Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Inżynieria pojazdów bojowych i specjalnych (S1)

Sylabus przedmiotu Technologia napraw pojazdów gąsienicowych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria pojazdów bojowych i specjalnych
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Technologia napraw pojazdów gąsienicowych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Eksploatacji Pojazdów
Nauczyciel odpowiedzialny Tomasz Osipowicz <Tomasz.Osipowicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 13 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL5 15 1,00,38zaliczenie
wykładyW5 15 2,00,62egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe informacje z fizyki oraz zasad eksploatacji pojazdów

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie procesów zużywania się zespołów pojazdów
C-2Poznanie zasad i metod ograniczenia intensywności zużywania się zespołów
C-3Pozanie rodzajów i form napraw
C-4Poznanie etapów procsu technologicznego naprawy
C-5Poznanie zasad weryfikacji części i zespołów
C-6Poznanie sposobów przeprowadzenia napraw podstawowych zespoół pojazdów
C-7Poznanie sposobów oceny jakości naprawy - próby zespołów oraz samochodów po naprawie

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wprowadzenie i szkolenie BHP1
T-L-2Określenie intensywności zużycia części, zasady weryfikacji i naprawy2
T-L-3Weryfikacja i naprawa silnika (tłok, pierścienie, cylinder)2
T-L-4Weryfikacja i naprawa silnika (wał korbowy, korbowód, łożyska)2
T-L-5Weryfikacja, naprawa i montaż sprzęgła2
T-L-6Weryfikacja, naprawa i montaż elementów układu hamulcowego2
T-L-7Kontrola i naprawa nadwozi na ramach geometrycznych2
T-L-8Weryfikacja, naprawa i montaż elementów zawieszenia2
15
wykłady
T-W-1Podstawowe rodzaje zuzycia elementów maszyn1
T-W-2Wpływ różnych czynników na intensywność zużycia1
T-W-3Rodzaje napraw pojazdów samochodowych1
T-W-4Proces technologiczny naprawy1
T-W-5Weryfikacja części i metody weryfikacji2
T-W-6Naprawa zespołów silnika2
T-W-7Naprawa mechanizmów układu napędowego1
T-W-8Naprawa elementów zawieszenia1
T-W-9Naprawa układu hamulcowego1
T-W-10Naprawa układu kierowniczego1
T-W-11Naprawa instalacj elektrycznej1
T-W-12Naprawa nadwozi1
T-W-13Próby zespołów oraz samochodów po naprawie1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych4
A-L-2Uzupełnienie wiedzy na podstawie wskazanej literatury3
A-L-3Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń4
A-L-4Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych15
26
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Uzupełnienie wiedzy na podstawie literatury10
A-W-3Przygotowanie się do egzaminu17
A-W-4Egzamin8
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda werbalna - wykład informacyjny
M-2Metoda problemowa - wykład problemowy, opracowywanie wyników pomiarów i ich ocena

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Egzamin w formie ustnej obejmujący całość materiału
S-2Ocena formująca: Zaliczanie ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie wykonanych sprawozdań i formy ustnej konsultacji z każdego ćwiczenia

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IPBiS_1A_C22-1_W01
Student powinien znać podstawowe rodzaje i przyczyny zużycia zespołów i podzespołów pojazdów oraz metody ich usuwania
IPBiS_1A_W21, IPBiS_1A_W02, IPBiS_1A_W03, IPBiS_1A_W04, IPBiS_1A_W05, IPBiS_1A_W06, IPBiS_1A_W13C-6, C-5, C-3, C-4, C-1, C-7, C-2T-L-4, T-L-3, T-L-5, T-L-2, T-L-7, T-L-6, T-W-3, T-W-10, T-W-9, T-W-2, T-W-11, T-W-13, T-W-8, T-W-12, T-W-1, T-W-4, T-W-7, T-W-6, T-W-5M-2, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IPBiS_1A_C22-1_U01
Student powinien interpretować zastane stany zuzycia i niezdatności, wdrażać nowoczesne metody napraw, zastosować właściwy park maszynowy, ocenić jakość wykonanej naprawy i oszacować trwałość zespołu w zależności od specyfiki użytkowania pojazdu.
IPBiS_1A_U04, IPBiS_1A_U02, IPBiS_1A_U10, IPBiS_1A_U11, IPBiS_1A_U12C-6, C-3, C-4, C-7T-W-2, T-W-4, T-W-5M-2, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IPBiS_1A_C22-1_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie przygotowanie do oceny stanów niezdatności zespołów, świdomość znaczenia właściwej weryfikacji zespołów postrzeganej relacji między celami i zasadnością podejmowanych czynności.
IPBiS_1A_K01, IPBiS_1A_K02, IPBiS_1A_K04C-7T-L-2M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IPBiS_1A_C22-1_W01
Student powinien znać podstawowe rodzaje i przyczyny zużycia zespołów i podzespołów pojazdów oraz metody ich usuwania
2,0
3,0Student zna metody oceny stanu zespołu, ale nie zna możliwych przyczyn
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IPBiS_1A_C22-1_U01
Student powinien interpretować zastane stany zuzycia i niezdatności, wdrażać nowoczesne metody napraw, zastosować właściwy park maszynowy, ocenić jakość wykonanej naprawy i oszacować trwałość zespołu w zależności od specyfiki użytkowania pojazdu.
2,0
3,0Student umie ocenić stan niesprawności różnych zespołów pojazdu
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IPBiS_1A_C22-1_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie przygotowanie do oceny stanów niezdatności zespołów, świdomość znaczenia właściwej weryfikacji zespołów postrzeganej relacji między celami i zasadnością podejmowanych czynności.
2,0
3,0Student wykazuje niewielką zdolność stoswania wiedzy i umiejętności
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Uzdowski M., Abramek K. F., Garczyński K., Eksploatacja techniczna i naprawa, Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, Warszawa, 2003, 1
  2. Abramek K. F., Uzdowski M., Pojazdy samochodowe. Podstawy obsługiwania i napraw, Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, Warszawa, 2009, 1
  3. Adamiec P., Dziubiński J., Filipczyk J., Technologia napraw pojazdów samochodowych, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice, 2002

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wprowadzenie i szkolenie BHP1
T-L-2Określenie intensywności zużycia części, zasady weryfikacji i naprawy2
T-L-3Weryfikacja i naprawa silnika (tłok, pierścienie, cylinder)2
T-L-4Weryfikacja i naprawa silnika (wał korbowy, korbowód, łożyska)2
T-L-5Weryfikacja, naprawa i montaż sprzęgła2
T-L-6Weryfikacja, naprawa i montaż elementów układu hamulcowego2
T-L-7Kontrola i naprawa nadwozi na ramach geometrycznych2
T-L-8Weryfikacja, naprawa i montaż elementów zawieszenia2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe rodzaje zuzycia elementów maszyn1
T-W-2Wpływ różnych czynników na intensywność zużycia1
T-W-3Rodzaje napraw pojazdów samochodowych1
T-W-4Proces technologiczny naprawy1
T-W-5Weryfikacja części i metody weryfikacji2
T-W-6Naprawa zespołów silnika2
T-W-7Naprawa mechanizmów układu napędowego1
T-W-8Naprawa elementów zawieszenia1
T-W-9Naprawa układu hamulcowego1
T-W-10Naprawa układu kierowniczego1
T-W-11Naprawa instalacj elektrycznej1
T-W-12Naprawa nadwozi1
T-W-13Próby zespołów oraz samochodów po naprawie1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych4
A-L-2Uzupełnienie wiedzy na podstawie wskazanej literatury3
A-L-3Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń4
A-L-4Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych15
26
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Uzupełnienie wiedzy na podstawie literatury10
A-W-3Przygotowanie się do egzaminu17
A-W-4Egzamin8
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIPBiS_1A_C22-1_W01Student powinien znać podstawowe rodzaje i przyczyny zużycia zespołów i podzespołów pojazdów oraz metody ich usuwania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIPBiS_1A_W21Ma wiedzę w zakresie organizacji użytkowania pojazdów i sprzętu bojowego.
IPBiS_1A_W02Ma wiedzę w zakresie fizyki, niezbędną do zrozumienia podstawowych zjawisk fizycznych występujących w elementach i układach mechanicznych oraz w ich otoczeniu.
IPBiS_1A_W03Ma uporządkowaną w zakresie mechaniki technicznej i wytrzymałości materiałów, teorii ruchu maszyn i napędów oraz w zakresie nauki o materiałach niezbędną do modelowania układów mechanicznych i analizy wytrzymałościowej konstrukcji mechanizmów maszyn i urządzeń.
IPBiS_1A_W04Ma podstawową wiedzę w zakresie projektowania, budowy, konstrukcji i zasad funkcjonowania części i podzespołów pojazdów i maszyn.
IPBiS_1A_W05Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie materiałów eksploatacyjnych maszyn i pojazdów.
IPBiS_1A_W06Ma szczegółową wiedzę w zakresie pojazdów bojowych i specjalnych, mechatroniki i diagnostyki, technik komputerowych w inżynierii mechanicznej
IPBiS_1A_W13Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie metrologii i systemów pomiarowych, zna i rozumie metody pomiaru i podstawowe wielkości charakteryzujące elementy i układy mechaniczne oraz elektryczne pojazdów bojowych.
Cel przedmiotuC-6Poznanie sposobów przeprowadzenia napraw podstawowych zespoół pojazdów
C-5Poznanie zasad weryfikacji części i zespołów
C-3Pozanie rodzajów i form napraw
C-4Poznanie etapów procsu technologicznego naprawy
C-1Poznanie procesów zużywania się zespołów pojazdów
C-7Poznanie sposobów oceny jakości naprawy - próby zespołów oraz samochodów po naprawie
C-2Poznanie zasad i metod ograniczenia intensywności zużywania się zespołów
Treści programoweT-L-4Weryfikacja i naprawa silnika (wał korbowy, korbowód, łożyska)
T-L-3Weryfikacja i naprawa silnika (tłok, pierścienie, cylinder)
T-L-5Weryfikacja, naprawa i montaż sprzęgła
T-L-2Określenie intensywności zużycia części, zasady weryfikacji i naprawy
T-L-7Kontrola i naprawa nadwozi na ramach geometrycznych
T-L-6Weryfikacja, naprawa i montaż elementów układu hamulcowego
T-W-3Rodzaje napraw pojazdów samochodowych
T-W-10Naprawa układu kierowniczego
T-W-9Naprawa układu hamulcowego
T-W-2Wpływ różnych czynników na intensywność zużycia
T-W-11Naprawa instalacj elektrycznej
T-W-13Próby zespołów oraz samochodów po naprawie
T-W-8Naprawa elementów zawieszenia
T-W-12Naprawa nadwozi
T-W-1Podstawowe rodzaje zuzycia elementów maszyn
T-W-4Proces technologiczny naprawy
T-W-7Naprawa mechanizmów układu napędowego
T-W-6Naprawa zespołów silnika
T-W-5Weryfikacja części i metody weryfikacji
Metody nauczaniaM-2Metoda problemowa - wykład problemowy, opracowywanie wyników pomiarów i ich ocena
M-1Metoda werbalna - wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Egzamin w formie ustnej obejmujący całość materiału
S-2Ocena formująca: Zaliczanie ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie wykonanych sprawozdań i formy ustnej konsultacji z każdego ćwiczenia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna metody oceny stanu zespołu, ale nie zna możliwych przyczyn
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIPBiS_1A_C22-1_U01Student powinien interpretować zastane stany zuzycia i niezdatności, wdrażać nowoczesne metody napraw, zastosować właściwy park maszynowy, ocenić jakość wykonanej naprawy i oszacować trwałość zespołu w zależności od specyfiki użytkowania pojazdu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIPBiS_1A_U04Ma umiejętność samokształcenia się, m.in. w celu podnoszenia kwalifikacji zawodowych.
IPBiS_1A_U02Potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik: ustnych, pisemnych, wizualnych, technicznych, pracy w grupie w środowisku zawodowym i innych.
IPBiS_1A_U10Potrafi działać w środowisku informatycznym i wykorzystać narzędzia komputerowego wspomagania do projektowania, symulacji działania i weryfikacji zespołów pojazdu bojowego.
IPBiS_1A_U11Potrafi właściwie dobrać metody i urządzenia pozwalające mierzyć podstawowe wielkości charakteryzujące elementy i układy pojazdów bojowych.
IPBiS_1A_U12Potrafi zaplanować i przeprowadzić eksperyment działania układów pojazdu bojowego i w przypadku wykrycia nieprawidłowości dokonać ich diagnostyki.
Cel przedmiotuC-6Poznanie sposobów przeprowadzenia napraw podstawowych zespoół pojazdów
C-3Pozanie rodzajów i form napraw
C-4Poznanie etapów procsu technologicznego naprawy
C-7Poznanie sposobów oceny jakości naprawy - próby zespołów oraz samochodów po naprawie
Treści programoweT-W-2Wpływ różnych czynników na intensywność zużycia
T-W-4Proces technologiczny naprawy
T-W-5Weryfikacja części i metody weryfikacji
Metody nauczaniaM-2Metoda problemowa - wykład problemowy, opracowywanie wyników pomiarów i ich ocena
M-1Metoda werbalna - wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Egzamin w formie ustnej obejmujący całość materiału
S-2Ocena formująca: Zaliczanie ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie wykonanych sprawozdań i formy ustnej konsultacji z każdego ćwiczenia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student umie ocenić stan niesprawności różnych zespołów pojazdu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIPBiS_1A_C22-1_K01W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie przygotowanie do oceny stanów niezdatności zespołów, świdomość znaczenia właściwej weryfikacji zespołów postrzeganej relacji między celami i zasadnością podejmowanych czynności.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIPBiS_1A_K01Jest świadomy potrzeby i możliwości dokształcania się w celu podnoszenia kompetencji zawodowych osobistych i społecznych
IPBiS_1A_K02Ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej włączając w to wpływ na otoczenie oraz odpowiedzialności za podejmowane decyzje.
IPBiS_1A_K04Ma świadomość ważności zachowań profesjonalnych w tym przestrzegania zasad etyki zawodowej i poszanowania różnorodności poglądów i kultur.
Cel przedmiotuC-7Poznanie sposobów oceny jakości naprawy - próby zespołów oraz samochodów po naprawie
Treści programoweT-L-2Określenie intensywności zużycia części, zasady weryfikacji i naprawy
Metody nauczaniaM-2Metoda problemowa - wykład problemowy, opracowywanie wyników pomiarów i ich ocena
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Egzamin w formie ustnej obejmujący całość materiału
S-2Ocena formująca: Zaliczanie ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie wykonanych sprawozdań i formy ustnej konsultacji z każdego ćwiczenia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje niewielką zdolność stoswania wiedzy i umiejętności
3,5
4,0
4,5
5,0