Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Inżynieria pojazdów bojowych i specjalnych (S1)
Sylabus przedmiotu Podstawowe systemy uzbrojenia i osprzętu:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria pojazdów bojowych i specjalnych | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawowe systemy uzbrojenia i osprzętu | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Eksploatacji Pojazdów | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Wawrzyniec Gołębiewski <Wawrzyniec.Golebiewski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Jaromir Mysłowski <m.szczepanek@am.szczecin.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza na temat budowy i zasad eksploatacji maszyn i urządzeń.Podstawowa wiedza z zakresu wojskowego sprzetu i wyposażenia |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z podstawowymi elementami budowy , zasad eksploatacji maszyn i urządzeń ,sprzetu i wyposażenia wojskowego Ukształtowanie umiejętności oceny przydatności technicznej i wartości bojowej omawianych pojazdów,systemów i innych urzadzeń o wojskowym przeznaczeniu |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Wprowadzenie do zajęć, przedstawienie zasad BHP | 2 |
T-L-2 | Budowa i zasada działania pistoletu | 2 |
T-L-3 | Budowa i zasada działania karabinu | 2 |
T-L-4 | Uzbrojenie osobiste i grupowe | 2 |
T-L-5 | Symulator jazdy wozu bojowego - kołowego transportera opancerzonego „Rosomak” – cz. I | 2 |
T-L-6 | Symulator jazdy wozu bojowego - kołowego transportera opancerzonego „Rosomak” – cz. II | 2 |
T-L-7 | Symulator jazdy wozu bojowego - kołowego transportera opancerzonego „Rosomak” – cz. III | 2 |
T-L-8 | Zaliczenie | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Początki i historia systemów uzbrojenia | 3 |
T-W-2 | Klasyfikacja systemów uzbrojenia i osprzętu | 1 |
T-W-3 | Definicja, klasyfikacja i przykłady broni białej | 1 |
T-W-4 | Definicja, klasyfikacja i przykłady broni neurobalistycznej | 1 |
T-W-5 | Definicja, klasyfikacja i przykłady broni palnej | 1 |
T-W-6 | Definicja, klasyfikacja i przykłady broni palnej strzeleckiej | 3 |
T-W-7 | Definicja, klasyfikacja i przykłady broni palnej rakietowej | 2 |
T-W-8 | Definicja, klasyfikacja i przykłady broni palnej artyleryjskiej | 2 |
T-W-9 | Definicja, klasyfikacja i przykłady materiałów wybuchowych | 2 |
T-W-10 | Definicja, klasyfikacja i przykłady wozów bojowych | 3 |
T-W-11 | Definicja, klasyfikacja i przykłady samolotów bojowych | 3 |
T-W-12 | Definicja, klasyfikacja i przykłady helikopterów szturmowych | 2 |
T-W-13 | Definicja, klasyfikacja i przykłady okrętów nawodnych | 2 |
T-W-14 | Definicja, klasyfikacja i przykłady okrętów podwodnych | 2 |
T-W-15 | Definicja, klasyfikacja i przykłady uzbrojenia defensywnego | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach, | 15 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych | 10 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach, | 30 |
A-W-2 | Przygotowanie prezentacji zwiazanych z tematyka wykładów | 10 |
A-W-3 | Powtórzenie materiału w ramach przygotowania do zaliczeniua | 10 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny, wykład problemowy, pokazy, filmy, symulacje komputerowe. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest: obecność na wszystkich wykładach i zajęciach laboratoryjnych, uzyskanie pozytywnej oceny zaliczeń zajęć laboratoryjnych i wykładów. Na ocenę końcową składa się: ocena zaliczenia laboratoriów (50%), ocena zaliczenia treści wykładów (50%). Zaliczenie ćwiczeń odbywa się w czasie całego semestru, jak również na zakończenie tej formy zajęć. Zaliczenie wykładów odbywa się na końcu semestru w formie pisemnej |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IPBiS_1A_C06_W01 Student poznaje podstawowe systemy uzbrojenia i osprzetu wojskowego stosowanego obecnie.Poznaje budowe i zasadę funkcjonowania typowych rozwiązań w tej dziedzinie | IPBiS_1A_W04 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-15, T-W-1, T-W-6, T-W-14 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IPBiS_1A_C06_U01 Student umie ocenic sytuacje taktyczną i opracować projekt nezbednego dla danego oddziału systemu / systemów uzbrojenie | IPBiS_1A_U18, IPBiS_1A_U19 | — | — | C-1 | T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-1, T-L-5 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IPBiS_1A_C06_K01 Student uzyskuje kompetencje do własciwej ocyny systuacji w warunkach bojowych lub pokojowych i opracowania precyzyjnego i jasnego planu działania | IPBiS_1A_K03, IPBiS_1A_K05 | — | — | C-1 | T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-1, T-L-5, T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-15, T-W-1, T-W-6, T-W-14 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IPBiS_1A_C06_W01 Student poznaje podstawowe systemy uzbrojenia i osprzetu wojskowego stosowanego obecnie.Poznaje budowe i zasadę funkcjonowania typowych rozwiązań w tej dziedzinie | 2,0 | Student uczestniczył w zajeciach ( lub nie) ,nie opanował wymaganego materiału i nie przejawiał zainteresownia przedmiotem |
3,0 | Student uczestniczył w zajeciach , opanował wymagany materiał,uzyskał ocene dostateczna i przejawiał umiarkowane zainteresownia przedmiotem | |
3,5 | Student uczestniczył w zajeciach , opanował wymagany materiał,uzyskał ocene dostateczna i przejawiał zainteresownia przedmiotem | |
4,0 | Student uczestniczył w zajeciach , opanował wymagany materiał,uzyskał ocene dobra i przejawiał zainteresownia przedmiotem,był aktywny na zajęciach | |
4,5 | Student uczestniczył w zajeciach , opanował wymagany materiał,uzyskał ocene dobra lub wyższą i przejawiał zainteresownia przedmiotem,był bardzo aktywny na zajęciach | |
5,0 | Student uczestniczył w zajeciach , opanował wymagany materiał,uzyskał ocene dobra lub wyższą i przejawiał zainteresownia przedmiotem,był bardzo aktywny na zajęciach,jest liderem w grupie |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IPBiS_1A_C06_U01 Student umie ocenic sytuacje taktyczną i opracować projekt nezbednego dla danego oddziału systemu / systemów uzbrojenie | 2,0 | tudent uczestniczył w zajeciach ( lub nie) ,nie opanował wymaganego materiału i nie przejawiał zainteresownia przedmiotem |
3,0 | Student uczestniczył w zajeciach , opanował wymagany materiał,uzyskał ocene dostateczna i przejawiał umiarkowane zainteresownia przedmiotem | |
3,5 | Student uczestniczył w zajeciach , opanował wymagany materiał,uzyskał ocene dostateczna i przejawiał zainteresownia przedmiotem | |
4,0 | Student uczestniczył w zajeciach , opanował wymagany materiał,uzyskał ocene dobra i przejawiał zainteresownia przedmiotem,był aktywny na zajęciach | |
4,5 | Student uczestniczył w zajeciach , opanował wymagany materiał,uzyskał ocene dobra lub wyższą i przejawiał zainteresownia przedmiotem,był bardzo aktywny na zajęciach | |
5,0 | Student uczestniczył w zajeciach , opanował wymagany materiał,uzyskał ocene dobra lub wyższą i przejawiał zainteresownia przedmiotem,był bardzo aktywny na zajęciach,jest liderem w grupie |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IPBiS_1A_C06_K01 Student uzyskuje kompetencje do własciwej ocyny systuacji w warunkach bojowych lub pokojowych i opracowania precyzyjnego i jasnego planu działania | 2,0 | Student uczestniczył w zajeciach ( lub nie) , nie przejawiał zainteresownia przedmiotem, brak mu kreatywności |
3,0 | Student uczestniczył w zajeciach , przejawiał niewielkie zainteresownia przedmiotem, brak mu kreatywności | |
3,5 | Student uczestniczył w zajeciach , przejawiał zainteresownia przedmiotem, był kreatywny ,nie brak mu motywacji | |
4,0 | Student uczestniczył w zajeciach , przejawiał duże zainteresownia przedmiotem, był aktywny kreatywny ,nie brak mu motywacji | |
4,5 | Student uczestniczył w zajeciach , przejawiał duże zainteresownia przedmiotem, był aktywny i kreatywny , ma motywacje i chęć działania | |
5,0 | Student uczestniczył w zajeciach , przejawiał duże zainteresownia przedmiotem, był aktywny i kreatywny , ma motywacje i chęć działania,jest liderem w grupie |
Literatura podstawowa
- Richard Ogórkiewicz, Czołgi 100 lat historii, Oficyna wydawnicza READ ME, Łódz, 2015, 1, 2015, 1
- Ryszard Wozniak, Encyklopedia najnowszej broni palnej, Dom Wydawniczy Bellona, Warszawa, 2001, 1