Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Inżynieria pojazdów bojowych i specjalnych (N1)

Sylabus przedmiotu Mechanika ruchu pojazdu gąsienicowego:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria pojazdów bojowych i specjalnych
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Mechanika ruchu pojazdu gąsienicowego
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Eksploatacji Pojazdów
Nauczyciel odpowiedzialny Maciej Lisowski <Maciej.Lisowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 11 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 18 2,00,50egzamin
projektyP5 9 1,50,25zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 9 1,50,25zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiadomości z matematyki umożliwiające obliczenie zadań (przekształcanie wzorów, proste całki) podstawowe wiadomości z fizyki (kinematyka i dynamika) Podstawowe wiadomości z mechaniki technicznej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Ocena źródeł napędu w pojazdach samochodowych i umiejętność obliczania wartości parametrów silnika w dowolnych warunkach otoczenia (temperatura i wysokość npm). Umiejętność wykorzystania charakterystyk prędkościowych silnika do rozwiązywania zagadnień z teorii ruchu.
C-2Poznanie wpływu układu napędowego na wartość siły napędowej
C-3Poznanie sił, momentów i reakcji nawierzchni działających na układ gąsienicowy. Poznanie strat energetycznych i poślizgów towarzyszących współpracy gąsienicy z nawierzchnią
C-4Poznanie oporów ruchu pojazdu i umiejętność ich obliczania. Umiejętność oceny właściwości ruchowuch pojazdu na podstawie wykonanej charakterystyki.
C-5Poznanie metod doboru przełożeń w układzie napędowym pojazdu i umiejętność ich obliczania
C-6Poznanie zjawisk i etapów występujących w ruchu opóźnionym pojazdu, równania ruchu opóźnionego,
C-7Poznanie zjawisk występujących podzczas ruchu pojazdu po torze krzywoliniowym
C-8Poznanie matematycznych modeli pojazdu

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1rozwiązywanie zadań9
9
projekty
T-P-1Omówienie tematyki projektu1
T-P-2Wykonanie projektu dotyczącego ruchu pojazdu gąsienicowego7
T-P-3Dyskusja i zaliczenie projektu1
9
wykłady
T-W-1Charakterystyka źródła napędu, moc, moment obrotowy silnika, godzinowe i jednostkowe zużycie paliwa, elastyczność silnika1
T-W-2Układ napędowy pojazdu, sprawność mechaniczna układu napędowego, przełożenie całkowite w układzie napędowym1
T-W-3Kinematyka gąsienicy1
T-W-4Współpraca gąsienicy z gruntem1
T-W-5Dynamika układu gąsienicowego1
T-W-6Straty w układzie gąsienicowym1
T-W-7Opory ruchu układu gąsienicowego2
T-W-8Równania ruchu pojazdu1
T-W-9Właściwości dynamiczne pojazdu3
T-W-10Przełożenia w układzie gąsienicowym4
T-W-11Hamowanie pojazdu gąsienicowego1
T-W-12Skręt pojazdu gąsienicowego1
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach9
A-A-2przygotowanie do zajęć15
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia13
37
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach9
A-P-2Wykonanie omówionych na zajęciach zadań projektowych14
A-P-3Przygotowanie do zaliczenia projektu14
37
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach18
A-W-2Przygotowanie do wykładów problemowych (część wykładów prowadzona jest w formie dyskusji nad określonym problemem. Tematyka kolejnych wykładów jest zapowiadana. Do rozwiązywania postawionych problemów wykorzystywana jest wiedza nabyta na poprzednich wykładach. Niezbędne jest zatem zapoznanie się studenta z treściami zawartymi w podanej literaturze.14
A-W-3przygotowanie do egzaminu18
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podająca - wykład informacyjny Metoda problemowa - wykład problemowy
M-2symulacja własciwości ruchowych pojazdu i zużycia paliwa

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny w formie testu wielokrotnego wyboru - obejmuje całość materiału, - brak punktów ujemnych (za niewłaściwą odpowiedź jest 0 pkt) - odpowiedzi częściowe punktowane proporcjonalnie
S-2Ocena podsumowująca: Zajęcia projektowe oceniane są na koniec po wykonaniu projektu.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IPBiS_1A_C20-2_W01
Student powinien: - definiować parametry układu napędowego pojazdu, - opisać siły występujące w gąsienicy, - rozpoznać i opisać siły z jakimi pojazd oddziałuje na otoczenie oraz siły z jakimi otoczenie oddziałuje na pojazd stojący i będący w ruchu, - wie jak dobierać najważniejsze parametry eksploatacyjne układu napędowego pojazdu, - jest w stanie opisać zachowanie się pojazdu na drodze, - rozpoznać i opisać siły i momenty występujące w ruchu opóźnionym i po torze krzywoliniowym - opisać czynniki wpływające na zużycie paliwa przez samochód,
IPBiS_1A_W03, IPBiS_1A_W04, IPBiS_1A_W01, IPBiS_1A_W02C-1, C-2, C-3, C-4, C-5, C-6, C-7T-W-2, T-W-1, T-W-9, T-W-8, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-12, T-W-11, T-W-10M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IPBiS_1A_C20-2_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć: - obliczać parametry pracy źródła napędu, ocenić wpływ warunków zewnętrznych na parametry pracy silnika, - umieć rozwiązywać typowe zadania z zakresu teorii ruchu pojazdu gąsienicowego, - umieć wykonać charakterystykę trakcyjną pojazdu i na jej podstawie przeprowadzić analizę parametrów użytkowych pojazdu, wskazać ewentualne mankamenty i posługując się odpowiednimi narzędziami dobrać parametry układu napędowego spełniające określone wymagania, - umieć wykonać teoretyczną charakterystykę zużycia paliwa,
IPBiS_1A_U02, IPBiS_1A_U01, IPBiS_1A_U06, IPBiS_1A_U16, IPBiS_1A_U08, IPBiS_1A_U04C-1, C-2, C-3, C-4, C-5, C-6, C-7, C-8T-W-2, T-W-1, T-W-9, T-W-8, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-12, T-W-11, T-W-10M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IPBiS_1A_C20-2_W01
Student powinien: - definiować parametry układu napędowego pojazdu, - opisać siły występujące w gąsienicy, - rozpoznać i opisać siły z jakimi pojazd oddziałuje na otoczenie oraz siły z jakimi otoczenie oddziałuje na pojazd stojący i będący w ruchu, - wie jak dobierać najważniejsze parametry eksploatacyjne układu napędowego pojazdu, - jest w stanie opisać zachowanie się pojazdu na drodze, - rozpoznać i opisać siły i momenty występujące w ruchu opóźnionym i po torze krzywoliniowym - opisać czynniki wpływające na zużycie paliwa przez samochód,
2,0
3,011,99 pkt w teście
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IPBiS_1A_C20-2_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć: - obliczać parametry pracy źródła napędu, ocenić wpływ warunków zewnętrznych na parametry pracy silnika, - umieć rozwiązywać typowe zadania z zakresu teorii ruchu pojazdu gąsienicowego, - umieć wykonać charakterystykę trakcyjną pojazdu i na jej podstawie przeprowadzić analizę parametrów użytkowych pojazdu, wskazać ewentualne mankamenty i posługując się odpowiednimi narzędziami dobrać parametry układu napędowego spełniające określone wymagania, - umieć wykonać teoretyczną charakterystykę zużycia paliwa,
2,0
3,0Oddany w terminie projekt i sprawdzian z zadań
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Lisowski M., Teoria ruchu samochodu. Teoria napędu, Wyd. Uczelniane PS, Szczecin, 2003, 1
  2. Burdziński Z., Teoria ruchu pojazdu gąsienicowego, WKiŁ, Warszawa, 1972
  3. Dębicki M., Teoria ruchu samochodu. Teoria napędu, WNT, Warszawa, 1976, 3
  4. Siłka W., Teoria ruchu samochodu, WNT, Warszawa, 2002
  5. Siłka W., Energochłonność ruchu samochodu, WNT, Warszawa, 1997

Literatura dodatkowa

  1. Lanzendoerfer J., Szczepaniak C., Teoria ruchu samochodu, WKiŁ, Warszawa, 1980
  2. Mitschke M., Dynamika samochodu, WKiŁ, Warszawa, 1977
  3. Sołtyński A., Mechanika układu pojazd - teren, MON, Warszawa, 1965

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1rozwiązywanie zadań9
9

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Omówienie tematyki projektu1
T-P-2Wykonanie projektu dotyczącego ruchu pojazdu gąsienicowego7
T-P-3Dyskusja i zaliczenie projektu1
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Charakterystyka źródła napędu, moc, moment obrotowy silnika, godzinowe i jednostkowe zużycie paliwa, elastyczność silnika1
T-W-2Układ napędowy pojazdu, sprawność mechaniczna układu napędowego, przełożenie całkowite w układzie napędowym1
T-W-3Kinematyka gąsienicy1
T-W-4Współpraca gąsienicy z gruntem1
T-W-5Dynamika układu gąsienicowego1
T-W-6Straty w układzie gąsienicowym1
T-W-7Opory ruchu układu gąsienicowego2
T-W-8Równania ruchu pojazdu1
T-W-9Właściwości dynamiczne pojazdu3
T-W-10Przełożenia w układzie gąsienicowym4
T-W-11Hamowanie pojazdu gąsienicowego1
T-W-12Skręt pojazdu gąsienicowego1
18

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach9
A-A-2przygotowanie do zajęć15
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia13
37
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach9
A-P-2Wykonanie omówionych na zajęciach zadań projektowych14
A-P-3Przygotowanie do zaliczenia projektu14
37
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach18
A-W-2Przygotowanie do wykładów problemowych (część wykładów prowadzona jest w formie dyskusji nad określonym problemem. Tematyka kolejnych wykładów jest zapowiadana. Do rozwiązywania postawionych problemów wykorzystywana jest wiedza nabyta na poprzednich wykładach. Niezbędne jest zatem zapoznanie się studenta z treściami zawartymi w podanej literaturze.14
A-W-3przygotowanie do egzaminu18
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIPBiS_1A_C20-2_W01Student powinien: - definiować parametry układu napędowego pojazdu, - opisać siły występujące w gąsienicy, - rozpoznać i opisać siły z jakimi pojazd oddziałuje na otoczenie oraz siły z jakimi otoczenie oddziałuje na pojazd stojący i będący w ruchu, - wie jak dobierać najważniejsze parametry eksploatacyjne układu napędowego pojazdu, - jest w stanie opisać zachowanie się pojazdu na drodze, - rozpoznać i opisać siły i momenty występujące w ruchu opóźnionym i po torze krzywoliniowym - opisać czynniki wpływające na zużycie paliwa przez samochód,
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIPBiS_1A_W03Ma uporządkowaną w zakresie mechaniki technicznej i wytrzymałości materiałów, teorii ruchu maszyn i napędów oraz w zakresie nauki o materiałach niezbędną do modelowania układów mechanicznych i analizy wytrzymałościowej konstrukcji mechanizmów maszyn i urządzeń.
IPBiS_1A_W04Ma podstawową wiedzę w zakresie projektowania, budowy, konstrukcji i zasad funkcjonowania części i podzespołów pojazdów i maszyn.
IPBiS_1A_W01Ma wiedzę w zakresie matematyki niezbędną do opisu i analizy problemów oraz rozwiązywania prostych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów.
IPBiS_1A_W02Ma wiedzę w zakresie fizyki, niezbędną do zrozumienia podstawowych zjawisk fizycznych występujących w elementach i układach mechanicznych oraz w ich otoczeniu.
Cel przedmiotuC-1Ocena źródeł napędu w pojazdach samochodowych i umiejętność obliczania wartości parametrów silnika w dowolnych warunkach otoczenia (temperatura i wysokość npm). Umiejętność wykorzystania charakterystyk prędkościowych silnika do rozwiązywania zagadnień z teorii ruchu.
C-2Poznanie wpływu układu napędowego na wartość siły napędowej
C-3Poznanie sił, momentów i reakcji nawierzchni działających na układ gąsienicowy. Poznanie strat energetycznych i poślizgów towarzyszących współpracy gąsienicy z nawierzchnią
C-4Poznanie oporów ruchu pojazdu i umiejętność ich obliczania. Umiejętność oceny właściwości ruchowuch pojazdu na podstawie wykonanej charakterystyki.
C-5Poznanie metod doboru przełożeń w układzie napędowym pojazdu i umiejętność ich obliczania
C-6Poznanie zjawisk i etapów występujących w ruchu opóźnionym pojazdu, równania ruchu opóźnionego,
C-7Poznanie zjawisk występujących podzczas ruchu pojazdu po torze krzywoliniowym
Treści programoweT-W-2Układ napędowy pojazdu, sprawność mechaniczna układu napędowego, przełożenie całkowite w układzie napędowym
T-W-1Charakterystyka źródła napędu, moc, moment obrotowy silnika, godzinowe i jednostkowe zużycie paliwa, elastyczność silnika
T-W-9Właściwości dynamiczne pojazdu
T-W-8Równania ruchu pojazdu
T-W-3Kinematyka gąsienicy
T-W-4Współpraca gąsienicy z gruntem
T-W-5Dynamika układu gąsienicowego
T-W-6Straty w układzie gąsienicowym
T-W-7Opory ruchu układu gąsienicowego
T-W-12Skręt pojazdu gąsienicowego
T-W-11Hamowanie pojazdu gąsienicowego
T-W-10Przełożenia w układzie gąsienicowym
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca - wykład informacyjny Metoda problemowa - wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny w formie testu wielokrotnego wyboru - obejmuje całość materiału, - brak punktów ujemnych (za niewłaściwą odpowiedź jest 0 pkt) - odpowiedzi częściowe punktowane proporcjonalnie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,011,99 pkt w teście
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIPBiS_1A_C20-2_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć: - obliczać parametry pracy źródła napędu, ocenić wpływ warunków zewnętrznych na parametry pracy silnika, - umieć rozwiązywać typowe zadania z zakresu teorii ruchu pojazdu gąsienicowego, - umieć wykonać charakterystykę trakcyjną pojazdu i na jej podstawie przeprowadzić analizę parametrów użytkowych pojazdu, wskazać ewentualne mankamenty i posługując się odpowiednimi narzędziami dobrać parametry układu napędowego spełniające określone wymagania, - umieć wykonać teoretyczną charakterystykę zużycia paliwa,
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIPBiS_1A_U02Potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik: ustnych, pisemnych, wizualnych, technicznych, pracy w grupie w środowisku zawodowym i innych.
IPBiS_1A_U01Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł, także w języku obcym, potrafi łączyć uzyskane informacje, interpretować je, wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
IPBiS_1A_U06Potrafi posługiwać się metodami i modelami matematycznymi, a także wykonywać symulacje komputerowe do realizacji zadań typowych, analizy i oceny działania elementów pojazdów bojowych.
IPBiS_1A_U16Potrafi dokonać identyfikacji i opracować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym w zakresie budowy i eksploatacji pojazdów bojowych.
IPBiS_1A_U08Potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich z zakresu mechaniki i budowy pojazdów bojowych metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne.
IPBiS_1A_U04Ma umiejętność samokształcenia się, m.in. w celu podnoszenia kwalifikacji zawodowych.
Cel przedmiotuC-1Ocena źródeł napędu w pojazdach samochodowych i umiejętność obliczania wartości parametrów silnika w dowolnych warunkach otoczenia (temperatura i wysokość npm). Umiejętność wykorzystania charakterystyk prędkościowych silnika do rozwiązywania zagadnień z teorii ruchu.
C-2Poznanie wpływu układu napędowego na wartość siły napędowej
C-3Poznanie sił, momentów i reakcji nawierzchni działających na układ gąsienicowy. Poznanie strat energetycznych i poślizgów towarzyszących współpracy gąsienicy z nawierzchnią
C-4Poznanie oporów ruchu pojazdu i umiejętność ich obliczania. Umiejętność oceny właściwości ruchowuch pojazdu na podstawie wykonanej charakterystyki.
C-5Poznanie metod doboru przełożeń w układzie napędowym pojazdu i umiejętność ich obliczania
C-6Poznanie zjawisk i etapów występujących w ruchu opóźnionym pojazdu, równania ruchu opóźnionego,
C-7Poznanie zjawisk występujących podzczas ruchu pojazdu po torze krzywoliniowym
C-8Poznanie matematycznych modeli pojazdu
Treści programoweT-W-2Układ napędowy pojazdu, sprawność mechaniczna układu napędowego, przełożenie całkowite w układzie napędowym
T-W-1Charakterystyka źródła napędu, moc, moment obrotowy silnika, godzinowe i jednostkowe zużycie paliwa, elastyczność silnika
T-W-9Właściwości dynamiczne pojazdu
T-W-8Równania ruchu pojazdu
T-W-3Kinematyka gąsienicy
T-W-4Współpraca gąsienicy z gruntem
T-W-5Dynamika układu gąsienicowego
T-W-6Straty w układzie gąsienicowym
T-W-7Opory ruchu układu gąsienicowego
T-W-12Skręt pojazdu gąsienicowego
T-W-11Hamowanie pojazdu gąsienicowego
T-W-10Przełożenia w układzie gąsienicowym
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca - wykład informacyjny Metoda problemowa - wykład problemowy
M-2symulacja własciwości ruchowych pojazdu i zużycia paliwa
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny w formie testu wielokrotnego wyboru - obejmuje całość materiału, - brak punktów ujemnych (za niewłaściwą odpowiedź jest 0 pkt) - odpowiedzi częściowe punktowane proporcjonalnie
S-2Ocena podsumowująca: Zajęcia projektowe oceniane są na koniec po wykonaniu projektu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Oddany w terminie projekt i sprawdzian z zadań
3,5
4,0
4,5
5,0