Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty uczenia się | EGP_10-_13_W01 | Przedmiot ma za zadanie przygotowanie studentów do samodzielnych studiów literaturowych, diagnozowania i oceny problemów, identyfikacji i analizowania obserwowanych zjawisk, zwlasczca tych, z którymi absolwent będzie miał do czynienia w praktyce na przesiebiorstwach branzy energetycznej (wodorowej), wyciągania właściwych wniosków, czynnego posługiwania się nabytą w czasie studiów wiedzą i wykorzystania jej w zastosowaniu do praktyki lub wnioskowania teoretycznego, prowadzenia logicznego toku wywodów, samodzielnego rozwiązywania określonych zadań diagnostycznych lub projektowych, posługiwania się jasnym i precyzyjnym językiem. |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | EGP_10-_W11 | Zna i rozumie mechanizm degradacji wodorowej materiałów konstrukcyjnych w energetyce oraz metody jej zapobiegające |
---|
Cel przedmiotu | C-1 | Zalożeniem jest wyjasnienie na przykladach różnic w doborze, projektowaniu konstrukcji i dlugoterminowego bezpiecznego serwisu kotlow wysokiego cisnienia i hal turbinowych w energetyce, w tym problematyka ksztaltowania wlasciwosci nowoczesnych materiałów, organizacji remontow zaplanowanych, awaryinych, ograniczenia zakresu ich stosowalnosci. |
---|
C-2 | Celem przedmiotu jest przygotowanie studentów do samodzielnych studiów literaturowych, diagnozowania i oceny problemów, identyfikacji i analizowania obserwowanych zjawisk, zwłaszcza tych, z którymi absolwent będzie miał do czynienia w praktyce na elektrowniach, wyciągania właściwych wniosków, czynnego posługiwania się nabytą w czasie studiów wiedzą i wykorzystaniem jej w zastosowaniu do praktyki lub wnioskowania teoretycznego, prowadzenia logicznego toku wywodów, samodzielnego rozwiązywania określonych zadań diagnostycznych lub projektowych, posługiwania się jasnym i precyzyjnym językiem. |
Treści programowe | T-W-1 | Podział i klasyfikacja współczesnych materialow konstrukcyjnych kotlow wysokiego cisnienia i hal turbinowych, dostosowanie do Dyrektyw europejskich dot. bezpiecznego servisu w energetyce wodorowej.
Wdrożenie aktualnych wymagań Unii Europejskiej dla kotłow odzysknicowych w elektrowniach gazowo-parowych. Nowe gatunki stali stosowane w tych elektrowniach: ZS6К (0,13–0,20%С; Si≤0,4%; Mn≤0,4%; 9,5–12,0%Сr; 2,5–3,2%Ti; 5,0–6,0%Al; 4,5–5,5%W; 3,5–4,8%Mo; B≤0,02%; 0,015Ce, Ni – balance), 12H13 і 20H13 do temperatur 500°С, 15Х11МФШ і 15H12ВNM – do temperatur 580°С, stali austenityczne CrNi - do temperatur 600–650°С 31H19N9MBT.
Wdrożenie aktualnych wymagań Unii Europejskiej (dyrektyw europejskich ATEX-2014 (dot. zagrożeń dla obszarów dotkniętych wybuchami wodoru, pożarami wodoru oraz bezpiecznymi odległościami od obiektów) dla hal turbinowych, wyposazonych w generatory, chlodzone wodorem.
Wdrożenie aktualnych wymagań Unii Europejskiej (dyrektyw europejskich PED-2014 (dot. eksploatacji zbiorników ciśnieniowych wodoru) w celu poprawy sprawności i bezpieczeństwa infrastruktury w oparciu o ocenę metodami mechaniki pękania ryzyka niszczenia wodorowego zbiornikow magazynowych z odbiornikami wodoru (z ciśnieniem roboczym 90 bar), stacjonarnych zespołow elektrolizerow (z ciśnieniem wodoru 100 bar), elementow chłodzących wodór (z ciśnieniuem 60 bar) głównego wyposażenia bufora wodorowego.
Identyfikacja konkretnych, istotnych zagrożeń instalacji wodorowych, energetycznych. Zgodnie z wymaganiami dyrektyw europejskich (m.in. ADR, ATEX, PED) w aspekcie występowania rodzaju i częstości zagrożeń dla środowiska (m.in. hałas, bezpieczne odległości od instalacji, uciążliwość) wg procedury zawartej w normie EN ISO 12100.
Kruchosc wodorowa elementow kotłow odzysknicowych w elektrowniach gazowo-parowych. Zrodla wodoru przy oddzialywaniu wody kotlowej z metalem.
Rola rerakcji chemicznych na powierzchniach i pochlananie wodoru metalem. Wplyw temperatury metalu, jego struktury i cisnienia na dyfuzje wodoru w stalach. |
---|
Metody nauczania | M-1 | Wykład multimedialny. |
---|
M-2 | Dyskusja na wykładzie. |
Sposób oceny | S-1 | Ocena podsumowująca: Kolokwium. |
---|
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu |
3,0 | Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Nie potrafi kojarzyć i analizować nabytej wiedzy |
3,5 | Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 3,0 a 4,0 |
4,0 | Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Zna ograniczenia i obszary jej stosowania |
4,5 | Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 4,0 a 5,0 |
5,0 | Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Rozumie ograniczenia i zna obszary jej stosowania |