Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Inżynieria materiałowa (S1)
Sylabus przedmiotu Podstawy inżynierii powierzchni:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria materiałowa | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy inżynierii powierzchni | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Technologii Materiałowych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Jolanta Baranowska <Jolanta.Baranowska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Jolanta Baranowska <Jolanta.Baranowska@zut.edu.pl>, Paweł Figiel <Pawel.Figiel@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu struktury materiałów i przemian fazowych. |
W-2 | podstawy mechaniki i wytrzymałosci materiałów |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami związnymi z powierzchnią ciała stałego |
C-2 | Zapoznanie studentów z podstawowymi zjawiskami zachodzącymi na powierzchni ciał stałych podczas jej kształtowania i eksploatacji |
C-3 | Zapoznanie studentów z podstawowymi właściwościami powierzchni ciała stałego |
C-4 | Zapoznanie studentów z wybranymi problemami związanymi z charakteryzowaniem właściwości warstw powierzchniowych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawowe pojęcia związane z warstwą powierzchniową | 1 |
T-W-2 | właściwości potencjalne warstw powierzchniowych | 4 |
T-W-3 | Zjawiska na granicy fazowej | 4 |
T-W-4 | właściwości eksploatacyjne warstw powierzchniowych | 4 |
T-W-5 | wybrane aspekty badania właściwości warstw powierzchniowych | 1 |
T-W-6 | zaliczenie | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Zjawiska na granicy metal - roztwór elektrolitu/nieelektrolitu. Potencjał elektrodowy. | 4 |
T-W-2 | Procesy elektrodowe. | 6 |
T-W-3 | Zjawisko polaryzacji w procesach elektrochemicznych. | 4 |
T-W-4 | Zaliczenie pisemne. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 14 |
A-W-2 | udział w zaliczeniu pisemnym | 1 |
A-W-3 | przygotowanie się do zaliczenia w oparciu o wskazana literaturę | 8 |
A-W-4 | konsultacje | 2 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 14 |
A-W-2 | Udział w zaliczeniu pisemnym. | 1 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia w oparciu o wskazaną literaturę. | 8 |
A-W-4 | Konsultacje. | 2 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny, opis, objaśnienie |
M-2 | dyskusja dydaktyczna związana z wykładem |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: stawianie pytań problemowych podczas wykładu |
S-2 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IM_1A_C04_W01 Student potrafi zdefiniowac podstawowe pojęcia związane z powierzchnią | IM_1A_W09 | — | — | C-1 | T-W-1 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
IM_1A_C04_W02 Student potrafi opisać podstawowe właściwości warstw powierzchniowych | IM_1A_W09, IM_1A_W11 | — | — | C-3 | T-W-2, T-W-4 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
IM_1A_C04_W03 Student potrafi scharakteryzować podstawowe zjawiska zachodzące na granicy fazowej z ciałem stałym | IM_1A_W09 | — | — | C-2 | T-W-3 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IM_1A_C04_U01 Student umie posługiwać się słownitwem technicznym oraz umie zidentyfikwoac zjawiska zachodzące na granicy fazowej z ciałem stałym | IM_1A_U01, IM_1A_U10 | — | — | C-4, C-3, C-2, C-1 | T-W-3, T-W-2, T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-W-1, T-W-3, T-W-4 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IM_1A_C04_K01 Ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty związane ze zjawiskami powierzchniowymi | IM_1A_K02 | — | — | C-4, C-3, C-2, C-1 | T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-W-6, T-W-5, T-W-1, T-W-3, T-W-4 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IM_1A_C04_W01 Student potrafi zdefiniowac podstawowe pojęcia związane z powierzchnią | 2,0 | Student nie osiągnął min. 50% pkt z tego zakresu |
3,0 | Student osiągnął min. 50% pkt z tego zakresu | |
3,5 | Student osiągnął min. 60% pkt z tego zakresu | |
4,0 | Student osiągnął min. 70% pkt z tego zakresu | |
4,5 | Student osiągnął min. 80% pkt z tego zakresu | |
5,0 | Student osiągnął min. 90% pkt z tego zakresu | |
IM_1A_C04_W02 Student potrafi opisać podstawowe właściwości warstw powierzchniowych | 2,0 | Student nie osiągnął min. 50% pkt z tego zakresu |
3,0 | Student osiągnął min. 50% pkt z tego zakresu | |
3,5 | Student osiągnął min. 60% pkt z tego zakresu | |
4,0 | Student osiągnął min. 70% pkt z tego zakresu | |
4,5 | Student osiągnął min. 80% pkt z tego zakresu | |
5,0 | Student osiągnął min. 90% pkt z tego zakresu | |
IM_1A_C04_W03 Student potrafi scharakteryzować podstawowe zjawiska zachodzące na granicy fazowej z ciałem stałym | 2,0 | Student nie osiągnął min. 50% pkt z tego zakresu |
3,0 | Student osiągnął min. 50% pkt z tego zakresu | |
3,5 | Student osiągnął min.60% pkt z tego zakresu | |
4,0 | Student osiągnął min. 70% pkt z tego zakresu | |
4,5 | Student osiągnął min. 80% pkt z tego zakresu | |
5,0 | Student osiągnął min. 90% pkt z tego zakresu |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IM_1A_C04_U01 Student umie posługiwać się słownitwem technicznym oraz umie zidentyfikwoac zjawiska zachodzące na granicy fazowej z ciałem stałym | 2,0 | Student nie osiągnął min. 50% pkt z tego zakresu |
3,0 | Student osiągnął min. 50% pkt z tego zakresu | |
3,5 | Student osiągnął min. 60% pkt z tego zakresu | |
4,0 | Student osiągnął min. 70% pkt z tego zakresu | |
4,5 | Student osiągnął min. 80% pkt z tego zakresu | |
5,0 | Student osiągnął min. 90% pkt z tego zakresu |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IM_1A_C04_K01 Ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty związane ze zjawiskami powierzchniowymi | 2,0 | Nie ma świadomości wagi problemów dotyczących zjawisk powierzchniowych na graicy ciecz-ciało stałe i nie rozumie pozatechnicznych aspektów związanych ze zjawiskami powierzchniowymi. |
3,0 | Ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty związane ze zjawiskami powierzchniowymi. | |
3,5 | Ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty związane ze zjawiskami powierzchniowymi. | |
4,0 | Ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty związane ze zjawiskami powierzchniowymi | |
4,5 | Ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty związane ze zjawiskami powierzchniowymi | |
5,0 | Ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty związane ze zjawiskami powierzchniowymi w stopniu najwyższym. |
Literatura podstawowa
- T. Burakowski, T. Wierzchon, Inzynieria powierzchni metali: podstawy, urzadzenia, technologie, WN-T, Warszawa, 1995
- M.Blicharski, Inzynieria Powierzchni, WNT, Warszawa, 2009
- J. Łaskawiec, Fizykochemia powierzchni ciała stałego, Wydaw. Politechn. Slaskiej, Gliwice, 2000