Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Inżynieria produkcji w Przemyśle 4.0 (S1)
Sylabus przedmiotu Modelowanie i symulacja procesów produkcyjnych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria produkcji w Przemyśle 4.0 | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | praktyczny | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Modelowanie i symulacja procesów produkcyjnych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zespół Dydaktyczny | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Andrzej Jardzioch <Andrzej.Jardzioch@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | z przemysłu Osoba <itm@zut.edu.pl>, Piotr Pawlukowicz <Piotr.Pawlukowicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowe wiadomości o systemach produkcyjnych i realizowanych procesach produkcyjnych. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z metodami modelowania i badań symulacyjnych procesów produkcyjnych. |
C-2 | Nauczenie studentów budowy modeli symulacyjnych z wykorzystaniem Sieci Petrii oraz za pomocą komputerowych programów symulacyjnych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Zastosowanie programu Plant Simulation do modelowania procesów logistycznych w przedsiębiorstwie. Ustalanie parametrów symulacji: czas przedbiegu, długość replikacji, ilośc replikacji | 15 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Pojęcia teorii modelowania i symulacji procesów produkcyjnych, metodyka modelowania symulacyjnego, modele zdarzeń dyskretnych. | 5 |
T-W-2 | Zastosowanie sieci Petri do modelowania procesów produkcyjnych. | 5 |
T-W-3 | Metodyka modelowania procesów produkcyjnych z wykorzystaniem systemu Plant Simulation. Omówienie komputerowych narzędzi służących do modelowania i symulacji procesów produkcyjnych. | 5 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Przygotowanie do zajęć | 7 |
A-L-2 | Przygotowanie sprawozdań | 7 |
A-L-3 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-L-4 | Konsultacje | 5 |
A-L-5 | Przygotowanie do zaliczenia | 3 |
37 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | studia literaturowe | 8 |
A-W-2 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-3 | Konsultacje | 7 |
A-W-4 | Przygotowanie do zaliczenia | 7 |
37 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny i problemowy |
M-2 | ćwiczenia laboratoryjne połaczone z analizą i rozwiązywaniem zadanych problemów. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Sprawozdania z ćwiczeń laboratoryjnych |
S-2 | Ocena podsumowująca: Rozmowa na temat związany z zrealizowanymi projektami. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IPP4_1P_C08_W01 Ma wiedzę z zakresu modelowania procesów produkcyjnych oraz potrafi wykorzystać badania symulacyjne do analizy wybranych procesów proadukcyjnych. | IPP4_1P_W02 | — | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3 | M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IPP4_1P_C08_U01 Potrafi przeprowadzić analizę pracy systemu produkcyjnego, następnie zaplanować odowiednie badania, zbudować model symulacyjny, przeprowadzic eksprymenty symulacyjne oraz wyciągnąć wnioski. | IPP4_1P_U05 | — | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3 | M-2, M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IPP4_1P_C08_K01 Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się w zakresie analizy procesów produkcyjnych. | IPP4_1P_K01 | — | — | C-1, C-2 | T-L-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3 | M-2, M-1 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IPP4_1P_C08_W01 Ma wiedzę z zakresu modelowania procesów produkcyjnych oraz potrafi wykorzystać badania symulacyjne do analizy wybranych procesów proadukcyjnych. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi zbudować model symulacyjny oraz przeprowadzić badania symulacyjne. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IPP4_1P_C08_U01 Potrafi przeprowadzić analizę pracy systemu produkcyjnego, następnie zaplanować odowiednie badania, zbudować model symulacyjny, przeprowadzic eksprymenty symulacyjne oraz wyciągnąć wnioski. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi zbudować model symulacyjny, zaplanować badania symulacyjne i wyciągnąć prawidłowe wnioski. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IPP4_1P_C08_K01 Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się w zakresie analizy procesów produkcyjnych. | 2,0 | |
3,0 | Może wskazać powody konieczności ciągłego doskonalenia się. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Beaverstock, Malcolm., Symulacja stosowana: modelowanie i analiza przy wykorzystaniu FlexSim, Rzeszów ; Kraków : FlexSim Polska, 2012., Rzeszów ; Kraków, 2012
- Kelton, W.D., R.P. Sadowski, D. Sadowski, Simulation with Arena, McGraw-Hill, Boston, 2002, 2
- ZDANOWICZ R., Modelowanie i symulacja procesów wytwarzania., Wydawnictwa Politechniki Śląskiej, Opole, 2007
Literatura dodatkowa
- Jardzioch Andrzej, Sterowanie elastycznymi systemami obróbkowymi z zastosowaniem metod sztucznej inteligencji, Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie, Szczecin, 2009