Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Eksploatacja i utrzymanie ruchu elektrowni gazowo-parowych
Sylabus przedmiotu Diagnostyka bloków gazowo-parowych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Eksploatacja i utrzymanie ruchu elektrowni gazowo-parowych | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | podyplomowe |
Tytuł zawodowy absolwenta | |||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Diagnostyka bloków gazowo-parowych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Technologii Energetycznych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Marcin Chodźko <Marcin.Chodzko@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza na temat sposobu funkcjonowania bloków gazowo-parowych. |
W-2 | Ogólna wiedza inżynierska na poziomie 6 PRK. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie się z podstawowymi problemami diagnostycznymi, napotykanymi w trakcie eksploatacji bloków parowo-gazowych. |
C-2 | Nabycie umiejętności interpretacji sygnałów diagnostycznych, dla najczęściej spotykanych zagadnień diagnostyki drganiowej. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | 1. Podstawy realizacji pomiarów, dobór parametrów pomiaru sygnałów, typowe procedury przetwarzania zarejestrowanych sygnałów pomiarowych. 2. Wybrane ćwiczenia praktyczne – typowe usterki maszyn wirujących. 3. Ćwiczenia praktyczne z wykorzystaniem stanowiska testowego (rotor kit). 4. Wyważanie maszyn. 5. Osiowanie maszyn. | 16 |
16 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | 1. Przegląd technik predykcyjnych. 2. Zagadnienia diagnostyki on-line, in-line oraz off-line. 3. Drgania – źródła drgań, sygnał drganiowy, parametry sygnału drganiowego (terminologia). Przebieg czasowy i widmo częstotliwościowe. 4. Czujniki pomiarowe – budowa, działanie, parametry, Zasady prawidłowego doboru sprzętu pomiarowego, wyznaczanie punktów pomiarowych. 5. Typowe uszkodzenia maszyn i sposób ich wykrywania. 6. Normy API-670, ISO-10816 / ISO-20816 i ich zastosowanie w technice wibracyjnej. 7. Ogólny przegląd pojęć diagnostyki wibracyjnej: przebieg czasowy oraz FFT spektrum, modulacja amplitudy, faza sygnału drganiowego. 8. Diagnostyka uszkodzeń maszyn wirujących – niewywaga, niewspółosiowość, uszkodzenia przekładni, rezonans, kawitacja, uszkodzenia łożysk tocznych, napędy wolnoobrotowe. 9. Zaawansowane techniki diagnostyczne – analiza rzędów, diagnostyka maszyn zmienoobrotowych, analiza wielo- i między- kanałowa, analiza nisko i wysoko- częstotliwościowa, uśrednianie synchroniczne (obwiednia, demodulacja, inne), ODS i podstawy analizy modalnej. | 8 |
8 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 16 |
A-L-2 | Praca własna studenta. | 34 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 8 |
A-W-2 | Praca własna studenta | 42 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Ćwiczenia praktyczne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe z wiadomości teoretycznych. |
S-2 | Ocena formująca: Ocena raportów z wykonywanych ćwiczeń praktycznych. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
EGP_10-_11_W01 W wyniku odbytych zajęć student powinien potrafić wyjasnić podstawowe problemy diagnostyczne związane z eksploatacją bloków parowo-gazowych, podać typowe rodzaje awarii, metody ich detekcji oraz podejmowane działania w celu ich usunięcia. | EGP_10-_W05, EGP_10-_W09 | — | C-1 | T-W-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
EGP_10-_11_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien potrafić wykonać podstawowe czynności diagnostyczne i regulacyjne na podstawie dostępnych danych diagnostycznych. | EGP_10-_U05, EGP_10-_U09, EGP_10-_U10 | — | C-2 | T-L-1 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
EGP_10-_11_K01 W wyniku zrealizowanych zajęć student powinien ocenić konsekwencje finansowe podejmowanych decyzji związanych z utrzymaniem ruchu w kontekście dokonywanych napraw. | EGP_10-_K02 | — | C-1 | T-W-1 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
EGP_10-_11_W01 W wyniku odbytych zajęć student powinien potrafić wyjasnić podstawowe problemy diagnostyczne związane z eksploatacją bloków parowo-gazowych, podać typowe rodzaje awarii, metody ich detekcji oraz podejmowane działania w celu ich usunięcia. | 2,0 | |
3,0 | Student w stopniu podstawowym potrafi opisać podstawowe problemy związane z diagnostyką bloków parowo-gazowych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
EGP_10-_11_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien potrafić wykonać podstawowe czynności diagnostyczne i regulacyjne na podstawie dostępnych danych diagnostycznych. | 2,0 | |
3,0 | Student będzie potrafił bez pomocy prowadzącego dokonać poprawnej interpretacji danych diagnostycznych, podanych przez prowadzącego zajęcia. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
EGP_10-_11_K01 W wyniku zrealizowanych zajęć student powinien ocenić konsekwencje finansowe podejmowanych decyzji związanych z utrzymaniem ruchu w kontekście dokonywanych napraw. | 2,0 | |
3,0 | Student w stopniu podstawowym będzie potrafił ocenić aspekt finansowy podejmowanych działań w kontekście utrzymania ruchu bloków gazowo-parowych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Józef Dwojak, Marek Rzepiela., Diagnostyka drganiowa stanu maszyn i urządzeń, BIURO GAMMA, Warszawa, 2005
- Marek Kacperak, Sławomir Szymaniec, Utrzymanie ruchu w przemyśle. Informatyka i cyberbezpieczeństwo. Diagnostyka przemysłowa. Praktyka. 0, PWN, Warszawa, 2020
- Jerzy A. Krzyżanowski, Jerzy Głuch, Diagnostyka Cieplno-przepływowa obiektów energetycznych., Wydawnictwo IMP PAN Gdańsk, Gdańsk, 2004
- Ryszard Łączkowski, Wibroakustyka maszyn i urządzeń, PWN, Warszawa, 1983
- Tadeusz Majewski, Drgania układów mechanicznych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2020
- Agnieszka Muszyńska, Rotordynamics, Taylor&Francis, Minden Nevada, 2005
Literatura dodatkowa
- Ryszard Łączkowski, Wyważanie elementów wirujących, WNT, Warszawa, 1979
- Donald E.Bently, Fundamentals of Rotating Machinery Diagnostics, ASME Press. American Society of Mechanical Engineers, 2003
- Michael I. Friswell, John E. T. Penny, Dynamics of rotating machines, Cambridge University Press., New York, 2010