodrębnić i scharakteryzować składniki własności intelektualnej i wskazać specyficzne cechy odróżniające te rozwiązania oraz płynnie wskazać potencjalne efekty z wdrożenia wielu rozwiązań | |
5,0 | Student klasyfikuje elementy własności intelektualnej, dokładnie zna różnice między własnością przemysłową a własnością literacką i artystyczną oraz potrafi zidentyfikować potencjalne korzyści z wykorzystania poszczególnych składników własności intelektualnej |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1P_A02/2.1_K01 Student jest gotowy do podejmowania działań zgodnych z przepisami prawa i zasadami etyki w zakresie ochrony własności intelektualnej | 2,0 | Nie jest gotowy przewidywać skutków podjętych działań |
3,0 | W ograniczony sposób jest gotowy do przewidzenia efektów podjętych działań | |
3,5 | W stopniu ponad dostatecznym jest gotowy do przewidzenia efektów podjętych działań | |
4,0 | Jest gotów do antycypowania skutków podjętych lub zaniechanych działań w stopniu dobrym | |
4,5 | W stopniu ponad dobrym jest gotowy do przewidzenia efektów podjętych działań | |
5,0 | Jest gotowy do podjęcia określonych działań i przekonywująco uzasadnia potrzebę ich podjęcia. |
Literatura podstawowa
- G. Michniewicz, Ochrona własności intelektualnej, Beck, Warszawa, 2019
- A. Niewęgłowski, I. Nowak, Własność intelektualna w działalności gospodarczej, Beck, 2017
- J. Pila, P. Torremans, European intellectual property law, Oxford University Press, 2019
Literatura dodatkowa
- T. Szymanek, Prawo własności przemysłowej, EWSPiA, Warszawa, 2008
- M. Zajączkowski, Podstawy innowatyki i ochrony własności intelektualnej, Lega, Szczecin, 2005
- R. Mazur, Jesteś innowacyjny? Natura współczesnych innowacji, „Top Logistyk”, Poznań, 2008, 2/2008.
- R. Mazur, Inwentorzy. Czynniki rozwoju innowacji, „Top Logistyk”, Poznań, 2008, 3/2008.