Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Inżynieria produkcji w Przemyśle 4.0 (S1)
Sylabus przedmiotu Metody szczupłego zarządzania wykorzystywane w procesie produkcyjnym:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria produkcji w Przemyśle 4.0 | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | praktyczny | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Metody szczupłego zarządzania wykorzystywane w procesie produkcyjnym | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Mechatroniki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Agnieszka Terelak-Tymczyna <Agnieszka.Terelak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Emilia Bachtiak-Radka <Emilia.Bachtiak-Radka@zut.edu.pl>, Agata Biniek <Agata.Wrebiakowska@zut.edu.pl>, z przemysłu Osoba <itm@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 4 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza z zakresu procesów produkcyjnych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przedstawić studentom współczesne podejścia do zarządzania produkcją oparte na koncpecji szczupłego wytwarzania. |
C-2 | Nauczyć studentów całościowego podejścia do zarządzania systemami wytwarzania. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Projektowanie obejmuje zastosowanie/wdrożenie narzędzi szczupłego wytwarzania do procesów produkcyjnych wybranego typu wyrobu. Projekt w postaci zajęć praktycznych. | 30 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Koncepcja szczupłego wytwarzania. Przesławnki, Cele, Uzyskiwane rezultaty. rodzaje marnotrawstwa w procesach wytwarzania. | 1 |
T-W-2 | Metody identyfikacja marnotrawstwa ww systemach wytwarzania. Podejście jakpońskie, amerykańskie i europejskie. | 4 |
T-W-3 | Metody eliminacji w systemach wytwarzania. Najczęściej wykorzystywane metody usprawniania: produkcji, logistyki procesu produkcyjnego, a także wykorzystanie zasobów w procesie wytwarzania (Kanban, One Piece Flow). Eliminacja marnotrawstw: standaryzacja i metoda 5S, Kaizen, błyskawiczne przezbrajanie SMED, totalne utrzymanie ruchu TPM. | 10 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-P-2 | Praca nad projektem w grupach | 18 |
A-P-3 | Udział w konsultacjach | 2 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Przygotowanie do zajęć i zaliczenia - czytanie zadaniej literatury | 32 |
A-W-3 | Udział w konsultacjach | 3 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny i problemowy |
M-2 | projekt grupowy |
M-3 | Warsztaty |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Test |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena projektu grupowego |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IPP4_1P_C18-2_W01 zna metody i narzędzia szczupłego zarządzania stosowne w inżynierii produkcji | IPP4_1P_W02 | — | — | C-1 | T-P-1, T-W-2, T-W-1, T-W-3 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IPP4_1P_C18-2_U01 potrafi zastosować metody szczupłego wytwarzanai w inżynierii produkcji w praktyce. | IPP4_1P_U08, IPP4_1P_U09 | — | — | C-2, C-1 | T-P-1, T-W-2, T-W-1, T-W-3 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IPP4_1P_C18-2_K01 potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób | IPP4_1P_K01 | — | — | C-2 | T-W-2, T-W-1, T-W-3 | M-1, M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IPP4_1P_C18-2_W01 zna metody i narzędzia szczupłego zarządzania stosowne w inżynierii produkcji | 2,0 | Student nie potrafi opisać zaawansowanych metod i narzędzi inżynierii produkcji. |
3,0 | Student potrafi opisać zaawansowane metody i narzędzia inżynierii produkcji. | |
3,5 | Student potrafi prównać między sobą zaawansowane metody zarządzania produkcją. | |
4,0 | Student potrafi dobrać zaawansowane metody zarządzania produkcją do typowych problemów. | |
4,5 | Student potrafi rozpoznać typowy problem i zaproponować jego rozwiązanie korzystjąc z zaawansowanych metod zarządzania produkcją. | |
5,0 | Student potrafi zaplanować proces wdrażania zaawansowanych metod inżynierii produkcji do typowych systemów produkcyjnych celem podniesienia ich efektywności. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IPP4_1P_C18-2_U01 potrafi zastosować metody szczupłego wytwarzanai w inżynierii produkcji w praktyce. | 2,0 | Student nie potrafi opisać jak wybraną metodę zarządznia produckją stosuje się w praktyce. |
3,0 | Student potrafi opisać jak wybraną metodę zarządznia produckją stosuje się w praktyce. | |
3,5 | Student potrafi porównać efekty zastosowania zaawansowanych metod inżynierii produckji. | |
4,0 | Student umie zaplanować wdrożenie zaawansowanych metod zarządznaia produkcją. | |
4,5 | Student potrafi przeanalizować typowy problem oraz dobraż odpowiednie metody inżynierii produkcji służące jego rozwiązaniu. | |
5,0 | Student potrafi z pośród zananych metod inżynierii produkcji skomponować nową metodę opdowiednią do rozwiązania nietypowego problemu. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IPP4_1P_C18-2_K01 potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób | 2,0 | Student nie potrafi przedstawić głównych etapów nauczania wg metody instrukcji pracy. |
3,0 | Student potrafi przedstawić główne etapy nauczania wg metody instrukcji pracy. | |
3,5 | Student potrafi porównać rózne podejścia nauczania i uczenia się. | |
4,0 | Student potrafi określić jaki rodzaj nauczania będzie najlepszy w określonych sytuacjach. | |
4,5 | Student potrafi Przygotować materiały dydatyczne i przeprowadzić szkolenie metodą instrukcji pracy. | |
5,0 | Student potrafi oporacować pran szkoleń w przedsiębiorstwie oraz nadzorować jego wykonanie. |
Literatura podstawowa
- Bozarth, C., R.B. Handfield, Wprowadzenie do zarządzania operacjami i łańcuchem dostaw, One Press, Warszawa, 2007
- Liker J., D. Meier, Droga Toyoty Fieldbook, MT Biznes, Warszawa, 2011
- Liker, J., M. Hoseus, Kultura Toyoty, MT Biznes, Warszawa, 2009
- Imai, M., Gemba Kaizen. Zdroworozsądkowe, niskokosztowe podejście do zarządzania, MT Biznes, Warszawa, 2006
- Imai, M., Kaizen. Klucz do konkurencyjnego sukcesu Japonii, MT Biznes, Warszawa, 2008
Literatura dodatkowa
- Rother, M., J. Shook, Naucz się widzieć, Wrocławskie Centrum Transferu Technologii, Wrocław, 2003
- Rother, M., R. Harris, Tworzenie ciągłego przepływu, Wrocławskie Centrum Transferu Technologii, Wrocław, 2004
- Harris, R., C. Harris, E. Wilson, Doskonalenie przepływu materiałów, Wrocławskie Centrum Transferu Technologii, Wrocław, 2011