Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Inżynieria pojazdów bojowych i specjalnych (S1)

Sylabus przedmiotu Konstrukcja pojazdów kołowych i gąsienicowych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria pojazdów bojowych i specjalnych
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Konstrukcja pojazdów kołowych i gąsienicowych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Eksploatacji Pojazdów
Nauczyciel odpowiedzialny Karol Abramek <Karol.Abramek@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 8 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 30 2,00,40zaliczenie
wykładyW2 30 2,00,60egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy konstrkcji maszyn
W-2Rysunek techniczny

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z ogólnym układem konstrukcyjnym, podziałem i klasyfikacją oraz ich układami i zespołami pojazdów, w tym o napędzie alternatywnym (hybrydowym, elektrycznym i spalinowym zasilane wodorem). Przedstawienie najważniejszych wiadomości dotyczące układów przeniesienia napędu, jezdnego, kierowniczego, hamulcowego, zawieszenia, jak również nadwozia, wyposażenia wnętrza, wyposażenia elektrycznego i magistrali komunikacyjnych.
C-2Zapoznanie z założeniami projektowania układów pojazdów
C-3Ukształtowanie umiejętności związanej z badaniami zespołów i układów pojazdów o decydyjącym znaczeniu dla bezpieczeństwa.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Analiza rozwiązań konstrukcyjnych układów zawieszenia niezależnego pojazdów4
T-L-2Analiza rozwiązań konstrukcyjnych układów zawieszenia zależnego pojazdów2
T-L-3Analiza rozwiązań konstrukcyjnych układów kierowniczych2
T-L-4Badanie elektrohydraulicznego wspomagania układu kierowniczego pojazdu2
T-L-5Analiza rozwiązań konstrukcyjnych hydraulicznych układów hamulcowych pojazdów4
T-L-6Analiza rozwiązań konstrukcyjnych pneumatycznych układów hamulcowych pojazdów2
T-L-7Badanie układu ABS2
T-L-8Konstrukcja sprzęgieł pojazdów2
T-L-9Analiza konstrukcji stopniowych skrzyń biegów4
T-L-10Konstrukcja wałów i mostów napędowych2
T-L-11Budowa, oznaczenia i wyważanie kół jezdnych2
T-L-12Analiza rozwiązań konstrukcyjnych nadwozi pojazdów1
T-L-13Gąsienicowy układ bieżny1
30
wykłady
T-W-1Klasyfikacja pojazdów kołowych i gąsienicowych1
T-W-2Konstrukcja nadwozi pojazdów1
T-W-3Rodzaje i budowa sprzęgieł stosowanych w budowie pojazdów2
T-W-4Rodzaje i budowa skrzyń biegów3
T-W-5Przekładnie główne i mechanizmy różnicowe2
T-W-6Wały, półosie i przeguby napędowe2
T-W-7Automatyczne skrzynie biegów2
T-W-8Napęd wszystkich kół1
T-W-9Koła jezdne1
T-W-10Klasyfikacja i rodzaje zawieszeń pojazdów. Konstrukcja elementów zawieszeń.3
T-W-11Wpływ zawieszenia na komfort i bezpieczeństwo samochodu. Zawieszenia aktywne i regulowane1
T-W-12Budowa układów kierowniczych pojazdów2
T-W-13Hydrauliczne układy hamulcowe.2
T-W-14Pneumatyczne układy hamulcowe1
T-W-15Budowa napędu gąsienicowego2
T-W-16Budowa układów wspomagających pracę kierowcy ABS, ESP4
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Przygotowanie do tematów zajęć laboratoryjnych8
A-L-2Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-3Opracowanie sprawozdania, przygotowanie do zaliczenia tematów laboratoriów12
50
wykłady
A-W-1Udział w zajęciach30
A-W-2Egzamin8
A-W-3Przygotowanie do egzaminu w formie ustnej12
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Film, pokaz slajdów
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
M-3Metoda projektów
M-4Wykład informacyjny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie każdego tematu laboratorium (wymagane sprawozdanie).
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe laboratorium na podstawie średniej z ocen uzyskanych podczas realizacji kolejnych zadań (wymagane pozytywne zaliczenie każdego zadania) i sprawdzające uzyskane efekty kształcenia.
S-3Ocena podsumowująca: Zaprezentowanie i zaliczenie zadania projektowego w ramach ćwiczeń audytoryjnych
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów - zestaw pytań problemowych z zakresu tematycznego wykładów, sprawdzające uzyskane efekty kształcenia. Wymagana pozytywna ocena z każdego pytania; końcowa ocena na podstawie średniej z uzyskanych ocen cząstkowych.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IPBiS_1A_C05-2_W01
- klasyfikuje pojazdy ze względu na budowę i przeznaczenie, wyjaśnia budowę i zasadę działania zespołów i układów funkcjonalnych pojazdów, identyfikuje materiały konstrukcyjne użyte do bugowy pojazdu, zna możliwości ich powtórnego wykorzystania, - charakteryzuje znaczenie układów pojazdu dla bezpieczeństwa ruchu, - zna zasady projektowania podstawowych układów funkcjonalnych pojazdu, - charakteryzuje podstawowe kryteria poprawności działania układów pojazdu.
IPBiS_1A_W04, IPBiS_1A_W05C-1T-W-5, T-W-7, T-W-4, T-W-14, T-W-12, T-W-6, T-W-2, T-W-8, T-W-1, T-W-3, T-W-10, T-W-9, T-W-13, T-W-11M-1, M-4S-4

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IPBiS_1A_C05-2_U01
- rozpoznaje typowe elementy zespołów pojazdów, - organizuje i przeprowadza badania układów funkcjonalnych pojazdów, - porównuje wady i zalety stosowania różnych rozwiązań konstrukcyjnych zespołów w pojazdach, - przeprowadza podstawowe charakterystyki ruchowe pojazdu oraz obliczenia wybranych układów funkcjonalnych pojazdu.
IPBiS_1A_U09C-3, C-2T-L-7, T-L-2, T-L-1, T-L-4, T-L-3, T-L-8, T-L-11, T-L-12, T-L-9, T-L-5, T-L-10, T-L-6M-3, M-2S-2, S-3, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IPBiS_1A_C05-2_K01
- zdolność do pracy w grupie podczas prowadzenia badań i prezentacji ich wyników, - zdolny do przekazywania społeczeństwu w zrozumiały sposób informacji dotyczących stanu obecnego i perspektyw rozwoju pojazdów oraz skutków ich powszechnego wykorzystania.
IPBiS_1A_K05C-3, C-2T-L-7, T-L-2, T-L-1, T-L-4, T-L-3, T-L-8, T-L-11, T-L-12, T-L-9, T-L-5, T-L-10, T-L-6M-3, M-2S-3, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IPBiS_1A_C05-2_W01
- klasyfikuje pojazdy ze względu na budowę i przeznaczenie, wyjaśnia budowę i zasadę działania zespołów i układów funkcjonalnych pojazdów, identyfikuje materiały konstrukcyjne użyte do bugowy pojazdu, zna możliwości ich powtórnego wykorzystania, - charakteryzuje znaczenie układów pojazdu dla bezpieczeństwa ruchu, - zna zasady projektowania podstawowych układów funkcjonalnych pojazdu, - charakteryzuje podstawowe kryteria poprawności działania układów pojazdu.
2,0
3,0rozróżnia układy funkcjonalne pojazdów samochodowych ze względu na ich rozwiązania konstrukcyjne i przeznaczenie oraz wymienia i charakteryzuje podstawowe zespoły pojazdu oraz ich parametry techniczne, zna zasady pomiarów tych parametrów oraz potrafi wykonać ich podstawowe charakterystyki
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IPBiS_1A_C05-2_U01
- rozpoznaje typowe elementy zespołów pojazdów, - organizuje i przeprowadza badania układów funkcjonalnych pojazdów, - porównuje wady i zalety stosowania różnych rozwiązań konstrukcyjnych zespołów w pojazdach, - przeprowadza podstawowe charakterystyki ruchowe pojazdu oraz obliczenia wybranych układów funkcjonalnych pojazdu.
2,0
3,0potrafi oczytywać rysunki konstrukcyjne i schematy kinematycznych oraz analizować działanie najprostrzych mechanizmów i układów pojazdów, umie wykonać i zaprezentować projekt oraz wyniki pomiarów bez ich analizy.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IPBiS_1A_C05-2_K01
- zdolność do pracy w grupie podczas prowadzenia badań i prezentacji ich wyników, - zdolny do przekazywania społeczeństwu w zrozumiały sposób informacji dotyczących stanu obecnego i perspektyw rozwoju pojazdów oraz skutków ich powszechnego wykorzystania.
2,0
3,0jest świadomy problemu odzdziaływania pojazdu na środowisko naturalne oraz zagrożeń dla człowieka związanych z jego użytkowaniem, chociaż nie jest w stanie podjąć dyskusji w tym zakresie, wypowiedzi formułuje w sposób zrozumiały dla odbiorcy, chętny do pracy w zespole chociaż nie przejawia inicjatywy związanej z organizacją i przeprowadzeniem badań
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Berger K. J., Braunheim M., Budowa pojazdów samochodowych" cz I i II, Wydawnictwo REA, 2009
  2. Reimpell J., Betzler J., Podwozia samochodów - podstawy konstrukcji, Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, 2008
  3. Zieliński A., Konstrukcja nadwozi samochodów osobowych i pochodnych, Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, 2008
  4. Jackowski J., Łęgiewicz J., Wieczorek M., Samochody osobowe i pochodne, Wydawnictwo Komunikacji iŁączności, 2011

Literatura dodatkowa

  1. Holota M., Kurpas M., Kryteria i zasady projektowania współczesnych pojazdów bojowych z uzbrojeniem wielkokalibrowym, Szybkobieżne Pojazdy Gąsienicowe, 2016, (39) nr 1, 2016
  2. Rychter T., Budowa pojazdów samochodowych, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 1999
  3. Orzełowski S., Budowa podwozi i nadwozi samochodowych, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 2004

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Analiza rozwiązań konstrukcyjnych układów zawieszenia niezależnego pojazdów4
T-L-2Analiza rozwiązań konstrukcyjnych układów zawieszenia zależnego pojazdów2
T-L-3Analiza rozwiązań konstrukcyjnych układów kierowniczych2
T-L-4Badanie elektrohydraulicznego wspomagania układu kierowniczego pojazdu2
T-L-5Analiza rozwiązań konstrukcyjnych hydraulicznych układów hamulcowych pojazdów4
T-L-6Analiza rozwiązań konstrukcyjnych pneumatycznych układów hamulcowych pojazdów2
T-L-7Badanie układu ABS2
T-L-8Konstrukcja sprzęgieł pojazdów2
T-L-9Analiza konstrukcji stopniowych skrzyń biegów4
T-L-10Konstrukcja wałów i mostów napędowych2
T-L-11Budowa, oznaczenia i wyważanie kół jezdnych2
T-L-12Analiza rozwiązań konstrukcyjnych nadwozi pojazdów1
T-L-13Gąsienicowy układ bieżny1
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Klasyfikacja pojazdów kołowych i gąsienicowych1
T-W-2Konstrukcja nadwozi pojazdów1
T-W-3Rodzaje i budowa sprzęgieł stosowanych w budowie pojazdów2
T-W-4Rodzaje i budowa skrzyń biegów3
T-W-5Przekładnie główne i mechanizmy różnicowe2
T-W-6Wały, półosie i przeguby napędowe2
T-W-7Automatyczne skrzynie biegów2
T-W-8Napęd wszystkich kół1
T-W-9Koła jezdne1
T-W-10Klasyfikacja i rodzaje zawieszeń pojazdów. Konstrukcja elementów zawieszeń.3
T-W-11Wpływ zawieszenia na komfort i bezpieczeństwo samochodu. Zawieszenia aktywne i regulowane1
T-W-12Budowa układów kierowniczych pojazdów2
T-W-13Hydrauliczne układy hamulcowe.2
T-W-14Pneumatyczne układy hamulcowe1
T-W-15Budowa napędu gąsienicowego2
T-W-16Budowa układów wspomagających pracę kierowcy ABS, ESP4
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Przygotowanie do tematów zajęć laboratoryjnych8
A-L-2Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-3Opracowanie sprawozdania, przygotowanie do zaliczenia tematów laboratoriów12
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w zajęciach30
A-W-2Egzamin8
A-W-3Przygotowanie do egzaminu w formie ustnej12
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIPBiS_1A_C05-2_W01- klasyfikuje pojazdy ze względu na budowę i przeznaczenie, wyjaśnia budowę i zasadę działania zespołów i układów funkcjonalnych pojazdów, identyfikuje materiały konstrukcyjne użyte do bugowy pojazdu, zna możliwości ich powtórnego wykorzystania, - charakteryzuje znaczenie układów pojazdu dla bezpieczeństwa ruchu, - zna zasady projektowania podstawowych układów funkcjonalnych pojazdu, - charakteryzuje podstawowe kryteria poprawności działania układów pojazdu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIPBiS_1A_W04Ma podstawową wiedzę w zakresie projektowania, budowy, konstrukcji i zasad funkcjonowania części i podzespołów pojazdów i maszyn.
IPBiS_1A_W05Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie materiałów eksploatacyjnych maszyn i pojazdów.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z ogólnym układem konstrukcyjnym, podziałem i klasyfikacją oraz ich układami i zespołami pojazdów, w tym o napędzie alternatywnym (hybrydowym, elektrycznym i spalinowym zasilane wodorem). Przedstawienie najważniejszych wiadomości dotyczące układów przeniesienia napędu, jezdnego, kierowniczego, hamulcowego, zawieszenia, jak również nadwozia, wyposażenia wnętrza, wyposażenia elektrycznego i magistrali komunikacyjnych.
Treści programoweT-W-5Przekładnie główne i mechanizmy różnicowe
T-W-7Automatyczne skrzynie biegów
T-W-4Rodzaje i budowa skrzyń biegów
T-W-14Pneumatyczne układy hamulcowe
T-W-12Budowa układów kierowniczych pojazdów
T-W-6Wały, półosie i przeguby napędowe
T-W-2Konstrukcja nadwozi pojazdów
T-W-8Napęd wszystkich kół
T-W-1Klasyfikacja pojazdów kołowych i gąsienicowych
T-W-3Rodzaje i budowa sprzęgieł stosowanych w budowie pojazdów
T-W-10Klasyfikacja i rodzaje zawieszeń pojazdów. Konstrukcja elementów zawieszeń.
T-W-9Koła jezdne
T-W-13Hydrauliczne układy hamulcowe.
T-W-11Wpływ zawieszenia na komfort i bezpieczeństwo samochodu. Zawieszenia aktywne i regulowane
Metody nauczaniaM-1Film, pokaz slajdów
M-4Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów - zestaw pytań problemowych z zakresu tematycznego wykładów, sprawdzające uzyskane efekty kształcenia. Wymagana pozytywna ocena z każdego pytania; końcowa ocena na podstawie średniej z uzyskanych ocen cząstkowych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0rozróżnia układy funkcjonalne pojazdów samochodowych ze względu na ich rozwiązania konstrukcyjne i przeznaczenie oraz wymienia i charakteryzuje podstawowe zespoły pojazdu oraz ich parametry techniczne, zna zasady pomiarów tych parametrów oraz potrafi wykonać ich podstawowe charakterystyki
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIPBiS_1A_C05-2_U01- rozpoznaje typowe elementy zespołów pojazdów, - organizuje i przeprowadza badania układów funkcjonalnych pojazdów, - porównuje wady i zalety stosowania różnych rozwiązań konstrukcyjnych zespołów w pojazdach, - przeprowadza podstawowe charakterystyki ruchowe pojazdu oraz obliczenia wybranych układów funkcjonalnych pojazdu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIPBiS_1A_U09Potrafi analizować rozwiązania projektowe elementów i układów mechanicznych pojazdów bojowych ze względu na przyjęte kryteria użytkowe.
Cel przedmiotuC-3Ukształtowanie umiejętności związanej z badaniami zespołów i układów pojazdów o decydyjącym znaczeniu dla bezpieczeństwa.
C-2Zapoznanie z założeniami projektowania układów pojazdów
Treści programoweT-L-7Badanie układu ABS
T-L-2Analiza rozwiązań konstrukcyjnych układów zawieszenia zależnego pojazdów
T-L-1Analiza rozwiązań konstrukcyjnych układów zawieszenia niezależnego pojazdów
T-L-4Badanie elektrohydraulicznego wspomagania układu kierowniczego pojazdu
T-L-3Analiza rozwiązań konstrukcyjnych układów kierowniczych
T-L-8Konstrukcja sprzęgieł pojazdów
T-L-11Budowa, oznaczenia i wyważanie kół jezdnych
T-L-12Analiza rozwiązań konstrukcyjnych nadwozi pojazdów
T-L-9Analiza konstrukcji stopniowych skrzyń biegów
T-L-5Analiza rozwiązań konstrukcyjnych hydraulicznych układów hamulcowych pojazdów
T-L-10Konstrukcja wałów i mostów napędowych
T-L-6Analiza rozwiązań konstrukcyjnych pneumatycznych układów hamulcowych pojazdów
Metody nauczaniaM-3Metoda projektów
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe laboratorium na podstawie średniej z ocen uzyskanych podczas realizacji kolejnych zadań (wymagane pozytywne zaliczenie każdego zadania) i sprawdzające uzyskane efekty kształcenia.
S-3Ocena podsumowująca: Zaprezentowanie i zaliczenie zadania projektowego w ramach ćwiczeń audytoryjnych
S-1Ocena formująca: Zaliczenie każdego tematu laboratorium (wymagane sprawozdanie).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0potrafi oczytywać rysunki konstrukcyjne i schematy kinematycznych oraz analizować działanie najprostrzych mechanizmów i układów pojazdów, umie wykonać i zaprezentować projekt oraz wyniki pomiarów bez ich analizy.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIPBiS_1A_C05-2_K01- zdolność do pracy w grupie podczas prowadzenia badań i prezentacji ich wyników, - zdolny do przekazywania społeczeństwu w zrozumiały sposób informacji dotyczących stanu obecnego i perspektyw rozwoju pojazdów oraz skutków ich powszechnego wykorzystania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIPBiS_1A_K05Rozumie potrzebę mobilności oraz potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy.
Cel przedmiotuC-3Ukształtowanie umiejętności związanej z badaniami zespołów i układów pojazdów o decydyjącym znaczeniu dla bezpieczeństwa.
C-2Zapoznanie z założeniami projektowania układów pojazdów
Treści programoweT-L-7Badanie układu ABS
T-L-2Analiza rozwiązań konstrukcyjnych układów zawieszenia zależnego pojazdów
T-L-1Analiza rozwiązań konstrukcyjnych układów zawieszenia niezależnego pojazdów
T-L-4Badanie elektrohydraulicznego wspomagania układu kierowniczego pojazdu
T-L-3Analiza rozwiązań konstrukcyjnych układów kierowniczych
T-L-8Konstrukcja sprzęgieł pojazdów
T-L-11Budowa, oznaczenia i wyważanie kół jezdnych
T-L-12Analiza rozwiązań konstrukcyjnych nadwozi pojazdów
T-L-9Analiza konstrukcji stopniowych skrzyń biegów
T-L-5Analiza rozwiązań konstrukcyjnych hydraulicznych układów hamulcowych pojazdów
T-L-10Konstrukcja wałów i mostów napędowych
T-L-6Analiza rozwiązań konstrukcyjnych pneumatycznych układów hamulcowych pojazdów
Metody nauczaniaM-3Metoda projektów
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaprezentowanie i zaliczenie zadania projektowego w ramach ćwiczeń audytoryjnych
S-1Ocena formująca: Zaliczenie każdego tematu laboratorium (wymagane sprawozdanie).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0jest świadomy problemu odzdziaływania pojazdu na środowisko naturalne oraz zagrożeń dla człowieka związanych z jego użytkowaniem, chociaż nie jest w stanie podjąć dyskusji w tym zakresie, wypowiedzi formułuje w sposób zrozumiały dla odbiorcy, chętny do pracy w zespole chociaż nie przejawia inicjatywy związanej z organizacją i przeprowadzeniem badań
3,5
4,0
4,5
5,0