Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Inżynieria produkcji w Przemyśle 4.0 (S1)
Sylabus przedmiotu Normowanie i rozliczanie czasu pracy:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria produkcji w Przemyśle 4.0 | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | praktyczny | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Normowanie i rozliczanie czasu pracy | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zespół Dydaktyczny | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Bolesław Fabisiak <Boleslaw.Fabisiak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Emilia Bachtiak-Radka <Emilia.Bachtiak-Radka@zut.edu.pl>, z przemysłu Osoba <itm@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu procesów i technik wytwarzania. |
W-2 | Podstawowa wiedza z zakresu zarządzania procesami. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z podstawowymi informacjiami dotyczącymi normowania i rozliczania pracy, zawartymi w "prawie pracy". |
C-2 | Zapoznanie z podstawowymi metodami i narzędziami normowania i rozliczania pracy. |
C-3 | Przygotowanie do tworzenia dokumentacji technicznej związanej z normowaniem czasu pracy. |
C-4 | Zapoznanie studentów z wymaganiami ustawy "Prawo pracy" w zakresie czasu pracy. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Projekt z zakresu wykorzystania ustawy "Prawo pracy" | 2 |
T-P-2 | Projekt z zakresu planowania czasu pracy dla systemu wielobrygadowego. | 2 |
T-P-3 | Projekt z zakresu obliczania czasu maszynowego dla wybranych operacji technologicznych obróbki skrawaniem | 10 |
T-P-4 | Projekt z zakresu obliczeń ocbiążęnia wybranych stanowisk produkcyjnych. | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Rola i znaczenia normowania pracy w przedsiębiorstwie. | 2 |
T-W-2 | Struktura normy czasu pracy | 2 |
T-W-3 | Czas pracy - ustawa "Prawo pracy" | 2 |
T-W-4 | Techniki i metody normowania czasu pracy | 3 |
T-W-5 | Normatywy czasu pracy. | 3 |
T-W-6 | Struktury normy czasu pracy w zaleznosci od seryjnosci produkcji dla produkcji jedno i wielostanowiskowej. | 3 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu | 5 |
A-P-2 | przygotowanie do zaliczenia projektu | 2 |
A-P-3 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-P-4 | Studiowanie literatury | 7 |
A-P-5 | Przygotowanie sprawozdań | 5 |
A-P-6 | Konsultacje | 4 |
38 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego | 10 |
A-W-3 | Praca własna z podręcznikami. Zagadnienia wskazane w czasie zajęć wykładowych. | 5 |
A-W-4 | Konsultacje | 5 |
A-W-5 | przygotowanie do zaliczenia przedmiotu | 2 |
37 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z elementami konwensatoryjnymi. |
M-2 | Zajęcia projektowe: projekty wykonywane indywidualnie lub w małych grupach. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej lub ustnej obejmujące zagadnienia realizowane w trakcie zajęć wykładowych i projektowych. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Omówienie wykonanych projektów przed grupą studencką. |
S-3 | Ocena formująca: Ocena kolejnych etapów projektowania w czasie trwania projektu. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IPP4_1P_C05_W01 Student potrafi scharakteryzować metody normowania i rozliczania czasu pracy. | IPP4_1P_W01 | — | — | C-2, C-1, C-3 | T-P-3, T-P-4, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5 | M-1 | S-1 |
IPP4_1P_C05_W02 Student zna wymagania prawne w zakresie praw i obowiązków pracownika oraz pracodawcy związane czasem pracy zawarte w ustawie "Prawo pracy". | IPP4_1P_W04 | — | — | C-4, C-1 | T-P-1, T-P-2, T-W-2 | M-1 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IPP4_1P_C05_U01 Student umie obliczać normę czasu dla wybranych operacji technologicznych, szcować liczbę stanowisk roboczych w oparciu o znane czasy maszynowe oraz planować pracę w układach wielobrygadowych | IPP4_1P_U08 | — | — | C-4, C-3 | T-P-1, T-P-2 | M-2 | S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IPP4_1P_C05_K01 Ma świadomość roli i wpływu planowania, pomiarów i rozliczania czasu pracy na organizację działań produkcyjnych | IPP4_1P_K02 | — | — | C-2, C-3 | T-P-1, T-P-3, T-P-4 | M-2, M-1 | S-2, S-1, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IPP4_1P_C05_W01 Student potrafi scharakteryzować metody normowania i rozliczania czasu pracy. | 2,0 | Nie spełnia kryteriów na ocenę 3,0. |
3,0 | Zna podstawowe cechy metod normowania i rozliczania czasu pracy. Zna metodykę postępowania dla głównych metod w czasie normowania czasu pracy. | |
3,5 | Zna podstawowe cechy metod normowania i rozliczania czasu pracy. Zna metodykę postępowania metod w czasie normowania czasu pracy. | |
4,0 | Zna podstawowe cechy metod normowania i rozliczania czasu pracy, ich zalety oraz wady. Zna metodykę postępowania metod w czasie normowania czasu pracy. | |
4,5 | Zna metody normowania i rozliczania czasu pracy, ich zalety oraz wady. Zna metodykę postępowania w czasie normowania czasu pracy. Zna podstawową dokumentację techniczną związaną z przedmiotem. | |
5,0 | Zna metody normowania i rozliczania czasu pracy, ich zalety oraz wady. Zna metodykę postępowania w czasie normowania czasu pracy. Zna dokumentację techniczną związaną z przedmiotem. | |
IPP4_1P_C05_W02 Student zna wymagania prawne w zakresie praw i obowiązków pracownika oraz pracodawcy związane czasem pracy zawarte w ustawie "Prawo pracy". | 2,0 | Nie spełnia wymagań na ocenę 3,0. |
3,0 | Student zna ogólne wymagania prawne w zakresie praw i obowiązków pracownika oraz pracodawcy związane czasem pracy zawarte w ustawie "Prawo pracy" dotyczące najczęściej spotykanych umów o pracę. | |
3,5 | Student zna wymagania prawne w zakresie praw i obowiązków pracownika oraz pracodawcy związane czasem pracy zawarte w ustawie "Prawo pracy" dotyczące najczęściej spotykanych umów o pracę. | |
4,0 | Student zna ogólne wymagania prawne w zakresie praw i obowiązków pracownika oraz pracodawcy związane czasem pracy zawarte w ustawie "Prawo pracy". | |
4,5 | Student zna wymagania prawne w zakresie praw i obowiązków pracownika oraz pracodawcy związane czasem pracy zawarte w ustawie "Prawo pracy". | |
5,0 | Student zna wymagania prawne w zakresie praw i obowiązków pracownika oraz pracodawcy związane czasem pracy zawarte w ustawie "Prawo pracy" poszerzoną o umowy nietypowe: pracownik młodociany, umowa cywilno prawna, samozatrudnienie..... |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IPP4_1P_C05_U01 Student umie obliczać normę czasu dla wybranych operacji technologicznych, szcować liczbę stanowisk roboczych w oparciu o znane czasy maszynowe oraz planować pracę w układach wielobrygadowych | 2,0 | Nie spełnia kryteriów na ocenę 3,0 |
3,0 | Student umie obliczać normę czasu dla wybranych operacji technologicznych, szcować liczbę stanowisk roboczych w oparciu o znane czasy maszynowe oraz planować pracę w układach wielobrygadowych. | |
3,5 | Student umie obliczać normę czasu dla wybranych operacji technologicznych, szcować liczbę stanowisk roboczych w oparciu o znane czasy maszynowe oraz planować pracę w układach wielobrygadowych.Potrafi wymienić podstawowe dokumenty dokumentacji technicznej. | |
4,0 | Student umie obliczać normę czasu dla wybranych operacji technologicznych, szcować liczbę stanowisk roboczych w oparciu o znane czasy maszynowe oraz planować pracę w układach wielobrygadowych Zna i prawidłowo wypełnia dokumentacje techiczną. | |
4,5 | Student umie obliczać normę czasu dla wybranych operacji technologicznych, szcować liczbę stanowisk roboczych w oparciu o znane czasy maszynowe oraz planować pracę w układach wielobrygadowych. Zna i prawidłowo wypełnia dokumentacje techiczną. Potrafi ocenić uzyskane wyniki. | |
5,0 | Student umie obliczać normę czasu dla wybranych operacji technologicznych, szcować liczbę stanowisk roboczych w oparciu o znane czasy maszynowe oraz planować pracę w układach wielobrygadowych. Zna i prawidłowo wypełnia dokumentacje techiczną. Potrafi ocenić uzyskane wyniki. Potrafi zaproponować zmiany w systemie produkcyjnym |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IPP4_1P_C05_K01 Ma świadomość roli i wpływu planowania, pomiarów i rozliczania czasu pracy na organizację działań produkcyjnych | 2,0 | Nie spełnia kryteriów na ocenę 3,0. |
3,0 | Ma świadomość roli i wpływu podstawowych czynników planowania, pomiarów i rozliczania czasu pracy na organizację działań produkcyjnych. | |
3,5 | Ma świadomość roli i wpływu planowania, pomiarów i rozliczania czasu pracy na organizację działań produkcyjnych. | |
4,0 | Ma świadomość roli i wpływu planowania, pomiarów i rozliczania czasu pracy na organizację działań produkcyjnych, potrafi wskazać możliwe (główne) konsekwencje błędnego wykonania działań normowania i rozliczania czasu pracy. | |
4,5 | Ma świadomość roli i wpływu planowania, pomiarów i rozliczania czasu pracy na organizację działań produkcyjnych, zna konsekwencje błędnego wykonania działań oraz korzyści wynikające z prawdłowej analizy wyników | |
5,0 | Ma świadomość roli i wpływu planowania, pomiarów i rozliczania czasu pracy na organizację działań produkcyjnych, potrafi wskazać możliwe (główne) konsekwencje błędnego wykonania działań normowania i rozliczania czasu pracy. Jest w stanie wymienić główne korzyści wynikające z prawdłowej analizy wyników |
Literatura podstawowa
- Biernacki T., Organizacja i techniczne normowanie prac., Zakład Wydawnictwa CRS, Warszawa, 1973
- Strzelecki T.J., Organizacja i normowanie pracy., Politechnika Warszawska, Warszawa, 1992
- -, USTAWA KODEKS PRACY z dnia 26 czerwca 1974 r. z późniejszymi zmianami, 2010
Literatura dodatkowa
- Budka J., Haus B., Jońca A., Normowanie pracy w przemyśle spoŜywczym., AE, Wrocław, 1974
- Wołk R., Podstawy normowania pracy w przemyśle maszynowym, WNT, Warszawa, 1966