Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Inżynieria transportu (S1)
specjalność: diagnostyka i urządzenia mechatroniczne pojazdów samochodowych

Sylabus przedmiotu Maszyny i urządzenia przeładunkowe:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria transportu
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Maszyny i urządzenia przeładunkowe
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Eksploatacji Pojazdów
Nauczyciel odpowiedzialny Wawrzyniec Gołębiewski <Wawrzyniec.Golebiewski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 13 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 15 1,01,00egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość fizyki i matematyki w zakresie szkoły średniej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie różnych rodzajów ładunków
C-2Poznanie jednostek ładunkowych
C-3Poznanie rodzajów urządzeń przeładunkowych, określanie potrzeb przeładunkowych
C-4Poznanie mobilnych urządzeń przeładunkowych montowanych na pojazdach

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-11. Podatność transportowa ładunków 2. Znormalizowane jednostki ładunkowe 3. Podział maszyn i urządzeń przeładunkowych 4. Ładowarki i koparkoładowarki 5. Dźwignice (windy) 6. Dźwignice (hydrauliczne dźwigi samochodowe) 7. Pojazdy samowyładowcze 8. Zaliczenie15
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Praca własna10
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny w formie testu sprawdzającego

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IT_1A_C31-2_W01
Student/ka powinien/nna nazywać i scharakteryzować podstawowe rodzaje maszyn do robót ładunkowych.
IT_1A_W17C-3, C-4T-W-1M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IT_1A_C31-2_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student/ka powienien/nna umieć zaprezentować rodzaje i podział maszyn do robót ładunkowych różnych typów, zastosować właściwe urządzenia przeładunkowe w transporcie zewnętrzynym i wewnętrznym, powinien/nna umieć zaproponować odpowiednie urządzenia przeładunkowe w zależności od potrzeb.
IT_1A_U21C-3T-W-1M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IT_1A_C31-2_K01
Student nabędzie aktywną postawę do rozwiązywania konkretnych zadań, otwartość na zmienne potrzeby rozwiązywania zadań zawodowych, świadomość możliwości wykorzystywania dostępnych środków technicznych, zdolność do właściwej oceny istotności zadania zawodowego.
IT_1A_K04, IT_1A_K05C-1, C-3T-W-1M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IT_1A_C31-2_W01
Student/ka powinien/nna nazywać i scharakteryzować podstawowe rodzaje maszyn do robót ładunkowych.
2,0Student/ka uzyskał/a mniej niż 10/20 pkt z testu jednokrotnego wyboru
3,0Student/ka uzyskał/a od 10...12 pkt/20 pkt z testu jednokrotnego wyboru
3,5Student/ka uzyskał/a od 13...14 pkt/20 pkt z testu jednokrotnego wyboru
4,0Student/ka uzyskał/a od 15...16 pkt/20 pkt z testu jednokrotnego wyboru
4,5Student/ka uzyskał/a od 17...18 pkt/20 pkt z testu jednokrotnego wyboru
5,0Student/ka uzyskał/a od 19...20 pkt/20 pkt z testu jednokrotnego wyboru

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IT_1A_C31-2_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student/ka powienien/nna umieć zaprezentować rodzaje i podział maszyn do robót ładunkowych różnych typów, zastosować właściwe urządzenia przeładunkowe w transporcie zewnętrzynym i wewnętrznym, powinien/nna umieć zaproponować odpowiednie urządzenia przeładunkowe w zależności od potrzeb.
2,0
3,0Student/tka prezentuje tylko klasyfikację maszyn i urządzeń ładunkowych bez opisu ich podstawowych cech.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IT_1A_C31-2_K01
Student nabędzie aktywną postawę do rozwiązywania konkretnych zadań, otwartość na zmienne potrzeby rozwiązywania zadań zawodowych, świadomość możliwości wykorzystywania dostępnych środków technicznych, zdolność do właściwej oceny istotności zadania zawodowego.
2,0
3,0Student/tka potrafi stosować, w sposób elastyczny, uzyskaną wiedzę.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Mindur L., Technologie transportowe XXI wieku, ITE, Warszawa - Radom, 2008
  2. Prochowski L., Żuchowski A., Samochody ciężarowe i autobusy, WKiŁ, Warszawa, 2006
  3. Lubczyński M., Mazurek S., Samochody samowyładowcze, WKiŁ, Warszawa, 1978

Literatura dodatkowa

  1. Polański A., Mechanizacja wewnętrznego transportu, PWN, Warszawa, 1978
  2. Praca zbiorowa, Samochody specjalne, Czasopismo: Samochody specjalne, Warszawa, 2012, Od roku 2005 do 2012

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-11. Podatność transportowa ładunków 2. Znormalizowane jednostki ładunkowe 3. Podział maszyn i urządzeń przeładunkowych 4. Ładowarki i koparkoładowarki 5. Dźwignice (windy) 6. Dźwignice (hydrauliczne dźwigi samochodowe) 7. Pojazdy samowyładowcze 8. Zaliczenie15
15

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Praca własna10
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIT_1A_C31-2_W01Student/ka powinien/nna nazywać i scharakteryzować podstawowe rodzaje maszyn do robót ładunkowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIT_1A_W17ma uporządkowaną wiedzę w zakresie eksploatacji pojazdów samochodowych
Cel przedmiotuC-3Poznanie rodzajów urządzeń przeładunkowych, określanie potrzeb przeładunkowych
C-4Poznanie mobilnych urządzeń przeładunkowych montowanych na pojazdach
Treści programoweT-W-11. Podatność transportowa ładunków 2. Znormalizowane jednostki ładunkowe 3. Podział maszyn i urządzeń przeładunkowych 4. Ładowarki i koparkoładowarki 5. Dźwignice (windy) 6. Dźwignice (hydrauliczne dźwigi samochodowe) 7. Pojazdy samowyładowcze 8. Zaliczenie
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny w formie testu sprawdzającego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student/ka uzyskał/a mniej niż 10/20 pkt z testu jednokrotnego wyboru
3,0Student/ka uzyskał/a od 10...12 pkt/20 pkt z testu jednokrotnego wyboru
3,5Student/ka uzyskał/a od 13...14 pkt/20 pkt z testu jednokrotnego wyboru
4,0Student/ka uzyskał/a od 15...16 pkt/20 pkt z testu jednokrotnego wyboru
4,5Student/ka uzyskał/a od 17...18 pkt/20 pkt z testu jednokrotnego wyboru
5,0Student/ka uzyskał/a od 19...20 pkt/20 pkt z testu jednokrotnego wyboru
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIT_1A_C31-2_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student/ka powienien/nna umieć zaprezentować rodzaje i podział maszyn do robót ładunkowych różnych typów, zastosować właściwe urządzenia przeładunkowe w transporcie zewnętrzynym i wewnętrznym, powinien/nna umieć zaproponować odpowiednie urządzenia przeładunkowe w zależności od potrzeb.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIT_1A_U21potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązywania prostych zadań inżynierskich typowych dla środków transportu i procesu logistycznego oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzie
Cel przedmiotuC-3Poznanie rodzajów urządzeń przeładunkowych, określanie potrzeb przeładunkowych
Treści programoweT-W-11. Podatność transportowa ładunków 2. Znormalizowane jednostki ładunkowe 3. Podział maszyn i urządzeń przeładunkowych 4. Ładowarki i koparkoładowarki 5. Dźwignice (windy) 6. Dźwignice (hydrauliczne dźwigi samochodowe) 7. Pojazdy samowyładowcze 8. Zaliczenie
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny w formie testu sprawdzającego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student/tka prezentuje tylko klasyfikację maszyn i urządzeń ładunkowych bez opisu ich podstawowych cech.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIT_1A_C31-2_K01Student nabędzie aktywną postawę do rozwiązywania konkretnych zadań, otwartość na zmienne potrzeby rozwiązywania zadań zawodowych, świadomość możliwości wykorzystywania dostępnych środków technicznych, zdolność do właściwej oceny istotności zadania zawodowego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIT_1A_K04ma świadomość ważności zachowań profesjonalnych, przestrzegania zasad etyki zawodowej i poszanowania różnorodności poglądów i kultur
IT_1A_K05potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Poznanie różnych rodzajów ładunków
C-3Poznanie rodzajów urządzeń przeładunkowych, określanie potrzeb przeładunkowych
Treści programoweT-W-11. Podatność transportowa ładunków 2. Znormalizowane jednostki ładunkowe 3. Podział maszyn i urządzeń przeładunkowych 4. Ładowarki i koparkoładowarki 5. Dźwignice (windy) 6. Dźwignice (hydrauliczne dźwigi samochodowe) 7. Pojazdy samowyładowcze 8. Zaliczenie
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny w formie testu sprawdzającego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student/tka potrafi stosować, w sposób elastyczny, uzyskaną wiedzę.
3,5
4,0
4,5
5,0