Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Inżynieria transportu (S1)
specjalność: diagnostyka i urządzenia mechatroniczne pojazdów samochodowych
Sylabus przedmiotu Materiały eksploatacyjne w transporcie:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria transportu | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Materiały eksploatacyjne w transporcie | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Technologii Energetycznych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Aleksandra Borsukiewicz <Aleksandra.Borsukiewicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 7 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy chemii. |
W-2 | Podstawy fizyki. |
W-3 | Podstawy techniki cieplnej |
W-4 | Silniki samochodowe |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem wykładów jest zapoznanie studentów z produkcją i właściwościami podstawowych materiałow materiałow eksploatacyjnych stosowanych w transporcie oraz z zasadmi doboru tych materiałow. |
C-2 | Celem zajęć laboratoryjnych jest zapoznanie studentów z metodyką badania podstawowych właściwości użytkowych benzyn samochodowych, olejów napędowych olejów silnikowych, smarów stałych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Uproszczone badania materiałow eksploatacyjnych, oznaczanie składu frakcyjnego oraz indeksu cetanowego oleju napędowego, pomiar gęstosci paliw, sporządzanie charakterystyki lepkości oleju smarowego,wyznaczenie wskaźnika lepkości oleju, oznaczanie penetracji smarów stałych, oznaczanie liczby oktanowej metoda badawczą, oznaczanie liczby cetanowej. | 15 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Ropa naftowa i metody jej przeróbki. Benzyny samochodowe i ich właściwości użytkowe Paliwa do silników wysokoprężnych oraz ich właściwości użytkowe. Biopaliwa. Oleje silnikowe oraz ich właściwości użytkowe. Klasyfikacja jakościowa, lepkościowa olejów silnikowych, kryteria doboru i wymiany olejów silnikowych. Oleje przekładniowe, do sprężarek, oleje turbinowe i ich właściwości użytkowe, kryteria klasyfikacji i doboru. Smary stałe oraz ich właściwości użytkowe, kryteria doboru smarów do warunków pracy. Wymagania, skład chemiczny oraz własciwosci użytkowe pomocniczych płynów eksploatacyjnych (płyny hydrauliczne, czynniki chodnicze, płyny do chłodnic). Filtry i filtrowanie. Bezpośrednie i pośrednie oddziaływanie różnych materiałow eksploatacyjnych na środowisko. Zaliczenie. | 30 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-L-2 | Przygotowanie sprawozdań | 5 |
A-L-3 | Przygotowanie sie do zaliczania ćwiczeń laboratoryjnych | 5 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestniczenie w zajeciach | 30 |
A-W-2 | Przygotowanie sie do zaliczenia | 20 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metoda podająca - wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej. |
M-2 | Metody praktyczne -ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Podsumowująca - zaliczenie wykładów |
S-2 | Ocena podsumowująca: Przygotowanie sprawozdań oraz zaliczenie cwiczeń laboratoryjnych objętych zakresem kursu. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IT_1A_C20-a_W01 Student powiniem dysponować wiedzą na temat przeróbki ropy naftowej, produkcji , rafinacji , a następnie uszlachetniania paliw, olejów silnikowych i smarów . | IT_1A_W17, IT_1A_W21, IT_1A_W04 | — | — | C-1 | — | M-1 | S-1 |
IT_1A_C20-a_W02 Student powinien mieć wiedzę na temat właściwości użytkowych paliw do silników z zapłonem iskrowym oraz paliw do silników z zapłonem samoczynnym, zasad doboru paliw. | IT_1A_W17, IT_1A_W21, IT_1A_W04 | — | — | C-1 | — | M-2, M-1 | S-1 |
IT_1A_C20-a_W03 Student powiniem dysponować wiedzą na temat: właściwości użytkowych olejów silnikowych i przekładniowych , znać kryteria klasyfikacji jakościowej i lepkościowej , zasad doboru olejów silnikowych i przekładniowych , znać kryteria wymiany olejów silnikowych a ponadto wykazać się wiedzą na temat płynów hamulcowych, chłodniczych oraz do amortyzatorów. | IT_1A_W01, IT_1A_W03, IT_1A_W21 | — | — | C-1, C-2 | — | M-2, M-1 | S-1, S-2 |
IT_1A_C20-a_W04 W wyniku zrealizowanego kursu student powinien dysponowac wiedzą na temat bezpośredniego i pośredniego oddziaływania materiałow eksploatacyjnych na środowisko. | IT_1A_W21, IT_1A_W04 | — | — | C-1 | — | M-2, M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IT_1A_C20-a_U01 Student powinien być przygotowany teoretycznie i praktycznie w zakresie doboru mateiałów ekspolatacyjnych stosowanych w transporcie | IT_1A_U16, IT_1A_U01, IT_1A_U04 | — | — | C-1, C-2 | — | M-2, M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IT_1A_C20-a_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć absolwent będzie dysponawał wiedzą , dotycząca właściwosci użytkowych paliw silnikowych, olejów silnikowych, przekładniowych, oraz pozostałych płynów eksploatacyjnych. Będzie przygotowany w zakresie prawidłowego doboru materiałow eksploatacyjnych,stosowanych w różnych środkach transportu oraz w róznych warunkach ekspoatacyjnych. | IT_1A_K04, IT_1A_K06, IT_1A_K01, IT_1A_K02 | — | — | C-1, C-2 | — | M-2, M-1 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IT_1A_C20-a_W01 Student powiniem dysponować wiedzą na temat przeróbki ropy naftowej, produkcji , rafinacji , a następnie uszlachetniania paliw, olejów silnikowych i smarów . | 2,0 | mniej niż 60% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia |
3,0 | 60 - 70% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia | |
3,5 | 70 – 75% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia | |
4,0 | 75 - 80% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia | |
4,5 | 80 – 90% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia | |
5,0 | 90 – 100% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia | |
IT_1A_C20-a_W02 Student powinien mieć wiedzę na temat właściwości użytkowych paliw do silników z zapłonem iskrowym oraz paliw do silników z zapłonem samoczynnym, zasad doboru paliw. | 2,0 | mniej niż 60% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia |
3,0 | 60 - 70% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia | |
3,5 | 70 – 75% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia | |
4,0 | 75 - 80% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia | |
4,5 | 80 – 90% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia | |
5,0 | 90 – 100% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia | |
IT_1A_C20-a_W03 Student powiniem dysponować wiedzą na temat: właściwości użytkowych olejów silnikowych i przekładniowych , znać kryteria klasyfikacji jakościowej i lepkościowej , zasad doboru olejów silnikowych i przekładniowych , znać kryteria wymiany olejów silnikowych a ponadto wykazać się wiedzą na temat płynów hamulcowych, chłodniczych oraz do amortyzatorów. | 2,0 | mniej niż 60% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia |
3,0 | 60 - 70% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia | |
3,5 | 70 – 75% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia | |
4,0 | 75 - 80% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia | |
4,5 | 80 – 90% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia | |
5,0 | 90 – 100% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia | |
IT_1A_C20-a_W04 W wyniku zrealizowanego kursu student powinien dysponowac wiedzą na temat bezpośredniego i pośredniego oddziaływania materiałow eksploatacyjnych na środowisko. | 2,0 | mniej niż 60% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia |
3,0 | 60 - 70% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia | |
3,5 | 70 – 75% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia | |
4,0 | 75 - 80% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia | |
4,5 | 80 – 90% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia | |
5,0 | 90 – 100% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IT_1A_C20-a_U01 Student powinien być przygotowany teoretycznie i praktycznie w zakresie doboru mateiałów ekspolatacyjnych stosowanych w transporcie | 2,0 | mniej niż 60% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia |
3,0 | 60 - 70% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia | |
3,5 | 70 – 75% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia | |
4,0 | 75 - 80% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia | |
4,5 | . 80 – 90% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia | |
5,0 | 90 – 100% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IT_1A_C20-a_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć absolwent będzie dysponawał wiedzą , dotycząca właściwosci użytkowych paliw silnikowych, olejów silnikowych, przekładniowych, oraz pozostałych płynów eksploatacyjnych. Będzie przygotowany w zakresie prawidłowego doboru materiałow eksploatacyjnych,stosowanych w różnych środkach transportu oraz w róznych warunkach ekspoatacyjnych. | 2,0 | |
3,0 | 80% obecności | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Baczewski K., Biernat K., Machel M., Leksykon paliwa , oleje i smary, WKŁ, Warszawa, 1993
- Baczewski K.,Kałdoński B., Paliwa do silników z zaspłonem iskrowym, WKŁ, Warszawa, 2004
- Baczewski K.,Kałdoński B., Paliwa do silników z zapłonem samoczynnym, WKŁ, Warszawa, 2004
- Kabat M., Kozak T., Wybrane zagadnienia z paliw silnikowych i środków smarowych, ćwiczenia laboratoryjne., Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2007
- Zwierzycki Z., Oleje, paliwa i smary dla motoryzacji i przemysłu, Rafineria nafty,, Glimar"S.A., Gorlice, Gorlice, 2001
Literatura dodatkowa
- Dudek A., Oleje smarowe Rafinerii Gdańskiej, MET-PRES, Gdańsk, 1997
- Czasopisma, Paliwa płynne, Autotechnika Motoryzacyjna, Autoekspert, Autoservice, 2011