Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Mechanika i budowa maszyn (S1)

Sylabus przedmiotu Współczesne materiały inżynierskie:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Mechanika i budowa maszyn
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Współczesne materiały inżynierskie
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Materiałowych
Nauczyciel odpowiedzialny Paweł Kochmański <Pawel.Kochmanski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL3 30 2,00,50zaliczenie
wykładyW3 30 2,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość zagadnień objętych programem przedmiotów "Nauka o matariałach I" oraz "Nauka o materiałach II".

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Znajomość materiałów inżynierskich stosowanych w nowoczesnej technice oraz umiejętność ich doboru do zastosowań.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Przygotowanie mieszanin polimerowych metodą kompandowania. Technologie wytwarzania materiałów kompozytowych. Zagospodarowanie odpadów poużytkowych- recykling materiałowy i chemiczny.10
T-L-2Stale o szczególnych właściwościach; Stopy miedzi; Stopy lekkie magnezu, tytanu i aluminium; Stopy kobaltu; Stopy niklu; Materiały narzędziowe; Metody oceny właściwości materiałów – blok 20h20
30
wykłady
T-W-1Kompozycje, kompzyty, mieszaniny tworzyw polimerowych. Specjalne polimery konstrukcyjne. Kryteria i przykłady kształtowania właściwości materiałów polimerowych w odniesieniu do konkretnych aplikacji. Sposoby zagospodarowania polimerowych materiałów poużytkowych15
T-W-2Stopy żelaza o szczególnych właściwościach: odporne na korozję, żaroodporne, żarowytrzymałe, odporne na ścieranie, do pracy w niskiej temperaturze, o specjalnych właściwościach magnetycznych, wysokowytrzymałe, utwardzane wydzieleniowo. Stale typu TRIP, DP, łożyskowe, sprężynowe. Stopy Al. Stopy Cu. Stopy Ti. Stopy Ni. Stopy Co. Materiały narzędziowe. Materiały ceramiczne i kompozytowe. Przykłady doboru materiałów do zastosowań inżynierskich. Metody oceny struktury i właściwości materiałów.15
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Udział w zajęciach30
A-L-2Opracowanie wyników badań i przygotowanie sprawozdań10
A-L-3Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych10
50
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Zaliczenie pisemne2
A-W-3Studiowanie wskazanej literatury18
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie pisemne
S-2Ocena formująca: Sprawozdanie z zajęć laboratoryjnych

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MBM_1A_null_W01
Student ma wiedzę w zakresie struktury i właściwosci materiałów stanowiacych podstawy wiedzy o materiałach konstrukcyjnych.
MBM_1A_W03C-1T-W-1, T-W-2, T-L-1, T-L-2M-1, M-2S-1, S-2
MBM_1A_null_W02
Student zna podstawy obróbki cieplnochemicznej oraz wiedzę o materiałach konstrukcyjnych i narzędziowych. Student ma wiedzę o zjawiskach niszczenia materiałów w warunkach eksploatacyjnych i sposobach zapobiegania.
MBM_1A_W02C-1T-W-1, T-W-2M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MBM_1A_null_U01
Student potrafi skorelować strukturę materiałów konstrukcyjnych oraz narzędziowych z ich właściwościami oraz potrafi wybrać metodę badań struktury i właściwości materiałów, a także dokonać interpretacji uzyskanych wyników, potrafi wskazać lub zaproponować materiał do określonych warunków zużycia materiału.
MBM_1A_U05, MBM_1A_U18C-1T-W-1, T-W-2, T-L-1, T-L-2M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MBM_1A_null_K01
Zna podstawy nauki o materiałach i rozumie pozatechniczne aspekty z zakresu inżynierii materiałowej. Zna powiązania technik wytwarzania materiałów z ich eksploatacją i utylizacją. Rozumie aspekty środowiskowe związane z materiałami inżynierskimi. Zan przepisy związane z zastosowaniem materiałów.
MBM_1A_K02C-1T-W-1, T-W-2, T-L-1, T-L-2M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MBM_1A_null_W01
Student ma wiedzę w zakresie struktury i właściwosci materiałów stanowiacych podstawy wiedzy o materiałach konstrukcyjnych.
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym opanował wiedzę w zakresie struktury i właściwosci oraz doboru współczesnych materiałów inżynierskich.
3,5
4,0
4,5
5,0
MBM_1A_null_W02
Student zna podstawy obróbki cieplnochemicznej oraz wiedzę o materiałach konstrukcyjnych i narzędziowych. Student ma wiedzę o zjawiskach niszczenia materiałów w warunkach eksploatacyjnych i sposobach zapobiegania.
2,0Student nie ma wiedzy o materiałach metalicznych, polimerowych i ceramicznych, o sposobach kształtowania struktury i właściwości materiałów, zjawiskach niszczenia materiałów w warunkach eksploatacyjnych i sposobach zapobiegania oraz wybranych metodach badań materiałów.
3,0Student ma podsatwową wiedzę o materiałach metalicznych, polimerowych i ceramicznych, o sposobach kształtowania struktury i właściwości materiałów, zjawiskach niszczenia materiałów w warunkach eksploatacyjnych i sposobach zapobiegania oraz wybranych metodach badań materiałów.
3,5Student ma dobrze ugruntowaną wiedzę o materiałach metalicznych, polimerowych i ceramicznych, o sposobach kształtowania struktury i właściwości materiałów, zjawiskach niszczenia materiałów w warunkach eksploatacyjnych i sposobach zapobiegania oraz wybranych metodach badań materiałów.
4,0Student ma dobrze ugruntowaną wiedzę o materiałach metalicznych, polimerowych i ceramicznych, o sposobach kształtowania struktury i właściwości materiałów, zjawiskach niszczenia materiałów w warunkach eksploatacyjnych i sposobach zapobiegania oraz wybranych metodach badań materiałów. Zna sposoby doboru materiału do warunków jego eksploatacji.
4,5Student ma bardzo dobrze ugruntowaną wiedzę o materiałach metalicznych, polimerowych i ceramicznych, o sposobach kształtowania struktury i właściwości materiałów, zjawiskach niszczenia materiałów w warunkach eksploatacyjnych i sposobach zapobiegania oraz wybranych metodach badań materiałów. Zna sposoby doboru materiału do warunków jego eksploatacji.
5,0Student ma bardzo dobrze ugruntowaną i szeroką wiedzę o materiałach metalicznych, polimerowych i ceramicznych, o sposobach kształtowania struktury i właściwości materiałów, zjawiskach niszczenia materiałów w warunkach eksploatacyjnych i sposobach zapobiegania oraz wybranych metodach badań materiałów. Zna sposoby doboru materiału do warunków jego eksploatacji.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MBM_1A_null_U01
Student potrafi skorelować strukturę materiałów konstrukcyjnych oraz narzędziowych z ich właściwościami oraz potrafi wybrać metodę badań struktury i właściwości materiałów, a także dokonać interpretacji uzyskanych wyników, potrafi wskazać lub zaproponować materiał do określonych warunków zużycia materiału.
2,0Student nie potrafi skorelować struktury materiału z jego właściwościami, nie potrafi wybrać metody badań oraz nie potrafi interpretować wyników badań materiałów.
3,0Student potrafi skorelować strukturę materiału z właściwościami, potrafi wybrać metodę badań struktury i właściwości materiałów oraz potrafi interpretować wyniki badań materiałów, potrafi wskazać lub zaproponować materiał do określonych warunków zużycia materiału.
3,5Student potrafi skorelować strukturę materiału z właściwościami, potrafi wybrać metodę badań składu fazowego, struktury i właściwości materiałów oraz potrafi interpretować wyniki badań materiałów, potrafi ocenić wyniki badań, potrafi wskazać lub zaproponować materiał do określonych warunków zużycia materiału.
4,0Student potrafi skorelować strukturę materiału z właściwościami, potrafi wybrać metodę badań struktury i właściwości materiałów oraz potrafi interpretować wyniki badań materiałów, potrafi ocenić wyniki badań, potrafi wskazać lub zaproponować grupę materiałów i wybrać najkorzystniejszy do określonych warunków zużycia materiału.
4,5Student potrafi skorelować strukturę materiału z właściwościami, potrafi wybrać metodę badań składu struktury i właściwości materiałów oraz potrafi interpretować wyniki badań materiałów, potrafi ocenić wyniki badań, potrafi wybrać najkorzystniejszy materiał lub/i zaproponować modyfikację właściwości materiału metodami obróbki cieplnochemicznej do określonych warunków eksploatacyjnych.
5,0Student potrafi skorelować strukturę materiału z właściwościami, potrafi wybrać metodę badań struktury i właściwości materiałów oraz potrafi interpretować wyniki badań materiałów, potrafi ocenić wyniki badań, potrafi wybrać najkorzystniejszy materiał lub zaproponować modyfikację właściwości materiału metodami obróbki cieplnochemicznej do określonych warunków eksploatacyjnych. Student potrafi ocenić objawy zniszczenia materiału i wskazać przyczyny.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MBM_1A_null_K01
Zna podstawy nauki o materiałach i rozumie pozatechniczne aspekty z zakresu inżynierii materiałowej. Zna powiązania technik wytwarzania materiałów z ich eksploatacją i utylizacją. Rozumie aspekty środowiskowe związane z materiałami inżynierskimi. Zan przepisy związane z zastosowaniem materiałów.
2,0Nie zna podstaw nauki o materiałach i nie rozumie pozatechnicznych aspektów z zakresu inzynierii materiałowej.
3,0Zna podstawy nauki o materiałach i rozumie pozatechniczne aspekty z zakresu inzynierii materiałowej. Zna powiązania technik wytwearzania materiałów z ich eksploatacją i utylizacją.
3,5Zna dobrze podstawy nauki o materiałach i rozumie pozatechniczne aspekty z zakresu inzynierii materiałowej. Zna powiązania technik wytwearzania materiałów z ich eksploatacją i utylizacją.
4,0Zna bardzo dobrze podstawy nauki o materiałach i rozumie pozatechniczne aspekty z zakresu inzynierii materiałowej. Zna powiązania technik wytwearzania materiałów z ich eksploatacją i utylizacją. Rozumie aspekty środowiskowe związane z materiałami inżynierskimi. Zan przepisy związane z zastosowaniem materiałów.
4,5Zna podstawy bardzo dobrze nauki o materiałach i rozumie pozatechniczne aspekty z zakresu inzynierii materiałowej. Zna powiązania technik wytwearzania materiałów z ich eksploatacją i utylizacją. bardzo dobrze Rozumie aspekty środowiskowe związane z materiałami inżynierskimi. Zan przepisy związane z zastosowaniem materiałów.
5,0Zna podstawy bardzo dobrze nauki o materiałach i rozumie pozatechniczne aspekty z zakresu inzynierii materiałowej. Zna powiązania technik wytwearzania materiałów z ich eksploatacją i utylizacją. bardzo dobrze Rozumie aspekty środowiskowe związane z materiałami inżynierskimi. Zna przepisy związane z zastosowaniem materiałów. Poterafi podac przykłady z literatury.

Literatura podstawowa

  1. Dobrzański L.A., Materiały inżynierskie i projektowanie materiałowe: podstawy nauki o materiałach i metaloznawstwo, WNT, Warszawa, 2006
  2. Prowans S., Metaloznawstwo, PWN, Warszawa, 1988
  3. Baranowska J., Biedunkiewicz A. i inni, Ćwiczenia laboratoryjne z materiałów metalicznych, Wydawnictwo Uczelniane ZUT, Szczecin, 2013
  4. Prowans S., Metaloznawstwo-ćwiczenia laboratoryjne, Politechnika Szczecińska, Szczecin, 1978
  5. E.Jagodzińska, Ćwiczenia laboratoryjne z chemii ogólnej, Skrypt Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1999, I
  6. Barbacki A., Metaloznawstwo dla mechaników, Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań, 1998
  7. S. Prowans, Metaloznawstwo, PWN, Warszawa, 1988
  8. K. Przybyłowicz, Metaloznawstwo, WNT, Warszawa, 1994
  9. A. Barbacki, Metaloznawstwo dla mechaników, Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań, 1998
  10. S. Prowans, Materiałoznawstwo – cwiczenia laboratoryjne, Politechnika Szczecinska, Szczecin, 1978

Literatura dodatkowa

  1. M.Kamiński, B.Ważyński, Podstawy chemii dla inżynierii materialowej, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2004, I
  2. William D. Callister, jr., David G. Rethwisch, Materials Science and Engineering, An introduction, Wiley, 2014
  3. Ashby M., Shercliff H., Cebon D., Inżynieria materiałowa. Tom I, Galaktyka, 2011
  4. Ashby M., Shercliff H., Cebon D., Inżynieria materiałowa. Tom II, Galaktyka, 2012

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Przygotowanie mieszanin polimerowych metodą kompandowania. Technologie wytwarzania materiałów kompozytowych. Zagospodarowanie odpadów poużytkowych- recykling materiałowy i chemiczny.10
T-L-2Stale o szczególnych właściwościach; Stopy miedzi; Stopy lekkie magnezu, tytanu i aluminium; Stopy kobaltu; Stopy niklu; Materiały narzędziowe; Metody oceny właściwości materiałów – blok 20h20
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Kompozycje, kompzyty, mieszaniny tworzyw polimerowych. Specjalne polimery konstrukcyjne. Kryteria i przykłady kształtowania właściwości materiałów polimerowych w odniesieniu do konkretnych aplikacji. Sposoby zagospodarowania polimerowych materiałów poużytkowych15
T-W-2Stopy żelaza o szczególnych właściwościach: odporne na korozję, żaroodporne, żarowytrzymałe, odporne na ścieranie, do pracy w niskiej temperaturze, o specjalnych właściwościach magnetycznych, wysokowytrzymałe, utwardzane wydzieleniowo. Stale typu TRIP, DP, łożyskowe, sprężynowe. Stopy Al. Stopy Cu. Stopy Ti. Stopy Ni. Stopy Co. Materiały narzędziowe. Materiały ceramiczne i kompozytowe. Przykłady doboru materiałów do zastosowań inżynierskich. Metody oceny struktury i właściwości materiałów.15
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Udział w zajęciach30
A-L-2Opracowanie wyników badań i przygotowanie sprawozdań10
A-L-3Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych10
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Zaliczenie pisemne2
A-W-3Studiowanie wskazanej literatury18
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMBM_1A_null_W01Student ma wiedzę w zakresie struktury i właściwosci materiałów stanowiacych podstawy wiedzy o materiałach konstrukcyjnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMBM_1A_W03ma podstawową wiedzę z pokrewnych kierunków studiów takich jak: inżynieria materiałowa, automatyka i robotyka, elektrotechnika i elektronika, informatyka, zarządzanie i inżynieria produkcji
Cel przedmiotuC-1Znajomość materiałów inżynierskich stosowanych w nowoczesnej technice oraz umiejętność ich doboru do zastosowań.
Treści programoweT-W-1Kompozycje, kompzyty, mieszaniny tworzyw polimerowych. Specjalne polimery konstrukcyjne. Kryteria i przykłady kształtowania właściwości materiałów polimerowych w odniesieniu do konkretnych aplikacji. Sposoby zagospodarowania polimerowych materiałów poużytkowych
T-W-2Stopy żelaza o szczególnych właściwościach: odporne na korozję, żaroodporne, żarowytrzymałe, odporne na ścieranie, do pracy w niskiej temperaturze, o specjalnych właściwościach magnetycznych, wysokowytrzymałe, utwardzane wydzieleniowo. Stale typu TRIP, DP, łożyskowe, sprężynowe. Stopy Al. Stopy Cu. Stopy Ti. Stopy Ni. Stopy Co. Materiały narzędziowe. Materiały ceramiczne i kompozytowe. Przykłady doboru materiałów do zastosowań inżynierskich. Metody oceny struktury i właściwości materiałów.
T-L-1Przygotowanie mieszanin polimerowych metodą kompandowania. Technologie wytwarzania materiałów kompozytowych. Zagospodarowanie odpadów poużytkowych- recykling materiałowy i chemiczny.
T-L-2Stale o szczególnych właściwościach; Stopy miedzi; Stopy lekkie magnezu, tytanu i aluminium; Stopy kobaltu; Stopy niklu; Materiały narzędziowe; Metody oceny właściwości materiałów – blok 20h
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie pisemne
S-2Ocena formująca: Sprawozdanie z zajęć laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym opanował wiedzę w zakresie struktury i właściwosci oraz doboru współczesnych materiałów inżynierskich.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMBM_1A_null_W02Student zna podstawy obróbki cieplnochemicznej oraz wiedzę o materiałach konstrukcyjnych i narzędziowych. Student ma wiedzę o zjawiskach niszczenia materiałów w warunkach eksploatacyjnych i sposobach zapobiegania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMBM_1A_W02ma wiedzę w zakresie fizyki i chemii niezbędną do rozumienia zjawisk związanych z: obróbką materiałów, spajaniem, funkcjonowaniem aparatury pomiarowej, zużyciem i korozją, ochroną środowiska, procesami cieplnymi, właściwościami materiałów konstrukcyjnych
Cel przedmiotuC-1Znajomość materiałów inżynierskich stosowanych w nowoczesnej technice oraz umiejętność ich doboru do zastosowań.
Treści programoweT-W-1Kompozycje, kompzyty, mieszaniny tworzyw polimerowych. Specjalne polimery konstrukcyjne. Kryteria i przykłady kształtowania właściwości materiałów polimerowych w odniesieniu do konkretnych aplikacji. Sposoby zagospodarowania polimerowych materiałów poużytkowych
T-W-2Stopy żelaza o szczególnych właściwościach: odporne na korozję, żaroodporne, żarowytrzymałe, odporne na ścieranie, do pracy w niskiej temperaturze, o specjalnych właściwościach magnetycznych, wysokowytrzymałe, utwardzane wydzieleniowo. Stale typu TRIP, DP, łożyskowe, sprężynowe. Stopy Al. Stopy Cu. Stopy Ti. Stopy Ni. Stopy Co. Materiały narzędziowe. Materiały ceramiczne i kompozytowe. Przykłady doboru materiałów do zastosowań inżynierskich. Metody oceny struktury i właściwości materiałów.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie pisemne
S-2Ocena formująca: Sprawozdanie z zajęć laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma wiedzy o materiałach metalicznych, polimerowych i ceramicznych, o sposobach kształtowania struktury i właściwości materiałów, zjawiskach niszczenia materiałów w warunkach eksploatacyjnych i sposobach zapobiegania oraz wybranych metodach badań materiałów.
3,0Student ma podsatwową wiedzę o materiałach metalicznych, polimerowych i ceramicznych, o sposobach kształtowania struktury i właściwości materiałów, zjawiskach niszczenia materiałów w warunkach eksploatacyjnych i sposobach zapobiegania oraz wybranych metodach badań materiałów.
3,5Student ma dobrze ugruntowaną wiedzę o materiałach metalicznych, polimerowych i ceramicznych, o sposobach kształtowania struktury i właściwości materiałów, zjawiskach niszczenia materiałów w warunkach eksploatacyjnych i sposobach zapobiegania oraz wybranych metodach badań materiałów.
4,0Student ma dobrze ugruntowaną wiedzę o materiałach metalicznych, polimerowych i ceramicznych, o sposobach kształtowania struktury i właściwości materiałów, zjawiskach niszczenia materiałów w warunkach eksploatacyjnych i sposobach zapobiegania oraz wybranych metodach badań materiałów. Zna sposoby doboru materiału do warunków jego eksploatacji.
4,5Student ma bardzo dobrze ugruntowaną wiedzę o materiałach metalicznych, polimerowych i ceramicznych, o sposobach kształtowania struktury i właściwości materiałów, zjawiskach niszczenia materiałów w warunkach eksploatacyjnych i sposobach zapobiegania oraz wybranych metodach badań materiałów. Zna sposoby doboru materiału do warunków jego eksploatacji.
5,0Student ma bardzo dobrze ugruntowaną i szeroką wiedzę o materiałach metalicznych, polimerowych i ceramicznych, o sposobach kształtowania struktury i właściwości materiałów, zjawiskach niszczenia materiałów w warunkach eksploatacyjnych i sposobach zapobiegania oraz wybranych metodach badań materiałów. Zna sposoby doboru materiału do warunków jego eksploatacji.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMBM_1A_null_U01Student potrafi skorelować strukturę materiałów konstrukcyjnych oraz narzędziowych z ich właściwościami oraz potrafi wybrać metodę badań struktury i właściwości materiałów, a także dokonać interpretacji uzyskanych wyników, potrafi wskazać lub zaproponować materiał do określonych warunków zużycia materiału.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMBM_1A_U05ma umiejętność samokształcenia - samodzielnego poszukiwania informacji i analizowania poznanych zagadnień
MBM_1A_U18potrafi dobrać rodzaj tworzywa konstrukcyjnego z punktu widzenia składu chemicznego, mikrostruktury i właściwości odpowiadających sformułowanym wcześniej wymaganiom; rozważyć możliwość substytucji tworzyw konstrukcyjnych z uwzględnieniem kosztów
Cel przedmiotuC-1Znajomość materiałów inżynierskich stosowanych w nowoczesnej technice oraz umiejętność ich doboru do zastosowań.
Treści programoweT-W-1Kompozycje, kompzyty, mieszaniny tworzyw polimerowych. Specjalne polimery konstrukcyjne. Kryteria i przykłady kształtowania właściwości materiałów polimerowych w odniesieniu do konkretnych aplikacji. Sposoby zagospodarowania polimerowych materiałów poużytkowych
T-W-2Stopy żelaza o szczególnych właściwościach: odporne na korozję, żaroodporne, żarowytrzymałe, odporne na ścieranie, do pracy w niskiej temperaturze, o specjalnych właściwościach magnetycznych, wysokowytrzymałe, utwardzane wydzieleniowo. Stale typu TRIP, DP, łożyskowe, sprężynowe. Stopy Al. Stopy Cu. Stopy Ti. Stopy Ni. Stopy Co. Materiały narzędziowe. Materiały ceramiczne i kompozytowe. Przykłady doboru materiałów do zastosowań inżynierskich. Metody oceny struktury i właściwości materiałów.
T-L-1Przygotowanie mieszanin polimerowych metodą kompandowania. Technologie wytwarzania materiałów kompozytowych. Zagospodarowanie odpadów poużytkowych- recykling materiałowy i chemiczny.
T-L-2Stale o szczególnych właściwościach; Stopy miedzi; Stopy lekkie magnezu, tytanu i aluminium; Stopy kobaltu; Stopy niklu; Materiały narzędziowe; Metody oceny właściwości materiałów – blok 20h
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie pisemne
S-2Ocena formująca: Sprawozdanie z zajęć laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi skorelować struktury materiału z jego właściwościami, nie potrafi wybrać metody badań oraz nie potrafi interpretować wyników badań materiałów.
3,0Student potrafi skorelować strukturę materiału z właściwościami, potrafi wybrać metodę badań struktury i właściwości materiałów oraz potrafi interpretować wyniki badań materiałów, potrafi wskazać lub zaproponować materiał do określonych warunków zużycia materiału.
3,5Student potrafi skorelować strukturę materiału z właściwościami, potrafi wybrać metodę badań składu fazowego, struktury i właściwości materiałów oraz potrafi interpretować wyniki badań materiałów, potrafi ocenić wyniki badań, potrafi wskazać lub zaproponować materiał do określonych warunków zużycia materiału.
4,0Student potrafi skorelować strukturę materiału z właściwościami, potrafi wybrać metodę badań struktury i właściwości materiałów oraz potrafi interpretować wyniki badań materiałów, potrafi ocenić wyniki badań, potrafi wskazać lub zaproponować grupę materiałów i wybrać najkorzystniejszy do określonych warunków zużycia materiału.
4,5Student potrafi skorelować strukturę materiału z właściwościami, potrafi wybrać metodę badań składu struktury i właściwości materiałów oraz potrafi interpretować wyniki badań materiałów, potrafi ocenić wyniki badań, potrafi wybrać najkorzystniejszy materiał lub/i zaproponować modyfikację właściwości materiału metodami obróbki cieplnochemicznej do określonych warunków eksploatacyjnych.
5,0Student potrafi skorelować strukturę materiału z właściwościami, potrafi wybrać metodę badań struktury i właściwości materiałów oraz potrafi interpretować wyniki badań materiałów, potrafi ocenić wyniki badań, potrafi wybrać najkorzystniejszy materiał lub zaproponować modyfikację właściwości materiału metodami obróbki cieplnochemicznej do określonych warunków eksploatacyjnych. Student potrafi ocenić objawy zniszczenia materiału i wskazać przyczyny.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMBM_1A_null_K01Zna podstawy nauki o materiałach i rozumie pozatechniczne aspekty z zakresu inżynierii materiałowej. Zna powiązania technik wytwarzania materiałów z ich eksploatacją i utylizacją. Rozumie aspekty środowiskowe związane z materiałami inżynierskimi. Zan przepisy związane z zastosowaniem materiałów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMBM_1A_K02ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Znajomość materiałów inżynierskich stosowanych w nowoczesnej technice oraz umiejętność ich doboru do zastosowań.
Treści programoweT-W-1Kompozycje, kompzyty, mieszaniny tworzyw polimerowych. Specjalne polimery konstrukcyjne. Kryteria i przykłady kształtowania właściwości materiałów polimerowych w odniesieniu do konkretnych aplikacji. Sposoby zagospodarowania polimerowych materiałów poużytkowych
T-W-2Stopy żelaza o szczególnych właściwościach: odporne na korozję, żaroodporne, żarowytrzymałe, odporne na ścieranie, do pracy w niskiej temperaturze, o specjalnych właściwościach magnetycznych, wysokowytrzymałe, utwardzane wydzieleniowo. Stale typu TRIP, DP, łożyskowe, sprężynowe. Stopy Al. Stopy Cu. Stopy Ti. Stopy Ni. Stopy Co. Materiały narzędziowe. Materiały ceramiczne i kompozytowe. Przykłady doboru materiałów do zastosowań inżynierskich. Metody oceny struktury i właściwości materiałów.
T-L-1Przygotowanie mieszanin polimerowych metodą kompandowania. Technologie wytwarzania materiałów kompozytowych. Zagospodarowanie odpadów poużytkowych- recykling materiałowy i chemiczny.
T-L-2Stale o szczególnych właściwościach; Stopy miedzi; Stopy lekkie magnezu, tytanu i aluminium; Stopy kobaltu; Stopy niklu; Materiały narzędziowe; Metody oceny właściwości materiałów – blok 20h
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie pisemne
S-2Ocena formująca: Sprawozdanie z zajęć laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna podstaw nauki o materiałach i nie rozumie pozatechnicznych aspektów z zakresu inzynierii materiałowej.
3,0Zna podstawy nauki o materiałach i rozumie pozatechniczne aspekty z zakresu inzynierii materiałowej. Zna powiązania technik wytwearzania materiałów z ich eksploatacją i utylizacją.
3,5Zna dobrze podstawy nauki o materiałach i rozumie pozatechniczne aspekty z zakresu inzynierii materiałowej. Zna powiązania technik wytwearzania materiałów z ich eksploatacją i utylizacją.
4,0Zna bardzo dobrze podstawy nauki o materiałach i rozumie pozatechniczne aspekty z zakresu inzynierii materiałowej. Zna powiązania technik wytwearzania materiałów z ich eksploatacją i utylizacją. Rozumie aspekty środowiskowe związane z materiałami inżynierskimi. Zan przepisy związane z zastosowaniem materiałów.
4,5Zna podstawy bardzo dobrze nauki o materiałach i rozumie pozatechniczne aspekty z zakresu inzynierii materiałowej. Zna powiązania technik wytwearzania materiałów z ich eksploatacją i utylizacją. bardzo dobrze Rozumie aspekty środowiskowe związane z materiałami inżynierskimi. Zan przepisy związane z zastosowaniem materiałów.
5,0Zna podstawy bardzo dobrze nauki o materiałach i rozumie pozatechniczne aspekty z zakresu inzynierii materiałowej. Zna powiązania technik wytwearzania materiałów z ich eksploatacją i utylizacją. bardzo dobrze Rozumie aspekty środowiskowe związane z materiałami inżynierskimi. Zna przepisy związane z zastosowaniem materiałów. Poterafi podac przykłady z literatury.