Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Inżynieria pojazdów bojowych i specjalnych (N1)

Sylabus przedmiotu Technologia napraw pojazdów kołowych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria pojazdów bojowych i specjalnych
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Technologia napraw pojazdów kołowych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Eksploatacji Pojazdów
Nauczyciel odpowiedzialny Tomasz Osipowicz <Tomasz.Osipowicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 12 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW7 9 2,00,62egzamin
laboratoriaL7 9 1,00,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe informacje z fizyki oraz zasad eksploatacji pojazdów

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie procesów zużywania się zespołów pojazdów
C-2Poznanie zasad i metod ograniczenia intensywności zużywania się zespołów
C-3Pozanie rodzajów i form napraw
C-4Poznanie etapów procsu technologicznego naprawy
C-5Poznanie zasad weryfikacji części i zespołów
C-6Poznanie sposobów przeprowadzenia napraw podstawowych zespoół pojazdów
C-7Poznanie sposobów oceny jakości naprawy - próby zespołów oraz samochodów po naprawie

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wprowadzenie i szkolenie BHP1
T-L-2Weryfikacja i naprawa silnika (tłok, pierścienie, cylinder)2
T-L-3Weryfikacja i naprawa silnika (wał korbowy, korbowód, łożyska)1
T-L-4Weryfikacja, naprawa i montaż sprzęgła2
T-L-5Weryfikacja, naprawa i montaż elementów układu hamulcowego1
T-L-6Kontrola i naprawa nadwozi na ramach geometrycznych1
T-L-7Weryfikacja, naprawa i montaż elementów zawieszenia1
9
wykłady
T-W-1Podstawowe rodzaje zuzycia elementów maszyn1
T-W-2Rodzaje napraw pojazdów samochodowych1
T-W-3Naprawa zespołów silnika1
T-W-4Naprawa mechanizmów układu napędowego1
T-W-5Naprawa elementów zawieszenia1
T-W-6Naprawa układu hamulcowego1
T-W-7Naprawa układu kierowniczego1
T-W-8Naprawa instalacj elektrycznej1
T-W-9Naprawa nadwozi1
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych5
A-L-2Uzupełnienie wiedzy na podstawie wskazanej literatury6
A-L-3Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń5
A-L-4Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych9
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach9
A-W-2Uzupełnienie wiedzy na podstawie literatury15
A-W-3Przygotowanie się do egzaminu15
A-W-4Udział w konsultacjach10
49

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda werbalna - wykład informacyjny
M-2Metoda problemowa - wykład problemowy, opracowywanie wyników pomiarów i ich ocena

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Egzamin w formie ustnej obejmujący całość materiału
S-2Ocena formująca: Zaliczanie ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie wykonanych sprawozdań i formy ustnej konsultacji z każdego ćwiczenia

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IPBiS_1A_C21-1_W01
Student powinien znać podstawowe rodzaje i przyczyny zużycia zespołów i podzespołów pojazdów oraz metody ich usuwania
IPBiS_1A_W21, IPBiS_1A_W03, IPBiS_1A_W04, IPBiS_1A_W06, IPBiS_1A_W05, IPBiS_1A_W13, IPBiS_1A_W02C-1, C-2, C-3, C-4, C-5, C-6, C-7T-L-5, T-L-2, T-L-4, T-L-6, T-L-3, T-W-1, T-W-8, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-9, T-W-6, T-W-7, T-W-2M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IPBiS_1A_C21-1_U01
Student powinien interpretować zastane stany zuzycia i niezdatności, wdrażać nowoczesne metody napraw, zastosować właściwy park maszynowy, ocenić jakość wykonanej naprawy i oszacować trwałość zespołu w zależności od specyfiki użytkowania pojazdu.
IPBiS_1A_U02, IPBiS_1A_U10, IPBiS_1A_U04, IPBiS_1A_U12, IPBiS_1A_U11C-3, C-4, C-6, C-7T-L-1, T-L-5, T-L-2, T-L-4, T-L-6, T-L-7, T-L-3, T-W-1, T-W-8, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-9, T-W-6, T-W-7, T-W-2M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IPBiS_1A_C21-1_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie przygotowanie do oceny stanów niezdatności zespołów, świdomość znaczenia właściwej weryfikacji zespołów postrzeganej relacji między celami i zasadnością podejmowanych czynności.
IPBiS_1A_K02, IPBiS_1A_K04, IPBiS_1A_K01C-7T-L-1, T-L-5, T-L-2, T-L-4, T-L-6, T-L-7, T-L-3, T-W-1, T-W-8, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-9, T-W-6, T-W-7, T-W-2M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IPBiS_1A_C21-1_W01
Student powinien znać podstawowe rodzaje i przyczyny zużycia zespołów i podzespołów pojazdów oraz metody ich usuwania
2,0
3,0Student zna metody oceny stanu zespołu, ale nie zna możliwych przyczyn
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IPBiS_1A_C21-1_U01
Student powinien interpretować zastane stany zuzycia i niezdatności, wdrażać nowoczesne metody napraw, zastosować właściwy park maszynowy, ocenić jakość wykonanej naprawy i oszacować trwałość zespołu w zależności od specyfiki użytkowania pojazdu.
2,0
3,0Student umie ocenić stan niesprawności różnych zespołów pojazdu
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IPBiS_1A_C21-1_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie przygotowanie do oceny stanów niezdatności zespołów, świdomość znaczenia właściwej weryfikacji zespołów postrzeganej relacji między celami i zasadnością podejmowanych czynności.
2,0
3,0Student wykazuje niewielką zdolność stoswania wiedzy i umiejętności
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Uzdowski M., Abramek K. F., Garczyński K., Eksploatacja techniczna i naprawa, Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, Warszawa, 2003, 1
  2. Abramek K. F., Uzdowski M., Pojazdy samochodowe. Podstawy obsługiwania i napraw, Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, Warszawa, 2009, 1
  3. Adamiec P., Dziubiński J., Filipczyk J., Technologia napraw pojazdów samochodowych, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice, 2002

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wprowadzenie i szkolenie BHP1
T-L-2Weryfikacja i naprawa silnika (tłok, pierścienie, cylinder)2
T-L-3Weryfikacja i naprawa silnika (wał korbowy, korbowód, łożyska)1
T-L-4Weryfikacja, naprawa i montaż sprzęgła2
T-L-5Weryfikacja, naprawa i montaż elementów układu hamulcowego1
T-L-6Kontrola i naprawa nadwozi na ramach geometrycznych1
T-L-7Weryfikacja, naprawa i montaż elementów zawieszenia1
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe rodzaje zuzycia elementów maszyn1
T-W-2Rodzaje napraw pojazdów samochodowych1
T-W-3Naprawa zespołów silnika1
T-W-4Naprawa mechanizmów układu napędowego1
T-W-5Naprawa elementów zawieszenia1
T-W-6Naprawa układu hamulcowego1
T-W-7Naprawa układu kierowniczego1
T-W-8Naprawa instalacj elektrycznej1
T-W-9Naprawa nadwozi1
9

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych5
A-L-2Uzupełnienie wiedzy na podstawie wskazanej literatury6
A-L-3Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń5
A-L-4Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych9
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach9
A-W-2Uzupełnienie wiedzy na podstawie literatury15
A-W-3Przygotowanie się do egzaminu15
A-W-4Udział w konsultacjach10
49
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIPBiS_1A_C21-1_W01Student powinien znać podstawowe rodzaje i przyczyny zużycia zespołów i podzespołów pojazdów oraz metody ich usuwania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIPBiS_1A_W21Ma wiedzę w zakresie organizacji użytkowania pojazdów i sprzętu bojowego.
IPBiS_1A_W03Ma uporządkowaną w zakresie mechaniki technicznej i wytrzymałości materiałów, teorii ruchu maszyn i napędów oraz w zakresie nauki o materiałach niezbędną do modelowania układów mechanicznych i analizy wytrzymałościowej konstrukcji mechanizmów maszyn i urządzeń.
IPBiS_1A_W04Ma podstawową wiedzę w zakresie projektowania, budowy, konstrukcji i zasad funkcjonowania części i podzespołów pojazdów i maszyn.
IPBiS_1A_W06Ma szczegółową wiedzę w zakresie pojazdów bojowych i specjalnych, mechatroniki i diagnostyki, technik komputerowych w inżynierii mechanicznej
IPBiS_1A_W05Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie materiałów eksploatacyjnych maszyn i pojazdów.
IPBiS_1A_W13Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie metrologii i systemów pomiarowych, zna i rozumie metody pomiaru i podstawowe wielkości charakteryzujące elementy i układy mechaniczne oraz elektryczne pojazdów bojowych.
IPBiS_1A_W02Ma wiedzę w zakresie fizyki, niezbędną do zrozumienia podstawowych zjawisk fizycznych występujących w elementach i układach mechanicznych oraz w ich otoczeniu.
Cel przedmiotuC-1Poznanie procesów zużywania się zespołów pojazdów
C-2Poznanie zasad i metod ograniczenia intensywności zużywania się zespołów
C-3Pozanie rodzajów i form napraw
C-4Poznanie etapów procsu technologicznego naprawy
C-5Poznanie zasad weryfikacji części i zespołów
C-6Poznanie sposobów przeprowadzenia napraw podstawowych zespoół pojazdów
C-7Poznanie sposobów oceny jakości naprawy - próby zespołów oraz samochodów po naprawie
Treści programoweT-L-5Weryfikacja, naprawa i montaż elementów układu hamulcowego
T-L-2Weryfikacja i naprawa silnika (tłok, pierścienie, cylinder)
T-L-4Weryfikacja, naprawa i montaż sprzęgła
T-L-6Kontrola i naprawa nadwozi na ramach geometrycznych
T-L-3Weryfikacja i naprawa silnika (wał korbowy, korbowód, łożyska)
T-W-1Podstawowe rodzaje zuzycia elementów maszyn
T-W-8Naprawa instalacj elektrycznej
T-W-3Naprawa zespołów silnika
T-W-4Naprawa mechanizmów układu napędowego
T-W-5Naprawa elementów zawieszenia
T-W-9Naprawa nadwozi
T-W-6Naprawa układu hamulcowego
T-W-7Naprawa układu kierowniczego
T-W-2Rodzaje napraw pojazdów samochodowych
Metody nauczaniaM-1Metoda werbalna - wykład informacyjny
M-2Metoda problemowa - wykład problemowy, opracowywanie wyników pomiarów i ich ocena
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Egzamin w formie ustnej obejmujący całość materiału
S-2Ocena formująca: Zaliczanie ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie wykonanych sprawozdań i formy ustnej konsultacji z każdego ćwiczenia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna metody oceny stanu zespołu, ale nie zna możliwych przyczyn
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIPBiS_1A_C21-1_U01Student powinien interpretować zastane stany zuzycia i niezdatności, wdrażać nowoczesne metody napraw, zastosować właściwy park maszynowy, ocenić jakość wykonanej naprawy i oszacować trwałość zespołu w zależności od specyfiki użytkowania pojazdu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIPBiS_1A_U02Potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik: ustnych, pisemnych, wizualnych, technicznych, pracy w grupie w środowisku zawodowym i innych.
IPBiS_1A_U10Potrafi działać w środowisku informatycznym i wykorzystać narzędzia komputerowego wspomagania do projektowania, symulacji działania i weryfikacji zespołów pojazdu bojowego.
IPBiS_1A_U04Ma umiejętność samokształcenia się, m.in. w celu podnoszenia kwalifikacji zawodowych.
IPBiS_1A_U12Potrafi zaplanować i przeprowadzić eksperyment działania układów pojazdu bojowego i w przypadku wykrycia nieprawidłowości dokonać ich diagnostyki.
IPBiS_1A_U11Potrafi właściwie dobrać metody i urządzenia pozwalające mierzyć podstawowe wielkości charakteryzujące elementy i układy pojazdów bojowych.
Cel przedmiotuC-3Pozanie rodzajów i form napraw
C-4Poznanie etapów procsu technologicznego naprawy
C-6Poznanie sposobów przeprowadzenia napraw podstawowych zespoół pojazdów
C-7Poznanie sposobów oceny jakości naprawy - próby zespołów oraz samochodów po naprawie
Treści programoweT-L-1Wprowadzenie i szkolenie BHP
T-L-5Weryfikacja, naprawa i montaż elementów układu hamulcowego
T-L-2Weryfikacja i naprawa silnika (tłok, pierścienie, cylinder)
T-L-4Weryfikacja, naprawa i montaż sprzęgła
T-L-6Kontrola i naprawa nadwozi na ramach geometrycznych
T-L-7Weryfikacja, naprawa i montaż elementów zawieszenia
T-L-3Weryfikacja i naprawa silnika (wał korbowy, korbowód, łożyska)
T-W-1Podstawowe rodzaje zuzycia elementów maszyn
T-W-8Naprawa instalacj elektrycznej
T-W-3Naprawa zespołów silnika
T-W-4Naprawa mechanizmów układu napędowego
T-W-5Naprawa elementów zawieszenia
T-W-9Naprawa nadwozi
T-W-6Naprawa układu hamulcowego
T-W-7Naprawa układu kierowniczego
T-W-2Rodzaje napraw pojazdów samochodowych
Metody nauczaniaM-1Metoda werbalna - wykład informacyjny
M-2Metoda problemowa - wykład problemowy, opracowywanie wyników pomiarów i ich ocena
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Egzamin w formie ustnej obejmujący całość materiału
S-2Ocena formująca: Zaliczanie ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie wykonanych sprawozdań i formy ustnej konsultacji z każdego ćwiczenia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student umie ocenić stan niesprawności różnych zespołów pojazdu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIPBiS_1A_C21-1_K01W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie przygotowanie do oceny stanów niezdatności zespołów, świdomość znaczenia właściwej weryfikacji zespołów postrzeganej relacji między celami i zasadnością podejmowanych czynności.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIPBiS_1A_K02Ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej włączając w to wpływ na otoczenie oraz odpowiedzialności za podejmowane decyzje.
IPBiS_1A_K04Ma świadomość ważności zachowań profesjonalnych w tym przestrzegania zasad etyki zawodowej i poszanowania różnorodności poglądów i kultur.
IPBiS_1A_K01Jest świadomy potrzeby i możliwości dokształcania się w celu podnoszenia kompetencji zawodowych osobistych i społecznych
Cel przedmiotuC-7Poznanie sposobów oceny jakości naprawy - próby zespołów oraz samochodów po naprawie
Treści programoweT-L-1Wprowadzenie i szkolenie BHP
T-L-5Weryfikacja, naprawa i montaż elementów układu hamulcowego
T-L-2Weryfikacja i naprawa silnika (tłok, pierścienie, cylinder)
T-L-4Weryfikacja, naprawa i montaż sprzęgła
T-L-6Kontrola i naprawa nadwozi na ramach geometrycznych
T-L-7Weryfikacja, naprawa i montaż elementów zawieszenia
T-L-3Weryfikacja i naprawa silnika (wał korbowy, korbowód, łożyska)
T-W-1Podstawowe rodzaje zuzycia elementów maszyn
T-W-8Naprawa instalacj elektrycznej
T-W-3Naprawa zespołów silnika
T-W-4Naprawa mechanizmów układu napędowego
T-W-5Naprawa elementów zawieszenia
T-W-9Naprawa nadwozi
T-W-6Naprawa układu hamulcowego
T-W-7Naprawa układu kierowniczego
T-W-2Rodzaje napraw pojazdów samochodowych
Metody nauczaniaM-2Metoda problemowa - wykład problemowy, opracowywanie wyników pomiarów i ich ocena
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Egzamin w formie ustnej obejmujący całość materiału
S-2Ocena formująca: Zaliczanie ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie wykonanych sprawozdań i formy ustnej konsultacji z każdego ćwiczenia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje niewielką zdolność stoswania wiedzy i umiejętności
3,5
4,0
4,5
5,0