Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Inżynieria transportu (S1)
specjalność: diagnostyka i urządzenia mechatroniczne pojazdów samochodowych
Sylabus przedmiotu Elementy prawa:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria transportu | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Elementy prawa | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Technologii Wytwarzania | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Paweł Gnutek <Pawel.Gnutek@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza ogólna na poziomie wiedzy o społeczeństwie z programu szkoły średniej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie z podstawowymi pojęciami nauk prawnych, opanowanie umiejętności rozróżniania płaszczyzn prawnych ze szczególnym akcentem na prawo cwywilne i prawo pracy, opanowanie podstawowych instytucji pozwalających się na poruszanie się w prawie. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Pojęcie i cechy prawa, podział prawa na gałęzie, akty prawa powszechnie obowiązujące w RP, struktura aktu prawnego. Zagadnienia stanowienia, przestrzegania i stosowania prawa (model sądowy i administracyjny) w tym omówienie podstawowych cech kodeksu postępowania administracyjnego w relacji organ – obywatel. Pojęcie osoby fizycznej i prawnej, w tym rodzaje osób prawnych, zagadnienie zdolności prawnej i zdolności do czynności prawnych. Pojęcie i rodzaje czynności prawnych, wady oświadczenia woli. Sposoby zawarcia umowy - oferta, negocjacje, aukcja i przetarg; przedstawicielstwo ze szczególnym uwzględnieniem pełnomocnictwa i prokury. Dawność i przedawnienie; pojęcie, strony i przedmiot stosunku obligacyjnego, cechy charakterystyczne. Powstanie zobowiązania, zdarzenia go kreujące (czynność prawna, konstytutywne orzeczenie sądu, akty administrac yjne, inne, w tym: bezpodstawne wzbogacenie, czyn niedozwolony, prowadzenie cudzych spraw bez zlecenia, cechy charakterystyczne. Wykonanie, niewykonanie i nienależyte wykonanie zobowiązania; zasady ogólne i skutki dla stron. Wybrane przykłady umów o przeniesienie praw, w tym sprzedaż, pożyczka, zamiana, darowizna, o korzystanie z cudzych praw i rzeczy: najem, dzierżawa. Umowa zlecenia, umowa o pracę, pojęcie, cechy, strony i podstawy nawiązania stosunku pracy. Nowe formy zatrudnienia, pojęcie i elementy fakultatywne i obligatoryjne umów o pracę. Sposoby rozwiązania umów o pracę ze szczególnym uwzględnieniem za i bez wypowiedzenia, konstrukcje prawne, roszczenia pracownicze. Obowiązki stron stosunku pracy; grupy szczególnie chronione w KP ze szczególnym uwzględnieniem statusu kobiety pracownika. Wynagrodzenie, urlop i odpowiedzialność pracowników: podstawowe uregulowania prawne. Pracownik a przedsiębiorstwa; formy prowadzenia działalności gospodarczej – ogólnie. | 15 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | praca własna, przygotowanie do kolokwium | 10 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład o charakterze informacyjnym, pogadanka, wyjaśnienia i objaśnienia |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: ocena podsumuwująca weryfikująca wiedzę studenta materiału wykładowego w postaci kolokwium egzaminacyjnego: trzy zagadnienia opisowe |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IT_1A_null_W01 Student jest w stanie definiować podstawowe pojęcia z zakresu podstaw prawaj, jest w stanie objaśniać podstawowe konstrukcje prawne, potrafi nazywać podstawowe instytucje prawne z zakresu prawa cywilnego, prawa pracy, potrafi rozpoznać podstawowe instytucje i je rozróżnić. | IT_1A_W23, IT_1A_W24, IT_1A_W25 | — | — | C-1 | T-W-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IT_1A_null_U01 Student potrafi prawidłowo definiować podstawowe pojęcia prawne objęte przedmiotem zajęć, analizować przepisy i je zastosować dla danego niezłożonego przypadku. | IT_1A_U15 | — | — | C-1 | T-W-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IT_1A_null_K01 Student ma świadomość relacji między prawem a codziennością, ma zdolność określenia podstawowych instytucji prawa w zakresie przedmiotu. | IT_1A_K03, IT_1A_K04 | — | — | C-1 | T-W-1 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IT_1A_null_W01 Student jest w stanie definiować podstawowe pojęcia z zakresu podstaw prawaj, jest w stanie objaśniać podstawowe konstrukcje prawne, potrafi nazywać podstawowe instytucje prawne z zakresu prawa cywilnego, prawa pracy, potrafi rozpoznać podstawowe instytucje i je rozróżnić. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi nazywać podstawowe , omawiane gałęzie prawa , potrafi opisać rolę podstawowych instytucji i je w podstawowym stopniu scharakteryzować | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IT_1A_null_U01 Student potrafi prawidłowo definiować podstawowe pojęcia prawne objęte przedmiotem zajęć, analizować przepisy i je zastosować dla danego niezłożonego przypadku. | 2,0 | |
3,0 | Uzyskanie 60 % punktów możliwych do zdobycia w trakcie zaliczenia. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IT_1A_null_K01 Student ma świadomość relacji między prawem a codziennością, ma zdolność określenia podstawowych instytucji prawa w zakresie przedmiotu. | 2,0 | NIE |
3,0 | TAK | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- T. Chuwin, T. Stawecki, P. Winczorek, Wstęp do prawoznawstwa, C.H. Beck, 5 wydanie, Warszawa, 2009, 5
- Z. Radwański, A. Olejniczak, Prawo cywilne - część ogólna, C.H. Beck, Warszawa, 2011, 11
- L. Florek, Prawo pracy, C.H. Beck, Warszawa, 2010, 12
Literatura dodatkowa
- J. Nowacki, Wstęp do prawoznawstwa, Oficyna a Wolters Kluwers, Warszawa, 2007, 3
- A. Kawałko, H. Witczak, Zobowiązania, C.H. Beck, Warszawa, 2010, 3
- G. Michniewicz, Prawo w działaności gospodarczej, Brandta, Bydgoszcz, 2010, 1