Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Mechanika i budowa maszyn (S1)
Sylabus przedmiotu Techniki druku 3D:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Mechanika i budowa maszyn | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Techniki druku 3D | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Mechatroniki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Jolanta Baranowska <Jolanta.Baranowska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Zaliczenie przedmiotu: Podstawy nauki o materiałach |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie z właściwościami materiałów, które są wynikiem najnowszych badań w obszarze inżynierii materiałowej i obecnie zastępują w technice tworzywa stosowane do tej pory oraz materialów specjalnych pracujących w ekstermalnych (nietypowych) warunkach (niskiej i wysokiej temperaturze, złożonych systemach obciążeń i destrukcji, ...) |
C-2 | Ukształtowanie świadomości zjawisk zachodzących w materiałach podczas ich eksploatacji |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Wptowadzenie i przepisy BHP Wytwarzanie wyrobów otrzymanych z wybranych materiałów metalowych przy różnych parametrach procesu spiekania/stapiania. Przygotowanie próbek do badań mikrostrukturalnych i wstępna ocena mikrostrukturalna. Badanie właściwości otrzymanych wyrobów z materiałów metalicznych w zależności od parametrów procesu wytwarzania: gęstość, porowatość, twardość, mikrostruktura, skład fazowy Wytwarzanie wyrobów metodą fotopolimeryzacji (SLA) i metodą FDM Ocena dokładności wymiarowo-kształtowej otrzymanych wyrobów. Analiza naprężeniowo-odkształceniowa otrzymanego modelu. | 30 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Materiały metalowe, ceramiczne i polimerowe stosowane w technikach przyrostowych. Kompozyty. Sposoby wytwarzania materiałów do technik przyrostowych. Właściwości materiałów w wyrobach wytworzonych technikami przyrostowymi. Wpływ parametrów technologicznych. Wpływ parametrów technologicznych na właściwości mechaniczne elementów wytwarzanych technologią przyrostową. Wady w wyrobach otrzymywanych technikami przyrostowymi i metody ich eliminowania. Dobór materiałów do technologii przyrostowej. Zaliczenie | 15 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajeć laboratoryjnych | 10 |
A-L-3 | Przygotowanie sprawozdań z ćwiczeń | 10 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Przygotowanie do pisemnego zaliczenia | 10 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład metodą podająco-aktywizującą: wykład informacyjny z elemntami dyskusji o możliwościach technicznych kształtowania właściwości materiałów |
M-2 | Laboratoria: pokaz i samodzielne wykonanie ćwiczenia / stanowiska laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Wykład: sprawdzian wiedzy poprzez pisemne zaliczenie |
S-2 | Ocena formująca: Laboratoria: sprawdzian wiedzy i przygotowania do laboratorium poprzez pisemne zaliczenia każdego ćwiczenia |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MBM_1A_B28_W01 Student potrafi wskazać odpowiedni materiał, którego właściwości gwarantują niezawodność i trwałość wykonanego z niego produktu w określonych warunkach eksploatacji | MBM_1A_W06 | — | — | C-1, C-2 | T-W-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MBM_1A_B28_U01 Student potrafi dobierać materiały do określonych warunków eksploatacji produktu kierując się ich właściwościami | MBM_1A_U07 | — | — | C-1 | T-L-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MBM_1A_B28_K01 Student nabędzie podstawowej wiedzy i umiejętności do podejmowania decyzji o doborze materiałów do określonego ich zastosowania oraz aktywnego uczestnictwa w pracy zespołów zajmujących się zagadnieniami projektowania elementów maszyn i konstrukcji eksploatowanych w złożonych warunkach | MBM_1A_K02 | — | — | C-1, C-2 | T-W-1 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MBM_1A_B28_W01 Student potrafi wskazać odpowiedni materiał, którego właściwości gwarantują niezawodność i trwałość wykonanego z niego produktu w określonych warunkach eksploatacji | 2,0 | Student nie zna materiałów specjalnego przeznaczenia |
3,0 | Student rozpoznaje materiał na podstawie jego składu chemicznego bądź symbolu | |
3,5 | Student rozpoznaje materiał na podstawie jego składu chemicznego bądź symbolu oraz potrafi wskazać możliwe jego zastosowanie | |
4,0 | Student rozpoznaje różne gatunki materiałów specjalnego przeznaczenia i charakteryzuje ich podstawowe właściwości fizyczne i mechaniczne | |
4,5 | Student zna materiały specjalnego przeznaczenia oraz różne przykłady ekstremalnych warunków pracy i ich charakterystykę | |
5,0 | Student zna materiały specjalnego przeznaczenia oraz zależności materiałowo-technologiczne mające wpływ na niezawodność i trwałość wykonywanych z nich produktów |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MBM_1A_B28_U01 Student potrafi dobierać materiały do określonych warunków eksploatacji produktu kierując się ich właściwościami | 2,0 | Student nie potrafi sformuować podstawowych zasad doboru materiałów specjalnego przeznaczenia do warunków eksploatacji produktu |
3,0 | Student potrafi określić elementarne zasady doboru materiału do określonych ekstremalnych warunków eksploatacji | |
3,5 | Student potrafi określić zasady doboru materiału i wskazać jego podstawowe właściwości | |
4,0 | Student potrafi ocenić przydatność danego materiału do określonych warunków eksploatacji | |
4,5 | Student potrafi analizować właściwości materiałów pod kątem ich zastosowania | |
5,0 | Student potrafi analizować i weryfikować decyzje dotyczące zasadności użycia danego materiału do określonych warunków eksploatacji |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MBM_1A_B28_K01 Student nabędzie podstawowej wiedzy i umiejętności do podejmowania decyzji o doborze materiałów do określonego ich zastosowania oraz aktywnego uczestnictwa w pracy zespołów zajmujących się zagadnieniami projektowania elementów maszyn i konstrukcji eksploatowanych w złożonych warunkach | 2,0 | Student nie potrafi przedstawić relacji między właściwościami materiałów a wymaganymi właściwościami użytkowymi produktu |
3,0 | Student potrafi przedstawić zarys realcji między właściwościami materiałów a wymaganymi właściwościami użytkowymi produktu | |
3,5 | Student poprawnie określa relacje między właściwościami danego materiału a właściwościami wykonanego z niego produktu | |
4,0 | Student potrafi wskazać alternatywne rozwiazania materiałowe dla danego produktu | |
4,5 | Student potrafi wskazać alternatywne rozwiązania materiałowe dla danego produktu i poprzyć je kryteriami oceny | |
5,0 | Student potrafi zaproponować sposób postępowania przy doborze materiału na określony produkt i poprzeć go przykładem z użyciem określonych właściwości mechanicznych i fizycznych tworzywa |
Literatura podstawowa
- Blicharski M., Inżynieria materialowa - stal, WNT, Warszawa, 2004
- Ashby M.F., Jones D.R.H, Materiały inżynierskie. Właściwości i zastosowanie, WNT, 1995
- Ashby M.F., Jones D.R.H., Materiały inżynierskie. Kształtowanie struktury i właściwości, dobór materiałów, WNT, 1995
- Wojktun E., Sołncew J.P., Materiały specjalnego przeznaczenia, Polit. Radomska, Radom, 2001
- Piekarski B., Wprowadzenie do nauki o materiałach i inżynierii materiałowej, Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie, Szczecin, 2018
- Kucharczyk W., Mazurkiewicz A., Żurowski W., Nowoczesne materiały konstrukcyjne, Polit. Radomska, Radom, 2008
- Dobrzański L.A., Metalowe materiały inżynierski, WNT, Warszawa, 2004
- Hernas A., Żarowytrzymałość stali i stopów, Polit. Śląskiej, Gliwice, 1999
- Przygocki W., Włochowicz A., Fizyka polimerów, PWN, 2001
Literatura dodatkowa
- Ciszewski B., Przetakiewicz W., Nowoczesne materiały w technice, Bellona, Warszawa, 1993
- Dobrzański L.A., Podstawy kształtowania struktury i własności materiałów metalowych, Polit. Śląska, Gliwice, 2007