Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Inżynieria materiałowa (S1)
Sylabus przedmiotu Zarządzanie systemami jakości w laboratorium:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria materiałowa | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zarządzanie systemami jakości w laboratorium | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Technologii Materiałowych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Jolanta Baranowska <Jolanta.Baranowska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 9 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu ekonomi i podstaw zarzadzania. |
W-2 | Podstawowa wiedza z zakresu technik wytwarzania. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami z zakresu funkjonowania systemów zarządzania jakością w laboratorium badawczym |
C-2 | Zapoznanie studentów z podstawowymi narzędziami i metodami zarządzania jakością w laboratorium badawczym |
C-3 | Zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami wdrażania i funkcjonowania systemu zarządzania jakością w laboratorium badawczym |
C-4 | ukształtowanie umiejętności posługiwania się podstawowymi narzędziami stosowanymi w zarządzaniu jakością w laboratorium |
C-5 | ukształtowanie umiejętności przygotowania procedury technicznej |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Wybrane stare narzędzia zarządzania jakością | 5 |
T-A-2 | Wybrane nowe narzędzia zarządzania jakością | 4 |
T-A-3 | zaliczenie | 1 |
T-A-4 | dokumentacja systemu zarządzania jakością w laboratorium - opracowanie procedury technicznej | 5 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Rozwój koncepcji zarządzania jakością, | 2 |
T-W-2 | TQM | 1 |
T-W-3 | podstawowe zasady jakości | 2 |
T-W-4 | narzędzia i metody stosowane w systemie zarzadzania jakością w laboratorium, | 3 |
T-W-5 | norma ISO 17 025 | 1 |
T-W-6 | zasady wprowadzania systemu zarządzania jakością w laboratorium, | 1 |
T-W-7 | dokumentacja systemu jakości w laboratorium | 4 |
T-W-8 | zaliczenie | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 14 |
A-A-2 | przygotwanie do zajęć i zaliczenia w oparciu o treści wykładów i lilteraturę | 5 |
A-A-3 | przygotowanie do zaliczenia pisemnego | 1 |
A-A-4 | opracowanie procedury i przygotowanie prezentacji | 4 |
A-A-5 | konsultacje | 2 |
26 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 14 |
A-W-2 | przygotowanie do zaliczenia w oparciu o wykłady i literaturę | 8 |
A-W-3 | przygotowanie do zaliczenia pisemnego | 1 |
A-W-4 | konsultacje | 2 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny, opis, objaśnienie |
M-2 | dyskusja dydaktyczna związana z wykładem, burza mózgów, metaplan |
M-3 | ćwiczenia przedmiotowe, metoda projektów, seminarium |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: zadawanie pytań problemowych |
S-2 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne |
S-3 | Ocena podsumowująca: prezentacja procedury |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IM_1A_C35-2_W01 potrafi scharakteryzować podstawowe pojęcia z zakresu zarządzania jakością | IM_1A_W18 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-1, T-W-3 | M-1, M-2 | S-2 |
IM_1A_C35-2_W02 potrafi scharakteryzować podstawowe narzędzia i metody stosowane w zarządzaniu jakością w laboratorium | IM_1A_W18 | — | — | C-2, C-4 | T-W-4, T-A-1, T-A-2 | M-3, M-1, M-2 | S-2, S-1 |
IM_1A_C35-2_W03 potrafi opisać istotne aspekty wdrażania systemu zarządzania jakością w laboratorium | IM_1A_W18 | — | — | C-3 | T-W-6 | M-1, M-2 | S-2 |
IM_1A_C35-2_W04 Zna i potrafi opisać podstawową dokumentację systemu zarządzania jakością w laboratorium | IM_1A_W18 | — | — | C-3, C-5 | T-W-7, T-A-4 | M-3, M-1, M-2 | S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IM_1A_C35-2_U01 potrafii zastosować podstawowe narzędzia zarządzania jakością | IM_1A_U19 | — | — | C-4 | T-W-4, T-A-1, T-A-2 | M-3 | S-2, S-1 |
IM_1A_C35-2_U02 potrafi opracować procedurę techniczną | IM_1A_U04, IM_1A_U02 | — | — | C-3, C-5 | T-W-5, T-W-7, T-A-4 | M-3, M-2 | S-2, S-3, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IM_1A_C35-2_K01 Ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżyniera oraz odzpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zadadom pracy w zespole i ponoszenie odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania | IM_1A_K02 | — | — | C-3, C-1, C-2, C-4, C-5 | T-W-2, T-W-1, T-W-8, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-3, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4 | M-3, M-1, M-2 | S-2, S-3, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IM_1A_C35-2_W01 potrafi scharakteryzować podstawowe pojęcia z zakresu zarządzania jakością | 2,0 | Student nie osiągnął min. 50% pkt z tego zakresu |
3,0 | Student osiągnął min. 50% pkt z tego zakresu | |
3,5 | Student osiągnął min. 60% pkt z tego zakresu | |
4,0 | Student osiągnął min. 70% pkt z tego zakresu | |
4,5 | Student osiągnął min. 80% pkt z tego zakresu | |
5,0 | Student osiągnął min. 90% pkt z tego zakresu | |
IM_1A_C35-2_W02 potrafi scharakteryzować podstawowe narzędzia i metody stosowane w zarządzaniu jakością w laboratorium | 2,0 | Student nie osiągnął min. 50% pkt z tego zakresu |
3,0 | Student osiągnął min. 50% pkt z tego zakresu | |
3,5 | Student osiągnął min. 60% pkt z tego zakresu | |
4,0 | Student osiągnął min. 70% pkt z tego zakresu | |
4,5 | Student osiągnął min. 80% pkt z tego zakresu | |
5,0 | Student osiągnął min. 90% pkt z tego zakresu | |
IM_1A_C35-2_W03 potrafi opisać istotne aspekty wdrażania systemu zarządzania jakością w laboratorium | 2,0 | Student nie osiągnął min. 50% pkt z tego zakresu |
3,0 | Student osiągnął min. 50% pkt z tego zakresu | |
3,5 | Student osiągnął min. 60% pkt z tego zakresu | |
4,0 | Student osiągnął min. 70% pkt z tego zakresu | |
4,5 | Student osiągnął min. 80% pkt z tego zakresu | |
5,0 | Student osiągnął min. 90% pkt z tego zakresu | |
IM_1A_C35-2_W04 Zna i potrafi opisać podstawową dokumentację systemu zarządzania jakością w laboratorium | 2,0 | Student nie osiągnął min. 50% pkt z tego zakresu |
3,0 | Student osiągnął min. 50% pkt z tego zakresu | |
3,5 | Student osiągnął min. 60% pkt z tego zakresu | |
4,0 | Student osiągnął min. 70% pkt z tego zakresu | |
4,5 | Student osiągnął min. 80% pkt z tego zakresu | |
5,0 | Student osiągnął min. 90% pkt z tego zakresu |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IM_1A_C35-2_U01 potrafii zastosować podstawowe narzędzia zarządzania jakością | 2,0 | Student nie osiągnął min. 50% pkt z tego zakresu |
3,0 | Student osiągnął min. 50% pkt z tego zakresu | |
3,5 | Student osiągnął min. 60% pkt z tego zakresu | |
4,0 | Student osiągnął min. 70% pkt z tego zakresu | |
4,5 | Student osiągnął min. 80% pkt z tego zakresu | |
5,0 | Student osiągnął min. 90% pkt z tego zakresu | |
IM_1A_C35-2_U02 potrafi opracować procedurę techniczną | 2,0 | Student nie osiągnął min. 50% pkt z tego zakresu |
3,0 | Student osiągnął min. 50% pkt z tego zakresu | |
3,5 | Student osiągnął min. 60% pkt z tego zakresu | |
4,0 | Student osiągnął min. 70% pkt z tego zakresu | |
4,5 | Student osiągnął min. 80% pkt z tego zakresu | |
5,0 | Student osiągnął min. 90% pkt z tego zakresu |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IM_1A_C35-2_K01 Ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżyniera oraz odzpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zadadom pracy w zespole i ponoszenie odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania | 2,0 | Student nie osiągnął kompetencje w stopniu dostatecznym |
3,0 | Student osiągnął kompetencje w stopniu dostatecznym | |
3,5 | Student osiągnął kompetencje w stopniu dość dobrym | |
4,0 | Student osiągnął kompetencje w stopniu dobrym | |
4,5 | Student osiągnął kompetencje w stopniu ponad dobrym | |
5,0 | Student osiągnął kompetencje w stopniu bardzo dobrym |
Literatura podstawowa
- K. Szczepanska, Metody i techniki TQM, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2009
- A. Hamrol, Zarzadzanie jakoscia z przykładami, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2009
- J. Łunarski, Zarzadzanie jakoscia : standardy i zasady, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2008
Literatura dodatkowa
- J. Łancucki, Podstawy kompleksowego zarzadzania jakoscia TQM, Wyd. Akad. Ekonom, Poznan, 2006
- N.Grzenkowicz, Zarzadzanie jakoscia: metody i instrumenty controllingu jakosci, Wyd.Naukowe Wydziału Zarzadzania Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, 2009