Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Inżynieria pojazdów bojowych i specjalnych (S1)
Sylabus przedmiotu Mechanika z wytrzymałością materiałów:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria pojazdów bojowych i specjalnych | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Mechanika z wytrzymałością materiałów | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Mechaniki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Magdalena Urbaniak <Magdalena.Urbaniak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Artur Bajwoluk <Artur.Bajwoluk@zut.edu.pl>, Mariusz Leus <Mariusz.Leus@zut.edu.pl>, Marta Rybkiewicz <Marta.Abrahamowicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 6,0 | ECTS (formy) | 6,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza i umiejętności z matematyki (w tym podstawy rachunku różniczkowego i całkowego) |
W-2 | Wiedza i umiejętności z fizyki |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z podstawami mechaniki ogólnej |
C-2 | Zapoznanie studentów z zasadami obliczeń wytrzymałościowych prostych układów prętowych pracujących na rozciąganie, ściskanie, ścinanie, skręcanie i zginanie |
C-3 | Ukształtowanie umiejętności prowadzenia analizy statycznej prostych płaskich i przestrzennych układów sił znajdujących się w równowadze oraz ukształtowanie umiejętności opisu i analizy ruchu punktu oraz prostych przypadków ruchu bryły sztywnej |
C-4 | Ukształtowanie umiejętności prowadzenia analiz wytrzymałościowych prostych układów prętowych statycznie wyznaczalnych i statycznie niewyznaczalnych pracujących na rozciąganie, ściskanie i skręcanie oraz obliczeń wytrzymałościowych belek statycznie wyznaczalnych |
C-5 | Praktyczne zapoznanie studentów z obowiązującymi normami przygotowania próbek i wykonania podstawowych prób wytrzymałościowych oraz zaznajomienie z urządzeniami do ich przeprowadzenia. Ukształtowanie umiejętności analizy uzyskiwanych wyników badań doświadczalnych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Wyznaczanie sił (reakcji) w płaskim zbieżnym ukladzie sił metodą geometryczną i metodą analityczną. | 2 |
T-A-2 | Obliczanie sił w płaskich dowolnych układach sił. | 2 |
T-A-3 | Obliczanie sił w płaskich dowolnych układach sił z uwzględnieniem tarcia (tarcie ślizgowe, tarcie cięgna o krążek, tarcie toczne). | 2 |
T-A-4 | Wyznaczanie sił (reakcji) dla przestrzennego zbieżnego układu sił. | 1 |
T-A-5 | Wyznaczanie sił (reakcji) dla dowolnych przestrzennych układów sił. | 1 |
T-A-6 | Obliczanie współrzędnych środka ciężkości brył. | 1 |
T-A-7 | Kinematyka punktu. Wyznaczanie torów, obliczanie drogi, prędkości i przyspieszeń punktów w ruchu prostoliniowym i krzywoliniowym. | 2 |
T-A-8 | Obliczanie prędkości i przyśpieszeń punktów brył będących w ruchu postępowym lub obrotowym dookoła stałej osi. | 1 |
T-A-9 | Rozwiązywanie zadań z dynamiki pierwszego i drugiego rodzaju. | 1 |
T-A-10 | Zastosowanie zasad zachowania do rozwiązywania zadań z dynamiki. | 1 |
T-A-11 | Kolokwium nr 1 | 2 |
T-A-12 | Wyznaczanie sił wewnętrznych w przekrojach prętów rozciąganych i ściskanych. | 1 |
T-A-13 | Wyznaczanie naprężeń, odkształceń i przemieszczeń oraz obliczanie wymiarów prętów rozciąganych lub ściskanych w układach statycznie wyznaczalnych. | 1 |
T-A-14 | Obliczanie naprężeń i odkształceń prętów rozciąganych lub ściskanych w układach statycznie niewyznaczalnych. | 1 |
T-A-15 | Obliczanie naprężeń i odkształceń prętów rozciąganych lub ściskanych wywołanych zmianą temperatury lub montażem w układach statycznie niewyznaczalnych. | 2 |
T-A-16 | Zastosowanie warunku wytrzymałościowego do obliczania elementów ścinanych. | 1 |
T-A-17 | Zastosowanie warunku wytrzymałościowego i sztywnościowego do obliczania skręcanych elementów o przekroju osiowo-symetrycznym - układy statycznie wyznaczalne i układy statycznie niewyznaczalne. | 2 |
T-A-18 | Zginanie belek - wykresy sił tnących i momentów gnących. Zastosowanie warunku wytrzymałościowego na zginanie do obliczenia wytrzymałościowego belek. | 2 |
T-A-19 | Wyznaczanie ugięcia i kąta obrotu przekroju belki. | 1 |
T-A-20 | Obliczanie prętów na wyboczenie. | 1 |
T-A-21 | Kolokwium nr 2 | 2 |
30 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Zajęcia wprowadzające: regulamin laboratorium, normy, ogólna charakterystyka materiałów, obciążeń, maszyn wytrzymałościowych. Podstawowe przepisy BHP obowiązujące podczas ćwiczeń laboratoryjnych z wytrzymałości materiałów. | 1 |
T-L-2 | Statyczna próba rozciągania | 2 |
T-L-3 | Statyczna próba ściskania | 1 |
T-L-4 | Próba udarności metodą Charpy'ego. Próba ścinania. | 1 |
T-L-5 | Pomiary twardości metodami Brinella, Vickersa i Rockwella | 2 |
T-L-6 | Kolokwium nr 1 | 1 |
T-L-7 | Wyznaczanie modułu Younga, umownej granicy proporcjonalności i umownej granicy plastyczności. | 1 |
T-L-8 | Wyboczenie | 1 |
T-L-9 | Pomiary naprężeń przy pomocy tensometrów oporowych | 2 |
T-L-10 | Badanie wytrzymałości zmęczeniowej metodą Wohlera | 1 |
T-L-11 | Wyznaczanie ugięcia belki. Wyznaczanie reakcji belki statycznie niewyznaczalnej. Twierdzenie Maxwella. | 1 |
T-L-12 | Kolokwium nr 2 | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawowe pojęcia mechaniki. Zasady statyki. Więzy i ich reakcje. | 2 |
T-W-2 | Płaski zbieżny układ sił: wypadkowa układu, warunki równowagi, równania równowagi statycznej, twierdzenie o równowadze trzech sił. | 2 |
T-W-3 | Moment siły względem punktu. Para sił i moment pary sił. Redukcja sił działających w jednej płaszczyźnie do siły i pary sił. Płaski dowolny układ sił, warunki równowagi. | 2 |
T-W-4 | Tarcie i prawa tarcia. Tarcie ślizgowe. Tarcie cięgna o krążek. Tarcie toczne. | 2 |
T-W-5 | Przestrzenny zbieżny układ sił - równania równowagi. | 2 |
T-W-6 | Przestrzenny dowolny układ sił: redukcja układu sił do wypadkowej i momentu, warunki równowagi, równania równowagi statycznej. | 2 |
T-W-7 | Środki ciężkości bryły, powierzchni i linii. | 2 |
T-W-8 | Wprowadzenie do kinematyki: opis ruchu punktu, równania ruchu punktu, tor punktu, prędkość i przyśpieszenie punktu. | 2 |
T-W-9 | Szczególne przypadki prostoliniowego i krzywoliniowego ruchu punktu, przyspieszenie styczne i normalne punktu. | 1 |
T-W-10 | Ruch postępowy, obrotowy i płaski i ciała sztywnego. | 2 |
T-W-11 | Prędkości i przyspieszenia punktów ciał sztywnych będących w ruchu postępowym, obrotowym lub płaskim. | 1 |
T-W-12 | Wprowadzenie do dynamiki: prawa Newtona, dynamika punktu materialnego, równanie różniczkowe ruchu punktu. | 2 |
T-W-13 | Praca siły, moc siły, energia kinetyczna i potencjalna punktu materialnego. Twierdzenie o energii kinetycznej. Prawo zachowania energii mechanicznej. | 2 |
T-W-14 | Dynamika ruchu postępowego i obrotowego ciała sztywnego. | 2 |
T-W-15 | Podstawowe pojęcia z wytrzymałości materiałów. Naprężenia, odkształcenia, przemieszczenia. Prawo Hooke'a dla jednoosiowego stanu naprężenia. | 3 |
T-W-16 | Rozciąganie i ściskanie prętów - układy statycznie wyznaczalne. | 2 |
T-W-17 | Układy prętowe statycznie niewyznaczalne, naprężnia termiczne i naprężenia montażowe. | 2 |
T-W-18 | Ścinanie, naciski powierzchniowe: warunki wytrzymałościowe. | 2 |
T-W-19 | Momenty bezwładności płaskich przekrojów brył: definicje momentu bezwładności i momentu odśrodkowego, twierdzenie Steinera, główne osie i momenty bezwładności. | 2 |
T-W-20 | Skręcanie prętów o przekroju kołowym: warunki wytrzymałościowy i sztywnościowy na skręcanie. | 2 |
T-W-21 | Zginanie belek: wykresy sił tnących i momentów zginających, wskaźnik wytrzymałości przekroju, warunek wytrzymałościowy na zginanie. | 2 |
T-W-22 | Ugięcia belek: ugięcie kątowe i liniowe belki, różniczkowe równanie osi ugiętej belki, warunki brzegowe. | 2 |
T-W-23 | Wyboczenie prętów sciskanych siłą osiowa: naprężenia krytyczne w przypadku wyboczenia sprężystego i sprężysto-plastycznego. | 2 |
45 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestniczenie w ćwiczeniach audytoryjnych. | 30 |
A-A-2 | Samodzielne rozwiązywanie zadań ze wskazanych zbiorów zadań. | 9 |
A-A-3 | Przygotowanie się do sprawdzianów i kolokwiów. | 12 |
51 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestniczenie we wszystkich ćwiczeniach laboratoryjnych. | 15 |
A-L-2 | Przygotowywanie do kolejnych ćwiczeń laboratoryjnych, opracowanie sprawozdań z wykonanych ćwiczeń. | 24 |
A-L-3 | Przygotowanie do kolokwiów. | 10 |
49 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestniczenie w wykładach. | 45 |
A-W-2 | Egzamin końcowy | 6 |
51 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z wykorzystaniem środków audiowizualnych. |
M-2 | Ćwiczenia audytoryjne - praktyczne rozwiązywanie przykładowych zadań na tablicy przy aktywnym uczestnictwie grupy studenckiej. |
M-3 | Ćwiczenia laboratoryjne: - omówienie i pokaz podstawowych prób wytrzymałościowych przez prowadzacego zajęcia, - inne ćwiczenia laboratoryjne studenci wykonują samodzielnie pod nadzorem prowadzącego. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena na podstawie odpowiedzi w trakcie trwania ćwiczeń audytoryjnych oraz na podstawie przeprowadzonych sprawdzianów i oddanych prac domowych. |
S-2 | Ocena formująca: Ocena na podstawie odpowiedzi w trakcie trwania ćwiczeń laboratoryjnych oraz na podstawie przeprowadzonych sprawdzianów i oddanych sprawozdań. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena z ćwiczeń audytoryjnych na podstawie wyników dwóch przeprowadzonych kolokwiów i sprawdzianów. |
S-4 | Ocena podsumowująca: Ocena z ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie wyników dwóch przeprowadzonych kolokwiów i oddanych wszystkich sprawozdań. |
S-5 | Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy - dwuczęściowy składający się z części pisemnej i odpowiedzi ustnej. Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest uzyskanie zaliczeń z ćwiczeń audytoryjnych i ćwiczeń laboratoryjnych. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IPBiS_1A_B12_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien znać i opisać podstawowe pojęcia, prawa i zasady statyki, kinematyki i dynamiki. Powinien umieć zdefiniować warunki równowagi płaskich i przestrzennych układów sił z uwzględnieniem i bez uwzględnienia tarcia. Powinien mieć wiedzę niezbędną do opisu kinematyki i dynamiki ruchu punktu oraz kinematyki ruchu postępowego, obrotowego i płaskiego bryły sztywnej. | IPBiS_1A_W03 | — | — | C-1, C-3 | T-W-3, T-W-6, T-W-4, T-W-2, T-W-10, T-W-7, T-W-12, T-W-8, T-W-11, T-W-9, T-W-1, T-W-14, T-W-13, T-W-5 | M-1 | S-5 |
IPBiS_1A_B12_W02 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien znać podstawowe pojęcia i prawa wytrzymałości materiałów. Powinien umieć rozpoznawać stany naprężeń i odkształceń oraz potrafić dla nich podać warunki wytrzymałościowe i sztywnościowe. | IPBiS_1A_W03 | — | — | C-2, C-4, C-5 | T-W-16, T-W-22, T-W-19, T-W-20, T-W-15, T-W-18, T-W-17, T-W-21, T-W-23 | M-1 | S-5 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IPBiS_1A_B12_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć formułować zadania oraz wybierać stosowne metody ich rozwiązywania. Powinien umieć odpowiednimi równaniami opisać warunki równowagi płaskich i przestrzennych układów sił z uwzględnieniem i bez uwzględnienia tarcia. Powinien umieć przeprowadzić analizę ruchu punktu materialnego oraz analizę ruchu postępowego i obrotowego bryły sztywnej. | IPBiS_1A_U08 | — | — | C-3 | T-A-6, T-A-11, T-A-7, T-A-8, T-A-1, T-A-5, T-A-4, T-A-2, T-A-3, T-A-9, T-A-10 | M-2 | S-3, S-1, S-5 |
IPBiS_1A_B12_U02 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć przeprowadzić analizę wytrzymałościową prostych układów prętowych statycznie wyznaczalnych i statycznie niewyznaczalnych pracujących na rozciąganie lub ściskanie. Powinien umieć przeprowadzić analizę wytrzymałościową prętów skręcanych i zginanych. Powinien umieć przeprowadzić analizę wyboczenia. | IPBiS_1A_U08 | — | — | C-4, C-5 | T-L-11, T-L-6, T-L-1, T-L-12, T-L-4, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-2, T-L-3, T-L-5, T-L-10, T-A-21, T-A-16, T-A-19, T-A-12, T-A-13, T-A-15, T-A-18, T-A-17, T-A-20, T-A-14 | M-2, M-3 | S-3, S-4, S-1, S-2 |
IPBiS_1A_B12_U03 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien: - potrafić wskazać normatywy doboru i przygotowania próbek do podstawowych prób wytrzymałościowych, - wykonać postawowe próby wytrzymałościowe pod nadzorem nauczyciela, - zinterpretować otrzymane wyniki prób wytrzymałościowych, - wyciągnąć wnioski z prób wytrzymałościowych materiałów konstrukcyjnych. | IPBiS_1A_U07, IPBiS_1A_U17 | — | — | C-5 | T-L-11, T-L-6, T-L-1, T-L-12, T-L-4, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-2, T-L-3, T-L-5, T-L-10 | M-3 | S-4, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IPBiS_1A_B12_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: - świadomość ważności wiedzy z zakresu mechaniki i wytrzymałości materiałów dla procesu projektowania elementów maszyn i konstrukcji (pojazdów samochodowych), - świadomość w wyborze odpowiednich metod rozwiązywania zadań z mechaniki i wytrzymałości materiałów, - dbałość o poprawność wykonywanych działań, - zdolność do oceny otrzymywanych wyników, - otwartość na współpracy niezbędną przy większych projektach, - zorientowanie na ciągłe poszerzanie własnej wiedzy i umiejętności. | IPBiS_1A_K02, IPBiS_1A_K03 | — | — | C-4, C-5, C-3 | T-L-11, T-L-6, T-L-1, T-L-12, T-L-4, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-2, T-L-3, T-L-5, T-L-10 | M-1, M-2, M-3 | S-3, S-4, S-1, S-5, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IPBiS_1A_B12_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien znać i opisać podstawowe pojęcia, prawa i zasady statyki, kinematyki i dynamiki. Powinien umieć zdefiniować warunki równowagi płaskich i przestrzennych układów sił z uwzględnieniem i bez uwzględnienia tarcia. Powinien mieć wiedzę niezbędną do opisu kinematyki i dynamiki ruchu punktu oraz kinematyki ruchu postępowego, obrotowego i płaskiego bryły sztywnej. | 2,0 | Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu mechaniki. |
3,0 | Student opanował podstawową wiedzę z zakresu mechaniki. Czasem jednak nie potrafi jej wykorzystać. | |
3,5 | Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 3,0 i 4,0. | |
4,0 | Student opanował podstawową wiedzę z zakresu mechaniki. Zna obszary jej stosowania. Potrafi samodzielnie wskazać obszary wiedzy obejmujące zadany problem i wybrać sposób jego rozwiązania. | |
4,5 | Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 4,0 i 5,0. | |
5,0 | Student opanował podstawową wiedzę z zakresu mechaniki. Zna obszary jej stosowania. Potrafi samodzielnie wskazać obszary wiedzy obejmujące zadany problem i wybrać sposób jego rozwiązania. Potrafi wykorzystać nabytą wiedzę do wyboru najbardziej efektywnej metody rozwiązania zadanych problemów oraz umie uzasadnić ten wybór. Wykazuje zainteresowanie przedmiotem wykraczające poza przedstawioną tematykę. | |
IPBiS_1A_B12_W02 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien znać podstawowe pojęcia i prawa wytrzymałości materiałów. Powinien umieć rozpoznawać stany naprężeń i odkształceń oraz potrafić dla nich podać warunki wytrzymałościowe i sztywnościowe. | 2,0 | Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu wytrzymałości materiałów. |
3,0 | Student opanował podstawową wiedzę z zakresu wytrzymałości materiałów. Czasem jednak nie potrafi jej wykorzystać. | |
3,5 | Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 3,0 i 4,0. | |
4,0 | Student opanował podstawową wiedzę z zakresu wytrzymałości materiałów. Zna obszary jej stosowania. Potrafi samodzielnie wskazać obszary wiedzy obejmujące zadany problem i wybrać sposób jego rozwiązania. | |
4,5 | Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 4,0 i 5,0. | |
5,0 | Student opanował podstawową wiedzę z zakresu wytrzymałości materiałów. Zna obszary jej stosowania. Potrafi samodzielnie wskazać obszary wiedzy obejmujące zadany problem i wybrać sposób jego rozwiązania. Potrafi wykorzystać nabytą wiedzę do wyboru najbardziej efektywnej metody rozwiązania zadanych problemów oraz umie uzasadnić ten wybór. Wykazuje zainteresowanie przedmiotem wykraczające poza przedstawioną tematykę. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IPBiS_1A_B12_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć formułować zadania oraz wybierać stosowne metody ich rozwiązywania. Powinien umieć odpowiednimi równaniami opisać warunki równowagi płaskich i przestrzennych układów sił z uwzględnieniem i bez uwzględnienia tarcia. Powinien umieć przeprowadzić analizę ruchu punktu materialnego oraz analizę ruchu postępowego i obrotowego bryły sztywnej. | 2,0 | Student nie potrafi samodzielnie rozwiązywać zadań z mechaniki. |
3,0 | Student potrafi poprawnie rozwiązywać proste zadania. Popełnia drobne pomyłki i błędy. | |
3,5 | Student wykazuje umiejętności pośrednie między oceną 3,0 i 4,0. | |
4,0 | Student ma umiejętności kojarzenia i analizy nabytej wiedzy. Zadania rozwiązuje poprawnie. Nie popełnia błędów, a tylko nieliczne pomyłki w obliczeniach. | |
4,5 | Student wykazuje umiejętności pośrednie między oceną 4,0 i 5,0. | |
5,0 | Student ma umiejętności kojarzenia i analizy nabytej wiedzy. Potrafi poprawnie, a nawet nieszablonowo rozwiązywać zadania. Nie popełnia pomyłek w obliczeniach. Umie przeprowadzić analizę otrzymanych wyników. | |
IPBiS_1A_B12_U02 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć przeprowadzić analizę wytrzymałościową prostych układów prętowych statycznie wyznaczalnych i statycznie niewyznaczalnych pracujących na rozciąganie lub ściskanie. Powinien umieć przeprowadzić analizę wytrzymałościową prętów skręcanych i zginanych. Powinien umieć przeprowadzić analizę wyboczenia. | 2,0 | Student nie potrafi samodzielnie rozwiązywać zadań z wytrzymałości materiałów. |
3,0 | Student potrafi poprawnie rozwiązywać proste zadania. Popełnia drobne pomyłki i błędy. | |
3,5 | Student wykazuje umiejętności pośrednie między oceną 3,0 i 4,0. | |
4,0 | Student ma umiejętności kojarzenia i analizy nabytej wiedzy. Zadania rozwiązuje poprawnie. Nie popełnia błędów, a tylko nieliczne pomyłki w obliczeniach. | |
4,5 | Student wykazuje umiejętności pośrednie między oceną 4,0 i 5,0. | |
5,0 | Student ma umiejętności kojarzenia i analizy nabytej wiedzy. Potrafi poprawnie, a nawet nieszablonowo rozwiązywać zadania. Nie popełnia pomyłek w obliczeniach. Umie przeprowadzić analizę otrzymanych wyników. | |
IPBiS_1A_B12_U03 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien: - potrafić wskazać normatywy doboru i przygotowania próbek do podstawowych prób wytrzymałościowych, - wykonać postawowe próby wytrzymałościowe pod nadzorem nauczyciela, - zinterpretować otrzymane wyniki prób wytrzymałościowych, - wyciągnąć wnioski z prób wytrzymałościowych materiałów konstrukcyjnych. | 2,0 | Student nie zapoznał się z instrukcją dotyczącą przeprowadzanych ćwiczeń laboratoryjnych. |
3,0 | Student potrafi zdefiniować wskaźniki wytrzymałościowe i inne wielkości wyznaczane podczas ćwiczeń laboratoryjnych. Zna zasady pomiarów, sposób przygotowania próbek oraz warunki i metodę przeprowadzania badań/prób wytrzymałościowych. | |
3,5 | Student wykazuje umiejętności pośrednie między oceną 3,0 i 4,0. | |
4,0 | Student potrafi zdefiniować wskaźniki wytrzymałościowe i inne wielkości wyznaczane podczas ćwiczeń laboratoryjnych. Zna zasady pomiarów, sposób przygotowania próbek oraz warunki i metodę przeprowadzania badań/prób wytrzymałościowych. Potrafi poprawnie opracować i zinterpretować uzyskane wyniki badań/prób wytrzymałościowych. | |
4,5 | Student wykazuje umiejętności pośrednie między oceną 4,0 i 5,0. | |
5,0 | Student potrafi zdefiniować wskaźniki wytrzymałościowe i inne wielkości wyznaczane podczas ćwiczeń laboratoryjnych. Zna zasady pomiarów, sposób przygotowania próbek oraz warunki i metodę przeprowadzania badań/prób wytrzymałościowych. Potrafi poprawnie opracować i zinterpretować uzyskane wyniki badań/prób wytrzymałościowych. Umie krytycznie ocenić przydatność przeprowadzonych badań/prób wytrzymałościowych dla układów rzeczywistych. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IPBiS_1A_B12_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: - świadomość ważności wiedzy z zakresu mechaniki i wytrzymałości materiałów dla procesu projektowania elementów maszyn i konstrukcji (pojazdów samochodowych), - świadomość w wyborze odpowiednich metod rozwiązywania zadań z mechaniki i wytrzymałości materiałów, - dbałość o poprawność wykonywanych działań, - zdolność do oceny otrzymywanych wyników, - otwartość na współpracy niezbędną przy większych projektach, - zorientowanie na ciągłe poszerzanie własnej wiedzy i umiejętności. | 2,0 | Student nie ma świadomości ważności wiedzy z zakresu mechaniki i wytrzymałości materiałów w procesie projektowania elementów maszyn, nie ma dbałości o poprawność wykonywanych działań. |
3,0 | Student ma świadomość ważności wiedzy z zakresu mechaniki i wytrzymałości materiałów w procesie projektowania elementów maszyn oraz świadomość znaczenia wyboru odpowiednich metod rozwiązywania zadań. | |
3,5 | Student spełnia wymagania na ocenę 3,0 i dodatkowo wykazuje dbałość o poprawność wykonywanych działań. | |
4,0 | Student spełnia wymagania na ocenę 3,5 i dodatkowo wykazuje zdolność do oceny otrzymywanych wyników. | |
4,5 | Student spełnia wymagania na ocenę 4,0 i dodatkowo wykazuje otwartość na współpracę w zespole. | |
5,0 | Student spełnia wymagania na ocenę 4,5 i dodatkowo jest zorientowany na ciągłe podnoszenie własnej wiedzy i umiejętności. |
Literatura podstawowa
- Leyko J., Mechanika ogólna, tom 1. Statyka i kinematyka, tom 2. Dynamika, PWN, Warszawa, 2018, (i późniejsze wydania)
- Misiak J., Mechanika ogólna, tom 1. Statyka i kinematyka, tom 2. Dynamika, WNT, Warszawa, 2015, (i późniejsze wydania)
- Niezgodziński T., Mechanika ogólna, PWN, Warszawa, 2018, (i późniejsze wydania)
- Niezgodziński M.E., Niezgodziński T., Zbiór zadań z mechaniki ogólnej, PWN, Warszawa, 2008, (i wydania późniejsze)
- Dyląg Z., Jakubowicz A., Orłoś Z., Wytrzymałość materiałów, tom 1 i 2, WNT, Warszawa, 2012, (i wydania późniejsze)
- Niezgodziński M.E., Niezgodziński T., Wytrzymałość materiałów, PWN, Warszawa, 2009, (i wydania późniejsze)
- Niezgodziński M.E., Niezgodziński T., Zadania z wytrzymałości materiałów, WNT, Warszawa, 2016, (i wydania późniejsze)
- PKN, Polskie Normy, 2019, (aktualnie obowiązujące)
Literatura dodatkowa
- Misiak J., Zadania z mechaniki ogólnej, cz.1, Statyka, cz.2. Kinematyka, cz.3. Dynamika, WNT, Warszawa, 2015, (i wydania późniejsze)
- Nizioł J., Metodyka rozwiązywania zadań z mechaniki, WNT, Warszawa, 2010, (i wydania póżniejsze)
- Jastrzębski P., Mutermilch J., Orłowski W., Wytrzymałość materiałów, tom 1 i 2, Arkady, Warszawa, 1986, (i wydania późniejsze)
- Niezgodziński M. E., Niezgodziński T., Wzory, wykresy i tablice wytrzymałościowe, WNT, Warszawa, 2019, (i wydania późniejsze)
- Banasiak M., Grossman K., Trombski M., Zbiór zadań z wytrzymałości materiałów, PWN, Warszawa, 2018, (i wydania późniejsze)
- Bąk R., Burczyński T., Wytrzymałość materiałów z elementani ujęcia komputerowego, WNT, Warszawa, 2013, (i wydania późniejsze)