Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie bezpieczeństwem i higieną pracy

Sylabus przedmiotu Szkolenia w dziedzinie BHP:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie bezpieczeństwem i higieną pracy
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom podyplomowe
Tytuł zawodowy absolwenta
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil
Moduł
Przedmiot Szkolenia w dziedzinie BHP
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Ekonomii i Rachunkowości
Nauczyciel odpowiedzialny Janusz Myszczyszyn <Janusz.Myszczyszyn@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 6 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Nie ma konieczności spełnienia wymagań wstępnych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Prezentacja zdobytej wiedzy do rozwiązywania określonych problemów z zakresu zarządzanie BiHP

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Wymagania przepisów prawa w zakresie szkoleń w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy. Podmioty uprawnione do organizacji szkoleń; obowiązki i odpowiedzialność organizatora szkoleń.1
T-W-2Szkolenia wstępne w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy. Rodzaj wykonywanej pracy a rodzaj i forma szkolenia okresowego.1
T-W-3Częstotliwość i wymiar szkoleń okresowych. Programy szczegółowe szkoleń w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy; dokumentowanie szkoleń.1
T-W-4Odpowiedzialność pracodawcy za nieprzestrzeganie przepisów dotyczących szkoleń w dziedzinie bhp.2
T-W-5Zaliczenie przedmiotu1
6

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Udział w wykładach6
A-W-2Przegląd ustawodawstwa5
A-W-3Przegląd zaleconej literatury8
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia6
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające (wykład, opis)
M-2Metody aktywizujące i problemowe (dyskusja, pogadanka, burza mózgów, case study)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Praca pisemna na zadany temat
S-2Ocena formująca: Ocena pracy w grupie
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie przedmiotu

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZBHP_10-_18_W01
W wyniku zorganizowanego procesu nauczania słuchacz powinien znać podstawowe problemy dotyczące szkoleń w świetle przepisów BiHP
ZBHP_10-_W03, ZBHP_10-_W02, ZBHP_10-_W04C-1T-W-5, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-1M-2, M-1S-2, S-1, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZBHP_10-_18_U01
W wyniku zorganizowanego procesu nauczania słuchacz będzie umiał zidentyfikować istotę szkoleń z zakresu BHP
ZBHP_10-_U03C-1T-W-5, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-1M-2, M-1S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZBHP_10-_18_K01
Potrafi współdziałać i współpracować w grupie, potrafi działać i myśleć w sposób przedsiębiorczy
C-1T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-1M-2, M-1S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZBHP_10-_18_W01
W wyniku zorganizowanego procesu nauczania słuchacz powinien znać podstawowe problemy dotyczące szkoleń w świetle przepisów BiHP
2,0Słuchacz nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu, co uniemożliwia mu wykazanie sie wiedza i kompetencjami. Prezentuje błędne poglądy i opinie. Podpowiedz ze strony nauczyciela nie pozwala na zaprezentowanie kompetencji w poprawnym wnioskowaniu i umiejętności interpretacyjnych. Ujawnia brak zaangażowania i brak chęci wykonania pracy w sposób prawidłowy.
3,0Słuchacz wykazuje sie umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie jedynie podstawowym, z licznymi błędami pozwalającymi jednak na ocenę dostateczną. Ujawnia pewną chęć do wykonania pracy.
3,5Słuchacz wykazuje sie umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie podstawowym, potrafi zaplanować wykonanie pracy i przejawia zdolność do wykonania zasadniczego zakresu planu. Popełnia błędy, ale kluczowe obszary realizuje na ogół poprawnie.
4,0Słuchacz prezentuje opinie i poglądy świadczące o zrozumieniu znaczenia tematyki i uzyskaniu podstawowych zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania sie zdobytą wiedzą i umiejętnościami. Popełnia nieznaczne błędy.
4,5Słuchacz prezentuje opinie i poglądy świadczące o rozumieniu znaczenia kluczowej tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania sie zdobyta wiedza i umiejętnościami. Jest samodzielny, popełnia nieliczne błędy.
5,0Słuchacz prezentuje opinie i poglądy świadczące w dobitny sposób o rozumieniu znaczenia tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania sie zdobyta wiedza i umiejętnościami.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZBHP_10-_18_U01
W wyniku zorganizowanego procesu nauczania słuchacz będzie umiał zidentyfikować istotę szkoleń z zakresu BHP
2,0Słuchacz nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z problemami mogącymi się pojawić w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Nie potrafi zastosować praktycznie zdobytej wiedzy, ma podstawowe problemy z interpretacją i wnioskowaniem.
3,0Słuchacz potrafi zidentyfikować i poradzić sobie (z dużą pomocą nauczyciela lub przy wsparciu innych słuchaczy) z wybranymi trudnościami związanymi ze stosowaniem zdobytej wiedzy. Ograniczone zdolności do praktycznego zastosowania wiedzy i popełnia błędy wychodzących poza problemy podstawowe.
3,5Potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z uzyskaniem dodatkowego wsparcia z trudnościami związanymi ze stosowaniem zdobytej wiedzy. Posiada ograniczone zdolności do praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy i popełnia bledy w zadaniach w trudniejszych zadaniach.
4,0Potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Bez błędów stosuje zdobyta wiedze do rozwiązywania prostych i niezbyt trudnych zadań, popełnia błędy w interpretacji i wnioskowaniu w trudniejszych kontekstach.
4,5Potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Umiejętnie interpretuje i wnioskuje w zdecydowanej większości kontekstów i zadań przed nim stawianych. Posiada umiejętność doskonalenia.
5,0Samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje problemy związane z zastosowaniem wiedzy w praktyce. Bezbłędnie interpretuje i wnioskuje, niezależnie od poziomu trudności stawianych zagadnień w zakresie przedmiotu. Rozszerza swoje umiejętności poprzez łączenie posiadanej dotąd wiedzy i umiejętności oraz poszukiwanie innych rozwiązań.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZBHP_10-_18_K01
Potrafi współdziałać i współpracować w grupie, potrafi działać i myśleć w sposób przedsiębiorczy
2,0Słuchacz nie ma podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu, co uniemożliwia mu wykazanie sie kompetencjami. Prezentuje błędne poglądy i opinie, nawet w sytuacji podpowiedzi nie potrafi zaprezentować kompetencji w poprawnym wnioskowaniu i umiejętności interpretacyjnych. Ujawnia brak zaangażowania i brak chęci wykonania pracy w sposób należyty.
3,0Wykazuje sie na poziomie zupełnie podstawowym umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków. Popełnia liczne błędy niedyskwalifikujące całkowicie jego pracy.
3,5Słuchacz wykazuje sie umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie podstawowym, potrafi zaplanować wykonanie pracy i ujawnia zdolność do wykonania zasadniczego zakresu planu. Popełnia błędy, ale kluczowe obszary realizuje na ogół poprawnie.
4,0Prezentuje opinie i poglądy świadczące o zrozumieniu znaczenia tematyki i uzyskaniu podstawowych zdolności do praktycznego wykorzystania zdobytej wiedzy i umiejętności.
4,5Prezentuje opinie i poglądy świadczące o zrozumieniu znaczenia kluczowej tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do praktycznego posługiwania sie zdobyta wiedza i umiejętnościami.
5,0Słuchacz prezentuje opinie i poglądy świadczące o zrozumieniu znaczenia tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do praktycznego posługiwania sie zdobyta wiedza i umiejętnościami.

Literatura podstawowa

  1. Rączkowski B., BHP w praktyce, Ośrodek Doradztwa i Doskonalenia Kadr, Gdańsk, 2012
  2. Abramowski M., BHP 2020. Podręczny zbiór przepisów, C.H. Beck, Warszawa, 2020

Literatura dodatkowa

  1. Pr. zb., Niezbędnik specjalisty ds. bhp, Wiedza i Praktyka, Warszawa, 2014
  2. Tomaszewska Ewa, BHP w zakładach pracy Zagadnienia prawne i praktyczne, Difin, Warsyawa, 2014

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wymagania przepisów prawa w zakresie szkoleń w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy. Podmioty uprawnione do organizacji szkoleń; obowiązki i odpowiedzialność organizatora szkoleń.1
T-W-2Szkolenia wstępne w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy. Rodzaj wykonywanej pracy a rodzaj i forma szkolenia okresowego.1
T-W-3Częstotliwość i wymiar szkoleń okresowych. Programy szczegółowe szkoleń w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy; dokumentowanie szkoleń.1
T-W-4Odpowiedzialność pracodawcy za nieprzestrzeganie przepisów dotyczących szkoleń w dziedzinie bhp.2
T-W-5Zaliczenie przedmiotu1
6

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach6
A-W-2Przegląd ustawodawstwa5
A-W-3Przegląd zaleconej literatury8
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia6
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZBHP_10-_18_W01W wyniku zorganizowanego procesu nauczania słuchacz powinien znać podstawowe problemy dotyczące szkoleń w świetle przepisów BiHP
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZBHP_10-_W03Zna i rozumie zasady organizowania i zrażadzania stanowiskami pracy zgodnie z nauką ergonomii oraz uwarunkowaniami prawnymi
ZBHP_10-_W02Zna i rozumie zasady towrzenia i zarządzania stanowiskiem pracy łącznie z nowowczesnymi zasadmi zarządzania w służbie BHP.
ZBHP_10-_W04Zna i rozumie cele i zadania służby BHP oraz tworzenia i funkcjonowania systemu zarządzania BHP.
Cel przedmiotuC-1Prezentacja zdobytej wiedzy do rozwiązywania określonych problemów z zakresu zarządzanie BiHP
Treści programoweT-W-5Zaliczenie przedmiotu
T-W-2Szkolenia wstępne w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy. Rodzaj wykonywanej pracy a rodzaj i forma szkolenia okresowego.
T-W-3Częstotliwość i wymiar szkoleń okresowych. Programy szczegółowe szkoleń w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy; dokumentowanie szkoleń.
T-W-4Odpowiedzialność pracodawcy za nieprzestrzeganie przepisów dotyczących szkoleń w dziedzinie bhp.
T-W-1Wymagania przepisów prawa w zakresie szkoleń w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy. Podmioty uprawnione do organizacji szkoleń; obowiązki i odpowiedzialność organizatora szkoleń.
Metody nauczaniaM-2Metody aktywizujące i problemowe (dyskusja, pogadanka, burza mózgów, case study)
M-1Metody podające (wykład, opis)
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena pracy w grupie
S-1Ocena formująca: Praca pisemna na zadany temat
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Słuchacz nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu, co uniemożliwia mu wykazanie sie wiedza i kompetencjami. Prezentuje błędne poglądy i opinie. Podpowiedz ze strony nauczyciela nie pozwala na zaprezentowanie kompetencji w poprawnym wnioskowaniu i umiejętności interpretacyjnych. Ujawnia brak zaangażowania i brak chęci wykonania pracy w sposób prawidłowy.
3,0Słuchacz wykazuje sie umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie jedynie podstawowym, z licznymi błędami pozwalającymi jednak na ocenę dostateczną. Ujawnia pewną chęć do wykonania pracy.
3,5Słuchacz wykazuje sie umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie podstawowym, potrafi zaplanować wykonanie pracy i przejawia zdolność do wykonania zasadniczego zakresu planu. Popełnia błędy, ale kluczowe obszary realizuje na ogół poprawnie.
4,0Słuchacz prezentuje opinie i poglądy świadczące o zrozumieniu znaczenia tematyki i uzyskaniu podstawowych zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania sie zdobytą wiedzą i umiejętnościami. Popełnia nieznaczne błędy.
4,5Słuchacz prezentuje opinie i poglądy świadczące o rozumieniu znaczenia kluczowej tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania sie zdobyta wiedza i umiejętnościami. Jest samodzielny, popełnia nieliczne błędy.
5,0Słuchacz prezentuje opinie i poglądy świadczące w dobitny sposób o rozumieniu znaczenia tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania sie zdobyta wiedza i umiejętnościami.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZBHP_10-_18_U01W wyniku zorganizowanego procesu nauczania słuchacz będzie umiał zidentyfikować istotę szkoleń z zakresu BHP
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZBHP_10-_U03Potrafi zaprojektować, ocenić zgodnie z przepisami BHP rozwiązania w zakresie pomieszczeń higieniczno – sanitarnych z uwzględnieniem zróżnicowanej struktury zatrudnienia
Cel przedmiotuC-1Prezentacja zdobytej wiedzy do rozwiązywania określonych problemów z zakresu zarządzanie BiHP
Treści programoweT-W-5Zaliczenie przedmiotu
T-W-2Szkolenia wstępne w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy. Rodzaj wykonywanej pracy a rodzaj i forma szkolenia okresowego.
T-W-3Częstotliwość i wymiar szkoleń okresowych. Programy szczegółowe szkoleń w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy; dokumentowanie szkoleń.
T-W-4Odpowiedzialność pracodawcy za nieprzestrzeganie przepisów dotyczących szkoleń w dziedzinie bhp.
T-W-1Wymagania przepisów prawa w zakresie szkoleń w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy. Podmioty uprawnione do organizacji szkoleń; obowiązki i odpowiedzialność organizatora szkoleń.
Metody nauczaniaM-2Metody aktywizujące i problemowe (dyskusja, pogadanka, burza mózgów, case study)
M-1Metody podające (wykład, opis)
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena pracy w grupie
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Słuchacz nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z problemami mogącymi się pojawić w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Nie potrafi zastosować praktycznie zdobytej wiedzy, ma podstawowe problemy z interpretacją i wnioskowaniem.
3,0Słuchacz potrafi zidentyfikować i poradzić sobie (z dużą pomocą nauczyciela lub przy wsparciu innych słuchaczy) z wybranymi trudnościami związanymi ze stosowaniem zdobytej wiedzy. Ograniczone zdolności do praktycznego zastosowania wiedzy i popełnia błędy wychodzących poza problemy podstawowe.
3,5Potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z uzyskaniem dodatkowego wsparcia z trudnościami związanymi ze stosowaniem zdobytej wiedzy. Posiada ograniczone zdolności do praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy i popełnia bledy w zadaniach w trudniejszych zadaniach.
4,0Potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Bez błędów stosuje zdobyta wiedze do rozwiązywania prostych i niezbyt trudnych zadań, popełnia błędy w interpretacji i wnioskowaniu w trudniejszych kontekstach.
4,5Potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Umiejętnie interpretuje i wnioskuje w zdecydowanej większości kontekstów i zadań przed nim stawianych. Posiada umiejętność doskonalenia.
5,0Samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje problemy związane z zastosowaniem wiedzy w praktyce. Bezbłędnie interpretuje i wnioskuje, niezależnie od poziomu trudności stawianych zagadnień w zakresie przedmiotu. Rozszerza swoje umiejętności poprzez łączenie posiadanej dotąd wiedzy i umiejętności oraz poszukiwanie innych rozwiązań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZBHP_10-_18_K01Potrafi współdziałać i współpracować w grupie, potrafi działać i myśleć w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Prezentacja zdobytej wiedzy do rozwiązywania określonych problemów z zakresu zarządzanie BiHP
Treści programoweT-W-2Szkolenia wstępne w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy. Rodzaj wykonywanej pracy a rodzaj i forma szkolenia okresowego.
T-W-3Częstotliwość i wymiar szkoleń okresowych. Programy szczegółowe szkoleń w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy; dokumentowanie szkoleń.
T-W-4Odpowiedzialność pracodawcy za nieprzestrzeganie przepisów dotyczących szkoleń w dziedzinie bhp.
T-W-1Wymagania przepisów prawa w zakresie szkoleń w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy. Podmioty uprawnione do organizacji szkoleń; obowiązki i odpowiedzialność organizatora szkoleń.
Metody nauczaniaM-2Metody aktywizujące i problemowe (dyskusja, pogadanka, burza mózgów, case study)
M-1Metody podające (wykład, opis)
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena pracy w grupie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Słuchacz nie ma podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu, co uniemożliwia mu wykazanie sie kompetencjami. Prezentuje błędne poglądy i opinie, nawet w sytuacji podpowiedzi nie potrafi zaprezentować kompetencji w poprawnym wnioskowaniu i umiejętności interpretacyjnych. Ujawnia brak zaangażowania i brak chęci wykonania pracy w sposób należyty.
3,0Wykazuje sie na poziomie zupełnie podstawowym umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków. Popełnia liczne błędy niedyskwalifikujące całkowicie jego pracy.
3,5Słuchacz wykazuje sie umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie podstawowym, potrafi zaplanować wykonanie pracy i ujawnia zdolność do wykonania zasadniczego zakresu planu. Popełnia błędy, ale kluczowe obszary realizuje na ogół poprawnie.
4,0Prezentuje opinie i poglądy świadczące o zrozumieniu znaczenia tematyki i uzyskaniu podstawowych zdolności do praktycznego wykorzystania zdobytej wiedzy i umiejętności.
4,5Prezentuje opinie i poglądy świadczące o zrozumieniu znaczenia kluczowej tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do praktycznego posługiwania sie zdobyta wiedza i umiejętnościami.
5,0Słuchacz prezentuje opinie i poglądy świadczące o zrozumieniu znaczenia tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do praktycznego posługiwania sie zdobyta wiedza i umiejętnościami.