Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Inżynieria materiałowa (S1)
Sylabus przedmiotu Metaliczne tworzywa konstrukcyjne i funkcjonalne I:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria materiałowa | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Metaliczne tworzywa konstrukcyjne i funkcjonalne I | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Technologii Materiałowych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Agnieszka Kochmańska <Agnieszka.Kochmanska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | podstawowe wiadomości z fizyki ciała stałego, znajomość układów równowagi fazowej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Umiejętność oceny wpływu składu chemicznego i przemian fazowych na strukturę i właściwości stopów metali |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Ogólne właściwości stanu metalicznego; budowa krystaliczna; rzeczywista struktura materiałów - defekty sieci krystalicznej | 4 |
T-W-2 | Pojęcia: faza, stop metalu. Fazy proste; roztwory stałe; fazy międzymetaliczne. | 2 |
T-W-3 | Umocnienie materiałów metalicznych. Odkształcenie materiałów metalicznych | 4 |
T-W-4 | Układ równowagi żelazo-węgiel | 2 |
T-W-5 | Wpływ składu chemicznego i przemian fazowych na strukturę stopów | 4 |
T-W-6 | Podstawy obróbki cieplnej i cieplno-chemicznej | 2 |
T-W-7 | Stopy techniczne żelaza: stale, staliwa, zeliwa | 5 |
T-W-8 | Stopy metali nieżelaznych | 5 |
T-W-9 | Zasady doboru materiałów metalicznych do zastosowań technicznych | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w wykładach | 30 |
A-W-2 | Przygotowanie do egzaminu na podstawie wykładów i podanej literatury | 15 |
A-W-3 | Egzamin | 8 |
A-W-4 | Praca własna | 22 |
75 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Dyskusja dydaktyczna związana z tematyką wykładów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Egzamin obejmujący tematykę wykładów |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IM_1A_C06_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien objaśnić wpływ składu chemicznego i przemian fazowych na strukturę i właściwości stopów metali | IM_1A_W04 | — | — | C-1 | T-W-8, T-W-1, T-W-7, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-2, T-W-3 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IM_1A_C06_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć dobierać stopy metali do ogólnych zastosowań technicznych | IM_1A_U09 | — | — | C-1 | T-W-9 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IM_1A_C06_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student będzie wykazywał otwartość na stosowanie nowych stopów metali | IM_1A_K01 | — | — | C-1 | T-W-8, T-W-7, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-9 | M-1, M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IM_1A_C06_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien objaśnić wpływ składu chemicznego i przemian fazowych na strukturę i właściwości stopów metali | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób określić wpływu składu chemicznego i przemian fazowych na strukturę i właściwości stopów metali |
3,0 | student prezentuje schematyczną wiedzę na temat struktury i właściwości stopów metali | |
3,5 | Student wykazuje ogólną wiedzę i umiejętność określania wpływu składu chemicznego i technologii na strukturę i właściwości stopów metali | |
4,0 | Student wykazuje dobrą wiedzę, potrafi prowadzic dyskusję na temat wpływu pierwiastków i technologii na strukture i właściwosci stopów metali | |
4,5 | Student potrafi dyskutować o roli pierwiastków oraz wpływie technologii na strukturę i właściwosci stopów metali | |
5,0 | Student potrafi efektywnie prezentować wpływ składu chemicznego, proponować jego zmianę oraz analizować wpływ przemian fazowych na strukturę i właściwości stopów metali |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IM_1A_C06_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć dobierać stopy metali do ogólnych zastosowań technicznych | 2,0 | Student nie potrafi dobrać stopu metali do zastosowań technicznych |
3,0 | student wykazuje ogólną orientację w tematyce stopów | |
3,5 | Student potrafi dobrać stop do ogólnie określonych zastosowań | |
4,0 | Student potrafi dobrać stop do konkretnych zastosowań | |
4,5 | student potarfi dobrać stop do konkretnych zastosowań i uzasadnić swój wybór | |
5,0 | Student potrafi wybrać, uzasadnić wybór, proponować inne możliwości zastosowań stopów |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IM_1A_C06_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student będzie wykazywał otwartość na stosowanie nowych stopów metali | 2,0 | Student nie potrafi dobrać stopu metali do zastosowań technicznych |
3,0 | student wykazuje ogólną orientację w tematyce stopów | |
3,5 | Student potrafi dobrać stop do ogólnie określonych zastosowań | |
4,0 | Student potrafi dobrać stop do konkretnych zastosowań | |
4,5 | student potarfi dobrać stop do konkretnych zastosowań i uzasadnić swój wybór | |
5,0 | Student potrafi wybrać, uzasadnić wybór, proponować inne możliwości zastosowań stopów |
Literatura podstawowa
- Prowans S., Metaloznawstwo, PWN, Warszawa, 1988
- Prowans S., Struktura stopów, PWN, Warszawa, 1991
- Dobrzański L., Podstawy nauki o materiałach i metaloznawstwo, WNT, Warszawa, 2002
- Przybyłowicz K., Metaloznawstwo, WNT, Warszawa, 1992
- Ashby M., Jones D., Materiały inżynierskie. Tom I – właściwości i zastosowanie, WNT, Warszawa, 1995
- Ashby M., Jones D., Materiały inżynierskie. Tom II – Kształtowanie struktury i właściwości, dobór materiałów, WNT, Warszawa, 1996
- Blicharski M., Wstęp do inżynierii materiałowej, WNT, 2004
- Dobrzański L., Metalowe materiały inżynierskie, Warszawa, 2004
Literatura dodatkowa
- Wysiecki M., Nowoczesne materiały narzędziowe, WNT, Warszawa, 1997