Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Eksploatacja i utrzymanie ruchu elektrowni gazowo-parowych

Sylabus przedmiotu Ciepłownictwo nowych generacji:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Eksploatacja i utrzymanie ruchu elektrowni gazowo-parowych
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom podyplomowe
Tytuł zawodowy absolwenta
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil
Moduł
Przedmiot Ciepłownictwo nowych generacji
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Energetycznych
Nauczyciel odpowiedzialny Robert Sekret <wimim.kte@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 16 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza ze zakresu podstaw: matematyki, fizyki, termodynamiki technicznej i mechaniki płynów.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy z zakresu: kierunków rozwoju, budowy i eksploatacji systemów ciepłowniczych oraz możliwości i efektów ich modernizacji w świetle pakietu klimatyczno-energetycznego w perspektywie roku 2050.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Kierunki rozwoju systemów ciepłowniczych. Charakterystyka ciepłownictwa w Polsce, uwarunkowania prawne, wymogi środowiskowe, specyfika efektywnych systemów ciepłowniczych, nowe generacje systemów ciepłowniczych, ciepłownictwo niskotemperaturowe (LTDHS), modernizacja i przyszłość systemów ciepłowniczych. Źródła ciepła w systemach ciepłowniczych nowych generacji. Potencjał i charakterystyka nośników energii pierwotnej, charakterystyka technologii konwersji energii, aspekty środowiskowe z wykorzystaniem analizy cyklu życia (LCA). Magazynowanie ciepła w systemach ciepłowniczych Metody magazynowania ciepła, podział akumulatorów ciepła, charakterystyka technologii magazynowania ciepła. Ciepłownictwo niskotemperaturowe Obniżanie temperatury nośnika ciepła w istniejących systemach ciepłowniczych – ograniczenia i rozwiązania pozwalające je przezwyciężyć, przykład wdrożenia, efekty energetyczne, środowiskowe i ekonomiczne.16
16

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach16
A-W-2Praca własna studenta.34
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EGP_10-_07_W01
Zna procesy i elementy warunkujące pracę obecnych i nowej generacji systemów ciepłowniczych. Posiada wiedzę dotyczącą budowy, eksploatacji, modernizacji i zarządzania systemami ciepłowniczymi obecnej i nowej generacji.
EGP_10-_W06C-1T-W-1M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EGP_10-_07_U01
Potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną zdobytą w trakcie studiów w obszarze działań zawodowych
EGP_10-_U06C-1T-W-1M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EGP_10-_07_K01
Ma świadomość ważności zdobytej wiedzy w aspekcie inżynierskim i krytycznego podejścia do rozwiązywania problemów poznawczych i praktycznych oraz zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu.
EGP_10-_K01C-1T-W-1M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
EGP_10-_07_W01
Zna procesy i elementy warunkujące pracę obecnych i nowej generacji systemów ciepłowniczych. Posiada wiedzę dotyczącą budowy, eksploatacji, modernizacji i zarządzania systemami ciepłowniczymi obecnej i nowej generacji.
2,0Nie posiada wiedzy
3,0Posiada zaledwie pobieżną wiedzę i nie potrafi wskazać możliwości jej wykorzystania
3,5Posiada zaledwie pobieżną wiedzę, ale potrafi wskazać możliwości jej wykorzystania
4,0Posiada wiedzę, ale w sposób ograniczony potrafi wskazać możliwości jej wykorzystania
4,5Posiada wiedzę i potrafi wskazać możliwości jej wykorzystania
5,0Posiada wiedzę, potrafi wskazać możliwości jej wykorzystania oraz potrafi wskazać możliwe rozwiązania problemu inżynierskiego

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
EGP_10-_07_U01
Potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną zdobytą w trakcie studiów w obszarze działań zawodowych
2,0Nie posiada umiejętności
3,0Posiada umiejętności w obszarze podstawowych działań zawodowych
3,5Student w pełni przyswoił efekty uczenia na ocenę 3,0, ale nie przyswoił w pełni efektów uczenia na ocenę 4,0
4,0Posiada umiejętności w obszarze podstawowej i szczegółowej problematyki zawodowej
4,5Student w pełni przyswoił efekty uczenia na ocenę 4,0, ale nie przyswoił w pełni efektów uczenia na ocenę 5,0
5,0Posiada umiejętności w obszarze podstawowych, szczegółowych i zaawansowanych działań zawodowych

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
EGP_10-_07_K01
Ma świadomość ważności zdobytej wiedzy w aspekcie inżynierskim i krytycznego podejścia do rozwiązywania problemów poznawczych i praktycznych oraz zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu.
2,0Nie posiada świadomości ważności zdobywanej wiedzy
3,0Posiada świadomość ważności zdobywanej wiedzy jedynie w obszarze podstawowych działań zawodowych
3,5Student w pełni przyswoił efekty uczenia na ocenę 3,0, ale nie przyswoił w pełni efektów uczenia na ocenę 4,0
4,0Posiada świadomość ważności zdobywanej wiedzy w obszarze podstawowych i szczegółowych działań zawodowych
4,5Student w pełni przyswoił efekty uczenia na ocenę 4,0, ale nie przyswoił w pełni efektów uczenia na ocenę 5,0
5,0Posiada świadomość ważności zdobywanej wiedzy w obszarze podstawowych, szczegółowych oraz zaawansowanych działań zawodowych

Literatura podstawowa

  1. Szargut J., Ziębik A., Podstawy energetyki cieplnej, Wydawnictwo Naukowe PWN SA, Warszawa, 1998
  2. Ziebik A., Szega M., Gospodarka energetyczna z przykładami obliczeniowymi, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice, 2018
  3. Sekret R.:, Efekty środowiskowe systemów zaopatrzenia budynków w energię, Wydawnictwo Politechniki Częstochowskiej, Częstochowa, 2012, Monografie nr 237
  4. Szkarkowski A., Łatkowski L., Ciepłownictwo, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2019, Wydanie III
  5. Żarski K., Węzły cieplne w miejskich systemach ciepłowniczych., Ośrodek informacji „Technika instalacyjna w budownictwie”, Warszawa, 2014, Wydanie II

Literatura dodatkowa

  1. Czasopisma techniczne związane z tematyką przedmiotu – zgodnie z przywołaniami w materiałach wykładowych
  2. Czasopisma naukowe związane z tematyką przedmiotu – zgodnie z przywołaniami w materiałach wykładowych

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Kierunki rozwoju systemów ciepłowniczych. Charakterystyka ciepłownictwa w Polsce, uwarunkowania prawne, wymogi środowiskowe, specyfika efektywnych systemów ciepłowniczych, nowe generacje systemów ciepłowniczych, ciepłownictwo niskotemperaturowe (LTDHS), modernizacja i przyszłość systemów ciepłowniczych. Źródła ciepła w systemach ciepłowniczych nowych generacji. Potencjał i charakterystyka nośników energii pierwotnej, charakterystyka technologii konwersji energii, aspekty środowiskowe z wykorzystaniem analizy cyklu życia (LCA). Magazynowanie ciepła w systemach ciepłowniczych Metody magazynowania ciepła, podział akumulatorów ciepła, charakterystyka technologii magazynowania ciepła. Ciepłownictwo niskotemperaturowe Obniżanie temperatury nośnika ciepła w istniejących systemach ciepłowniczych – ograniczenia i rozwiązania pozwalające je przezwyciężyć, przykład wdrożenia, efekty energetyczne, środowiskowe i ekonomiczne.16
16

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach16
A-W-2Praca własna studenta.34
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięEGP_10-_07_W01Zna procesy i elementy warunkujące pracę obecnych i nowej generacji systemów ciepłowniczych. Posiada wiedzę dotyczącą budowy, eksploatacji, modernizacji i zarządzania systemami ciepłowniczymi obecnej i nowej generacji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEGP_10-_W06Posiada wiedzę z zakresu nowoczesnych technologii ciepłowniczych oraz siłowni poli-generacyjnych
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy z zakresu: kierunków rozwoju, budowy i eksploatacji systemów ciepłowniczych oraz możliwości i efektów ich modernizacji w świetle pakietu klimatyczno-energetycznego w perspektywie roku 2050.
Treści programoweT-W-1Kierunki rozwoju systemów ciepłowniczych. Charakterystyka ciepłownictwa w Polsce, uwarunkowania prawne, wymogi środowiskowe, specyfika efektywnych systemów ciepłowniczych, nowe generacje systemów ciepłowniczych, ciepłownictwo niskotemperaturowe (LTDHS), modernizacja i przyszłość systemów ciepłowniczych. Źródła ciepła w systemach ciepłowniczych nowych generacji. Potencjał i charakterystyka nośników energii pierwotnej, charakterystyka technologii konwersji energii, aspekty środowiskowe z wykorzystaniem analizy cyklu życia (LCA). Magazynowanie ciepła w systemach ciepłowniczych Metody magazynowania ciepła, podział akumulatorów ciepła, charakterystyka technologii magazynowania ciepła. Ciepłownictwo niskotemperaturowe Obniżanie temperatury nośnika ciepła w istniejących systemach ciepłowniczych – ograniczenia i rozwiązania pozwalające je przezwyciężyć, przykład wdrożenia, efekty energetyczne, środowiskowe i ekonomiczne.
Metody nauczaniaM-1Wykład z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie posiada wiedzy
3,0Posiada zaledwie pobieżną wiedzę i nie potrafi wskazać możliwości jej wykorzystania
3,5Posiada zaledwie pobieżną wiedzę, ale potrafi wskazać możliwości jej wykorzystania
4,0Posiada wiedzę, ale w sposób ograniczony potrafi wskazać możliwości jej wykorzystania
4,5Posiada wiedzę i potrafi wskazać możliwości jej wykorzystania
5,0Posiada wiedzę, potrafi wskazać możliwości jej wykorzystania oraz potrafi wskazać możliwe rozwiązania problemu inżynierskiego
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięEGP_10-_07_U01Potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną zdobytą w trakcie studiów w obszarze działań zawodowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEGP_10-_U06Potrafi wykonać analizę oraz dokonać wyboru w zakresie zastosowania innowacyjnych technologii ciepłowniczych oraz siłowni poli-generacyjnych
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy z zakresu: kierunków rozwoju, budowy i eksploatacji systemów ciepłowniczych oraz możliwości i efektów ich modernizacji w świetle pakietu klimatyczno-energetycznego w perspektywie roku 2050.
Treści programoweT-W-1Kierunki rozwoju systemów ciepłowniczych. Charakterystyka ciepłownictwa w Polsce, uwarunkowania prawne, wymogi środowiskowe, specyfika efektywnych systemów ciepłowniczych, nowe generacje systemów ciepłowniczych, ciepłownictwo niskotemperaturowe (LTDHS), modernizacja i przyszłość systemów ciepłowniczych. Źródła ciepła w systemach ciepłowniczych nowych generacji. Potencjał i charakterystyka nośników energii pierwotnej, charakterystyka technologii konwersji energii, aspekty środowiskowe z wykorzystaniem analizy cyklu życia (LCA). Magazynowanie ciepła w systemach ciepłowniczych Metody magazynowania ciepła, podział akumulatorów ciepła, charakterystyka technologii magazynowania ciepła. Ciepłownictwo niskotemperaturowe Obniżanie temperatury nośnika ciepła w istniejących systemach ciepłowniczych – ograniczenia i rozwiązania pozwalające je przezwyciężyć, przykład wdrożenia, efekty energetyczne, środowiskowe i ekonomiczne.
Metody nauczaniaM-1Wykład z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie posiada umiejętności
3,0Posiada umiejętności w obszarze podstawowych działań zawodowych
3,5Student w pełni przyswoił efekty uczenia na ocenę 3,0, ale nie przyswoił w pełni efektów uczenia na ocenę 4,0
4,0Posiada umiejętności w obszarze podstawowej i szczegółowej problematyki zawodowej
4,5Student w pełni przyswoił efekty uczenia na ocenę 4,0, ale nie przyswoił w pełni efektów uczenia na ocenę 5,0
5,0Posiada umiejętności w obszarze podstawowych, szczegółowych i zaawansowanych działań zawodowych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięEGP_10-_07_K01Ma świadomość ważności zdobytej wiedzy w aspekcie inżynierskim i krytycznego podejścia do rozwiązywania problemów poznawczych i praktycznych oraz zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEGP_10-_K01kierowania się w swojej pracy profesjonalizmem i etyką zawodową
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy z zakresu: kierunków rozwoju, budowy i eksploatacji systemów ciepłowniczych oraz możliwości i efektów ich modernizacji w świetle pakietu klimatyczno-energetycznego w perspektywie roku 2050.
Treści programoweT-W-1Kierunki rozwoju systemów ciepłowniczych. Charakterystyka ciepłownictwa w Polsce, uwarunkowania prawne, wymogi środowiskowe, specyfika efektywnych systemów ciepłowniczych, nowe generacje systemów ciepłowniczych, ciepłownictwo niskotemperaturowe (LTDHS), modernizacja i przyszłość systemów ciepłowniczych. Źródła ciepła w systemach ciepłowniczych nowych generacji. Potencjał i charakterystyka nośników energii pierwotnej, charakterystyka technologii konwersji energii, aspekty środowiskowe z wykorzystaniem analizy cyklu życia (LCA). Magazynowanie ciepła w systemach ciepłowniczych Metody magazynowania ciepła, podział akumulatorów ciepła, charakterystyka technologii magazynowania ciepła. Ciepłownictwo niskotemperaturowe Obniżanie temperatury nośnika ciepła w istniejących systemach ciepłowniczych – ograniczenia i rozwiązania pozwalające je przezwyciężyć, przykład wdrożenia, efekty energetyczne, środowiskowe i ekonomiczne.
Metody nauczaniaM-1Wykład z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie posiada świadomości ważności zdobywanej wiedzy
3,0Posiada świadomość ważności zdobywanej wiedzy jedynie w obszarze podstawowych działań zawodowych
3,5Student w pełni przyswoił efekty uczenia na ocenę 3,0, ale nie przyswoił w pełni efektów uczenia na ocenę 4,0
4,0Posiada świadomość ważności zdobywanej wiedzy w obszarze podstawowych i szczegółowych działań zawodowych
4,5Student w pełni przyswoił efekty uczenia na ocenę 4,0, ale nie przyswoił w pełni efektów uczenia na ocenę 5,0
5,0Posiada świadomość ważności zdobywanej wiedzy w obszarze podstawowych, szczegółowych oraz zaawansowanych działań zawodowych