Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Energetyka (S1)
Sylabus przedmiotu Mechanika płynów:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Energetyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Mechanika płynów | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Mechaniki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Kamil Urbanowicz <Kamil.Urbanowicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza i umiejętności z matematyki ( w tym z rachunku wektorowego, różniczkowego i całkowego) oraz z fizyki |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | 1. Zapoznanie studentów z podstawami Mechaniki iPłynów 2.Ukształtowanie umiejętnosci opisu i analizy ruchu płynów w prostych przypadkach 3.Zastosowanie wiadomości z Mechaniki Płynów do opisu i budowy urządzeń technicznych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Kinematyka punktu: linia prądu, tor elementu płynu, przyspieszenie - obliczenia w układzie Eulera. Obliczanie naporu cieczy na ścianki płaskie i zakrzywione. Kolokwium. Równanie Bernoulliego – zastosowania. Wypływ cieczy przez przewody i zbiorniki. Reakcje hydrodynamiczne. Obliczanie przepływu cieczy rzeczywistej w przewodach ciśnieniowych. Kolokwium. | 15 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wiadomości wstępne: element płynu, pole hydromechaniczne, własności fizyczne płynu. Kinematyka płynów: linia prądu, tor elementu płynu, metody opisu stanu płynu, przyspieszenie elementu płynu. Ruch lokalny elementu płynu. Tensor prędkości deformacji. Zasada zachowania masy. Równanie ciągłości. Zasada zachowania pędu. Tensor naprężeń. Zasada zachowania energii. Zamknięty układ równań. Hydrostatyka: pole ciśnień, napór cieczy na ścianki naczynia. Elementy teorii cieczy doskonałej: równanie Eulera, równanie Berenoulliego. Elementy teorii cieczy rzeczywistej: równanie Naviera- Stoke'sa, podobieństwo dynamiczne przepływów. Ruch turbulentny. Warstwa przyścienna. Przepływy z wymiana ciepła. Przepływy przez przewody zamknięte. Straty hydrauliczne. Przepływy potencjalne. Przedmiot i podstawowe równania dynamiki gazów. Zaliczenie. | 30 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | Rozwiazywanie zadań domowych | 8 |
A-A-3 | Konsultacje | 2 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach | 30 |
A-W-2 | Przygotowanie do egzaminu | 3 |
A-W-3 | Studia liiteratury | 13 |
A-W-4 | Konsultacje | 4 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z wykorzystaniem środków audiowizualnych. |
M-2 | Cwiczenia audytoryjne - rozwiązywanie przykładowych zadań na tablicy przy aktywnym uczestnictwie grupy studentów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena na podstawie sposobu rozwiązywania zadań przez studenta przy tablicy, jak i na podstawie wyników sprawdzianów |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena z ćwiczeń audytoryjnych na podstawie zapowiedzianych dwóch kolokwiów |
S-3 | Ocena podsumowująca: Egzamin z wykładów( po uprzedfnim zaliczeniu ćwiczeń). Ocena końcowa na podstawie oceny z egzaminu i ćwiczeń |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ENE_1A_C07_W01 Student powinien poznać podstawowe zasady Mechaniki Płynów. Powinien umieć rozwiazywać zagadnienia związane z jednowymiarowym przepływem cieczy lepkiej w typowych przypadkach w technice, szczególnie w hydraulice | ENE_1A_W05, ENE_1A_W06, ENE_1A_W07 | — | — | C-1 | T-W-1 | M-1 | S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ENE_1A_C07_U01 Student powinien poznać podstawowe zasady Mechaniki Płynów. Powinien umieć rozwiazywać zagadnienia związane z jednowymiarowym przepływem cieczy lepkiej w typowych przypadkach w technice, szczególnie w hydraulice. | ENE_1A_U02, ENE_1A_U04 | — | — | C-1 | T-A-1 | M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ENE_1A_C07_W01 Student powinien poznać podstawowe zasady Mechaniki Płynów. Powinien umieć rozwiazywać zagadnienia związane z jednowymiarowym przepływem cieczy lepkiej w typowych przypadkach w technice, szczególnie w hydraulice | 2,0 | Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu |
3,0 | Student opanował podstawową wiedzę, lecz ma trudnosci z jej aplikacją, szczególnie dom zastosowań praktycznych | |
3,5 | Student opanował podstawową wiedzę i potrafi9 ją wykorzystac w przypadku hydrostatyki i prostych przypadkó dynamiki cieczy doskonałej | |
4,0 | Student opanował podstawową wiedzę i potrafi ją wukorzystać dla prostych przypadków przepływów ustalonych cieczy rzeczywistej | |
4,5 | Student opanował podstawową wiedzę. Bardzo dobrze się orientuje w zagadnieniach przepłyów niestacjonarnych | |
5,0 | Student opanował podsdtawową wiedzę w stopniu wię cej niż wystarczającym. Wykazuje dużą inicjatywę na wykładach i posiada umiejętność rozwiązywania zagadnień nietypowych |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ENE_1A_C07_U01 Student powinien poznać podstawowe zasady Mechaniki Płynów. Powinien umieć rozwiazywać zagadnienia związane z jednowymiarowym przepływem cieczy lepkiej w typowych przypadkach w technice, szczególnie w hydraulice. | 2,0 | Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu. |
3,0 | Student opanował podstawową wiedzę, lecz ma trudnosci z jej aplikacją, szczególnie dom zastosowań praktycznych | |
3,5 | Student opanował podstawową wiedzę i potrafi9 ją wykorzystac w przypadku hydrostatyki i prostych przypadkó dynamiki cieczy doskonałej | |
4,0 | Student opanował podstawową wiedzę i potrafi ją wukorzystać dla prostych przypadków przepływów ustalonych cieczy rzeczywistej | |
4,5 | Student opanował podstawową wiedzę. Bardzo dobrze się orientuje w zagadnieniach przepłyów niestacjonarnych | |
5,0 | Student opanował podsdtawową wiedzę w stopniu wię cej niż wystarczającym. Wykazuje dużą inicjatywę na wykładach i posiada umiejętność rozwiązywania zagadnień nietypowych |
Literatura podstawowa
- Prosnak w. J., Mechanika Płynów, PWN, Warszawa, 1984
- Bukowski J., Kijowski P., Mechanika Płynów, PWN, Warszawa, 1980
- Puzyrewski R., Sawicki j., Podstawy Mechaniki Płynów i Hydrauliki, PWN, Warszawa, 1987
- Gołębiowski C., Luczywek E., WAlicki E., Zbiór zadań z Mechaniki Płynów, PWN, Warszawa, 1975
Literatura dodatkowa
- Burka E. S., Nałęcz T. J., Mechanika Płynów w przykładach, PWN, Warszawa, 1999
- Orzechowski Z., Wiewiórski P., Cwiczenia audytoryjne z Mechaniki Płynów, Politechnika Łódzka, Łódz, 1999