Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Energetyka (N2)
specjalność: energetyka odnawialnych źródeł energii
Sylabus przedmiotu Fizyka jądrowa:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Energetyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Fizyka jądrowa | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Technologii Energetycznych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Monika Lewandowska <Monika.Lewandowska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość praw mechaniki klasycznej i elektromagnetyzmu w zakresie przedmiotu Podstawy Fizyki i Fizyka Lboratorium na stopniu pierwszym kierunku Energetyka |
W-2 | Umiejętność wykorzystania rachunku różniczkowego i całkowego w zakresie przedstawionym w ramach przedmiotu Matematyka na stopniu pierwszym kierunku Energetyka |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie wiedzy z podstaw fizyki kwantowej oraz fizyki jądrowej. |
C-2 | Zdobycie umiejętności wykorzystania praw dotyczących fizyki kwantowej i jądrowej do analizowania i rozwiązywania problemów praktycznych |
C-3 | Rozwinięcie umiejętności przygotowania prezentacji i jej komunikatywnego przedstawienia. |
C-4 | Rozwinięcie umiejętności pracy zespołowej podczas przygotowywania prezentacji multimedialnej |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Rozwiązywanie zadań z tematów omawianych na wykładzie | 7 |
T-A-2 | Prezentowanie prezentacji i dyskusja | 2 |
T-A-3 | Kolokwium zaliczeniowe | 1 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Zajęcia organizacyjne. Omówienie zakresu kursu i zalecanej literatury; określenie sposobu i formy zaliczenia przedmiotu. | 1 |
T-W-2 | Promieniowanie ciała doskonale czarnego, efekt fotoelektryczny, zjawisko Comptona. Doświadczenie Rutherforda, widma liniowe, model atomu Bohra i Sommerfelda. Falowe właściwości cząstek, zasada nieoznaczoności Heisenberga, funkcja falowa, równanie Schroedingera i przykłady jego rozwiązań. Nuklidy, energia wiązania i defekt masy, modele jadra atomowego, siły jadrowe, promieniotwórczość, reakcje rozszczepienia i syntezy. Elementy energetyki jądrowej. Elementy dozymetrii. | 8 |
T-W-3 | Kolokwium zaliczeniowe | 1 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach dydaktycznych | 10 |
A-A-2 | Przygotowanie się do zajęć audytoryjnych i kolokwium zaliczeniowego | 12 |
A-A-3 | Przygotowanie prezentacji | 2 |
A-A-4 | Konsultacje | 1 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładzie | 10 |
A-W-2 | Studiowanie literatury i przygotowanie się do kolokwium zaliczeniowego | 14 |
A-W-3 | Konsultacje | 1 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z użyciem projektora multimedialnego |
M-2 | Ćwiczenia przedmiotowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe |
S-2 | Ocena podsumowująca: Prezentacja multimedialna |
S-3 | Ocena formująca: Aktywność na zajęciach |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ENE_2A_B01_W01 Student ma wiedzę z podstaw fizyki kwantowej i jej wybranych zastosowań w fizyce jądrowej, dzięki której pogłębia rozumienie zjawisk i procesów fizycznych w przyrodzie i technice | ENE_2A_W02 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ENE_2A_B01_U01 Student potrafi wykorzystać wiedzę dotyczącą praw fizyki kwantowej i jadrowej do rozwiązywania zadań praktycznych. Student potrafi przygotować prezentację oraz przeprowadzić dyskusję na temat zadania badawczego związanego z fizyką kwantową lub jądrową lub ich zastosowaniami w energetyce | ENE_2A_U04 | — | — | C-4, C-3, C-2 | T-A-1, T-A-2 | M-2 | S-3, S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ENE_2A_B01_K01 Student rozumie potrzebę ciągłego dokształacania się i podnoszenia kompetencji zawodowych. | ENE_2A_K04 | — | — | C-4, C-3 | T-W-2, T-A-1, T-A-3, T-A-2 | M-2 | S-3, S-2, S-1 |
ENE_2A_B01_K02 Samodzielność, zdolność odpowiedzialnego wykonania powierzonego zadania, zdolność uczenia się, komunikatywność, zdolność współpracy zespołowej przy przygotowaniu prezentacji. | ENE_2A_K05 | — | — | C-4 | T-A-2 | M-2 | S-3, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ENE_2A_B01_W01 Student ma wiedzę z podstaw fizyki kwantowej i jej wybranych zastosowań w fizyce jądrowej, dzięki której pogłębia rozumienie zjawisk i procesów fizycznych w przyrodzie i technice | 2,0 | |
3,0 | Na kolokwium zaliczeniowym uzyskał od 51% do 65% maksymalnej ilości punktów | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ENE_2A_B01_U01 Student potrafi wykorzystać wiedzę dotyczącą praw fizyki kwantowej i jadrowej do rozwiązywania zadań praktycznych. Student potrafi przygotować prezentację oraz przeprowadzić dyskusję na temat zadania badawczego związanego z fizyką kwantową lub jądrową lub ich zastosowaniami w energetyce | 2,0 | Sumaryczna ilość uzyskanych punktów procentowych (kolokwium, prezentacja, aktywność na zajęciach) do 50% |
3,0 | Sumaryczna ilość uzyskanych punktów procentowych (kolokwium, prezentacja, aktywność na zajęciach) w granicach 51% - 65% | |
3,5 | Sumaryczna ilość uzyskanych punktów procentowych (kolokwium, prezentacja, aktywność na zajęciach) w granicach 66% - 77% | |
4,0 | Sumaryczna ilość uzyskanych punktów procentowych (kolokwium, prezentacja, aktywność na zajęciach) w granicach 78% - 87% | |
4,5 | Sumaryczna ilość uzyskanych punktów procentowych (kolokwium, prezentacja, aktywność na zajęciach) w granicach 88% - 95% | |
5,0 | Sumaryczna ilość uzyskanych punktów procentowych (kolokwium, prezentacja, aktywność na zajęciach) w granicach powyzej 95% |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ENE_2A_B01_K01 Student rozumie potrzebę ciągłego dokształacania się i podnoszenia kompetencji zawodowych. | 2,0 | Nie |
3,0 | Tak | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ENE_2A_B01_K02 Samodzielność, zdolność odpowiedzialnego wykonania powierzonego zadania, zdolność uczenia się, komunikatywność, zdolność współpracy zespołowej przy przygotowaniu prezentacji. | 2,0 | Nieobecny lub brak nieaktywny na zajęciach, nie przygotował prezentacji |
3,0 | Mało aktywny na zajęciach, słabo przygotowana i przedstawiona prezentacja | |
3,5 | Mało aktywny na zajęciach, poprawnie przygotowana i przedstawiona prezentacja | |
4,0 | Aktywny na zajęciach, dobrze przygotowana i przedstawiona prezentacja | |
4,5 | Aktywny na zajęciach, bardzo dobrze przygotowana i przedstawiona prezentacja | |
5,0 | Bardzo aktywny na zajęciach, doskonale przygotowana i przedstawiona prezentacja |
Literatura podstawowa
- D. Halliday, R. Resnick, J. Walker, Podstawy Fizyki t. 5, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2011
- I.W. Sawieliew, Wykłady z fizyki t.3, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1998
- M. Lewandowska, Materiały dydaktyczne na stronie internetowej www.mlewandowska.ps.pl, Szczecin, 2015
- red. T. Rewaj, Zbiór zadań z fizyki, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1993
- Hewitt G.F., Collier J.G., Introduction to Nuclear Power, Taylor and Francis, New York, 2010
Literatura dodatkowa
- T. Mayer-Kuckuck, Fizyka jądrowa, PWN, Warszawa, 1987