Wydział Informatyki - Cyberbezpieczeństwo
Sylabus przedmiotu Platforma analizy zagrożeń 1:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Cyberbezpieczeństwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | podyplomowe |
Tytuł zawodowy absolwenta | |||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Platforma analizy zagrożeń 1 | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Oprogramowania i Cyberbezpieczeństwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Tomasz Hyla <Tomasz.Hyla@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | brak |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem przedmiotu jest zdobycie umiejętności pozwalających na poruszanie się po środowisku laboratoryjnym, lokalizowanie flag ukrytych w systemach operacyjnych oraz wykorzystywanie popularnych narzędzi do przeprowadzania działań ukierunkowanych na bezpieczeństwo systemów (Linux, Windows). |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Praktyczne zapoznanie z platformą cybernetyczną. Zestawianie połączeń VPN i SSH. | 1 |
T-L-2 | Algorytmy budowy hashy haseł. | 1 |
T-L-3 | Szyfrowanie i deszyfrowanie ciągów znaków z wykorzystaniem m.in. base64, ROT-X, klucza publicznego/prywatnego | 1 |
T-L-4 | Analiza ruchu sieciowego z wykorzystaniem Wireshark. | 1 |
T-L-5 | Podstawowe umiejętności programowania i uruchamiania skryptów. | 1 |
T-L-6 | Wykorzystanie gotowych podatności i backdoorów. | 1 |
T-L-7 | Zapoznanie i wprowadzenie do wykorzystania narzędzi rekonesansu np. NMAP, John The Ripper, DirBuster. | 1 |
T-L-8 | Łamanie haseł z wykorzystaniem popularnych narzędzi. | 1 |
T-L-9 | Wykorzystywanie wbudowanych narzędzi do analizy stanu systemów. | 2 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Udział w zajęciach laboratoryjnych | 10 |
A-L-2 | Przygotowanie do realizacji zadań na laboratorium | 38 |
A-L-3 | Udział w konsultacjach | 2 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: ocena wykonywanych zadań praktycznych |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
CB_10-_CYBCTF1_U01 potrafi rozwiązywać zadania w formule Capture The Flag | CB_10-_U02, CB_10-_U09 | — | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9 | M-1 | S-1 |
CB_10-_CYBCTF1_U02 potrafi wykonywać operacje w środowisku platformy laboratoryjnej | CB_10-_U09 | — | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9 | M-1 | S-1 |
CB_10-_CYBCTF1_U03 potrafi odnajdować i odczytywać informacje przydatne do analizy zdarzeń | CB_10-_U03, CB_10-_U07, CB_10-_U09 | — | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9 | M-1 | S-1 |
CB_10-_CYBCTF1_U04 potrafi wykorzystywać popularne narzędzia do analizy stanu systemów | CB_10-_U03, CB_10-_U07, CB_10-_U09 | — | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
CB_10-_CYBCTF1_U01 potrafi rozwiązywać zadania w formule Capture The Flag | 2,0 | |
3,0 | poprawne wykonanie ponad 51% scenariuszy laboratoriów | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
CB_10-_CYBCTF1_U02 potrafi wykonywać operacje w środowisku platformy laboratoryjnej | 2,0 | |
3,0 | poprawne wykonanie ponad 51% scenariuszy laboratoriów | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
CB_10-_CYBCTF1_U03 potrafi odnajdować i odczytywać informacje przydatne do analizy zdarzeń | 2,0 | |
3,0 | poprawne wykonanie ponad 51% scenariuszy laboratoriów | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
CB_10-_CYBCTF1_U04 potrafi wykorzystywać popularne narzędzia do analizy stanu systemów | 2,0 | |
3,0 | poprawne wykonanie ponad 51% scenariuszy laboratoriów | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Dokumentacja Metasploit: https://docs.metasploit.com
- V. Costa-Gazcón, Aktywne wykrywanie zagrożeń w systemach IT w praktyce. Wykorzystywanie analizy danych, frameworku ATT&CK oraz narzędzi open source, Helion, 2022