Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Inżynieria transportu (S1)
specjalność: Inżynieria pojazdów bojowych

Sylabus przedmiotu Przyczyny niszczenia materiałów w pojazdach:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria transportu
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Przyczyny niszczenia materiałów w pojazdach
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Materiałowych
Nauczyciel odpowiedzialny Jolanta Baranowska <Jolanta.Baranowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 16 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL5 20 1,50,50zaliczenie
wykładyW5 20 1,50,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Opanowany zakres materiału z zakresu Nauki o Materiałach I oraz II

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Student zdobywa wiedzę i umiejętności w zakresie omawianych treści programowych, przydatną do formułowania i rozwiązywania zadań dotyczących przyczyn zniszczenia materiałów.
C-2Student zdobywa umiejętość korzystania ze źródeł literatury.
C-3Student rozwija umiejętność pracy w grupie.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Badania tribologiczne: współczynnik tarcia; charakterystyki tribologiczne; badanie szybkości zużycia materiałów.7
T-L-2Fraktografia: badania makro i mikroskopowe; analiza przełomów uszkodzonych elementów konstrukcyjnych.7
T-L-3Badania korozyjne: korozja wysokotemperaturowa; korozja elektrochemiczna; badania przyspieszone.6
20
wykłady
T-W-1Charakterystyka warunków eksploatacji maszyn, urządzeń, narzędzi oraz konstrukcji. Ekonomiczne skutki eksploatacji materiałów. Negatywne skutki zużycia materiałów i ich ochrony dla środowiska naturalnego. Mechanizmy zużycia i zniszczenia materiałów konstrukcyjnych i sposoby kontroli ich stanu technicznego. Mechanizmy zużycia przez tarcie. Zjawisko tarcia. Analiza układu tribologicznego. Rodzaje mechanizmów zużycia przez tarcie. Stała szybkości zużycia. Metody badania zużycia przez tarcie. Mechanizmy pękania i zmęczenia materiałów. Pękanie doraźne i zmęczeniowe. Fraktografia; rodzaje przełomów. Analiza zniszczenia materiałów na podstawie charakteru przełomu. Mechanizmy zniszczenia na skutek korozji. Rodzaje korozji. Tworzywa odporne na korozję. Metody ochrony metali przed korozją. Metody badań korozyjnych. Dobór materiału do określonych warunków eksploatacji. Sposoby zapobiegania zniszczeniu materiałów w określonych warunkach na etapie projektowania i eksploatacji. Przykłady błędów konstrukcyjnych.20
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Opracowanie wyników eksperymentu.18
A-L-2Uczestnictwo w zajęciach20
38
wykłady
A-W-1Samodzielne studia literaturowe.17
A-W-2Uczestnictwo w zajęciach20
37

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z użyciem środków audiowizualnych, tj. filmy dydaktyczne, prezentacje komputerowe.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne. Wykonywanie ekperymentów w laboratorium. Prezentacje sprawozdań z przeprowadzonych ekperymentów.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ćwiczenia laboratoryjne. Na podstawie wykonanych wszystkich ćwiczeń laboratoryjnych, zaliczeń krótkich sprawdzianów sprawdzajacych przygotowanie do ćwiczeń oraz prezentacji sprawozdań w formie pisemnej i ustnej student uzyskuje zaliczenie podsumowujące.
S-2Ocena podsumowująca: Wykład. Po uprzednim zaliczeniu ćwiczeń laboratoryjnych student przystępuje do zaliczenia pisemnego; ocenę pozytywną otrzymuje po uzyskaniu co najmniej połowy punktów.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena końcowa z przedmiotu jest średnią ważoną z zaliczenia wykładów (współczynnik wagi 1,0) oraz ćwiczeń laboratoryjnych (współczynnik wagi 0,6).

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IT_1A_null_W01
Student ma wiedzę o zjawiskach niszczenia materiałów w warunkach eksploatacyjnych i sposobach zapobiegania.
IT_1A_W04C-1, C-2, C-3T-W-1, T-L-1, T-L-2, T-L-3M-1, M-2S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IT_1A_null_U01
Student potrafi zanalizować mechanizm zniszczenia materiału konstrukcyjnego oraz dobrać włąsciwy materiał do określonych warunków eksploatacyjnych
IT_1A_U02C-1, C-2, C-3T-W-1, T-L-1, T-L-2, T-L-3M-1, M-2S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IT_1A_null_K01
Student zna mechanizmy niszczenia materiału konstrukcyjnego oraz zasady doboru materiału do określonych warunków eksploatacyjnych. Zna powiązania technik wytwarzania materiałów z ich eksploatacją i utylizacją. Rozumie aspekty środowiskowe związane z materiałami inżynierskimi.
IT_1A_K01C-1, C-2, C-3T-W-1, T-L-1, T-L-2, T-L-3M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IT_1A_null_W01
Student ma wiedzę o zjawiskach niszczenia materiałów w warunkach eksploatacyjnych i sposobach zapobiegania.
2,0Student nie ma wiedzy o zjawiskach niszczenia materiałów w warunkach eksploatacyjnych i sposobach zapobiegania.
3,0Student potrafi zdefiniować podstawowe zjawiska niszczenia materiałów w warunkach eksploatacyjnych i sposoby ich zapobiegania.
3,5Student potrafi zdefiniować zjawiska niszczenia materiałów w warunkach eksploatacyjnych i sposoby ich zapobiegania. Student jest w stanie rozpoznać mechanizmy zużycia przez tarcie, na skutek zmęczenia lub korozji.
4,0Student potrafi zdefiniować zjawiska niszczenia materiałów w warunkach eksploatacyjnych i sposoby ich zapobiegania. Student jest w stanie rozpoznać i wyjaśnić mechanizmy zużycia przez tarcie, na skutek zmęczenia lub korozji.
4,5Student potrafi zdefiniować zjawiska niszczenia materiałów w warunkach eksploatacyjnych i sposoby ich zapobiegania. Student jest w stanie rozpoznać i wyjaśnić mechanizmy zużycia przez tarcie, na skutek zmęczenia lub korozji.Student jest w stanie zaproponować odpowiedni materiał do określonych warunków eksploatacji.
5,0Student bardzo dobrze potrafi zdefiniować i opisać zjawiska niszczenia materiałów w warunkach eksploatacyjnych i sposoby ich zapobiegania. Student jest w stanie rozpoznać i wyjaśnić mechanizmy zużycia przez tarcie, na skutek zmęczenia lub korozji.Student jest w stanie zaproponować odpowiedni materiał do określonych warunków eksploatacji.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IT_1A_null_U01
Student potrafi zanalizować mechanizm zniszczenia materiału konstrukcyjnego oraz dobrać włąsciwy materiał do określonych warunków eksploatacyjnych
2,0Student nie potrafi zanalizować mechanizmu zniszczenia materiału konstrukcyjnego oraz nie potrafi dobrać włściwego materiału do określonych warunków eksploatacyjnych.
3,0Student potrafi w stopniu podsatwowym zanalizować mechanizm zniszczenia materiału konstrukcyjnego oraz potrafi dobrać właściwy materiał do określonych warunków eksploatacyjnych.
3,5Student potrafi zanalizować mechanizm zniszczenia materiału konstrukcyjnego oraz potrafi dobrać właściwy materiał do określonych warunków eksploatacyjnych.
4,0Student potrafi zanalizować mechanizm zniszczenia materiału konstrukcyjnego oraz potrafi dobrać właściwy materiał do określonych warunków eksploatacyjnych. Student potrai zaproponować sposoby zapobiegania zniszczeniu materiałów.
4,5Student potrafi zanalizować mechanizm zniszczenia materiału konstrukcyjnego oraz potrafi dobrać właściwy materiał do określonych warunków eksploatacyjnych. Student potrai zaproponować i opracować sposoby zapobiegania zniszczeniu materiałów.
5,0Student potrafi w stopniu bardzo dobrym zanalizować mechanizm zniszczenia materiału konstrukcyjnego oraz potrafi dobrać właściwy materiał do określonych warunków eksploatacyjnych. Student potrai zaproponować i opracować sposoby zapobiegania zniszczeniu materiałów.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IT_1A_null_K01
Student zna mechanizmy niszczenia materiału konstrukcyjnego oraz zasady doboru materiału do określonych warunków eksploatacyjnych. Zna powiązania technik wytwarzania materiałów z ich eksploatacją i utylizacją. Rozumie aspekty środowiskowe związane z materiałami inżynierskimi.
2,0Student nie zna mechanizmów niszczenia materiału konstrukcyjnego oraz zasad doboru materiału do określonych warunków eksploatacyjnych.
3,0Student zna podstawy mechanizmów niszczenia materiału konstrukcyjnego oraz zasad doboru materiału do określonych warunków eksploatacyjnych.
3,5Student zna podstawy mechanizmów niszczenia materiału konstrukcyjnego oraz zasad doboru materiału do określonych warunków eksploatacyjnych. Zna powiązania technik wytwarzania materiałów z ich eksploatacją i utylizacją.
4,0Student dobrze zna mechanizmy niszczenia materiału konstrukcyjnego oraz zasady doboru materiału do określonych warunków eksploatacyjnych. Zna powiązania technik wytwarzania materiałów z ich eksploatacją i utylizacją.
4,5Student dobrze zna mechanizmy niszczenia materiału konstrukcyjnego oraz zasady doboru materiału do określonych warunków eksploatacyjnych. Zna powiązania technik wytwarzania materiałów z ich eksploatacją i utylizacją. Dobrze rozumie aspekty środowiskowe związane z materiałami inżynierskimi.
5,0Student bardzo dobrze zna mechanizmy niszczenia materiału konstrukcyjnego oraz zasady doboru materiału do określonych warunków eksploatacyjnych. Zna powiązania technik wytwarzania materiałów z ich eksploatacją i utylizacją.Bardzo dobrze rozumie aspekty środowiskowe związane z materiałami inżynierskimi.

Literatura podstawowa

  1. Dobrzański L.A., Materiały inżynierskie i projektowanie materiałowe: podstawy nauki o materiałach i metaloznawstwo, WNT, Warszawa, 2006
  2. J.Baszkiewicz, M. Kamiński, Podstawy korozji materiałów, Oficyna Wydawnicza Politechiki Warszawskiej, Warszawa, 2006, II
  3. Baranowska J., Biedunkiewicz A. i inni, Ćwiczenia laboratoryjne z materiałów metalicznych, Wydawnictwo Uczelniane ZUT, Szczecin, 2013
  4. H.H.Uhling, Korozja i jej zapobieganie, WNT, Warszawa, 1976
  5. Prowans S., Metaloznawstwo-ćwiczenia laboratoryjne, Politechnika Szczecińska, Szczecin, 1978
  6. L.A.Dobrzański, Metaloznawstwo z podstawami nauki o materiałach, WNT Warszawa, Warszawa, 1994
  7. Ashby M., Jones D., Materiały inżynierskie. Tom II – kształtowanie struktury i właściwości, dobór materiałów, WNT, 1996
  8. S. Prowans, Metaloznawstwo, PWN, Warszawa, 1988
  9. Ashby M., Jones D., Materiały inżynierskie. Tom I – właściwości i zastosowanie, WNT, 1995
  10. K. Przybyłowicz, Metaloznawstwo, WNT, Warszawa, 1994
  11. A. Barbacki, Metaloznawstwo dla mechaników, Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań, 1998

Literatura dodatkowa

  1. William D. Callister, jr., David G. Rethwisch, Materials Science and Engineering, An introduction, Wiley, 2014
  2. K. Przybyłowicz, Metaloznawstwo, WNT, Warszawa, 1994
  3. L.A.Dobrzański, Podstawy nauki o materiałach i metaloznawstwo, WNT, Gliwice-Warszawa, 2002
  4. Ashby M., Shercliff H., Cebon D., Inżynieria materiałowa. Tom I, Galaktyka, 2011
  5. Ashby M., Shercliff H., Cebon D., Inżynieria materiałowa. Tom II, Galaktyka, 2012
  6. Ciszewski B., Przetakiewicz W.:, Nowoczesne materiały w technice, Bellona, 1993

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Badania tribologiczne: współczynnik tarcia; charakterystyki tribologiczne; badanie szybkości zużycia materiałów.7
T-L-2Fraktografia: badania makro i mikroskopowe; analiza przełomów uszkodzonych elementów konstrukcyjnych.7
T-L-3Badania korozyjne: korozja wysokotemperaturowa; korozja elektrochemiczna; badania przyspieszone.6
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Charakterystyka warunków eksploatacji maszyn, urządzeń, narzędzi oraz konstrukcji. Ekonomiczne skutki eksploatacji materiałów. Negatywne skutki zużycia materiałów i ich ochrony dla środowiska naturalnego. Mechanizmy zużycia i zniszczenia materiałów konstrukcyjnych i sposoby kontroli ich stanu technicznego. Mechanizmy zużycia przez tarcie. Zjawisko tarcia. Analiza układu tribologicznego. Rodzaje mechanizmów zużycia przez tarcie. Stała szybkości zużycia. Metody badania zużycia przez tarcie. Mechanizmy pękania i zmęczenia materiałów. Pękanie doraźne i zmęczeniowe. Fraktografia; rodzaje przełomów. Analiza zniszczenia materiałów na podstawie charakteru przełomu. Mechanizmy zniszczenia na skutek korozji. Rodzaje korozji. Tworzywa odporne na korozję. Metody ochrony metali przed korozją. Metody badań korozyjnych. Dobór materiału do określonych warunków eksploatacji. Sposoby zapobiegania zniszczeniu materiałów w określonych warunkach na etapie projektowania i eksploatacji. Przykłady błędów konstrukcyjnych.20
20

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Opracowanie wyników eksperymentu.18
A-L-2Uczestnictwo w zajęciach20
38
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Samodzielne studia literaturowe.17
A-W-2Uczestnictwo w zajęciach20
37
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIT_1A_null_W01Student ma wiedzę o zjawiskach niszczenia materiałów w warunkach eksploatacyjnych i sposobach zapobiegania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIT_1A_W04ma wiedzę w zakresie materiałów stosowanych w przemyśle motoryzacyjnym
Cel przedmiotuC-1Student zdobywa wiedzę i umiejętności w zakresie omawianych treści programowych, przydatną do formułowania i rozwiązywania zadań dotyczących przyczyn zniszczenia materiałów.
C-2Student zdobywa umiejętość korzystania ze źródeł literatury.
C-3Student rozwija umiejętność pracy w grupie.
Treści programoweT-W-1Charakterystyka warunków eksploatacji maszyn, urządzeń, narzędzi oraz konstrukcji. Ekonomiczne skutki eksploatacji materiałów. Negatywne skutki zużycia materiałów i ich ochrony dla środowiska naturalnego. Mechanizmy zużycia i zniszczenia materiałów konstrukcyjnych i sposoby kontroli ich stanu technicznego. Mechanizmy zużycia przez tarcie. Zjawisko tarcia. Analiza układu tribologicznego. Rodzaje mechanizmów zużycia przez tarcie. Stała szybkości zużycia. Metody badania zużycia przez tarcie. Mechanizmy pękania i zmęczenia materiałów. Pękanie doraźne i zmęczeniowe. Fraktografia; rodzaje przełomów. Analiza zniszczenia materiałów na podstawie charakteru przełomu. Mechanizmy zniszczenia na skutek korozji. Rodzaje korozji. Tworzywa odporne na korozję. Metody ochrony metali przed korozją. Metody badań korozyjnych. Dobór materiału do określonych warunków eksploatacji. Sposoby zapobiegania zniszczeniu materiałów w określonych warunkach na etapie projektowania i eksploatacji. Przykłady błędów konstrukcyjnych.
T-L-1Badania tribologiczne: współczynnik tarcia; charakterystyki tribologiczne; badanie szybkości zużycia materiałów.
T-L-2Fraktografia: badania makro i mikroskopowe; analiza przełomów uszkodzonych elementów konstrukcyjnych.
T-L-3Badania korozyjne: korozja wysokotemperaturowa; korozja elektrochemiczna; badania przyspieszone.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z użyciem środków audiowizualnych, tj. filmy dydaktyczne, prezentacje komputerowe.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne. Wykonywanie ekperymentów w laboratorium. Prezentacje sprawozdań z przeprowadzonych ekperymentów.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ćwiczenia laboratoryjne. Na podstawie wykonanych wszystkich ćwiczeń laboratoryjnych, zaliczeń krótkich sprawdzianów sprawdzajacych przygotowanie do ćwiczeń oraz prezentacji sprawozdań w formie pisemnej i ustnej student uzyskuje zaliczenie podsumowujące.
S-2Ocena podsumowująca: Wykład. Po uprzednim zaliczeniu ćwiczeń laboratoryjnych student przystępuje do zaliczenia pisemnego; ocenę pozytywną otrzymuje po uzyskaniu co najmniej połowy punktów.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena końcowa z przedmiotu jest średnią ważoną z zaliczenia wykładów (współczynnik wagi 1,0) oraz ćwiczeń laboratoryjnych (współczynnik wagi 0,6).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma wiedzy o zjawiskach niszczenia materiałów w warunkach eksploatacyjnych i sposobach zapobiegania.
3,0Student potrafi zdefiniować podstawowe zjawiska niszczenia materiałów w warunkach eksploatacyjnych i sposoby ich zapobiegania.
3,5Student potrafi zdefiniować zjawiska niszczenia materiałów w warunkach eksploatacyjnych i sposoby ich zapobiegania. Student jest w stanie rozpoznać mechanizmy zużycia przez tarcie, na skutek zmęczenia lub korozji.
4,0Student potrafi zdefiniować zjawiska niszczenia materiałów w warunkach eksploatacyjnych i sposoby ich zapobiegania. Student jest w stanie rozpoznać i wyjaśnić mechanizmy zużycia przez tarcie, na skutek zmęczenia lub korozji.
4,5Student potrafi zdefiniować zjawiska niszczenia materiałów w warunkach eksploatacyjnych i sposoby ich zapobiegania. Student jest w stanie rozpoznać i wyjaśnić mechanizmy zużycia przez tarcie, na skutek zmęczenia lub korozji.Student jest w stanie zaproponować odpowiedni materiał do określonych warunków eksploatacji.
5,0Student bardzo dobrze potrafi zdefiniować i opisać zjawiska niszczenia materiałów w warunkach eksploatacyjnych i sposoby ich zapobiegania. Student jest w stanie rozpoznać i wyjaśnić mechanizmy zużycia przez tarcie, na skutek zmęczenia lub korozji.Student jest w stanie zaproponować odpowiedni materiał do określonych warunków eksploatacji.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIT_1A_null_U01Student potrafi zanalizować mechanizm zniszczenia materiału konstrukcyjnego oraz dobrać włąsciwy materiał do określonych warunków eksploatacyjnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIT_1A_U02potrafi pracować indywidualnie i w zespole, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający terminową realizację zleconego zadania inżynierskiego w transporcie, potrafi porozumieć się w środowisku zawodowym i pozazawodowym używając przy tym różnych technik
Cel przedmiotuC-1Student zdobywa wiedzę i umiejętności w zakresie omawianych treści programowych, przydatną do formułowania i rozwiązywania zadań dotyczących przyczyn zniszczenia materiałów.
C-2Student zdobywa umiejętość korzystania ze źródeł literatury.
C-3Student rozwija umiejętność pracy w grupie.
Treści programoweT-W-1Charakterystyka warunków eksploatacji maszyn, urządzeń, narzędzi oraz konstrukcji. Ekonomiczne skutki eksploatacji materiałów. Negatywne skutki zużycia materiałów i ich ochrony dla środowiska naturalnego. Mechanizmy zużycia i zniszczenia materiałów konstrukcyjnych i sposoby kontroli ich stanu technicznego. Mechanizmy zużycia przez tarcie. Zjawisko tarcia. Analiza układu tribologicznego. Rodzaje mechanizmów zużycia przez tarcie. Stała szybkości zużycia. Metody badania zużycia przez tarcie. Mechanizmy pękania i zmęczenia materiałów. Pękanie doraźne i zmęczeniowe. Fraktografia; rodzaje przełomów. Analiza zniszczenia materiałów na podstawie charakteru przełomu. Mechanizmy zniszczenia na skutek korozji. Rodzaje korozji. Tworzywa odporne na korozję. Metody ochrony metali przed korozją. Metody badań korozyjnych. Dobór materiału do określonych warunków eksploatacji. Sposoby zapobiegania zniszczeniu materiałów w określonych warunkach na etapie projektowania i eksploatacji. Przykłady błędów konstrukcyjnych.
T-L-1Badania tribologiczne: współczynnik tarcia; charakterystyki tribologiczne; badanie szybkości zużycia materiałów.
T-L-2Fraktografia: badania makro i mikroskopowe; analiza przełomów uszkodzonych elementów konstrukcyjnych.
T-L-3Badania korozyjne: korozja wysokotemperaturowa; korozja elektrochemiczna; badania przyspieszone.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z użyciem środków audiowizualnych, tj. filmy dydaktyczne, prezentacje komputerowe.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne. Wykonywanie ekperymentów w laboratorium. Prezentacje sprawozdań z przeprowadzonych ekperymentów.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ćwiczenia laboratoryjne. Na podstawie wykonanych wszystkich ćwiczeń laboratoryjnych, zaliczeń krótkich sprawdzianów sprawdzajacych przygotowanie do ćwiczeń oraz prezentacji sprawozdań w formie pisemnej i ustnej student uzyskuje zaliczenie podsumowujące.
S-2Ocena podsumowująca: Wykład. Po uprzednim zaliczeniu ćwiczeń laboratoryjnych student przystępuje do zaliczenia pisemnego; ocenę pozytywną otrzymuje po uzyskaniu co najmniej połowy punktów.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena końcowa z przedmiotu jest średnią ważoną z zaliczenia wykładów (współczynnik wagi 1,0) oraz ćwiczeń laboratoryjnych (współczynnik wagi 0,6).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zanalizować mechanizmu zniszczenia materiału konstrukcyjnego oraz nie potrafi dobrać włściwego materiału do określonych warunków eksploatacyjnych.
3,0Student potrafi w stopniu podsatwowym zanalizować mechanizm zniszczenia materiału konstrukcyjnego oraz potrafi dobrać właściwy materiał do określonych warunków eksploatacyjnych.
3,5Student potrafi zanalizować mechanizm zniszczenia materiału konstrukcyjnego oraz potrafi dobrać właściwy materiał do określonych warunków eksploatacyjnych.
4,0Student potrafi zanalizować mechanizm zniszczenia materiału konstrukcyjnego oraz potrafi dobrać właściwy materiał do określonych warunków eksploatacyjnych. Student potrai zaproponować sposoby zapobiegania zniszczeniu materiałów.
4,5Student potrafi zanalizować mechanizm zniszczenia materiału konstrukcyjnego oraz potrafi dobrać właściwy materiał do określonych warunków eksploatacyjnych. Student potrai zaproponować i opracować sposoby zapobiegania zniszczeniu materiałów.
5,0Student potrafi w stopniu bardzo dobrym zanalizować mechanizm zniszczenia materiału konstrukcyjnego oraz potrafi dobrać właściwy materiał do określonych warunków eksploatacyjnych. Student potrai zaproponować i opracować sposoby zapobiegania zniszczeniu materiałów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIT_1A_null_K01Student zna mechanizmy niszczenia materiału konstrukcyjnego oraz zasady doboru materiału do określonych warunków eksploatacyjnych. Zna powiązania technik wytwarzania materiałów z ich eksploatacją i utylizacją. Rozumie aspekty środowiskowe związane z materiałami inżynierskimi.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIT_1A_K01rozumie potrzebę i zna możliwości dokształcania się i podnoszenia kompetencji zawodowych, osobistych i społecznych
Cel przedmiotuC-1Student zdobywa wiedzę i umiejętności w zakresie omawianych treści programowych, przydatną do formułowania i rozwiązywania zadań dotyczących przyczyn zniszczenia materiałów.
C-2Student zdobywa umiejętość korzystania ze źródeł literatury.
C-3Student rozwija umiejętność pracy w grupie.
Treści programoweT-W-1Charakterystyka warunków eksploatacji maszyn, urządzeń, narzędzi oraz konstrukcji. Ekonomiczne skutki eksploatacji materiałów. Negatywne skutki zużycia materiałów i ich ochrony dla środowiska naturalnego. Mechanizmy zużycia i zniszczenia materiałów konstrukcyjnych i sposoby kontroli ich stanu technicznego. Mechanizmy zużycia przez tarcie. Zjawisko tarcia. Analiza układu tribologicznego. Rodzaje mechanizmów zużycia przez tarcie. Stała szybkości zużycia. Metody badania zużycia przez tarcie. Mechanizmy pękania i zmęczenia materiałów. Pękanie doraźne i zmęczeniowe. Fraktografia; rodzaje przełomów. Analiza zniszczenia materiałów na podstawie charakteru przełomu. Mechanizmy zniszczenia na skutek korozji. Rodzaje korozji. Tworzywa odporne na korozję. Metody ochrony metali przed korozją. Metody badań korozyjnych. Dobór materiału do określonych warunków eksploatacji. Sposoby zapobiegania zniszczeniu materiałów w określonych warunkach na etapie projektowania i eksploatacji. Przykłady błędów konstrukcyjnych.
T-L-1Badania tribologiczne: współczynnik tarcia; charakterystyki tribologiczne; badanie szybkości zużycia materiałów.
T-L-2Fraktografia: badania makro i mikroskopowe; analiza przełomów uszkodzonych elementów konstrukcyjnych.
T-L-3Badania korozyjne: korozja wysokotemperaturowa; korozja elektrochemiczna; badania przyspieszone.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z użyciem środków audiowizualnych, tj. filmy dydaktyczne, prezentacje komputerowe.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne. Wykonywanie ekperymentów w laboratorium. Prezentacje sprawozdań z przeprowadzonych ekperymentów.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ćwiczenia laboratoryjne. Na podstawie wykonanych wszystkich ćwiczeń laboratoryjnych, zaliczeń krótkich sprawdzianów sprawdzajacych przygotowanie do ćwiczeń oraz prezentacji sprawozdań w formie pisemnej i ustnej student uzyskuje zaliczenie podsumowujące.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna mechanizmów niszczenia materiału konstrukcyjnego oraz zasad doboru materiału do określonych warunków eksploatacyjnych.
3,0Student zna podstawy mechanizmów niszczenia materiału konstrukcyjnego oraz zasad doboru materiału do określonych warunków eksploatacyjnych.
3,5Student zna podstawy mechanizmów niszczenia materiału konstrukcyjnego oraz zasad doboru materiału do określonych warunków eksploatacyjnych. Zna powiązania technik wytwarzania materiałów z ich eksploatacją i utylizacją.
4,0Student dobrze zna mechanizmy niszczenia materiału konstrukcyjnego oraz zasady doboru materiału do określonych warunków eksploatacyjnych. Zna powiązania technik wytwarzania materiałów z ich eksploatacją i utylizacją.
4,5Student dobrze zna mechanizmy niszczenia materiału konstrukcyjnego oraz zasady doboru materiału do określonych warunków eksploatacyjnych. Zna powiązania technik wytwarzania materiałów z ich eksploatacją i utylizacją. Dobrze rozumie aspekty środowiskowe związane z materiałami inżynierskimi.
5,0Student bardzo dobrze zna mechanizmy niszczenia materiału konstrukcyjnego oraz zasady doboru materiału do określonych warunków eksploatacyjnych. Zna powiązania technik wytwarzania materiałów z ich eksploatacją i utylizacją.Bardzo dobrze rozumie aspekty środowiskowe związane z materiałami inżynierskimi.